پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۹۴۳
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
قدرت نظامی و اقتصادی ایالات متحده امریکا هنوز با فاصله قابل اعتنا در صدر کشورها و مناطق جهان قرار دارد. هنوز اقتصاد چین، ژاپن و کره روی هم به اندازه اقتصاد امریکا نیست و تولید اتحادیه اروپا با ۲۸ کشور شاید به اندازه امریکا باشد. اما روسیه با وجود اینکه اقتصاد ضعیفی دارد با استفاده از قدرت نظامی هنوز خود را در صف نخست غول‌های جهان قرار داده است.

شعارسال: دنیای چهار قطبی نسبی امروز با آمدن دونالد ترامپ که اندیشه ناسیونالیستی دارد و عبور انگلستان از اتحادیه اروپا، حرکت‌های جدی چین در مسیر ایستادن در نقطه بالاتری از سیاست جهانی و سرانجام ماجراجویی گسترده پوتین دنیای جدیدی را در آینده نه چندان دور شکل می‌دهد.

در این آرایش جدید قدرت کشورهای دیگر در صف‌بندی‌های تازه‌ای قرار می‌گیرند و می‌خواهند جایگاه بالاتری به دست آورند یا اینکه پایین‌تر نیفتند. فیلیپین به عنوان نمونه قصد دارد پیوند خود را با امریکا قطع کرده و متحد چین شود. ونزوئلای فعلی تحت ریاست جانشین خلف چاوز قصد دارد در جرگه سوسیالیست‌های جهان باشد. فرانسه در اتحادیه اروپا شاید روش انگلستان را پیش گیرد.

ایران در کجا می‌ایستد؟ آیا ایران آینده می‌تواند بدون اتحاد با یکی از قطب‌ها جای مستقلی داشته باشد؟ نهایت آرزوی مقام‌های سیاسی ایران همین است، اما واقعیت این است که شاید این آرزو به سادگی به دست نیاید. آیا ایران متحد روسیه خواهد بود؟ آیا ایران برای استفاده از توانایی‌های چین با این کشور دست دوستی می‌دهد؟ ایران باید در جایی بایستد که ضمن استفاده از امکانات بین‌المللی، استقلال فکری و عملی داشته باشد. گزارش لوپوئن را از دنیای آتی بخوانید:

*جایگاه آینده چین، روسیه و آمریکا

مجله لوپوئن این هفته در پرونده‌ای با عنوان «نظم نوین جهانی» به موضوع وضعیت روسیه و آمریکا در معادلات بین‌المللی پرداخته است. در این مطلب اشاره شده به اینکه در حال حاضر «روسیه در حال قدرت‌گیری دوباره است و آمریکا با وجود ترامپ به سمت ناشناخته‌ها می‌رود. چین نیز با وجود شی جین‌پینگ، رئیس جمهور این کشور قدرتمند می‌شود و در این شرایط اروپا به سمت گسست می‌رود.»

هفته‌نامه لوپوئن با اشاره به وضع و شرایط تازه جهانی تاکید کرده که که از زمان سقوط دیوار برلین تاکنون، هرگز قواعد ژئوپلیتیک چنین دچار دگرگونی نشده بود. لوپوئن توضیح می‌دهد: یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه اسبق آلمان در گفت‌گو با این نشریه درباره موقعیت آینده چین و روسیه در معادلات جهانی می‌گوید که چین در واقع از روسیه جلوتر است. روسیه با وجود قدرت اتمی خود، «بسیار ضعیف است.» در برنامه‌های اقتصادی، این کشور بیشتر شبیه یک کشور غرب آفریقاست.

چین، برعکس، در شرایط رشد کامل است. این کشور در همه جهات در حال رشد است.به عقیده یوشکا فیشر آنچه مهم است این است که با وجود این آیا این رشد چین، به عنوان امری مثبت یا منفی برای روسیه تلفی شود. در برخی برنامه‌ها مثل تغییرات آب و هوائی یا تجارت آزاد، چین جای آمریکا را خواهد گرفت. در مطلبی دیگر درباره وضعیت جهانی تازه، خاورمیانه بررسی شده است.

از حضور نظامی آمریکا در عراق در سال ۲۰۰۳ تا بهار عربی در ۲۰۱۱، جنگ داخلی در سوریه، ظهور داعش، کودتای نافرجام در ترکیه در تابستان ۲۰۱۶ و بازگشت ایران به صحنه معادلات جهانی. لوپوئن با مرور این وقایع نتیجه می‌گیرد که خاورمیانه هرگز چنین «مشتعل» نبوده است.

در مطلبی دیگر از این پرونده به سخنرانی اخیر ولادیمیر پوتین در تلویزیون روسیه اشاره شده که گفته بود: «اعضای شورای فدراسیون، عزیزان نماینده دوما، شهروندان روسیه. اگر برای برخی کشورهای اروپایی، غرور ملی از مدت‌ها پیش یک مفهوم فراموش‌شده است و حق حاکمیت یک پدیده لوکس محسوب می‌شود، برای روسیه چنین نیست. یک حاکمیت واقعی، کاملا برای نجات کشور لازم است. ما آن را باید هر لحظه در خاطر داشته باشم. کشورهای دیگر نیز باید این موضوع را درک کنند. همه فعالان جامعه بین‌الملل باید به این موضوع باور داشته باشند. حقوق بین‌المللی بیش از آنکه برای کوتاه آمدن در برابر خواسته‌های استراترژیک برخی کشورها به وجود آمده باشد، برای حفظ حاکمیت کشورها ایجاد شده است.» در این مطلب همچنین به این موضوع اشاره شده که پوتین چگونه توانست روسیه را در مرکز بازی‌های جهانی قرار دهد؟ خبرنگار لوپوئن همچنین به سراغ جوان ۳۱ساله‌ای اهل مسکو رفته که عضو یک گروه از هکرهاست. لوپوئن نوشته با اینکه به نظر می‌رسد او در واقع برای دولت پوتین کار می‌کند و در خدمت اوست، اما خودش این موضوع را انکار کرده و تاکید می‌کند که علیرغم علاقه‌اش به پوتین «چنین چیزی صحت ندارد.»

الکساندر، جوان روس در این دیدار که در منزلش صورت گرفته، در حالی که به یکی از همراهان این خبرنگار اشاره می‌کند، می‌گوید که پروفایل او را خوانده و همزمان، رمز عبور کامپیوتر او را در ده سال گذشته روی صفحه نمایش نشان می‌دهد.وی که در حال حاضر مشغول کار روی سایت دولت روسیه است، می‌گوید که به دنبال بازکردن ایمیل‌های هیلاری کلینتون است.پس از آن مقابل خبرنگار لوپوئن به صفحه اینترنتی ماری لوپوئن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه می‌رود و طی پنج دقیقه رمز عبور لینکدین او را می‌یابد. بعد به سمت سایت رسمی جمهوری‌خواهان فرانسه می‌رود و می‌گوید: «آنها از نرم‌افزاری استفاده می‌کنند که نفوذ به آن بسیار آسان است.» و البته در میان گفته‌هایش تاکید می‌کند: «من برای پوتین کار نمی‌کنم.» اما آیا می‌توان باور کرد؟

موضوع دستکاری در انتخابات آمریکا برای آسان کردن پیروزی دونالد ترامپ، نامزد «مورد علاقه» مسکو این روزها در خبرها بارها مطرح شده است. اینکه پوتین، خود رهبری عملیات دسترسی به کامپیوترهای اعضای حزب دموکرات آمریکا در جریان دور اول مبارزات انتخاباتی این حزب را برعهده گرفته بود. بالاخره با وجود نظرسنجی‌ها، دونالد ترامپ پیروز انتخابات شد و حالا پوتین ۶۴ ساله، عضو سابق کا.گ.ب که از ۱۶ سال پیش تاکنون رئیس جمهور روسیه است، نه تنها توانسته در اوکراین و کریمه از طریق همین سیستم اثر بگذارد، بلکه در سوریه نیز با بمباران مداوم حلب، رژیم بشار اسد را نجات داد و حالا روز به روز در منطقه قدرتمندتر می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24، تاریخ انتشار: 29دی1395، کدخبر: 232551: www.saat24.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین