پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۷۴۰
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
کشور دچار نوعی جنون مقاله نویسی علمی- پژوهشی و چاپ در مجلات گرید دار داخلی و خارجی شده است. مقالاتی که عموما پایان نامه محور بوده و فاقد پختگی ها‌ی لازم هستند (هر دانشگاه داخلی به این گذاره اعتراض دارد اعلام کند تا با بررسی و انتخاب ۱۰۰ پایان نامه تحصیلات تکمیلی از دانشگاه شان روسیاه شان کنیم). گویا علم و پیشرفت علمی با محوریت مقالات علمی- پژوهشی محقق می‌شود. جمع اوری داده‌ها و چاپ مقاله در ایران هم داستان‌ها دارد. کاسبی ۲۰-۳۰ میلیون تومانی برای اخذ پذیرش و چاپ در برخی مجلات تا چاپ ۵۰-۷۰ میلیون تومانی در مجلات ISI (باز هم اگر کسی مدعی است، پا جلو بگذارد ثابت کنیم). سرانگشتی حساب کنیم تا مشتری شوید. مقاله‌ای ۵۰ میلیون تومان یا هزار دلار. با ۳۶ میلیون دلار، می‌توان ۳۶ هزار مقاله رسمی برای کشور و به اسم کشور چاپ کرد. خجالت نمی‌کشیم از این حد افتضاح با پوشش علم. شرم نمی‌کنیم که اسم این شاخص را توسعه علمی بگذاریم؟ پلشتی کار به حدی بالا امده که بخشی از جریان علمی کشور تبدیل شده است به آویز تریپ بازی علمی، گرفتن حقوق هیات علمی و چاپ مقاله توسط دانشجویان. احتمالا آقای وزیر عتف جناب دکتر زلفی گل، صحبتی در این خصوص ندارند؟ متمایل به مناظره نیستند؟ جوابیه‌ای نمی‌خواهند برای تنویر افکار عمومی برایمان بفرستند؟ و.. پاسخ همه این موارد منفی است، چون اصل ماجرا درست است و مدیران علمی ما، جرات صحبت و لایه برداری از این باتلاق را ندارند. با هر مقام علمی دارای پست موثر مدیریت علمی در کشور حاضر به مناظره در مکان و نهاد علمی خودشان هستیم (ما می‌اییم).

شعارسال: پایگاه خبری معظم فرهیختگان با انعکاس خبری، مدعی رشد ۷ درصدی مقالات بین المللی کشور شده است. فرهیختگان در ادامه توضیح داده است که، ایران از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱، روی پله دوم ایستاده بود؛ هر‌چند از لحاظ جهانی تغییرات قابل توجهی در جایگاه کشورمان داشته‌ایم. در این سال به نسبت سال ۲۰۱۴ با یک پله افزایش به جایگاه ۳۶ رسیدیم. رشد کمی مقالات هم در این سال به نسبت سال ۲۰۱۴ با رشد ۶ درصدی همراه بوده و مقالات آن از ۳۹ هزار و ۷۹۳ به ۴۲ هزار و ۱۹۸ مقاله رسید. همچنین تعداد مقالات بین‌المللی هم از ۸ هزار و ۲۴۰ مقاله به ۸ هزار و ۸۳۰ افزایش یافت که معنایش رشد ۷ درصدی این نوع مقالات است. از طرفی هم این مقالات سهم ۲۱ درصدی از کل مقالات این سال داشته است. بد نیست به این مساله هم اشاره شود که آلمان در سال قبل‌تر، در جایگاه چهارم و بریتانیا در جایگاه پنجم قرار داشت.

آویز تریپ بازی علمی ، حقوق هیات علمی ات رو بگیر و حالش رو ببر و مقاله تولید کن + خاک بر سر کودن بعضی مثلا دکترهای بی تفاوت به منافع ملی

ضمن تشکر از ارایه این امار باید پرسید که آیا تصور ما از افزایش تولید و انتشار مقالات علمی، ارتقا و توسعه علم است؟

* چند درصد این مقالات دانشجویی بوده و مستخرج از پایان نامه تحصیلات تکمیلی دانشجویان است؟
* چند درصد این مقالات دارای ضریب اثر بالا هستند؟
* وضعیت تقلب و داده سازی در تحقیقات کشور (خصوصا پایان نامه ها) چگونه است؟
* چند درصد این مقالات منجر به تولید فناوری شده و مورد استفاده در اتمسفر نوآوری جهانی قرار گرفته اند؟
* چند درصد محققان این مقالات، روی یک موضوع علمی بشکل طولی در ده سال و بیشتر کار کرده اند و مقالات مرتبط با نگاه توسعه دانش، تولید کرده اند؟
*..
بهتر است خودمان را گول نزنیم. تولید مقالات علمی- پزوهشی تنها یک شاخص کوچک در شاخص‌های توسعه علمی بوده و در ایران ابزاری است برای ارتقا اساتید و محققین و ادامه تحصیل. چرا که پژوهش در ایران، دولتی است. اگر بحث ظاهر سازی مطرح باشد، با ۵۰ میلیون دلار، خیلی کمتر از هزینه تخصیص داده شده به اساتید دانشگاه و آزمایشگاه‌های آن‌ها و خرید بانک‌های اطلاعاتی برای ان‌ها و ...، می‌توان تولید مقاله علمی- پژوهشی فیک نمود.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین