پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۸۹۱
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶
به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، موضوع اعطای مجوز به ایرلاین‌های خارجی برای پرواز در مسیرهای داخلی که از سوی دولت در برنامه هفتم توسعه گنجانده شد اما از سوی مجلس مورد تایید قرار نگرفت، از روش‌های دیگر از سوی دستگاه‌های اجرایی در حال پیگیری است. وزیر اقتصاد بیان داشته است که دولت ورود ایرلاین خارجی به پرواز‌های داخلی را پیگیری می‌کند.کشور ما با جمعیت فعلی ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز دارد، اما در حال حاضر کمتر از ۲۰۰ فروند هواپیمای سرخط داریم . تامین ناوگان در شرایط فعلی به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و ... . نکته جالب داستان اینجاست که با توجه به بررسی های صورت گرفته در اتاق فکر رسانه موقت ایرلاین پرس، پیشنهاد استفاده از ناوگان اجاره ای یا قرارداد با شرکت های هواپیمایی خارجی را در زمان دولت حسن روحانی دادیم. گفتند بار امنیتی دارد و کریدورهای پروازی از برخی از مناطق ممنوعه عبور می کند؟! برایمان سوال پیش امده که بار امنیتی مورد ادعا چه شد؟ چرا کشور را بازیچه سلیقه محوری می کنیم تا برنامه ریزی؟

شعارسال: به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، موضوع اعطای مجوز به ایرلاین‌های خارجی برای پرواز در مسیر‌های داخلی که از سوی دولت در برنامه هفتم توسعه گنجانده شد، اما از سوی مجلس مورد تایید قرار نگرفت، از روش‌های دیگر از سوی دستگاه‌های اجرایی در حال پیگیری است.

دولت ورود ایرلاین خارجی به پرواز‌های داخلی را پیگیری می‌کند+ ما در دولت روحانی همین پیشنهاد را در ایرلاین پرس دادیم گفتند بار امنیتی دارد؟بارش چی شد آقایان؟!

موضوع کمبود بلیت هواپیما در یک سال گذشته، گریبان‌گیر صنعت حمل‌ونقل هوایی بوده و در ماه‌های گذشته هم به‌واسطه دلایلی مانند افزایش نرخ ارز، تحریم‌ها و ترخیص نشدن قطعات از گمرک که مسئولان هوایی هم بار‌ها اشاره کردند، بیش از پیش خود را نشان داده است.

در این میان شرکت‌های هواپیمایی هم چند بار درخواست افزایش قیمت بلیت را داشتند، این درخواست پس از کش‌وقوس‌های بسیار در اردیبهشت‌ماه عملی شد و قیمت بلیت ۲۹ درصد افزایش یافت. با وجود این، افزایش قیمت هم در این ماه‌ها کمکی به توسعه ناوگان نکرد؛ در عین حال که با وجود وعده‌هایی مبنی‌بر افزایش تعداد هواپیما‌های ناوگان به ۲۵۰ فروند از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، این وعده هم عملی نشد.

از سوی دیگر، در شرایطی که به‌دلیل کمبود ناوگان هوایی، عرضه و تقاضا در این حوزه متعادل نیست، اعطای مجوز به شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای انجام پرواز‌های داخلی مطرح شده، موضوعی که از زمان برنامه پنجم توسعه مطرح بود، اما به جایی نرسید؛ این ماده بار دیگر از سوی دولت در برنامه هفتم توسعه گنجانده شد، اما باز هم با مخالفت مجلس، از این برنامه کنار رفت.

با وجود این، به نظر می‌رسد مسئولان حوزه حمل‌ونقل همچنان در حال پیگیری این روش هستند. از این رو، مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- به‌تازگی درباره انجام برخی پرواز‌های داخلی توسط شرکت‌های هواپیمایی خارجی گفت: ۱۰۰ درصد با انجام برخی پرواز‌های داخلی توسط شرکت‌های هواپیمایی خارجی موافق هستم.

به‌دنبال این اظهارات، امروز احسان خاندوزی -سخنگوی اقتصادی دولت- درباره موضوع «ورود ایرلاین‌های خارجی به پرواز‌های داخلی» اظهار کرد: بندی در این زمینه در لایحه برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده بود که در نهایت تأیید صحن علنی مجلس را به دست نیاورد. در دولت هم فعلاً مصوبه‌ای در دستور کار کمیسیون‌ها نیست. اما در دستگاه‌های اجرایی با توجه به جزئیاتی که از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و وزیر راه و شهرسازی مطرح شده، این موضوع در حال پیگیری است.

اگر چه در این سال‌ها، شرکت‌های هواپیمایی به روش‌های مختلف مخالفت خود را با اعطای مجوز به ایرلاین‌های خارجی برای انجام پرواز‌های داخلی ایران داده‌اند، اما در شرایطی که به گفته مسئولان، کشور ما با جمعیت فعلی ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز دارد و در حال حاضر کمتر از ۲۰۰ فروند هواپیمای سرخط داریم و تامین ناوگان هم در شرایط فعلی به‌سادگی امکان‌پذیر نیست، به نظر می‌رسد باید سراغ روش‌های جدید برای پاسخگویی به تقاضای موجود رفت.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت انتخاب، تاریخ انتشار: 24بهمن1402، کدخبر: 764103، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین