شعارسال: داود منظور در صفحه شخصی خودش در فضای مجازی نوشت: با تخصیص مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، قطعه باقیمانده از آزادراه ۱۳۸کیلومتری قزوین ـ رشت حد فاصل منجیل تا رودبار تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد.
در راستای پاسخ به مطالبات چندین ساله مردمی در خصوص بهرهبرداری از فاز نهایی آزادراه قزوین- رشت حد فاصل منجیل تا رودبار، از ابتدای امسال، مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی به این پروژه اختصاص یافته که ۳۰۰ میلیارد از این مبلغ در دیماه پرداخت شده است.
عملیات اجرایی این پروژه، مشتمل بر ۶ دستگاه پل بزرگ جمعاً به طول ۱۵۷۶ متر، شامل اجرای ۳۱۴ عدد شمع بتنی و چهار دستگاه تونل جمعاً به طول ۲۸۷۶ متر است که لاینینگ و روسازی بتنی دو دستگاه از تونلهای قطعه ابتدایی به طول ۹۲۷ متر و لاینینگ یک دستگاه تونل قطعه دوم به طول ۸۰۳ متر تکمیل شده است.
همچنین در یک دستگاه تونل دیگر قطعه دوم به طول ۱۱۴۶ متر، عملیات حفاری طاق تکمیل شده و عملیات لاینینگ با پیشرفت حدود ۱۰۲۱ متر (باقیمانده ۱۲۵ متر) در حال اجراست.
توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:
در واپسین روزهای اسفند ۸۸ بود که آزاد راه رشت- قزوین با حضور رئیس جمهور وقت (احمدی نژاد) افتتاح و به بهره برداری رسید، اما تکمیل نشدن ۱۱ کیلومتر این آزاد راه، کلافی سردرگم شد که دود اجرایی نشدنش فقط به چشم مسافران میرود. اجرای این طرح به صورت تک باند ازجانب معاونت ساخت و توسعه آزاد راههای وزارت راه و ترابری آغاز و از پاییز سال ۱۳۸۲ با عنوان آزاد راه و با سرمایه گذاری مشترک وزارت راه و ترابری (۵۰ درصد) و شرکت آزاد راه قزوین – رشت (۲۵ درصد بانک تجارت و ۲۵ درصد هم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای) دنبال شده است. درست اسفند ماه دو سال بعد بود که بار دیگر رئیس جمهور وقت برای کلنگ زنی ۱۱ کیلومتر باقیمانده به منجیل آمد و دستور تکمیل این مسیر را صادر کرد و شمارش معکوس تنها کریدور شمال – جنوب آغاز شد. اما از آنجایی که بخش اعظمی از اقتصاد مردم به فروش محصولات زیتون که در حاشیه مسیر رشت- قزوین قرار دارند وابسته است ادامه مسیر آزاد راه در محدوده شهر رودبار را با چالشهایی روبرو ساخت.
با شروع بکار دولت روحانی، از ۱۱ کیلومتر به ارث رسیده تنها ۳٫۶ کیلومتر در دستور کار دولت قرار گرفت که دولت دکتر روحانی نیز پس از دوسال، درست در اسفند ۹۴ یک لاین از مسیر در محور منجیل- رودبار را موقتا زیر بار ترافیک برد و بعد از تعطیلات نوروز مسیر افتتاح شده مسدود شد و داستان هشت کیلومتر باقیمانده، داستانی هزینه زا برای کل کشور به قیمت زیتون فروشی چند صد مغازه شد؟! خداوند خیلیها را باید شفای عاجل بدهد.
نکته خنده دار و شدیدا مسخره داستان این است که مدیران دولتی ادعا میکنند آزادراه منجیل-رودبار (باقیمانده آزادراه قزوین-رشت) بهدلیل شرایط خاص خود با برخورداری از تونلها و پلهای زیاد، بهزعم مسئولان (شعار سال: لعنت بر اجداد آدم دروغگو) یکی از پیچیدهترین و سختترین آزادراههای کشور به شمار میرود. همچنین این آزادراه از کنار بافت شهری و بالای رودخانه عبور میکند و به همین دلیل کار در این محور بسیار سخت و دشوار است؛ هرچند چندی پیش وعده داده شد که حداکثر تا آبان ماه ۱۴۰۲ این پروژه برای عبور مردم آماده شود.
میلاد دوستی مدیر پروژه تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل به رودبار اعلام کرده بود که این پروژه ملی تا دهه فجر ۱۴۰۲ به بهرهبرداری میرسد. محمد پردلنژاد مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز بیان داشته بود باقیمانده آزادراه رشت_قزوین و باز شدن بزرگترین گره ترافیکی گیلان در محدوده رودبار_منجیل که اصلیترین راه ورودی گیلان و جزو کریدور بینالمللی شمال ـ جنوب موسوم به نوستراک است در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال جاری به بهرهبرداری میرسد». بعد از سفر داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به گیلان که ۲ هفته پیش صورت گرفت، حال این سازمان با صدور اطلاعیهای اعلام کرده که در راستای پاسخ به مطالبات چندین ساله مردم در خصوص بهرهبرداری از فاز نهایی آزادراه قزوین–رشت حدفاصل منجیل تا رودبار، از ابتدای امسال، مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت که ۳۰۰ میلیارد از این مبلغ در دیماه پرداخت شده است.
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون