پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۸۱۴
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
در روز‌های گذشته فیلمی از جلسه رئیس جمهوری با دانشمندان یک درصد برتر جهان در حال وایرال شدن است که در این فیلم، داوود دومیری به عنوان سخنران جلسه ادعا می‌کند که «ما با یک مجموعه جهانی پایتون می‌توانیم چندسال آینده در حوزه سیاسی، نظامی و اقتصادی را پیش‌بینی کنیم» ­! حال آنکه پایتون فقط یک زبان برنامه نویسی است و در واقع کسی که به عنوان یکی از «دانشمندان یک درصد برتر جهان» به جلسه با رئیس جمهوری آورده شده، اطلاعات کم و ناقصی از فن آوری‌ها و پیشرفت‌های جدید در دنیای امروزی دارد.دکتر داوود دومیری گنجی، رئیس اسبق دانشگاه تخصصی فن آوری‌های نوین آمل و ریاست اسبق بنیاد ملی نخبگان مازندران و استاد‌تمام دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل می‌باشد. خبرگزاری تابناک نیز در سال ۱۳۹۷ دکتر دومیری را دانشمند اول جهان در رشته علوم مهندسی در سال ۲۰۱۸ معرفی می‌کند. از دانشمندی با این رزومۀ قوی بعید است که چنین خطای فاحشی را بیان کند.در بسیاری از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری از این داستان به عنوان «رسوایی پایتون»، «دانشمند پایتونی»، «پایتونیسم»، «پایتون گیت» و «جامعه پایتونی» نام برده‌اند و آن را زاییدۀ ضعف علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی کشور و یا ضعف در جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها می‌دانند.

شعار سال:

نقدی بر سخنان داوود دومیری گنجی دانشمند یک درصد برتر جهان در مورد پایتون

در روز‌های گذشته فیلمی از جلسه رئیس جمهوری با دانشمندان یک درصد برتر جهان در حال وایرال شدن است که در این فیلم، داوود دومیری به عنوان سخنران جلسه ادعا می‌کند که «ما با یک مجموعه جهانی پایتون می‌توانیم چندسال آینده در حوزه سیاسی، نظامی و اقتصادی را پیش‌بینی کنیم» ­! حال آنکه پایتون فقط یک زبان برنامه نویسی است و در واقع کسی که به عنوان یکی از «دانشمندان یک درصد برتر جهان» به جلسه با رئیس جمهوری آورده شده، اطلاعات کم و ناقصی از فن آوری‌ها و پیشرفت‌های جدید در دنیای امروزی دارد.

وی اظهار می‌دارد که «پایتون کار‌های مختلفی انجام می‌دهد، در حوزه پزشکی متحول می‌کند، چهار سال آینده را پیش‌بینی می‌کند که فرد چه سرطانی دارد. ما در حوزه سیاست چنین مشکلی داریم، چرا؟ چون آینده‌ای که باید پیش‌بینی کنیم را نداریم. ولی با شبکه‌های جهانی پایتون می‌توانیم. در زمینه نظامی می‌توانیم. در زمینه‌های اقتصادی می‌توانیم. در زمینه تورم که حضرت آقا فرمودند می‌توانیم کار کنیم».

جالب اینجاست که به گزارش سانا پرس و عصرگاه دکتر داوود دومیری گنجی، رئیس اسبق دانشگاه تخصصی فن آوری‌های نوین آمل و ریاست اسبق بنیاد ملی نخبگان مازندران و استاد‌تمام دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل می‌باشد. خبرگزاری تابناک نیز در سال ۱۳۹۷ دکتر دومیری را دانشمند اول جهان در رشته علوم مهندسی در سال ۲۰۱۸ معرفی می‌کند. از دانشمندی با این رزومۀ قوی بعید است که چنین خطای فاحشی را بیان کند.

احتمالاً منظور دانشمند یک درصد برتر جهان در حضور رئیس جمهور، «جی‌پی‌تی» بوده نه «پایتون»! تشابه اسمی این دو اصطلاح نیز مؤید این موضوع است. چرا که در ماه­های گذشته هوش مصنوعی GPT chat در دنیا غوغا به پاکرده و بسیاری از ناممکن‌ها را ممکن ساخته است. این هوش مصنوعی که نسخه جدیدش در ماه گذشته با عنوان GPT-۴ وارد بازار شد، توانمندی­‌های بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی خود دارد و می‌تواند بسیاری از سؤالات و پیش‌بینی‌ها را با هر زبانی که ازش بپرسی به شما پاسخ دهد. این هوش مصنوعی در شناسایی بسیاری از بیماری‌ها به‌ویژه سرطان سینه دقت بالایی داشته و این توانایی را دارد که با دریافت علایم دقیق بیماری، نوع بیماری و درمان آن را به شما ارائه نماید. این ویژگی همان موردی است که آقای دومیری به عنوان تحول در حوزه پزشکی و شناسایی سرطان‌ها به آن اشاره کرده است.

دانشمند
GPT chat در نوشتن برنامه نویسی، متن سخنرانی، شعر، داستان و مقاله می‌تواند به شما کمک کند. تولید محتوا، تجزیه و تحلیل داده‌ها، نظرخواهی و مشورت و جایگزینی با موتور‌های جست و جو از دیگر کارایی‌های منحصر به فرد این هوش مصنوعی است که در نسخۀ جدیدش می‌تواند علاوه بر پردازش متن، پردازش تصویر را نیز انجام دهد. این توانایی‌ها نیز همان مواردی است که دانشمند یک درصد برتر جهان، به‌عنوان پیش‌بینی‌های حوزۀ اقتصادی، سیاسی و نظامی به آن اشاره کرده است.

مسلماً در آینده این هوش مصنوعی توانمندتر خواهد شد و عیب‌های خود را کاهش می‌دهد و می‌تواند در دنیای آینده انقلابی را به وجود آورد.

دانشمند
در بسیاری از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری از این داستان به عنوان «رسوایی پایتون»، «دانشمند پایتونی»، «پایتونیسم»، «پایتون گیت» و «جامعه پایتونی» نام برده‌اند و آن را زاییدۀ ضعف علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی کشور و یا ضعف در جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها می‌دانند.

آنچه قابل تأمل است، عدم آشنایی سخنران و دیگر مدعوین جلسه با این فن آوری جدید است. همچنین تحلیل این موضوع، به محدودیت‌های فضای مجازی برای محققین و دانشمندان، اشاره معنی‌داری می‌کند. این اتفاق می‌تواند آغازی باشد جهت رفع محدودیت‌های فضای مجازی برای دانشمندان، استادان، محققین و پژوهشگران، که جا دارد مسئولین کشور به این مهم بپردازند.

دنیای آینده در تمامی حوزه‌های علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بدون ارتباطات و فن آوری‌های جدید، غیر ممکن است و پیشرفت هر کشوری به توسعه این فن آوری‌ها مانند هوش مصنوعی وابسته است.

حسین معافی/ کارشناس مسائل آموزشی

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت صدای معلم، تاریخ انتشار:۲۶ فروردین ۱۴۰۲، کدخبر: ۲۳۳۴۷، sedayemoallem.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین