پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۰۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶
ستمگری ستم دیدگان را شاید بتوان در حوزه روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی توسعه به راحتی مورد بحث و بررسی قرار داد. نظریه ای که معتقد است در سیستم های تحت فشار ، هر یک از عناصر سطوح پائین تر سیستم، خود بنوعی خلقیات ستمگری غالب بر سیستم را پیدا نموده و فاقد همت لازم برای ایجاد تغییر بوده و نقدشان برای نان است نه گرفتن حق. این روایات به گونه های دیگر توسط برتوت برشت و چارلز بوکوفسکی نیز مطرح شده است. حکایت آسیب مجدد سیستم های آسیب دیده با با اغفال و انحراف عوامل تصمیم گیر رده میانی و تامین منافع انها. مجید گودرزی( تحلیل گر اقتصادی )به بهانه باخت شب گذشته تیم پرسپولیس ، نمونه هایی از مدیریت بر سازمان خصوصی سازی و انتخابات در فدراسیون فوتبال را مورد نقد و تحلیل قرار داده است.

شعارسال: در مباحث توسعه‌ای (ملی، سازمانی) یکی از مهمترین آسیب‌های قابل بحث در سیستم‌های آسیب دیده، واگشت مجدد به لجنزار قبلی بشکلی داوطلبانه و ظاهرا دموکراتیک به شرط تامین منافع ذی نفعان و ذی مدخلان اصلی است. در واقع در این مرحله، سیستم آسیب دیده با وجود درک آسیب و عامل آسیب زننده، با اغفال و انحراف عوامل تصمیم گیر رده میانی و تامین منافع ان‌ها، مجددا دچار اسیب قبلی خود شده، با این تفاوت اینکه در این مرحله، ورود عامل آسیب زا بشکلی دموکراتیک و حفظ ظاهر قانونی کار صورت می‌گیرد و نیازی به حمله و هژمونی و سرکوب نیست.

برتوت برشت (اویگن برتولت فریدریش برشت زاده ۱۰ فوریه ۱۸۹۸ – درگذشته ۱۴ اوت ۱۹۵۶، نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و شاعر آلمانی با گرایش‌های مارکسیستی)، مثال جالبی در این خصوص دارد. می‌گوید، گندم رو دزدیده بودن و صدای اعتراض‌ها بلند شد، نان بین مردم پخش کردن و اعتراض‌ها خاموش شد! ‏این جماعت بی وجود فقط به دنبال سیر کردن شکم خود بودند، نه گرفتن حق‌شان!

چالشی بنام مدیران موفق، در سیستم های آسیب دیده + تامین منافع فردی و آغاز واگشت به ارباب رعیتی بشکلی داوطلبانه و دموکراتیک؟!

در روایتی دیگر از چارلز بوکوفسکی در این خصوص، جالب توجه است (هاینریش چارلز بوکوفسکی زاده ۱۶ اوت ۱۹۲۰ – درگذشته ۹ مارس ۱۹۹۴، شاعر و داستان‌نویس آمریکایی متولد آلمان بود. نوشته‌های بوکوفسکی به شدت تحت تأثیر فضای لس‌آنجلس، شهری که در آن زندگی می‌کرد قرار گرفت. او هزاران شعر، صد‌ها داستان کوتاه، شش رمان و بیش از پنجاه کتاب نوشته و به چاپ رسانده است. در سال ۱۹۸۶، مجله «تایمز» بوکوفسکی را «قهرمان فرودستان آمریکایی» نامید). بوکوفسکی می‌گوید که تفاوت میان دموکراسى غیر اصیل و دیکتاتورى این است که.

در دموکراسى شما ابتدا رأى می‌دهید سپس فرامین را اجرا مى کنید؛ اما در دیکتاتورى وقت تان براى رأى دادن تلف نمى شود ...!.


چالشی بنام مدیران موفق، در سیستم های آسیب دیده + تامین منافع فردی و آغاز واگشت به ارباب رعیتی بشکلی داوطلبانه و دموکراتیک؟!

در قیاسی مع الفارق و به بهانه باخت زشت پرسپولیس در برابر الدحیل قطر، اشاره به نمونه‌هایی شده که بنظر نویسنده (مجید گودرزی)، می‌تواند شباهت‌هایی با دموکراسی ظاهری یا آسیب دیدگی مجدد سیستم‌های آسیب دیده، داشته باشد. قضاوت با شما.

زمانی که دکتر علیرضا صالح در سازمان خصوصی سازی اعلام کرد با وجود تهدید به برکناری، پرونده هفت تپه را به دادگاه می‌فرستد، باور نمی‌کرد هیچ کس از او حمایت نکند و براحتی و بخاطر دفاع از منافع ملی، برکنار شود.

چالشی بنام مدیران موفق، در سیستم های آسیب دیده + تامین منافع فردی و آغاز واگشت به ارباب رعیتی بشکلی داوطلبانه و دموکراتیک؟!

شهاب الدین عزیزی خادم هم باور نمی‌کرد با وجود سریع‌ترین صعود به جام جهانی و پیشرفت‌های شگرف در هر پنج رده سنی در فوتبال ایران، برکنار و با بدترین رئیس فدراسیون فوتبال جایگزین شود.

چالشی بنام مدیران موفق، در سیستم های آسیب دیده + تامین منافع فردی و آغاز واگشت به ارباب رعیتی بشکلی داوطلبانه و دموکراتیک؟!

زمانی که عزیزی خادم به ریاست فدراسیون فوتبال رسید تیم ملی فوتبال ایران در آستانه حذف بود و باید هر سه بازی باقیمانده را با برد تمام می‌کرد. ایران حتی به عراق و بحرین هم باخته بود. فدراسیون فوتبال بخاطر قرارداد ننگین آقای تاج با ویلموتس در آستانه ورشکستگی بود و حتی ساختمان فدراسیون هم در رهن قرار گرفته بود برای پرداخت بدهی ۶ میلیون دلاری به ویلموتس. در زمان ریاست عزیزی خادم برای اولین بار بانوان از نزدیک بازی فوتبال را تماشا کردند و تیم بانوان صعود موفقی در سطح آسیا تجربه کرد. فدراسیون پنج ستاره حاصل تلاش بی وقفه و مدبرانه عزیزی خادم و یارانش بود و کسی باورش نمی‌شد عزیزی خادم و همراهانش با بهانه‌های واهی بطور کل از این فدراسیون پاکسازی قومی شوند.

چالشی بنام مدیران موفق، در سیستم های آسیب دیده + تامین منافع فردی و آغاز واگشت به ارباب رعیتی بشکلی داوطلبانه و دموکراتیک؟!

بازگشت قهرمانانه تاج به ریاست فدراسیون فوتبال! و باخت دیروز فوتبال ایران حتی به هنگ کنگ هیچکدام از مسئولان ما را آزار نمی‌دهد.۵۲ نفر به تاج رای دادند، اما چرا و به چه دلیل، کسی نمی‌داند. هر دلیلی که رای آن‌ها داشت، اما قطعا هیچ ارتباطی این رای اکثریت با عملکرد فاجعه بار ایشان نداشته است. چون عملکرد فاجعه بار تاج شایسته یک رای خودش هم نبود. اگر وجدانی بود. بهر حال تاج برگشته و وقایع تلخ در حال تکرار شدن است. بدون آنکه رای دهندگان به تاج شرمنده عملکرد فدراسیون فوتبال باشند. مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش انتخابات و دموکراسی را به لجن کشیدند تا تاج را جایگزین موفق‌ترین رئیس فدراسیون فوتبال ایران کنند و بعید نیست در آینده ایشان را در جایگاه وزیر ورزش و جوانان ببینیم! انتخابات فدراسیون فوتبال آبروی انتخابات را برد و مردم را کاملا بی اعتماد کرده است و کاملا هم حق با مردم است.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اضافات و تلخیص برگرفته از مرقومه مجید گودرزی منتشره در گروه تلگرامی اقتصاددان گیلان

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین