پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۸۹۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
مهمترین عامل پیشرفت در هر کشوری نیروی انسانی به ویژه قشر جوانان هستند بر این اساس لازم است مسئولان، جوان محوری در کشور را مورد توجه قرار دهند.
شعار سال: بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه سال 96 سهم کل بودجه پیشنهادی دولت برای وزات ورزش و جوانان یک هزار و پنجاه و سه میلیارد هفتصد هفتاد و شش میلیون تومان است، به گفته‌ی مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان "بیش از 50 میلیارد تومان از این مبلغ برای فعال کردن خانه‌های جوان در نظر گرفته شده که می‌توان با این مبلغ برای همه استان های کشور "خانه جوانان" تاسیس کرد تا محفلی برای پاتوق جوانان شود".

وزارت ورزش و جوانان به عنوان نهاد متولی ساماندهی امور جوانان با توجه به پایین بودن شاخص­های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور، روند رو به گسترش آسیب‌­های اجتماعی، فقدان زیرساخت‌های فرهنگی و مراکز گذران اوقات فراغت و تناسب نداشتن در نرخ بهره­‌مندی جوانان از امکانات درصدد است با استفاده از ظرفیت‌­های نهادهای دولتی، عمومی و غیردولتی و همچنین سمن‌­های فعال در حوزه جوانان، خانه­ های جوانان را در کلیه استان‌ها راه اندازی کند. این خانه­ ها مراکزی برای تبادل نظر و فعالیت جوانان و NGO های استانی هستند.

تا پایان سال جاری در 19 استان کشور خانه جوان تاسیس می‌شود

مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در شصت و ششمین ستاد ملی ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه طی سه سال گذشته 12 استان کشور خانه جوان داشته است، گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری در19 استان دیگر خانه‌های جوان را راه اندازی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ساختمان‌های متعلق به جوانان در استان‌ها به وزارت ورزش و جوانان باید بازگردانده شود، تصریح کرد: در این زمینه با استانداران مذاکراتی کرده‌ایم و قرار است برای پر کردن خلأهای موجود حتی در مراکز استیجاری خانه‌های جوان را راه اندازی کنیم چرا که این خانه‌ها می‌تواند کانونی برای بحث و تبادل نظر جوانان باشد و آنان مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند.


سلطانی فر افزود: باید در زمینه بهره وری و مدیریت بهره‌برداری کار ویژه‌ای انجام دهیم. مدیران کل ورزش و جوانان استانها نیز باید متمرکزتر و گسترده‌تر در حوزه جوانان فعالیت کنند، بنده در سفر خود به استان‌های بوشهر و کرمانشاه با سمن‌های این استان‌ها جلسات خوبی برگزار کردم و قصد دارم در همه سفرهای استانی چنین نشست‌هایی با سازمان‌های مردم نهاد جوانان داشته باشم.

وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: لازم است مدیران کل ورزش و جوانان استان‌ها نیز به موضوع جوانان اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. از استانداران خواسته‌ام که ستادهای ساماندهی استانی و شهرستانی را به صورت مرتب تشکیل دهند چون تشکیل جلسه نیز اقدام مثبتی است و موجب یادآوری مسائل می‌شود. در واقع هدف از تشکیل جلسات ستادی، بهره برداری بیشتر از امکانات موجود و بهره وری بهتر است.

شرایط فضایی و امکانات خانه­‌های جوان

معاون ساماندهی امور جوانان درباره شرایط فضایی و امکانات خانه های جوان گفت: وسعت فضاهای مورد نظر بسته به شرایط اقلیمی و امکانات موجود در هر استان از یک طرف و همچنین جمعیت جوان، زمینه­‌ها و قابلیت­های فعالیت جوانان آن استان متغیر است. اختصاص حداکثر متراژ به تأسیس خانه­ های جوان با رعایت اصل پرهیز از اسراف، متناسب با ظرفیت استان و بر اساس ارزیابی اداره کل ورزش و جوانان آن استان خواهد بود.

رستمی تصریح کرد: نظر به اینکه دستگاه‌­ها و نهادهای اجرایی سازمان بسیج مستضعفین، شهرداری، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون کار و رفاه اجتماعی و وزارت کشور عضو ستاد ملی ساماندهی امور جوانان هستند و امکاناتی مشتمل بر زمین، ساختمان، ملزومات اداری در اختیار این دستگاه‌­ها در استا‌ن­‌ها است که قابلیت بهره ­برداری توسط سازمان­‌های مردم نهاد جوانان را به صورت صرف و یا مشارکتی دارد.

معاون ساماندهی امور جوانان درباره موضوعات فعالیت‌های خانه های جوان گفت: به منظور جذب حداکثری جوانان در خانه­ های جوان، نیاز است تا فضای شاد و پرنشاط برای جوانان ایجاد شود و همچنین این خانه­ ها بتوانند خدماتی را به جوانان ارائه کنند که سایر دستگاه ­ها و نهادهای استان نمی‌­توانند چنین خدماتی را ارائه دهند.

همچنین رضا ملاحسینی اردکانی دبیر سازمان مردم نهاد با اشاره به ضرورت وجود خانه های جوان در کشور گفت: از ملزومات کلان برای هر سازمان مردم نهاد داشتن محلی برای برگزاری جلسات هماهنگی، امور اداری وتعامل بیشتر بین جوانان و مسئولان است و هرگونه فضا برای تبادل اندیشه منجر به شکوفایی می شود، نشست‌های مشترک دولتمردان با جوانان به ویژه سمن‌ها می‌تواند فضا برای تعامل و همکاری بیشتر بخش خصوصی و دولت را مهیا کند.


ملاحسینی افزود: بیشتر سازمان های مردم نهاد به ویژه سازمان های تازه تاسیس به لحاظ مالی این قدرت را ندارند بنابراین خانه جوان می تواند کمک بزرگی برای ایجاد هویت مکانی برای آنها باشد از دیگر کاربردهای خانه‌های جوان ایجاد فضایی برای تبادل نظر و هم اندیشی بین سمن های مختلف است که این خود منجر به هم افزایی و البته جلوگیری از موازی کاری می شود.

وی تاکید کرد: برنامه های مرتبط با حوزه سمن های جوان به راحتی از طریق خانه های جوان اطلاع رسانی می شود چرا که به هر حال تمامی سمن ها به نوعی در ارتباط با این خانه ها هستند. خانه های جوان در افزایش قدرت چانه زنی سمن های جوان نیز بسیار تاثیر گذار است چراکه تجمیع سمن ها در یک مکان می تواند وحدت رویه ای در بین آن ها ایجاد کرده و قدرت چانه زنی شان را افزایش دهد.

ملاحسینی در خصوص نحوه مدیریت خانه های جوان عنوان داشت: به نظر می‌رسد مدیریت مطلق دولت یا استقلال مطلق سمن‌ها نمی‌تواند نتیجه مطلوبی در پی داشته باشد چرا که هر کدام به صورت مجزا داری امتیازاتی هستند. از دیدگاه من شایسته تر است دولت و ارگان های دولتی مسئولیت ایجاد زیرساخت ها و همچنین نظارت بر امور را داشته باشند و سمن های جوان با یک چارچوب مدیریتی مشخص که به صورت شفاف تعریف شود به مدیریت و برنامه ریزی بپردازند.

وی در پایان تاکید کرد: نقش حمایتگرانه دولت در بسیاری از موارد می‌تواند راهگشا باشد از جمله آموزش و توانمندسازی جوانان برای کارآفرینی و اشتغال زایی البته این خانه ها برای حفظ نظم نیز نیازمند نظارت دولت هستند اما این امر نباید باعث شود که استقلال سمن‌ها به خطر بیفتد.

امیررضا خادم معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزیر ورزش و جوانان یکی از نکات مهم لایحه بودجه سال 96 کل کشور را توجه ویژه به بحث جوانان دانست و گفت: ان‌شاءالله در سال جاری و آینده با تاکیدهای جدی وزیر ورزش و جوانان، خانه های جوان در سراسر کشور افتتاح می‌شود.

معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: در بحث بودجه عمرانی و جاری هم رشد قابل توجهی به صورت نسبی نسبت به همه دستگاه‌ها داریم، طبیعتا انتظارات فضای ورزش و توقعات نسبت به این بودجه زیاد است که باید منتظر نظر مجلس ماند، در این راستا از دولت تشکر می کنیم البته این لایحه باید در مجلس بررسی شود تا جمع بندی نهایی آن به دست آید.

خادم تاکید کرد: هم اکنون خانه های جوان در 12 استان فعال هستند و اماکن و ساختمان هایی از سوی وزارت ورزش و جوانان در این زمینه اختصاص داده شده ، همچنین قرار است در 19 استان دیگر خانه های جوان تشکیل شود.

راه‌اندازی خانه جوان در 10 شهر بزرگ و 70 شهر دیگر تا پایان برنامه ششم توسعه

رضا حجتی مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره تاسیس خانه‌های جوان در کشور گفت: طرح خانه‌های جوان را به عنوان یکی از وظایف وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد دادیم و امید داریم در برنامه ششم توسعه به طور جدی به آن پرداخته شود. هم بخش‌های دولتی زیرساخت‌ها را ایجاد کند و هم اجازه ورود بخش خصوصی داده شود.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: در برخی استان‌ها باید فضای لازم برای خانه‌های جوان ساخته شود و در برخی دیگر از نقاط لازم است تغییر کاربری‌هایی صورت گیرد. امید داریم بودجه لازم برای تاسیس این خانه‌ها و مراکز استان‌ها پیش‌بینی و اجازه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داده شود، امید داریم خانه‌های جوان در سه تیپ یک، دو و سه متناسب با جمعیت جوان استان و دو تیپ دولتی و خصوصی ببینیم.

حجتی در پاسخ به این پرسش که آیا از ساختمان‌های سازمان ملی جوانان در استان‌ها برای راه‌اندازی خانه‌های جوان استفاده می‌کنید، اظهار کرد: علی‌رغم ابلاغ معاونت اول رئیس‌جمهور نسبت به بازگرداندن ساختمان‌های سازمان ملی جوانان به حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان همچنان مقاومت‌هایی در برخی موارد وجود دارد با این حال تلاش می‌کنیم این ساختمان‌ها را برای راه‌اندازی خانه‌های جوان در اختیار حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان گذاشته شود.

از آنجایی که مهمترین عامل پیشرفت در هر مجموعه ای نیروی انسانی است،‌ که نیروی محرکه و ظرفیت قابل استفاده در مسیر ترقی جامعه‌ ما، قشر جوانان هستند بر این اساس لازم است جهت تحقق این مهم جوان باوری و جوان محوری در کشور مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 23 دی 1395، کد مطلب: 5929571، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
0
0
کپی برداری ناقص از طرح های تاریخ مصرف گذشته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
0
0
اجرای ان گونه طرح ها در مدت زمان کم، شائبه ویژه خواری و یا ایجاد و اخذ رنت های اقتصادی و سیاسی را به ذهن متبادر می کند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
0
0
رویکرد فعالیتی سلطانی فر همیشه اینجوری بوده. کپی برداری های ناسالم و ناقص
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
0
0
خانه جوان ، همان طرح کاخ جوانان دولت قبل است . در پایان یک دولت ، پرداختن به طرح های بنیادی جای سوال هم دارد؟ ندارد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
0
0
ان شاالله که طرح خانه جوانان برای جیب بعضی ها نباشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
0
0
چرا همش منفی بینی کرده اید. بهتر نیست، نیمه پر لیوان رو هم ببینید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
0
0
چرا مثبت ببینیم؟ مگه قراره خیال پردازی کنیم؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
0
0
فکر کنم قدرت افکار عمومی رو فهمیدند و عقب نشستند
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
0
1
اساسا هیچ چیزی در ایران تصویب و اجرایی نمی شود مگر اینکه درآمدی برای منصوبین داشته باشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین