پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۸۴۵
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
سال‌های سال است که پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برای افشای تخلفات پشت پرده ایرلاین‌ها آستین همت بالا زد و با راه اندازی موقت سایت ایرلاین پرس (پرواز خبر) موفق به این کار شد. حداقل با دو رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری مذاکرات و جلسات منظم برای مقابله با تخلفات برگزار شد و متاسفانه آن‌ها هم حاشیه‌هایی داشتند و دست‌هایی در کار بود که بعد‌ها در خصوص این موضوع هم افشاگری صورت خواهد پذیرد. اما آنچه که اهمیت دارد، افشای ماهیت واقعی کار ایرلاین داری بود. از دوستان انجمن شرکت‌های هواپیمایی بپرسید که چقدر هشدار رسانه‌ای در خصوص تخلفات دادیم و اعتنا نکردند. این هم نمونه‌ای از ثمره کار ما. فتح سرزمین، بدون خونریزی. به تمامی صنایع متخلف کشور هم هشدار می‌دهیم که در صورت کم توجهی به فعالیت سالم، به همین صورت و صد البته با قدرت بیشتر ورود موثر می‌کنیم. اینجا، ایران اسلامی است و در گام دوم انقلاب قرار داریم. مختصات را خوب درک کنید تا قبل از اینکه بدلیل تخلفات دچار مشکل شوید.

شعارسال: اوایل امسال انجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخنامه پیشنهادی خود را با ۵۰ درصد افزایش قیمت، به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کرد، اما این سازمان با این افزایش مخالفت کرد.

عزمی جزم برای مقابله با تخلفات ایرلاین های داخلی توسط وزارت راه و شهرسازی + جمع کنید بساط دلالی و گرانفروشی و بهانه تراشی ها را

در ادامه، ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب بلیت پرواز‌های داخلی را با متوسط ۲۹ درصد افزایش ابلاغ کرد که تخلف از این مصوبه با تعزیر شدید همراه می‌شد. دی سال جاری، شرکت‌های هواپیمایی با استناد به رای دیوان عدالت اداری اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما کردند، از طرفی تعیین‌کننده قیمت بلیت هواپیما در ماده ۶ قانون هواپیمایی کشوری مشخص شده است. در پی اعتراض انجمن شرکت‌های هواپیمایی به دامنه نرخ مصوب‌شده و شکایت به دیوان عدالت اداری، این دیوان مصوبه قیمت‌گذاری بلیت پرواز‌های داخلی را ابطال و اعلام کرد نرخ‌گذاری در حوزه حمل‌و‌نقل هوایی در موضوع نرخ‌گذاری تکلیفی دولت قرار نمی‌گیرد و عرضه و تقاضا نرخ خدمات را تعیین می‌کند. مجوزی که صادر شده مبنی بر این است که ستاد تنظیم بازار و شورای عالی هواپیمایی نقشی در تعیین قیمت بلیت پرواز‌های داخلی ندارند و نرخ بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود؛ موضوعی که به افزایش قیمت بلیت هواپیما منجر شد. حسین مذنب، مدیر‌کل بازرسی وزارت راه و شهرسازی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده است و مرجع قیمت‌گذاری بلیت هواپیما را شورای عالی هواپیمایی معرفی کرد. وی شرکت‌های هواپیمایی را موظف به اعمال قیمت مصوب خرداد سال جاری دانست و اینکه در صورت عمل نکردن به آن، برخورد قانونی خواهد شد.

با اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، با وجود اینکه رای دیوان عدالت اداری مصوبه ستاد تنظیم بازار برای قیمت‌گذاری بلیت هواپیما را باطل کرده بود، اما به خواست وزارت راه و شهرسازی، اجرای این رای متوقف شده و شرکت‌های هواپیمایی مجاز به افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره گفت: سازمان هواپیمایی کشوری نماینده دولت در صنعت هوانوردی غیرنظامی و متولی ایمنی پروازهاست. این سازمان خود را مکلف به تکالیف و مسؤولیت‌هایی که قانون‌گذار بر عهده آن نهاده است می‌داند و هر تصمیمی که در فرآیند قانونی کشور ابلاغ شود، موظف به اجرا خواهد بود.

جعفر یازرلو اضافه کرد: متعاقب رای صادره هیات عمومی دیوان عدالت اداری، وزارت راه وشهرسازی به عنوان دستگاه ذی‌ربط درخواست اعمال ماده ۹۱ دیوان عدالت اداری را به منظور رسیدگی مجدد کرد که به استناد آن، رئیس دیوان در نامه‌ای به وزارت راه وشهرسازی نسبت به موقوف‌الاجرا شدن رای مکاتبه کرد که مراتب توسط سازمان هواپیمایی جهت آگاهی و اقدام شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد و شرکت‌ها مجاز به افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستند. مرجع قیمت‌گذاری بلیت هواپیما شورای عالی هواپیمایی است.

صبح دیروز با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، ۸ پروژه به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. وی در این آیین گفت: توسعه ناوگان اولویت اصلی توسعه صنعت هوایی است و ما ناگزیر از این مهم هستیم و وزارت راه و شهرسازی نیز از این موضوع کاملا حمایت می‌کند.

بذرپاش افزود: صنعت هوایی با همه مشکلاتی که با آن مواجه بوده و هست، همواره حرکت به جلو داشته است. این صنعت همواره در معرض دید و قضاوت مردم است که این تصویر در ذهن مردم، می‌تواند پیش‌برنده یا بازدارنده باشد.

بذرپاش به لزوم انجام چند کار اساسی در صنعت هوایی تاکید کرد و ادامه داد: توسعه ناوگان یکی از این موارد است و ما محکوم به توسعه ناوگان هستیم.

وی اضافه کرد: امروز عرضه در صنعت هوایی کمتر از تقاضای موجود است و شاهد ناترازی در آن هستیم. نمی‌توانیم مرتب از تحریم بگوییم، باید مشکلات را کاهش دهیم.

بذرپاش با تاکید بر اینکه ظرفیت و توان وزارتخانه در این راستا در خدمت شرکت‌هاست، گفت: از شرکت‌های هواپیمایی که امکان آن را دارند درخواست می‌کنیم حتما در این مسیر گام بردارند و پای کار بیایند و هر مجوز، پیگیری و... که نیاز باشد انجام می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: نهضت ساخت داخل یکی از اتفاقات خوب در این حوزه بوده است، زیرا پیش از این در بسیاری از نیاز‌های تعمیراتی وابستگی داشتیم، اما امروز وابستگی‌ها بسیار کاهش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با تاکید بر اینکه بلیت بهانه و اتصال شرکت‌های هواپیمایی با مردم است، اظهار داشت: در این زمینه دولت سیاستی را دنبال می‌کند و هر شرکتی که نخواهد این سیاست‌ها و قیمت‌ها را رعایت و همراهی کند، مقابل آن تا لغو مجوزش خواهم ایستاد. اگر سیاستی گذاشتیم باید همه پای آن بایستیم. اگر کسی همراهی نکند شوخی نداریم و مجوز آن را باطل خواهیم کرد. عزم این وزارتخانه و خواسته ما از سازمان هواپیمایی کشوری، به حداقل رسیدن سوداگری‌ها و دلالی در بلیت هواپیما‌ها است.

وی به در اختیار گذاشتن سوخت لیتری ۶۰۰ تومانی شرکت‌های هواپیمایی اشاره کرد و گفت: این قیمت حتی از نصف قیمتی که مردم برای بنزین سهمیه‌ای می‌پردازند نیز کمتر است و بر این اساس انتظار داریم با سیاست‌های دولت همراهی شود تا رضایت مردم را به دنبال داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تصمیمات مناسبی در حوزه بلیت هواپیما گرفته شده که دربرگیرنده صرفه و صلاح کشور، مردم و شرکت‌ها است و بر این اساس نظارت‌ها باید با جزئیات آن حاکم باشد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به آغاز طرح توسعه فرودگاه امام تاکید کرد: باید به پیشرفت این پروژه سرعت بدهیم تا به قطب صنعت هوایی منطقه تبدیل شود. بذرپاش بیان داشت: در ۳ تا ۴ سال آینده با فرودگاه بسیار متفاوت‌تری در این منطقه مواجه خواهیم بود.

 مصوبه دیوان عدالت موقوف‌الاجرا شد

وزیر راه با تاکید بر اینکه سوداگری در بلیت پرواز‌های داخلی قطع می‌شود، گفت: ۱۰۰ درصد با انجام برخی پرواز‌های داخلی توسط شرکت‌های هواپیمایی خارجی موافق هستم. بذرپاش دیروز در جمع خبرنگاران درباره بلیت پرواز‌های داخلی اظهار داشت: برخی شرکت‌ها در دیوان عدالت حاضر شده بودند و برای نرخ بلیت مصوبه‌ای داشتند، اما بعد از مدتی مصوبه موقوف‌الاجرا شد.

وی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی باید حتما قوانین را رعایت کنند، زیرا سوخت ارزان در اختیار آن‌ها است. فرودگاه‌های کشور هم با ایرلاین‌ها همکاری می‌کنند و در موضوع بدهی با آن‌ها راه می‌آیند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: سوداگری بلیت در صنعت هوایی باید جمع شود و به حداقل برسد، این صرف توسعه ناوگان و اصلاح حقوق و دستمزد نمی‌شود.

بذرپاش گفت: پلتفرم‌های مجازی هم مقرر شده است در موضوع نرخ بلیت موارد را اصلاح کنند، ان‌شاءالله تا شب عید ساماندهی می‌شود.

وی ادامه داد: با شرکت‌های هواپیمایی جلساتی برگزار می‌شود. ما راضی نیستیم شرکت‌ها از عملیات انتقال مسافر زیان کنند و زیان هم نمی‌کنند.
 

فراخوان وزیر راه برای واردات گسترده هواپیما

بخش دیگر اظهارات روز گذشته وزیر راه و شهرسازی در رابطه با واردات و تجهیز شبکه هوایی کشور بود؛ موضوعی که در سال‌های اخیر آنطور که باید و شاید به آن پرداخته نشده است و نارسایی‌هایی در این زمینه وجود دارد.
به طور کلی می‌توان گفت پس از تحریم‌های دهه ۹۰، امکان واردات هواپیما برای کشورمان از بین رفت و هواپیما‌هایی هم که در دوره برجام وارد کشور شد یا توان فعالیت نداشتند یا به مرور زمان از رده خارج شدند.

در کنار تحریم‌های اقتصادی، عدم تامین مالی و توان از سوی بخش خصوصی هواپیمایی کشور نیز باعث تعمیق این نارسایی شده بود.

دیروز، اما بذرپاش از یک ظرفیت جدید برای تامین مالی واردات هواپیما سخن گفت. اینطور که پیداست بخشی از سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در وزارت راه و شهرسازی می‌خواهد معطوف به واردات هواپیما شود.
همان‌طور که پیش‌تر در اخبار آمده بود این ۲ میلیارد به صورت نفت و تهاتری در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و این وزارتخانه موظف است طی ۳ سال با سود ۲ درصد آن را به صندوق توسعه ملی بازگرداند.

در همین باره وزیر راه و شهرسازی با دعوت از شرکت‌های هواپیمایی برای واردات گسترده هواپیما گفت: برای واردات هواپیما از منابع وزارت راه و تهاتر استفاده خواهیم کرد.

بذرپاش اظهار کرد: وقتی درباره صنعت هوایی حرف می‌زنیم این نیست که بگوییم هواپیما آوردیم یا می‌آوریم. وی با تاکید بر اینکه باید مدیریت صنعت را انجام دهیم که از مدیریت فنی خیلی بالاتر است، گفت: اگر نگاه ما به صنعت ناقص باشد یک جا‌هایی از صنعت می‌لنگد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت وطن امروز، تاریخ انتشار: 18بهمن1402، کدخبر: 3974، vatanemrooz.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین