پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۸۶۶
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
نماینده مردم شهرستان نائین در شورای اسلامی استان اصفهان گفت: دولت صورت‌ مسأله زاینده‌رود را پاک کرده است و به خشکی زاینده‌رود هیچ اهمیتی ندادند.

شعار سال: داود میرزایی ظهر امروز در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: چاه‌هایی که قبل از سال 85 در محدوده شهر تیران حفر شده بودند، در مجلس تصویب شد تا مجوزی از طرف سازمان آب برای این چاه‌ها صادر شود اما سازمان آب به این چاه‌ها نه‌ تنها مجوز نداده است، بلکه در خیلی از جاها خواسته آن‌ها را کور کند.

* اختصاص 80 لیتر آب ثابت تقاضای کشاورزان از شرکت آب منطقه‌ای

وی افزود: اگر مصوبه مجلس مشکلی دارد، باید مورد بررسی قرار گیرد و اگر هم مشکلی ندارد باید به نحو احسن اجرا شود که این چاه‌ها مجوزهای خود را دریافت کنند تا مشکلی از لحاظ قانونی نداشته باشند.

نماینده مردم شهرستان تیران و کرون در شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: اکثر مردم تیران دام‌دار هستند، قرار شده تا دام‌ها به خارج شهر انتقال داده شوند، اما این‌ها آب ندارند و سازمان آب برای این قضیه هیچ اقدامی انجام نداده است.

وی ابراز کرد: تقاضای کشاورزان منطقه تیران این است که آبی را به میزان 80 لیتر اگرچه این میزان برای آن‌ها کم است، اما به‌طور ثابت برای آنان اختصاص یابد.

میرزایی ابراز کرد: تصمیم گرفته شد تا تصفیه‌خانه‌ای در روستای ورپپشت از توابع رضوانشهر راه‌اندازی کنند، در حال حاضر می‌خواهند آن را به مرز نجف‌آباد و تیران انتقال بدهند و اگر در ورپشت این تصفیه‌خانه راه‌اندازی شود، مردم منطق شهرستان تیران می‌توانند از امتیاز آب آشامیدنی استفاده کنند اما اکنون، سو تفاهم‌هایی پیش‌ آمده است که باید در رابطه با آن‌ها تجدید نظری انجام شود.

* مدیریت سد کوچری گلپایگان مشخص نیست

در ادامه این اجلاس احمدرضا گلپایگانی خاطرنشان کرد: سد جدیدی در گلپایگان به نام کوچری راه‌اندازی شده است اما در حال حاضر دغدغه مردم گلپایگان این بوده که مدیریت این سد مشخص نیست.

وی اضافه کرد: اگر مدیریتی برای این سد نباشد شاید آن را به قم یا تهران واگذار کنند پس لازم است که مسؤولان مربوط حتماً باید فکری به حال این معضل کنند.

سخنگوی شورای اسلامی استان اصفهان و نماینده مردم گلپایگان در این شورا گفت: مطرح‌ شده بود که جنگ آب بین استان‌ها در سال‌های بعد اتفاق می‌افتد اما اگر مدیریت نباشد این اتفاق برای شهرستان‌ها هم رخ می‌دهد.

* عملیاتی نشدن فاز اول تصفیه‌خانه گلپایگان پس از گذشت سه ماه

وی در رابطه با مشکلات مرتبط با آب و فاضلاب گفت: یک وعده سه ماه در سال پیش به مردم گلپایگان دادند که فاز اول تصفیه‌خانه در این منطقه راه‌اندازی شود، اما هنوز با گذشت این مدت هیچ عملیاتی صورت نگرفته است.

وی در پایان اظهار کرد: مسؤولان مرتبط، بحث آب فاضلاب کشور را در فاز مشارکت مردمی انداختند که آن‌ها باید به این بحث دقت نظر داشته باشند و این قالب نباید در فضای مشارکت مردمی اجرا شود، زیرا فقیرنشین‌ها و برخی افراد توان پرداخت این هزینه را ندارند.

* پساب تصفیه‌خانه‌ها برای استفاده به فضای سبز بازگردند

در ادامه حسن الماسی تصریح کرد: مسأله استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌های هر شهرستان را به‌ طوری مسؤولان تنظیم کنند که این آب‌های اضافه به فضای سبز شهر بازگردند تا برای آبیاری این فضاها مجبور نباشند از آب شرب استفاده کنند.

نماینده مردم شهرستان کاشان در شورای اسلامی استان اصفهان در پایان گفت: استفاده آب در کشاورزی باید مورد توجه واقع شود و نیاز است که آموزش‌های لازم برای به کار بردن آب در این حرفه، به کشاورزان داده شود و به‌ طور مثال آبیاری‌های قطره‌ای که باعث کاهش مصرف آب می‌شود به این افراد آموزش داده شود که آب‌های زیادی به خاطر کشت محصول از دست نرود.

*آب دادن به درختان فریدون‌شهر دغدغه مسؤولان این شهر

هم‌چنین بهروز اصلانی در این اجلاس بیان کرد: درخواست مردم شهرستان فریدون‌شهر این است که به همان میزان آبی که از قنات خشک‌ شده را به ما برگردانید.

وی افزود: آب فضای سبز شهر فریدون‌شهر را از مصارف دیگر جدا کردند و طبق تفاهم‌نامه‌ای قرار شد تا تأمین‌‌کننده آب این فضاها به شهرداری سپرده شود که این سازمان هم، هم‌اکنون آب ندارد.

نماینده مردم فریدون‌شهر در شورای اسلامی استان اصفهان عنوان کرد: به دلیل اینکه اداره آبفا در این شهرستان وجود ندارد، دغدغه هر روز و هر شب مسؤولان این است که تانکر آبی از مکانی تدارک ببینند و به درختان آب بدهند.

* احیای قنوات یک نبوغ ایرانی بوده است

وی تأکید کرد: شهرستان فریدون‌شهر تأمین‌ کننده آب استان اصفهان است و انصاف نیست که این شهر آب برای فضای سبزش نداشته باشد، 50 تا 60 لیتر آب به این فضاها برگردانید یا تأمین کنید، زیرا آن‌ها از دست می‌روند.

اصلانی گفت: آمایش آب را باید مسؤولان کنترل کنند اما می‌گویند به ما ارتباطی ندارد، احیای قنوات که یک نبوغ ایرانی بوده است باید انجام شود در حال حاضر در تمام کشورهای اروپایی، آب شرب از بهداشتی جدا است و آبی که در لوله‌های آبشان می‌آید را برای شرب استفاده نمی‌کنند، باید مردم را عادت دهیم که از آب لوله‌ها برای شرب استفاده نکنند.

* مدیریت آب مصیبت بزرگ کشور

در ادامه حسین میرزاییان ابراز کرد: استان اصفهان یکی از استان‌های با فکر در کشور است، ما در کشور کمبود آب‌ داریم، اما مصیبت این بوده که مشکل بزرگ، مدیریت آب است.

وی اضافه کرد: طرح‌ها و اقدامات مسؤولان کارشناسی و علمی نیست، ای‌ کاش از صاحب‌نظران در این امر استفاده می‌کردیم و حداقل سمیناری با عنوان آب در اصفهان برگزار می‌شد که مدیران بزرگ ابی دعوت می‌شدند و آن‌هایی که راه‌های کارشناسی شده را در این زمینه تنظیم کرده‌اند، ارائه می‌دادند.

نماینده مردم شهرستان نطنز در شورای اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: شهرستان نطنز افتخار این را دارد که پایتخت هسته‌ای است، اما مردم این شهر هر روز 2 الی 3 ساعت از آب شرب محروم هستند.

وی بیان کرد: در مرکز شهرستان نطنز مشکل آب شرب وجود دارد که باید با یک طرح قوی از بزرگ‌تر شدن این مشکلات جلوگیری شود، طرح مطالعاتی آب فاضلاب بادرود از تابع شهر نطنز شروع‌ شده که امیدواریم هر چه زودتر حل شود.

* مدیر شرکت آب منطقه‌ای باید از شهرها بازدیدی کند

میرزاییان تأکید کرد: مدیر آب منطقه‌ای باید به شهرها سر بزند این جلسات دردی را درمان نمی‌کند، به‌ طور مثال در شهر بادرود از توابع شهرستان نطنز، 144 حلقه چاه وجود دارد که هر کدام از آن‌ها 45 لیتر بر ثانیه آب‌ دارند اما به‌ طور غیر کارشناسی کشاورزان از این آب استفاده می‌کنند که لازم است به آن‌ها رسیدگی شود.

وی گفت: نماینده آب منطقه‌ای در شهرستان نطنز وجود ندارد که مشکلات بزرگی در نبود این نماینده در شهرستان ایجاد شده است.

نماینده مردم شهرستان نطنز در شورای اسلامی استان اصفهان در پایان عنوان کرد: در این حوزه نباید از صاحبان علم در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه صنعتی فاصله گرفت و لازم است که یک ارتباطی بین آب منطقه‌ای و دانشگاه به وجود آید تا مشکلات از نظر علمی هم بررسی شوند.

* ذخیره نشدن آب بارش‌ها در اراضی شهرستان بویین میاندشت

هم‌چنین حسین قاسمی خاطرنشان کرد: بویین میاندشت غربی‌ترین شهر استان اصفهان است که از نظر بعد نظارت اجتماعی باید تلاش‌های بسیاری در این شهرستان انجام شود.

وی افزود: علی‌رغم بارش‌های فراوان منطقه شهرستان بویین میاندشت، متأسفانه آب‌های حاصل از بارش‌ها در اراضی و به‌ عنوان آب‌های زیرزمینی ذخیره نمی‌شوند، زیرا جنس خاک این مناطق به‌ طوری است که آب در آن‌ها نفوذ نمی‌کند.

نماینده مردم شهرستان بویین میاندشت در شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: این شهرستان رودخانه‌ای دارد اما علی‌رغم آن،11 روز است که با تانکر مردم بویین میاندشت آب خود را تأمین می‌کنند.

* نتیجه نرسیدن شبکه‌های فاضلاب 4 شهر از توابع شهرستان فلاورجان

ولی‌الله بکرانی بیان کرد: بحث معضل آب واقعیتی است که در استان اصفهان اتفاق افتاده و آنچه امروز به عنوان مشکلات شهرستان‌ها از زبان مردم و به‌ وسیله نمایندگان آن‌ها مطرح می‌شود، واقعیت و حقیقت است که باید این مشکلات حل شود و اگر حل نشوند شاید فاجعه‌ای اتفاق افتد.

وی ادامه داد: ساماندهی انهار در محدوده شهرستان‌ها و بهینه‌سازی حاشیه رودخانه زاینده‌رود از مشکلات مهم است که اداره آبیاری و مسؤولان باید فکر آن‌ها باشند.

نماینده مردم شهرستان فلاورجان در شورای اسلامی استان اصفهان در رابطه با مشکلات آبفا گفت: فاضلاب 4 شهر کلیشاد، سودرجان، پیربکران و بهاران به نتیجه‌ای نرسیده و مردم در مرحله مشارکت توان پرداخت ندارند که برای آن‌ها نوعی اجبار است.

وی در پایان سخنان خود ابراز کرد: پیشنهاد می‌شود تا مردم در قبض‌های خود این هزینه‌های مشارکتی را پرداخت کنند تا زمانی که شبکه در حال اجرا است، هزینه‌های زیادی را مردم داده باشند، فرسوده بودن برخی از شبکه‌های آب در شهرستان معضل دیگری بوده که لازم است مسؤولان توجه ویژه به آن داشته باشند زیرا در صورت خرابی یا ترکیدن این لوله‌ها آب‌های زیادی از دست می‌رود.

* نبود نظارت برای از دست رفتن آب‌ها

عباس محمد صالحی در ادامه اظهار کرد: 70 میلیارد در پرتی آب را در کشاورزی و 40 میلیارد مترمکعب روان آب‌ داریم که آب منطقه‌ای و ادارات مربوطه هیچ نظارتی بر آن‌ها ندارند و حال همه آن‌ها از دست‌رفته است.

وی افزود: مدیران‌ در حوزه آب همیشه برای دفع آب‌های سطحی فکر می‌کنند در صورتی‌که باید برای جمع‌آوری آن‌ها هم برنامه‌ریزی کرد، ظرف 38 سال بیش از 48 متر آب‌های سطحی کاهش پیاده کرده‌اند.

وی در پایان گفت: شهرهای کم‌ جمعیت با معضل جدی آب مواجه شدند و فضاهای سبز به سمت خشک شدن می‌روند، زیرا با تانکر آبیاری می‌شود، باید تفاهم‌نامه‌ای در این حوزه نوشته شوند و چاه‌های نیتراته و غیرقابل شرب را به شهرداری برای آبیاری فضای سبز اختصاص داده شود.

* اجراشدن تفاهم‌نامه‌ها، حداقل خواسته مردم شهرستان‌های برخوار و میمه

امرالله میرخانی هم در این اجلاس عنوان کرد: آب برای کشت محصولات کشاورزی به شهرستان برخوار داده نمی‌شود و درخواست داریم که تفاهم‌نامه‌هایی که امضا می‌شود حداقل اجرا شوند.

نماینده مردم شهرستان برخوار و میمه در شورای اسلامی استان اصفهان در پایان تصریح کرد: وضع فاضلاب در این شهرستان‌ها به 50 تا 60 درصد رسیده است و در برخوار که شبکه‌های فاضلاب تضاد دارند، زیرا یک محله دارای شبکه است دارد و دیگری نیست مردم برخوار هم در این امر در حد وسع خودشان مسؤولان را همراهی خواهند کرد.

* استفاده شدن آب‌هایی سد زاینده‌رود برای دهکده توریستی چادگان

بخشعلی معروفی نیز در این ادامه گفت: روستاهای شهرستان چادگان مشکل آب شرب را دارند و هم‌ اکنون با تانکر آب خود را تأمین می‌کنند که یک اعتبار ملی خوب برای این بحث در نظر گرفته شود، زیرا در روستاهای این شهرستان جمعیت بسیار زیادی زندگی می‌کنند.

نماینده مردم شهرستان چادگان در شورای اسلامی استان اصفهان ابراز کرد: بیشتر قنات‌های شهرستان خشک شدند که بیشتر آن‌ها در روستاها بودند، شهرستان چادگان 15 کیلومتر با سد زاینده‌رود فاصله دارد اما دهکده تفریحی زاینده‌رود برای آبیاری فضای سبز از آب‌های این سد استفاده می‌کند که اصفهانی‌ها به آنجا بیایند و تفریح کنند در صورتی‌ که خود مردم شهرستان آب ندارند.

محمد رحمانی در ادامه اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: وضعیت آب شهرستان خور بحرانی است و چند حلقه چاه حفرشده اما مشکلات با این کار حل نشدند.

وی اضافه کرد: استاندار چند روز پیش به شهرستان خور آمد و گفت، شهر جندق مشکل آب ندارد در صورتی‌ که این‌ طور نیست؛ در محدوده قناتی که قدمت هزار ساله دارد، در سال 89 توافقی شد تا یک حلقه چاه در کنار آن حفر شود و کمبود آب با حفر این چاه برطرف شود، اما با برداشت بی‌رویه از آن، آبش ته کشید.

* در دولت فعلی صورت‌مسأله مشکل زاینده‌رود پاک شد

مسعود محمدی در پایان این اجلاس بیان کرد: دیدگاه‌ها را باید ملی کرد، در دولت فعلی صورت‌ مسأله مشکل زاینده‌رود پاک شد، به خشکی زاینده‌رود هیچ اهمیتی ندادند و حتی به خودشان نگفتند که یک‌زمانی رودخانه‌ای هم از وسط این شهر عبور می‌کرد، فقط گفتند خشک‌سالی شده و رودخانه به خاطر این بحران خشک‌ شده است.

نماینده مردم شهرستان نائین در شورای اسلامی استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: اگر زاینده‌رود خشک باشد و اگر به فکر این نباشیم که حق آبه زاینده‌رود را باز نگردانیم، با این وضعیت مطمئن باشیم که معضلات آبی کم‌کم گریبان استان چهارمحال و بختیاری را هم می‌گیرد و خوزستان هم وارد این بحث می‌شود بنابراین باید، فقط به مشکلات آبی استان توجه نکنیم و نگاهمان یک دید ملی برای برطرف کردن این معضلات باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت هدهد، تاریخ 26 مرداد 95، کد مطلب: 583422: www.hodhodnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین