پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۴۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
مجیب حسنی فرماندار نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان بیان داشته است که بارش سنگین باران و طغیان رودخانه سبب بسته شدن راه‌های روستایی شده و هم اکنون نیازمند ماشین آلات راه‌سازی برای بازگشایی این راه‌ها هستیم. سوال ما از فرماندار محترم این است که سیل ، متاسفانه مشکل هر ساله سیستان و بلوچستان است. چرا یکبار برای همیشه چاره اندیشی لازم صورت نمی گیرد؟ تا کی باید شاهد توجیه مسائل با عبارت تکراری کمبود بودجه باشیم؟ خبر می رسد که ورودی شهر نیکشهر از طرف قصرقند بدلیل طغیان رودخانه و نبود پل بر روی رودخانه کشیک چندین روز مسدود بوده و تردد هم اینک به سختی در حال انجام است.این مسیر بیش از ۸۰ سال مورد استفاده بوده و محور اصلی نیکشهر به قصرقند و راسک قلمداد می شود. اما همچنان فاقد پل است و در زمان بارندگی مسدود می باشد. شما بگویید چرا؟

شعارسال: مجیب حسنی اظهار داشت: در پی تداوم فعالیت سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان بویژه شهرستان نیکشهر و جاری شدن سیلاب، منازل مردم در بیشتر روستا‌ها دچار آبگرفتگی و شاهد تخریب برخی از خانه‌های خشتی و گلی بودیم.

وی تصریح کرد: بارندگی‌ها منجر به طغیان رودخانه‌های فصلی آبگاه و کوچینک، تنگ سرحه، ملوران، شگیم، کشیک و داروکان، جس آهوران، گرگان، متسنگ، هنزم و زیردان شده و راه‌های ارتباطی روستا‌های بخش مرکزی، بنت، دهستان‌های چاهان، توتان و مهمدان، هیچان، مخت و مهبان، بخش آهوران و به ویژه دهستان کهیری را قطع کرد.

فرماندار: نیازمند ماشین آلات راه‌سازی برای بازگشایی مسیرهای سیل زده نیکشهر هستیم + اسمت تا امروز چه بود جناب فرماندار؟

فرماندار نیکشهر بر آسفالت و استانداردسازی بیش از ۲ هزار کیلومتر راه خاکی، ساخت ابنیه فنی و آبنما و نصب تابلوی راهنمایی و رانندگی و ایمن سازی جاده ترانزیتی برای جلوگیری از ریزش کوه در محدوده تنگ سرحه و حدقل ۱۰ نقطه دیگر در محدوده این شهرستان نیکشهر تاکید کرد و گفت: همچنان پس از گذشت چند روز از وقوع سیلاب راه دسترسی بیش از ۱۰۰ روستا در نیکشهر کاملا بسته و مردم برای تامین مایحتاج زندگی و یا انتقال بیماران با مشکل جدی مواجه هستند.

وی بر اعزام بالگرد و ماشین آلات سنگین راهداری برای بازگشایی راه‌ها و جبران خسارت سیل، ساخت پل و ابنیه فنی در تمام محور‌های روستایی تاکید کرد و گفت: سیلاب در چندین نقطه از شهرستان به خطوط مخابراتی و خطوط انتقال برق آسیب وارد کرد که در حال حاضر بخش‌های بنت و حدود ۲۰ روستای دهستان چاهان در خاموشی کامل و فاقد شبکه مخابراتی هستند.

حسنی گفت: به دلیل حجم بالای خسارت‌ها در حوزه راه، برق و مخابرات، امدادرسانی به روستا‌ها با مشکل مواجه شده و در کانون‌های بحرانی امدادرسانی با بالگرد انجام می‌شود.

وی بیان کرد: راه نیکشهر - بنت نیازمند ساخت پل استاندارد در محدوده بلپیر بر روی رودخانه تنگ سرحه است و پل رودخانه گنگ در محدوده روستای هیتان هم نیازمند ساخت پل جدید است و حداقل بیش از ۵۰۰ دستگاه پل بزرگ و کوچک در محدوده محور‌های روستایی و فرعی و مورد نیاز است تا در زمان بارندگی‌ها شاهد بسته شدن این مسیر‌ها نباشیم.

فرماندار نیکشهر ادامه داد: در منطقه عشایری هنزم و زیردان ۲ نفر گرفتار سیلاب شدند که پیکر بی‌جان آن‌ها پیدا شده است.

وی از تهدید سیلاب برای بیش از ۳۰ روستا در بخش‌های مرکزی، آهوران و بنت خبر داد و گفت: سیل بند حفاظتی ۱۰ روستا از جمله ملوران در نیکشهر تخریب شده و با تشدید بارش‌ها و یا سامانه جدید وضعیت این مناطق بحرانی خواهد شد.

فرماندار: نیازمند ماشین آلات راه‌سازی برای بازگشایی مسیرهای سیل زده نیکشهر هستیم + اسمت تا امروز چه بود جناب فرماندار؟

بازگشایی و رگلاژ ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه خاکی در در نیکشهر نیازمند ماشین آلات راه‌سازی است

سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیکشهر نیز بیان کرد: در مجموع ۲ هزار و ۸۱۵ کیلومتر راه در این شهرستان وجود دارد که ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه خاکی، سخت گذر، مالرو و رودخانه‌ای است که در هر بارندگی شاهد بسته شدن آن‌ها هستیم و شرایط تردد را بشدت سخت می‌کند و تا چندین روز راه کاملا بسته است.

عبدالغفور سابکزهی با اشاره به بسته شدن راه نیکشهر به بنت به دلیل شکسته شدن پل بلپیر بر روی رودخانه تنگ سرحه و راه نیکشهر به قصرقند و سایر محور‌های روستایی و فرعی، افزود: ۷۴۵ کیلومتر از مجموع این راه‌ها آسفالت شده که شامل آسفالت ۱۱۵ کیلومتر راه اصلی، ۱۲۷ کیلومتر فرعی و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته است.

وی ادامه داد: راه مناطق سخت گذر نظیر گرگان، کوچینک، هنزم زیردان، مُکی بالا و مکی پایین منطقه داروکان کوهستانی و بارندگی‌ها سبب ریزش کوه و آبردگی راه شده و بسته است و برخی روستا‌های دیگر مسیر رودخانه‌ای نظیر نسفوران، گرگان، توتان و مهمدان در هر بارندگی قطع می‌شود و نیاز به کار مجدد دارند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیکشهر با بیان اینکه در شرایط عادی نمی‌شود این حجم از راه خاکی را بدلیل پراکندگی روستا‌ها رگلاژ و تسطیح کرد، افزود: ماشین آلات موجود در اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیکشهر شامل سه لودر، ۲ کامیون کمپرسی، یک بولدزر و سه گریدر است که با امکانات محدود در حال بازگشایی راه‌ها هستیم، اما می‌طلبد از سایر استان‌های کشور ماشین آلات تامین و اعزام شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال بحران با کمبود شدید ماشین آلات مواجه هستیم و نیاز است مساعدت ویژه برای بازگشایی از استان و سایر نقاط کشور انجام شود، افزود: هم اینک بیش از ۳۰ روستای منطقه توتان و مهمدان به دلیل نوع خاک و لغزندگی مسیر خاکی و تردد ماشین آلات سنگین و حتی لودر سخت است و مردم هم مشکلات زیادی برای رفت و آمد دارند و به دلیل ادامه دار بودن بارندگی‌ها هر لحظه نیازمند بازگشایی راه‌ها هستند.

سابکزهی تصریح کرد: راه‌های روستایی خاکی بسته هستند و راه مناسب برای تردد فعلا نداریم و به محض تمام شدن بارندگی اقدامات برای سهولت در تردد مردم در تمام نقاط روستایی در دستورکار است و در آماده باش کامل هستیم.

شهرستان نیکشهر دارای ۳۳۵ روستا با جمعیت ۱۳۶ هزار نفر در قالب ۳۱ هزار خانوار، ۲۱۰ روستا دارای شورای اسلامی، ۱۷۴ روستا دارای دهیاری است و با وسعت ۱۲ هزار و ۸۵۰ کیلومترمربع در ۵۱۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیسستان و بلوچستان واقع شده است.

تعداد بازدید : 5

سختی تردد در ورودی شهر نیکشهر پس از گذشت چند روز از سیل و بارندگی

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 31فروردین1403، کدخبر: 85449561، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
0
0
سیل در سیستان و بلوچستان حکایت امروز و دیرز نیست. هر سال ادامه داره این جریان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین