شعارسال: در قانون اساسی هیات وزیران به عنوان یک تاسیس حقوقی با حقوق و تکالیف مشخصی همچون مرجعیت در تصویب لوایح قانونی (در اصل ۷۴) و یا رفع تداخل در وظایف قانونی دستگاههای دولتی (در اصل ۱۳۴) مورد توجه قرار گرفته است. تصمیمات هیات وزیران در دو سطح قابل بحث هستند که شامل سیاستگذاری و قاعدهگذاری است.
علاوه بر دو سطح یاد شده، برنامههای سیاسی قوه مجریه در چارچوب صلاحیت اصل ۱۳۴ قانون اساسی، بهصورت تدوین برنامهها و سیاستهای معین، در هیات دولت به تصویب میرسد. علاوه بر تصویب برنامههای سیاسی، هیات وزیران وظایفی در حوزه قاعده گذاری و تنظیمگری نیز بر عهده دارد. بر این اساس، در راستای انجام وظایف اداری، اجرای بهتر قوانین و قواعد سازمانهای اداری، حق وضع تصویب نامه و آیین نامه خصوصاً در چارچوب صلاحیت اصل ۱۳۸ به هیات وزیران داده شده است.
بر این اساس به نظر میرسد از منظر قانون اساسی، هیات دولت دارای شأن مستقلی است و دارای وظایف و اختیارات مهمی در نظام سیاستگذاری کشور است. علیرغم اهمیت و جایگاه این تاسیس حقوقی، انسجام نظام تصمیمگیری در هیات وزیران در نظام حکمرانی و سیاستی کشور از ابعاد مختلف نیازمند بررسی و تحلیل کارشناسی، پژوهشی و سیاستی میباشد؛ لذا هدف این ویژهنامه «بررسی ابعاد مختلف ارتقاء انسجام سیاستی و نظام تصمیمگیری هیات وزیران» میباشد که در محورهای موضوعی پیشنهادی زیر مطرح شده است.
اولویتهای موضوعی
نسبتسنجی میان هیات وزیران و شوراهای اداری درون قوه مجریه
موازیکاری و بخشینگری یا تصمیمگیری تخصصی
ظرفیتسنجی تفویض اختیار دولت و هیات وزیران با شوراها
تعامل میان کمیسیونهای دولت و شوراها
توسعه متوازن ماموریتهای مقرراتگذاری و خطمشیگذاری در قوه مجریه
تنظیم حقوقی و سیاستی میان مصوبات مجلس و هیات وزیران
همافزایی میان بودجه و برنامه در سازوکارهای درون دولت
رجحان رویکردهای ماموریتگرا و فرابخشی در نظام تصمیمگیری دولت
تقویت نقش رییسجمهور در اجرای وظایف مصرح در قانون اساسی
تقسیم کار میان وظایف معاونین رییس جمهور و حدود وظایف اجرایی معاونان
هماهنگی میان وظایف معاون اول، دفتر رییسجمهور و دفتر هیات دولت
تسهیل تصمیمگیری فرابخشی در قالبهای نهادی و نقشهای نظارتی رییسجمهور
اولویت نقشآفرینی و جایگاه مصوبات هیات دولت
حدود نظارت تقنینی، قضایی و شرعی بر مصوبات هیات وزیران
ارتقاء ورودی پیشنهادها به دولت و بهبود نظام تصمیم گیری و پایش اجرای مصوبات دولت
فعالسازی نقش دفتر دولت در ارتقاء انسجام سیاستی و پیگیری و تحقق موضوعات راهبردی
سایر موضوعات مرتبط با محورها و کلیت موضوعی ویژهنامه در صورت مکاتبه و تایید دبیر ویژهنامه قابل بررسی خواهد بود.
زمانبندی ارسال، داوری و انتشار مقالهها
۱- دریافت چکیده تفضیلی حداکثر ۱۰۰۰ کلمهای شامل موضوع، روش جمعآوری و تحلیل دادهها، یافتههای مورد انتظار و مهمترین منابع مورد استفاده: تا تاریخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ (چکیده تفضیلی و مقاله صرفاً از طریق سامانه مجله ارسال شود)
۲- اعلام نتیجه پذیرش و داوری اولیه: تا تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳،
۳- نگارش و ارسال مقالات: تا تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۳،
۴- تاریخ انتشار ویژهنامه: پاییز ۱۴۰۳
ملاحظات
دبیر ویژهنامه: دکتر میثم نریمانی؛ عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری narimani.meysam@gmail.com
برای ارسال چکید از طریق سامانه فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، به جای فایل اصل مقاله، فایل چکیده ارسال گردد.
محتوای بخش چکیده و کلمات کلیدی در زمان ارسال چکیده در سیستم مجله لازم نیست دقیق باشد. در بخش توضیحات نیز حتماً قید شود که چکیده و یا مقاله ارسالی مرتبط با ویژهنامه حکمرانی انرژی است.
مقالات پس از تایید چکیده باید در قالب و ساختار مجله مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی تدوین شوند.
هر نویسنده حداکثر میتواند در نگارش دو مقاله ویژهنامه نقش داشته باشد.
شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، تاریخ انتشار: 25بهمن1402، کدخبر: -، css.iripo.ir