پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۷۵۴
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
مدتی است تأثیر امواج پارازیت بر سلامت شهروندان در شیراز خبر ساز شده است. طی هفته گذشته موجی از اعتراض‌های مردمی در شیراز نسبت به وضعیت پارازیت‌ها در فضای مجازی بین اهالی این شهر ایجاد شد.
شعارسال: نگرانی بوجود آمده در این باره موجب شد گروهی از مردم شیراز جلوی استانداری این شهر تجمع کنند. اعتراض آنها متوجه پخش گسترده امواج پارازیت بخصوص در غرب و مرکز استان است. آنها می‌گویند، افزایش پارازیت‌ها را در این شهر احساس می‌کنند زیرا افزایش این پارازیت‌ها روی سیستم‌های صوتی، تصویری و دستگاه‌های دیگر الکترونیکی اختلال ایجاد کرده است. واکنش معترضان نسبت به امواج ماهواره‌ای تا حدی بالا گرفته که صدای نمایندگان شیراز را هم در آورده است. در همین رابطه روز گذشته نماینده شیراز با ارسال نامه‌ای به معاون وزیر کشور خواستار پیگیری موضوع افزایش پارازیت‌ها در شیراز شد.

در حالی که مردم شیراز از پخش پارازیت‌ها در شیراز سخن می‌گویند مسئولان این ادعاها را رد می‌کنند. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز معتقد است، تأثیر پارازیت‌ها روی افزایش سرطان‌ها پایه علمی ندارد و پیش از این نیز وزیر بهداشت در واکنش به اعلام سرطان زا بودن تشعشعات و پارازیت‌ها گفته است که بدون مدرک نمی‌توان در مورد سرطان‌زایی پارازیت‌ها کلی گویی کرد و هنوز تحقیقات تکمیلی در این باره انجام نشده و چنانچه به ما مدرک علمی ارائه دهند که این امواج برای سلامت انسان مضر است، حتماً اقدام می‌کنیم.

دکتر «احمد رضازاده» این را هم گفت که دانشگاه علوم پزشکی شیراز تحقیقی در رابطه با سرطان‌زایی و افزایش بیماری‌های ناشی از پارازیت‌ها انجام نداده ولی مطابق جلسه‌ای که هفته گذشته با مسئولان استانی برگزار شده مقرر شد این موضوع بررسی شود.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حالی مأمور بررسی اثرات امواج ماهواره‌ای بر سلامت شهروندان شیرازی شده است که هنوز هیچ اطلاعاتی در این باره از سوی سازمان انرژی اتمی و وزارت ارتباطات به وزارت بهداشت ارائه نشده است. به گفته «خسرو صادق نیت» رئیس اداره بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت، نظارت بر پرتوها بر عهده سازمان انرژی اتمی است بنابراین پژوهش‌های مربوط به پارازیت‌ها در درجه نخست نیازمند وسایل سنجش میزان پرتوهای ایجاد شده است که این سنجش‌ها زیر نظر سازمان انرژی اتمی و توسط وزارت ارتباطات باید انجام شود. وزارت بهداشت تنها در صورتی می‌تواند اثرات بیماری‌زایی این پارازیت‌ها را بررسی کند که این اطلاعات را دریافت کند.

بهرام پارسایی نماینده شیراز که درباره برخی خبر‌ها در خصوص افزایش پارازیت‌ها در بخشی از شیراز به وزیر کشور و وزیر ارتباطات تذکر داده است، در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: ما از وزارت کشور خواستیم تا موضوع امواج ماهواره‌ای را در شیراز بررسی و نتیجه را اعلام کنند. از طرفی پیش از این نیز از سوی استانداری شیراز به دانشگاه علوم پزشکی شیراز مأموریت داده شده بود شدت پارازیت‌ها را در این شهر بررسی کنند که نتیجه پیگیری‌های آنها هنوز اعلام نشده است.

وی افزود: در جلسه استانداری، مسئولان مربوطه تأثیر منفی امواج پارازیت را انکار و اعلام کردند ما از چیزی خبر نداریم و بحث تأثیر پارازیت‌ها بر سلامت افراد نیاز به تحقیقات جامع و کامل دارد تا چنانچه وجود داشت نگرانی مردم برطرف شود.

پارسایی البته به این نکته هم تأکید کرد که تاکنون هیچ گزارشی از سوی سازمان انرژی اتمی و وزارت ارتباطات به مسئولان استانی شیراز اعلام نشده است و دانشگاه شیراز نباید در چنین وضعیتی قبول مسئولیت می‌کرد، با این حال باید منتظر ماند و دید چه پاسخی از سوی مسئولان مربوطه دراین باره داده می‌شود.وی با اشاره به اینکه بررسی و رصد امواج پارازیت متولی خاصی ندارد، گفت: هنوز آمار جامع که نشان دهد در شهر شیراز پارازیت‌ها امسال نسبت به سال گذشته افزایش یا کاهش داشته‌اند، وجود ندارد اما از نظر علمی ثابت شده است پارازیت‌ها منجربه افزایش بیماری‌ها، سرطان‌ها، افسردگی، سقط جنین، و سلول‌های مغزی می‌شوند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 4، تاریخ انتشار: یکشنبه 26 دی 1395، شماره: 6408

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین