پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
24 مردادماه سال 1392 جلسه رأی اعتماد مجلس نهم به پانزده وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برگزار شد. مسعود سلطانی ‌فر نامزد پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان در این جلسه نتوانست از سد مخالفان عبور کند و از قطار دولت باز ماند.به اعتقاد کارشناسان،
شعارسال: اصرار مجلسی‌ها به حضور فردی صرفاً ورزشی و نبود سوابق اجرایی و تحصیلاتی در حوزه ورزش از دلایل مخالفت با سلطانی‌فر اعلام شد. اما در بین نمایندگان مجلس نهم، کمتر کسی بود که درباره جوانان بپرسد و دغدغه داشته باشد و باز هم جوانان در بازی سیاسی نمایندگانشان بازنده شدند.حالا که رئیس جمهوری در پاسخ به نیاز و دغدغه جامعه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی دست به اصلاحات سازنده زده و با معرفی دوباره نخستین گزینه خود برای وزارت ورزش و جوانان سعی بر ترمیم زخمی دارد که مدت هاست بر پیکره جمعیت جوان کشور ظاهر شده ،لازم است نگاهی به اهم برنامه‌‌های سلطانی‌ فر بیندازیم تا ببینیم کلید وی این قفل بسته را باز خواهد کرد یا نه؟ قفلی که در چند سال اخیر نه تنها باز نشده بلکه با انواع و اقسام اختلاف نظرها و لجبازی‌های کودکانه که نه به مصلحت کشور و نه به مصلحت جامعه ورزش و جوانان و خانواده‌ها بوده، به دور خودش زنجیر و ریسمان پیچیده است.

تقویت برنامه ‌های ساماندهی امور جوانان از طریق سیاستگذاری، پایش و تجمیع ظرفیت‌های دستگاه‌ها و پژوهش‌های نگرشی مسعود سلطانی‌ فر در نخستین راهبرد خود برای حوزه جوانان به احیای اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان نظام درخصوص جوانان، تدوین شاخص‌های امور جوانان، پایش‌ها و پژوهش‌های راهبردی و تقویت بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های مجری و مسئول در امور جوانان می‌پردازد. به این آمار توجه کنید: از سال 1371 تاکنون 36 جلسه شورای عالی جوانان به ریاست رئیس جمهوری یا معاون اول رئیس جمهوری برگزار شده که از این تعداد 11 جلسه در دولت‌های پنجم و ششم، 15 جلسه در دولت‌های هفتم و هشتم، 9 جلسه در دولت‌های نهم و دهم و تنها یک جلسه در دولت یازدهم تشکیل شده است. امید می‌رود با حضور سلطانی‌فر که مورد اعتماد و محبوب در کابینه است و جایگاه ویژه‌ ای نزد رئیس‌ جمهور دارد بار دیگر شاهد برگزاری جلسات مستمر این شورا و به تبع آن تصمیم‌گیری‌های کلان برای نسل جوان باشیم. مصوبات شورای عالی جوانان حکم قانون را داشته و لازم‌الاجرا است.

متأسفانه این مشکل شامل ستاد ملی ساماندهی امور جوانان هم شده است. این ستاد نیز به ریاست وزیر ورزش و جوانان و با حضور نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌ها در حوزه جـــوانان برگزار می شود که متأسفانه در دولت یازدهم به رغم تلاش مسئولان حوزه جوانان، نسبت به گذشته بسیار کم رونق بوده، جلسات به صورت نامنظم برگزار شده و خروجی قابل قبولی نداشته است. نیاز به تقویت حوزه پژوهشی به منظور استخراج آمار و اطلاعات به روز و دقیق از وضعیت جوانان برای تصمیم‌گیری‌های کلان در کشور نیز در این برنامه به درستی مورد توجه قرار گرفته است.

* ساماندهی و غنی‌‌سازی اوقات فراغت جوانان

تعریف سبک زندگی جوانان با توجه به الگوی ایرانی و اسلامی، به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، اجرای برنامه‌‌های فراغتی هویت آفرین و الگوساز، اطلاع‌رسانی برنامه‌های فراغتی، شفاف‌سازی وظایف دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، فعال‌سازی بخش‌های غیردولتی در این حوزه، اجرای برنامه‌‌های فراغتی در زمینه سازندگی کشور و رفع محرومیت‌های فرهنگی و اجتماعی و پوشش خدمات حمایتی و بیمه ‌ای در این برنامه ‌ها از جمله سیاست‌های پیشنهادی سلطانی‌فر در حوزه اوقات فراغت است. پورتال جامع اوقات فراغت از جمله اقداماتی بود که در دولت گذشته کلید خورد، اما به دلیل مشکلات زیرساختی و بودجه، نیمه کاره رها شد. در دولت یازدهم این پورتال مورد بازنگری قرار گرفته اما وضعیت آن هنوز نامشخص است. باید منتظر بود و دید آیا سکاندار جدید وزارت ورزش و جوانان راه‌حلی برای تعیین تکلیف نهایی این پورتال خواهد داشت یا خیر.

* تعالی بخشی به ابعاد شخصیتی و هویتی جوانان با تعمیق باورهای مذهبی و انقلابی در آنان

پرداختن به بحث هویت ایرانی و اسلامی مسأله‌ای که به‌رغم وجود دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی متعدد، متولی مشخصی نداشته و مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته است. شاید پس از جنگ تحمیلی که مهم‌ترین دغدغه، سازندگی کشور بود، مباحث فرهنگی بخصوص در ابعاد دینی و هویتی باید به صورت اصولی به اقشار مختلف جامعه آموزش داده می‌شد تا در نسل جوان که سازندگان اصلی فردای کشور هستند نهادینه شود، اما این امر میسر نشد. حالا در سه وزارتخانه کلیدی دولت در حوزه فرهنگی، آموزشی و اجتماعی تغییرات گسترده‌ای رخ داده که امیدواریم توجه ویژه به بحث هویت فردی و اجتماعی و ارتقای شناخت جوانان از فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی، خودباوری و خوداتکایی، مسئولیت‌پذیری و بسترسازی جهت رشد استعدادها، بروز نبوغ و خلاقیت‌های جوانان را در پی داشته باشد.

ارتقای سطح مشارکت جوانان و افزایش روحیه جوان باوری، جوانگرایی و جوان یاوری در کشور

مهم‌ترین تأثیر ارتقای سطح مشارکت‌های اجتماعی جوانان، آموزش فعالیت‌های گروهی، افزایش حس مسئولیت‌پذیری، آموزش جوانان برای حضور در عرصه‌های مدیریتی و بیان درست نیازها و مطالبات نسل جوان و جامعه از مسئولان است. در دولت یازدهم به سازمان‌های مردم نهاد جوانان توجه ویژه صورت گرفت. افزایش تعداد سمن‌های جوانان، تعیین تکلیف دریافت مجوز تأسیس و اصلاح قوانین موجود برای ایجاد و فعالیت سمن‌ها از نتایج مثبت و مؤثر اقدامات مسئولان امر در این زمینه است.

* تقویت، توسعه و بهسازی منابع و ساختار سازمانی

ایجاد نظام جامع بانک اطلاعاتی ورزش و جوانان، مهندسی ساختار و بازنگری طرح جامع گسترش ورزش و نقش آفرینی جوانان و پیگیری تصویب آن در مراجع تقنینی کشور با تعامل و همکاری دولت تدبیر و امید و مجلس شورای اسلامی، ایجاد زمینه رشد معنوی منابع انسانی و بهسازی و ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارت های آنان و رعایت شایسته سالاری، شناسایی و احصای منابع مالی جدید و استفاده بهینه از ظرفیت های قانونی، توسعه نظام اداری الکترونیک و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارائه مطلوب خدمات عمومی و توجه به اثربخشی و کارآیی از طریق اصلاح فرآیندها، تقویت روحیه مسئولیت پذیری، خود کنترلی، امانتداری، تکریم ارباب رجوع و نهادینه سازی فرهنگ وجدان کاری، انضباط اجتماعی، ساده زیستی و صرفه جویی از جمله سیاست‌های پیش بینی شده سلطانی‌فر در این بخش است که تمامی اینها از ملزومات استقرار یک نظام هماهنگ و ساختارمند آن هم با سطح وسیعی از مخاطبان است.

* تلاش در جهت تحکیم نهاد خانواده و ترویج ازدواج آگاهانه، بهنگام و آسان

شاید بتوان مهمترین دستاورد دولت یازدهم در حوزه ازدواج را توجه ویژه به مراکز مشاوره ازدواج و ساماندهی و همسویی نهادهای مسئول در این زمینه دانست. مشکلی که در دولت قبل با اختلافات شدید بین سازمان نظام روانشناسی و وزارت ورزش و جوانان هر روز نابسامانی بیشتری را در پی داشت، با روی کار آمدن کارشناسان و صاحبنظران متخصص و خبره در حوزه ازدواج و تعالی خانواده حل شد. تعیین تکلیف مراکز مشاوره ازدواج، بیمه ازدواج جوانان و آموزش کارشناسان و در نتیجه آن برگزاری دوره‌های آموزشی برای جوانان در آستانه ازدواج از ثمرات دولت در حوزه ازدواج جوانان بود. اما بحث بودجه، همسویی تمامی دستگاه‌های مسئول در این حوزه و تقسیم کار ملی از ضروریات حل مشکلات ازدواج جوانان است که پیش بینی می‌شود با سیاست‌های تعریف شده و نگاه ویژه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان و تجربیات قوی مدیریتی وی بتوان در این بخش نیز موفق‌تر از پیش عمل کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 11 ، تاریخ انتشار: سه شنبه 11 آبان 1395، شماره: 6348.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
چرا باید مشکل بوجودبیاریم و بعد به فکر رفع مشکل باشیم ...م.ق75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین