پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
از زمانی که اوباما دستور برداشته شدن تحریم ها از اقتصاد ایران را داده، سرمایه گذاران بر این باور هستند که این وضعیت تغییر خواهد کرد. ایران به زودی به یکی از جبهه های جدید سرمایه گذاری ـ دست کم به اندازه غول آسیای میانه یعنی قزاقستان ـ تبدیل خواهد شد. اوباما دروازه های اقتصاد ایران را گشود.
پس از توافق هسته ای، نشریات و کارشناسان زیادی در داخل و خاج پیرامون وضعیت ایران در فردای توافق و در شرایط برداشته شدن تحریم ها قلم زدند و بسیاری پیش بینی ها در مورد آینده اقتصاد ایران شد. برخی از این تحلیل ها بسیار خوش بینانه، برخی بدبینانه و برخی دیگر از زاویه ای کاملا تخصصی به تأثیر تحریم ها و اثر برداشته شدن سایه آنها از سر اقتصاد ایران پرداختند.

به گزارش «تابناک»، اما یکی از جالب توجه ترین این تحلیل ها، مطلبی است که به تازگی نشریه «فوربس» آن را منتشر کرده است. در این مطلب اشاره شده که اوباما با انجام توافق هسته ای با ایران، این کشور را به بهشت سرمایه گذاران تبدیل می کند و باید منتظر یک امارات متحده عربی یا قطر دیگر در عرصه اقتصاد خاورمیانه بود.

اوباما ایران را به کشوری سرمایه‌داری تبدیل می کند

*اوباما دروازه های اقتصاد ایران را گشود

مطلب فوربس یادآور شده است، سرمایه گذاران بر این باورند که توافق هسته ای منجر به رشد تدریجی بازار سرمایه ایران خواهد شد؛ دقیقا مشابه آن چه طی چند دهه گذشته در امارات متحده عربی و قطر روی داد. این دو کشور هر دو با جغرافیای صحرا و مبتنی بر فروش نفت بودند، ولی در چند دهه گذشته، هر دو آنها به مقصد بزرگ جهانگردی، هاب تجارت جهانی و بهشت طراحان و معماران مدرن تبدیل شدند. این دو کشور رشد کردند، در حال رشد هستند و عملا تبدیل به کشورهای سرمایه داری شده اند؛ هرچند به آرامی اما مطمئن.

هم اکنون ایران در هیچ آمار و شاخص سرمایه گذاری نیست، ولی از زمانی که اوباما دستور برداشته شدن تحریم ها از اقتصاد ایران را داده، سرمایه گذاران بر این باورند که این وضعیت تغییر خواهد کرد و ایران به زودی تبدیل به یکی از جبهه های جدید سرمایه گذاری ـ دست کم به اندازه غول آسیای میانه یعنی قزاقستان ـ خواهد شد؛ اوباما دروازه های اقتصاد ایران را گشود.

*هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا نیازمند سرمایه

تأثیر این امر مستقیم در بازار سرمایه 100 میلیارد دلاری ایران دیده خواهد شد؛ هرچند ایران هنوز حدود یک دهه تا تبدیل شدن به وضعیتی همانند وضعیت امارات متحده عربی فاصله دارد، انتظارات کارشناسان مبنی بر این است که ایران خیلی زود دروازه های سرمایه گذاری را روی سرمایه گذران باز خواهد کرد. اقتصاد ایران اکنون هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیاست، ولی پس از یک دوره بلند انزوا شدیدا نیازمند سرمایه گذاری و مدرنیزاسیون است.

بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال حضور در بازار ایران از مسیر کسب و کارهای دبی و ترکیه هستند. شرکت هایی که عملا در ایران مشغول کسب و کار هستند؛ اما در این کشور مستقر نیستند در کوتاه مدت به دلیل محدودیت ها و تنگناهای فعلی که هنوز هم پابرجاست، منتفع می شوند. یک ایده آن است که سرمایه گذاران به دنبال شرکت ها و نهادهای تجاری امارات متحده و ترکیه باشند که به ویژه در بخش انرژی و مالی با ایران کسب و کارهای بزرگ دارند. همچنین سرمایه گذاران باید تحول سیاسی در ایران نیز مد نظر داشته باشند.

در حال حاضر بازار سرمایه ایران روزانه حدود 100 میلیون دلار معاملات را شاهد است و به مرور زمان حجم سرمایه گذاری در این بازار بیشتر خواهد شد. البته فرصت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران به اندازه حوزه انرژی بزرگ و سودآور نیست. برداشته شدن تحریم های نفتی ایران به معنی افزایش حجم ورود نفت به بازار و کاهش بیشتر بهای نفت است که پیش بینی می شود از آغاز سال 2016 رقم بخورد. ثبات قیمت نفت در این حد یا حتی پایین تر از آن 80 درصد بازارهای در حال ظهور که وارد کننده نفت هستند ـ همچون چین و هند ـ را منتفع می سازد.

*فرصت های بازار بورس ایران

بازار بورس اوراق بهادار تهران در سال 1967 و در اوج خوشبختی محمدرضا شاه تأسیس شد. پنج سال قبل یعنی در آگوست 2010 شاخص کل بازار بورس ایران برابر با 16 هزار واحد بود و اکنون این رقم حدود 66 هزار واحد است. در ماه ژوئن بازار سرمایه ایران مدیرانی را از انگلستان، سوییس، فرانسه و روسیه دعوت کرد تا خود را در رادار نگه دارد. درهای بازار سرمایه ایران به روی سرمایه گذاران خارجی باز است و هر سرمایه گذار خارجی میتواند تا 10 درصد از سهام شرکت های فهرست شده در این بازار را خریداری کند. اما با استفاده از برخی مجوزها سرمایه گذاران خارجی، می توانند بیش از این رقم را در سهام شرکت ها به دست آورده و حتی کل مالکیت یک شرکت فهرست شده در بورس ایران را از آن خود کنند.

برخی از حوزه های تجارت در ایران از گردش سرمایه بالایی برخوردار است، همچون حوزه موبایل و تلکام، پتروشیمی، تجهیزات الکترونیک، حوزه های عظیم دریانوردی همچون شرکت تایدواتر و همچنین صنعت خودروی ایران. از آنجایی که یک میلیون ریال در ایران برابر با 33 دلار است، این فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاران خارجی همچون شرکت های آمریکایی است. البته همچنان ریسک های سیاسی در ایران بالاست. اما اگر ایران بتواند تبدیل به یک کشور مطابق با مکانیزم های سرمایه داری و سرمایه گذاری باشد، جمعیت جوان و مترقی ایران می تواند یک جبهه جدید و بزرگ سرمایه گذاری برای جهان باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت تابناك، تاریخ انتشار چهارشنبه 14 مرداد 1394، کد مطلب: 522325 : www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
این است سرنوشت قومیی که به دشمن اعتماد کنند وبه فکر خودسازی نباشند
م.ص76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
0
0
به نظر من که نه تنها اوباما بایدن هم نمیتونه این کارو برای مردم بکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین