پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۵۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۹
جوابیه ارسالی اتاق بازگانی استان گیلان نه تنها مبهم بوده بلکه با این جوابیه سؤالات جدیدی ایجاد شده که همچنان بدون پاسخ مانده است/ اتاق بازرگانی استان گیلان جهت پاسخگویی به سؤالات مطرح شده در مورد سرای تجاری ایرانیان آستراخان روسیه، جوابیه ای را به این رسانه ارسال کردند اما همچنان سؤالات اصلی مطروحه در گزارش با عنوان «آیا هزینه سفر استاندار و برخی کارمندان گیلان به روسیه با خرج دولت بوده یا اتاق بازرگانی؟» بدون پاسخ باقی‌مانده که پاسخ به آن‌ها می‌تواند کمک شایانی به شفافیت و رفع ابهامات داشته باشد.

شعارسال: ضمن تشکر از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی استان گیلان به جهت پاسخگو بودن، جوابیه‌ای به گزارش کار شده با عنوان «آیا فروش سهم اتاق بازرگانی گیلان از سرای تجاری ایرانیان آستراخان صحت دارد؟!» ارسال کرده که حسب اخلاق رسانه‌ای، عیناً به شرح ذیل منتشر می‌شود.

ادعای باز شدن مجدد پای هادی تیزهوش تابان به ماجرای سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه + حاشیه های استانداری

** استان گیلان دارای ظرفیت‌های ارزشمندی بوده و بیش از یک قرن با اتحاد جماهیر شوری سابق و فدراسیون روسیه کنونی دارای روابط تجاری است. استان گیلان با داشتن ظرفیت‌های زیرساخت لجستیکی دریایی و زمینی و ریلی ظرفیت‌های ارزشمند بالقوه‌ای دارد که باید به‌صورت بهینه و کارآمد از آن بهره‌برداری گردد.

اتاق بازرگانی گیلان باهدف توسعه تجارت با روسیه در سال ۱۳۹۱ پروژه ایجاد سرای تجاری ایرانیان در آستراخان که شامل (یک ملک دارای محوطه حدود ۱۰۰۰ مترمربع و یک بنای ساختمان آجری مستحکم قدیمی در دوطبقه و زیر زمین به مساحت ۹۰۰ مترمربع اجری بود) را خریداری و با تأمین اعتبار خرید و بازسازی از سوی اتاق ایران و صرف هزینه‌های بسیار در طی بالغ بر ۵ سال عملیات اجرایی آن با وجود اعتبار و بودجه نهایتاً در سال ۱۳۹۶ به پایان رسید و این سرای تجاری ایرانیان در آستراخان، پائیز سال ۱۳۹۶ با سفر یک هیئت سیاسی و تجاری از رشت به آستراخان با حضور مقامات دولتی و رئیس اتاق ایران و بخشی از فعالان اقتصادی افتتاح گردید.

نکته اساسی اینجاست که سرای تجاری ایرانیان تماماً با اعتبار و بودجه اتاق بازرگانی ایران خریداری و بازسازی و راه‌اندازی شده است؛ ولی کلیه اسناد مالکیت آن بنام شرکت بازرگانی پارس که مالک و سهام‌دار آن رئیس سابق اتاق بازرگانی گیلان بوده و هنوز هم است که این اقدام منطبق با قوانین و مقررات جمع‌داری اموال و سرمایه اتاق بازرگانی نبوده و از نظر حقوقی دارای اشکالاتی فراوانی است که می‌بایست به‌منظور صیانت از اموال اتاق و منافع عمومی تعیین تکلیف بشود.

بنابراین، از سال ۱۳۹۶ پس از افتتاح این ساختمان به‌منظور نگهداری آن، تاکنون با به‌کارگیری چند نفر نیروی بومی و هزینه‌های جاری این سرای تجاری، اتاق بازرگانی به طور متوسط ماهیانه ۶۰۰۰ دلار تأمین و پرداخت نموده است. لازم به ذکر است با تحمیل چند صدهزار دلار هزینه در طی ۶ سال گذشته، متأسفانه هیچ‌گونه ارزش‌افزوده اقتصادی در این سرای تجاری ایرانیان تا امروز در توسعه تجارت استان و کشور ایجاد نگردیده است.

باتوجه‌به توضیحات فوق برای پایان بخشیدن هزینه‌های ارزی غیرمتعارف که از توان اتاق شهرستان خارج بود تصمیم گرفته شد تا تمام مسئولیت‌های حقوقی، اجرایی و مالی به اتاق ایران انتقال یابد. ازاین‌رو اقداماتی را که در مورد موضوع منتشر شده انجام شد را جهت شفاف‌سازی و قضاوت افکار عمومی به عرض می‌رسانیم.

کلیه دارایی‌ها و اموال اتاق بازرگانی همانند همه وزارتخانه‌های دولتی و سازمان‌های عمومی در سراسر ایران بنام اتاق ایران است نه استان و شهرستان. در نتیجه سهام‌دار بودن اتاق رشت در هیچ سندی قید نشد و محلی از اعراب ندارد ضمن اینکه توضیح داده شد، سرای تجاری در آستراخان بنام شرکت بازرگانی پارس که تنها سهام‌دارش رئیس اسبق اتاق بازرگانی بوده که باید باتوجه‌به اینکه این سرای تجاری از محل اعتبار اتاق بازرگانی تأمین و پرداخت شده است دراسرع‌وقت کلیه حقوق آن طی تشریفاتی به اتاق بازرگانی ایران برگردد و سهم ۲۰ درصدی اتاق گیلان در سندی معتبری در مراکز ثبت کشور روسیه وجود ندارد و مطابق قانون روسیه مالک این ساختمان که از محل منابع مالی عمومی اتاق بازرگانی خریداری شده است بنام شرکت بازرگانی پارس که امید می‌رود با پیگیری مداوم اتاق ایران هرچه سریع‌تر اسناد قانونی و حقوقی این مرکز از شرکت نامبرده به اتاق ایران انتقال یابد؛ لذا اتاق بازرگانی گیلان برای بهره‌برداری از ساختمان سرای تجاری ایرانیان پیشنهاداتی را دارد و به اتاق ایران نیز ارائه نموده است.

باید باتوجه‌به وظایف کلان کشوری که اتاق ایران به عهده دارد برای بهره‌برداری و ایجاد ارزش‌افزوده در این سرای تجاری بهترین روش و پیشنهاد که بتواند به اقتصاد ملی کمک نماید انتخاب نماید. ضمن اینکه استان گیلان استان معین روابط اقتصادی با روسیه است. قطعاً باید مدیریت این مرکز تجاری با مدلی که ارائه گردیده در اختیار اتاق گیلان باشد. **

گفتنی است جوابیه ارسالی اتاق بازگانی استان گیلان مبهم بوده و با این جوابیه سؤالات جدیدی ایجاد شده که همچنان بدون پاسخ مانده است. ضمن تشکر از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی استان گیلان جهت پاسخگویی به سؤالات مطرح شده در مورد سرای تجاری ایرانیان آستراخان روسیه، لازم به ذکر است همچنان سؤالات اصلی مطروحه در گزارش دیگر ناظر خبر با عنوان «آیا هزینه سفر استاندار و برخی کارمندان گیلان به روسیه با خرج دولت بوده یا اتاق بازرگانی؟» بدون پاسخ باقی‌مانده که پاسخ به آن‌ها می‌تواند کمک شایانی به شفافیت و رفع ابهامات داشته باشد.

سؤالاتی نظیر اینکه وقتی بنا به ادعای روابط‌عمومی، اتاق بازرگانی استان گیلان سهمی در مالکیت سرای تجاری ایرانیان آستراخان روسیه نداشته، چرا باید صد‌ها هزار دلار هزینه‌های جاری آن را پرداخت می‌کرد؟ به طور مشخص چه ارزش‌افزوده اقتصادی مدنظر اتاق بازرگانی گیلان است؟ آیا پرداخت ۱۵ میلیارد تومان از سوی اتاق بازرگانی ایران به اتاق بازرگانی گیلان صحت دارد؟ در صورت صحت موضوع، دلیل این پرداخت چه بود؟ مدل موردنظر اتاق بازرگانی گیلان برای استفاده از سرای تجاری ایرانیان در کمک به اقتصاد ملی چیست؟ اگر مالکیت سرای تجاری ایرانیان استراخان روسیه متعلق به اتاق ایران است و سال‌ها هزینه‌های جاری آن به اتاق گیلان تحمیل شده، پس چرا مجدداً به دنبال مدیریت سرای تجاری هستید؟ آیا اتاق بازرگانی ایران مشاور حقوقی نداشت که ادعا می‌شود از بدو تأسیس سرای تجاری تاکنون، اسناد مالکیت آن دارای اشکالات حقوقی است؟ منظور از اینکه مدیریت سرای تجاری ایرانیان در اختیار اتاق گیلان باشد، چیست؟ و... که البته به نظر می‌رسد علاوه بر هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان، هادی تیزهوش تابان رئیس سابق این اتاق نیز باید سکوت خود را بشکند و به این ابهامات پایان دهد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسرار امروز، تاریخ انتشار: 1اردیبهشت1403، کدخبر: 4000، www.asraremrooz.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
0
0
حال کی هست این بنده خدا. گیره دیگه نه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین