پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۱۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹
خیرالله خادمی بیان داشته است که در سفر اخیر هیات روسی به ایران موضوع انعقاد قرارداد اجرایی راه آهن رشت آستارا در کمیسیون مشترک مطرح نشد. از آنجایی که هنوز آمادگی فنی برای اجرای پروژه وجود ندارد، از این رو، موضوع در کمیسیون مشترک هم مطرح نشد و به زمان دیگری موکول شد.سوال اینجاست که منظور ایشان از وجود نداشتن آمادگی فنی چیست؟ بلاتکلیفی دو دهه‌ای پروژه ریلی رشت - آستارا، حجم زیادی از جریان سازی اقتصادی و تجاری اوراسیا در این مسیر را سرگردان کرده و حال باید منتظر بود و دید این پروژه با حضور روس ها به سرانجام می رسد؟ بزرگراه بندر فاو عراق راه بیفتد، عملا اهمیت راهبردی این خط اهن به نصف می رسد. می فهمی چی می گی جناب خادمی؟

شعارسال: معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در سفر اخیر هیات روسی به ایران موضوع انعقاد قرارداد اجرایی راه آهن رشت آستارا در کمیسیون مشترک مطرح نشد. از آنجایی که هنوز آمادگی فنی برای اجرای پروژه وجود ندارد، از این رو، موضوع در کمیسیون مشترک هم مطرح نشد و به زمان دیگری موکول شد.

یعنی چی آمادگی فنی برای اجرای راه آهن رشت آستارا وجود ندارد جناب خادمی ؟ بچه گیر آوردی یا خودت را خیلی گنده دیدی؟

خیرالله خادمی در سفر اخیر هیات روسی به ایران موضوع انعقاد قرارداد اجرایی راه آهن رشت آستارا در کمیسیون مشترک مطرح نشد. از آنجایی که هنوز آمادگی فنی برای اجرای پروژه وجود ندارد، از این رو، موضوع در کمیسیون مشترک هم مطرح نشد و به زمان دیگری موکول شد.

خادمی درباره تعیین تکلیف انعقاد قرارداد اجرایی راه آهن رشت آستارا با روسیه اظهار داشت: وی درباره تعیین قیمت نهایی این قرارداد، گفت: برای انعقاد قرارداد اجرایی راه آهن رشت- آستارا، روس‌ها باید قیمت نهایی قرارداد را اعلام کنند و روس‌ها هم هنوز قیمت نهایی قرارداد را به شرکت ساخت اعلام نکردند. باید توجه داشت قرارداد راه آهن رشت- آستارا قرارداد مهمی است و مذاکرات در این باره با روس‌ها به طور مستمر در حال انجام بوده و این پروژه مهم نیاز به مطالعات دارد که از سمت دو طرف این اقدامات در حال انجام است.

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

خط ریلی رشت- آستارا؛ پروژه‌ای به طول ۱۶۲ کیلومتر که مرکز استان گیلان را به شهر مرزی و بندری آستارا وصل می‌کند و با اتصال این زنجیره ریلی، کریدور شمال به جنوب متصل می‌شود. این خط ریلی که دو دهه از آغاز به کارش می‌گذرد هنوز در ایستگاه وعده‌ها متوقف شده و به مقصد نرسیده و طبق گفته مسئولان فقط ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است این پروژه در حالی با حرکت لاک‌پشتی دنبال می‌شود که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بار‌ها نسبت به تسریع در تکمیل این پروژه حیاتی تذکرات لازم را داده‌اند. این محور، یکی از مسیر‌های مهم ترانزیتی در آسیای میانه است که مسافت ۱۶ هزار کیلومتری حمل بار از طریق کانال سوئز را با یک مسیر ۷ هزار کیلومتری جایگزین کرده و در مقایسه با مسیر‌های سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است. مسئله زیست محیطی از یک سو و وجود اراضی کشاورزی از سوی دیگر و همچنین تنگنا‌های مالی و اعتباری، پا روی گلوی این پروژه بین المللی گذاشته است.

یعنی چی آمادگی فنی برای اجرای راه آهن رشت آستارا وجود ندارد جناب خادمی ؟ بچه گیر آوردی یا خودت را خیلی گنده دیدی؟

در این کریدور، اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران یا دریای عرب به عنوان بندری استراتژیک به این راهگذر در مبادله کالا به شرق کشور و همسایه‌های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفا خواهد کرد. چند وجهی بودن هم به این کریدور ارزش و اعتبار خاصی بخشیده است وجود دو حمل دریایی، یکی حمل دریایی خزر و دیگری حمل جنوب بر جذابیت‌های اقتصادی و تجاری و ترانزیت کالا در این کریدور افزوده است. این کریدور از سه محور تشکیل شده است؛ محور میانی از طریق دریای خزر که مسیر زمینی از سن‌پترزبورگ در شمال غربی روسیه به منطقه آستارا خان در دریای خزر آغاز و سپس از طریق دریا توسط کشتی‌ها به بندر انزلی ایران منتقل می‌شود و در نهایت با حمل و نقل زمینی به بندر چابهار و سپس به بمبئی هند وصل می‌شود. محور شرقی، مسیری زمینی است که از روسیه به ایران شروع می‌شود و از قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان می‌گذرد. مسیر غربی از روسیه به ایران و از طریق آذربایجان است که مستلزم تکمیل ساخت خط ریلی رشت - آستارا در داخل ایران است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تین نیوز، تاریخ انتشار: 16اسفند1402، کدخبر: 269190، www.tinn.ir/سایر منابع

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امین
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
برای اتوبان جدیداصفهان شیراز هم اعتبار بود هم توجیه فنی.فقط برای پروژه های گیلان همیشه کمبود هست .اون از منجیل رودبار اون از راه اهن 35 کیلومتری کاسپین
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین