پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۱۵۴
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۸
پاسداشت روز شهيد، امروز معنا و مفهوم ديگري دارد. سزاوارترين حركت در آيين‌هاي تجليل شهدا اين خواهد بود كه فرهنگ ايثارگري آنها پاس داشته شود و رسم جوانمردي، مروت و انسانيت آنها به زيباترين و هنرمندانه‌ترين شكل به نسل امروز نمايانده شود.

شعارسال: در آستانه سال جديد با نگاه تازه و انتظارات نو به استقبال «روز بزرگداشت شهدا» رفته‌ايم. سالي كه در آن امنيت و انسجام كشور و نظام اسلامي، دغدغه آحاد مردم و مسئولان است. همان اصولي كه «ارزش‌هاي بنيادين حيات يك جامعه» را تشكيل مي‌دهند.

اين ارزش‌ها را مي‌توان مرامنامه مشترك شهدا قلمداد كرد. آنها از هستي و حيات خويش گذشتند تا اين آرمان‌ها و ارزش‌ها براي ملت و نظام اسلامي پايدار بماند. آرزو و آمال اصلي آن نسل جهاد‌گر ما، اين بود كه جامعه و نظام اسلامي، حياتي توأم با آرامش، عزت و اقتدار را تجربه كند.

اكنون شرايط سياسي جديدي در صحنه منطقه و نظام بين‌الملل رقم خورده است؛ شرايطي كه در آن نياز ما به بازخواني و بازنمايي سيره شهيدان‌مان بيش و بيشتر از گذشته شده است. وارد دوران تازه‌اي شده‌ايم كه در آن حفظ «ارزش‌هاي بنيادين» به‌عنوان ميراث نسل جوان ايثارگر يا «مطالبه و دغدغه ملي» است. براي عبور از پيچ و خم حوادث و تلاطم‌هاي جديد، راهي جز تأسي به سيره مجاهدان و شهيدان‌مان نيست. آنها نقشه راهي پيش روي ما گشوده‌اند كه در آن، پله و پايه اول غلبه بر تهديدهاي جبهه خصم، همانا مقاومت، فداكاري و اتحاد مردم است.

احياي نام و انديشه شهيدان در اين برهه، يعني احياي روح سلحشوري، از خودگذشتگي و آزادگي در لايه‌هاي مختلف جامعه، يعني دميدن خون تازه در ميان نسل جديدي كه در چهلمين سال حيات انقلاب اسلامي ميدان‌دار هستند. باور كنيم كه مجاهدان شهيد و ايثارگر ما بي‌نياز از توصيف و تجليل هستند؛ به‌تعبير امام راحلمان، قلم‌هاي قاصر و بيان‌هاي نارساي ما را ياراي روايت حماسه آن مردان آسماني نيست. آنها در نهايت گمنامي، ناب‌ترين جانبازي را براي نجات ميهن و مردم و انقلاب خلق كردند و اين ما هستيم كه در سايه تصوير و اعتباري كه آنها از ايران و ايراني در تاريخ و نگاه ملت‌ها ساختند، آرامش مي‌يابيم و طعم بزرگي و عزتمندانه زيستن را مي‌چشيم.

بنابراين پاسداشت روز شهيد، امروز معنا و مفهوم ديگري دارد. سزاوارترين حركت در آيين‌هاي تجليل شهدا اين خواهد بود كه فرهنگ ايثارگري آنها پاس داشته شود و رسم جوانمردي، مروت و انسانيت آنها به زيباترين و هنرمندانه‌ترين شكل به نسل امروز نمايانده شود. اگر به حوادث و تكانه بحران‌هاي اين 40 سال نگاه افكنيم و انواع تحريم‌ها وتهديد‌هاي اين 4 دهه را از نظر بگذرانيم، آنچه در اين تأمل و تورق تاريخ خواهيم يافت، چيزي جز اين نيست كه صرفاً فرهنگ ايثار و فداكاري باعث شده جامعه بزرگ ايران در عبور از پيچ‌هاي دشوار، از خطر ضعف و زوال مصون بماند. هيچ يكي از بازيگران سياسي كه اين روزها در مواجهه با ايران اسلامي صف‌آرايي كرده نمي‌توانند بر اين بنيان قدرت تاريخي ما چشم فروببندند. آنها هوشيارانه سرگذشت تاريخ و تمدن ما و پيشينه دفاع ومقاومت ما را مورد كاوش قرار داده‌اند.

در اين نگاه و ارزيابي است كه نگاه ناظران آن سوي آب‌ها، روي برهه دفاع مقدس مي‌ايستد زيرا اين دوران نقطه تبلور روح ايثار و سلحشوري ايرانيان است. در آن 8 سال، ما سخت‌ترين آزمون‌ها را براي حفظ آب و خاك و انقلاب خويش پشت سر نهاديم. خاطره‌هاي آن دوران چيزي نيست كه به‌راحتي و به‌اين زودي از انديشه، رخت بربندد. روزهايي كه پير و جوان براي دفاع از دين و ميهن، براي پناه دادن مهاجرين جنگ، براي مقاومت شهري در برابر بمباران و موشك‌باران و براي تأمين مايحتاج جبهه‌هاي جنگ، سر از پا نمي‌شناختند. مردم ايران آن‌روز شديد‌ترين و غير انساني‌ترين تحريم‌ها را به جان خريدند اما تسليم خواست قدرت‌هاي توسعه‌طلب نشدند. بسياري از شاهرگ‌هاي حيات اقتصادي و معيشتي ما در آن روزها از سوي قدرت‌هاي متحد دشمن بعثي بريده شد، از خريد و عرضه نفت تا تأمين مايحتاج زندگي مردم. حتي در روزهايي پاياني جنگ، امريكا با استفاده از فضا و پول همين گروه شيخ‌نشين‌هاي عربي، هواپيماي مسافربري ايران را هدف قرار داد. اما سرانجام همه آن طرح‌ها و توطئه‌ها يكي پس‌از ديگري در برابر اراده وايمان استوار جوانان ما رنگ باخت و با فروپاشي نظام بعثي، ملت‌ما فصلي درخشان از حيات سياسي و اقتصادي خود را آغاز كرد.

اكنون نيز بعد‌از سه دهه، متحدان آن روز حكومت بعثي اين بار هماهنگ توطئه‌اي تازه عليه مردم و نظام اسلامي كرده‌اند. آنها يكبار پروژه جنگ را آزموده‌اند. به‌همين دليل تئوري مقابله نظامي با ايران به بايگاني تاريخ رفته است و لذا در پي آزمون ترفندها و تاكتيك‌هاي تازه مثل فشار و تنگناي اقتصادي بر زندگي مردم عادي هستند. نكته‌اي كه نبايد از آن غفلت كرد اين است كه همه طرف‌ها در اين كارزار در پي رصد رفتار و سنجش مقاومت مردم و نظام اسلامي هستند. سخن هر روز شبكه‌هاي خبري و اطلاعاتي اين شده است كه تحريم‌ها و تهديدها چه تأثيري بر موقعيت مردم و دولت ايران دارد؟ در اين صحنه آزمون است كه نمايش عزم و اراده‌ ما ايراني‌ها، معنا پيدا مي‌كند. نيازمند بازتوليد و احياي روح مقاومت و فداكاري شهيدان‌مان هستيم، نيازمنديم كه دوباره بر قدرت و ابتكار نخبگان و انديشمندان‌مان در عرصه‌هاي مختلف علمي، صنعتي و نظامي تكيه كنيم؛ همچون جوانان خفته در جوار حضرت حق باور كنيم كه‌گذار از كارزارهاي بزرگ فقط در گرو ايثار، انسجام، همدلي و همكاري همه طيف‌ها و گروه‌ها امكان‌پذير است. در اين مسير سخت، ما بر شانه‌هاي قدرتمند جامعه ايثارگران و شهيدانمان تكيه كرده‌ايم كه مهم‌ترين تكيه‌گاه‌ ما در سخت‌ترين جنگ قرن اخير بوده است. در برابر موج‌هاي منفي يأس افكني جبهه خصم، نيازمند خودباوري و درك عميق از جايگاه تاريخي خويش در منطقه و نظام جهاني هستيم. به‌طور قطع در شرايط وجود مشكلات اقتصادي و اجتماعي در جامعه، به‌كارگيري و ترويج فرهنگ ايثار اجتماعي كه برگرفته از رفتار شهدا و ايثارگران است بسيار راهگشاست. در اين فضا درس‌ها و آموزه‌هاي بلند فرزندان و پدران شهيدمان را دوباره مرور خواهيم كرد كه جملگي بر زيست عزتمندانه و مقاومت بر شدائد و فداكاري براي ميهن و انقلاب دلالت دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار:22اسفند1397 ، کدخبر: 504640: www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین