پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۵۰۴
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۸
بعد از کلی بوق و کرنا درباره واگذاری سرخابی ها و خصوصی سازی آن در دوره سلطانی نژاد ( نامبرده، مثلا وزیر ورزش بودند) و کم توجه به هشدارهای پایگاه تحلیلی خبری شعار سال و فروش نرفتن سهام این دو باشگاه( حتی با وعده و وعید)،مقرر شد که مورد حمایت مالی قرار گرفته تا روی پای خود بایستند. استقلال و پرسپولیس بعد از حمایت مالی و وام درشت بانکی ارایه شده به دستور مخبر ( سلام بر بانک شهر)، باز تداوم مشکل داشتند. چرا که عدم شفافیت ها، دلال بازی ها و لایه کشی ها در این دو باشگاه فوتبال کشور به حدی گسترش یافته بود که بی شباهت به چاه ویل نبود.در گام بعد قرار شد که چند وزارتخانه مثل اقتصاد و کار، این دو انبار بدهی را مدیریت کنند که بدلیل انبوه پیامدهای قابل تصور، اجرایی نشد. سپس تصمیم گرفتند که این دو باشگاه را بشکلی زورکی به کنسرسیومی از بانک ها و هلدینگ ها بدهند و الان خبر می رسد که این واگذاری هم موقت است و احتمالا بعد از مالکیت بانک ها و هلدینگ ها، سهام سرخابی ها بتدریج به مردم واگذار می شود. بناریم به این حجم بی عرضگی و این عمق فساد و این گستره از بی تعهدی و عدم حساسیت حقوقی- قانونی برای مقابله با لایه کشی ها .کاظم اولیایی مدیرعامل اسبق استقلال، حرف های نسبتا خوبی در این خصوص دارد.

شعارسال: فردا طبق گفته مقامات وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی قرار است سهام استقلال و پرسپولیس واگذار شود. از بانک‌ها و هلدینگ پتروشیمی به عنوان خریداران سهام عمده دو باشگاه یاد می‌شود. این اتفاق بزرگ به همان اندازه که می‌تواند مشکلات دو باشگاه را برطرف کند می‌تواند مشکل‌آفرین هم باشد اگر به اندازه کافی با کار کارشناسی و سنجش همه جوانب همراه نشده باشد. به همین مناسبت در فاصله ۲۴ ساعت مانده تا به لحظه نهایی با کاظم اولیایی، مدیر ورزشی کشورمان که سابقه مدیرعاملی استقلال را در کارنامه دارد به گفتگو نشستیم. اولیایی ضمن داشتن نگاه مثبت به این اتفاق هشدار‌هایی را هم به مدیران تصمیم‌گیر داد.

واگذاري سرخابي‌ها موقت است و بايد در نهايت به مردم برسد +چرا کسی در اقتصاد، عدم شفافیت ها ،تعارفات و حرف های گل درشت را به گردن نمی گیرد؟

در آستانه واگذاری سرخابی‌ها شرایط انجام کار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

شرایط موجود در باشگاه‌های ما شرایط بسیار بدی است. برای رسیدن به شرایط مطلوب و به‌خصوص جلوگیری از حذف از شرکت در مسابقات حرفه‌ای در آسیا باید حتما یک تغییری را در نظر بگیریم. این واگذاری یکی از راه‌ها است. حالا بهترین راه نیست ولی اگر دو، سه تا مساله لحاظ شود، شرایط بهتر می‌شود.

چه مسائلی؟

اول مدلی است که انتخاب می‌شود. مدل اداره باشگاه باید متضمن این باشد که اولا بقیه باشگاه‌ها هم بتوانند از این مدل استفاده کنند و دوما تضمین بقا هم در این مدل دیده شود. این شرطی است که باعث می‌شود پروژه موفق شود و همچنین مساله اهلیت بسیار مهم است. در قانون واگذاری مساله اهلیت جزو اصول مهم واگذاری است و در برنامه توسعه و نگهداری هم دیده شده است. یعنی باید توجه کنیم که این خریداران برنامه توسعه که جزو شرایط اهلیت است را ارائه بدهند و وزارت ورزش هم باید با کار کارشناسی مطمئن شود که با این برنامه دو باشگاه عاقبت بخیر می‌شوند و مدیران اهل برای آن‌ها انتخاب شود. اگر چنین برنامه‌ای نداشته باشند و مثل سابق شروع با «به‌به» باشد و ادامه کار با کارشناسی پیش نرود باید نگران بود. ولی ان‌شاءالله امیدواریم کارشناسان توجه کنند، مخصوصا از طرف سازمان خصوصی‌سازی و با یک برنامه توسعه ۵ ساله برویم به سمت سند تحولی که دولت پیشنهاد داده بود. اینکه طی ۳ سال تا ۵ سال اصلاح ساختار ایجاد کرده و جنبه ورزشی آن رعایت شود مثل مدیریت‌سپاری دو باشگاه تا بستر حرفه‌ای در آن‌ها ایجاد شود.

یعنی باز هم در آینده ممکن است تغییرات صورت بگیرد؟

این دوره را ما باید به عنوان دوره گذر فرض کنیم. دوره نهایی نیست؛ ما باید از یک مرحله عبور کنیم تا بخش عمده این باشگاه‌ها به صورت عادلانه به هواداران واگذار شود. تا این اتفاق نیفتد این باشگاه‌ها آن شرایط ایده‌آل را پیدا نمی‌کنند و ممکن است شرایط فعلی را هم از دست بدهند. در نتیجه در نسخه نهایی این است که بخشی از سهام این دو باشگاه به صورت سهام به هواداران واگذار شود. ولی چه زمانی؟ زمانی که ما بتوانیم آن زیرساخت‌های لازم را در آن برنامه توسعه ایجاد کنیم. ریل درآمد و ریل هزینه که دو ریل موازی هستند در این برنامه دیده شوند. یعنی باشگاه‌ها باید ضمن خودکفایی به سوددهی هم برسند.

یعنی می‌فرمایید این خصوصی‌سازی واقعی نیست و باید یک روز دو باشگاه به مردم برسند؟

بله.

واگذاري سرخابي‌ها موقت است و بايد در نهايت به مردم برسد +چرا کسی در اقتصاد، عدم شفافیت ها ،تعارفات و حرف های گل درشت را به گردن نمی گیرد؟

اگر مالکان جدید در آن زمان قبول نکردند سهام خود را به مردم بفروشند چه؟

این‌ها بنگاه‌های اقتصادی هستند و وقتی ببینند چنین مسیری برایشان سود دارد و فروش سهام‌شان بهتر است انجام می‌دهند. آن‌ها اقتصادی فکر می‌کنند. این‌ها وقتی باشگاه‌ها را بازسازی کنند و ببینند جامعه در حال طلب کردن است، انجام می‌دهند. وقتی خودشان بفهمند که آن سرمایه‌ای که گذاشته بودند برگشته و سود هم کردند کار انجام می‌شود. ضمن اینکه شرایط فعلی اجتناب‌ناپذیر است. ما زیر فشار این کار را می‌کنیم. اقدامی که در حال حاضر انجام می‌شود با میل ما نیست. شما می‌دانید تحت فشار هستیم و اگر این‌ها را انجام ندهیم مجوز آسیایی دو باشگاه لغو می‌شود.

مساله ممنوعیت بنگاهداری بانک‌ها به شدت در حال مطرح شدن است. حتی آقای رییس‌جمهور هم روز پنجشنبه اعلام کرد بانک‌ها حق بنگاهداری ندارند.

ایشان این اظهارات را در سمنان انجام دادند و بنده هم شنیدم. اما الان که قرار است این کار انجام شود و وارد این مرحله شویم بنگاه‌های وابسته به بانک‌ها قرار است ورود کنند. خود بانک‌ها قرار نیست این کار را انجام بدهند. بلکه بنگاه‌های وابسته به چند بانک آمدند جلو. حتی شاید به جز بانک‌ها خریداران دیگری هم پیدا شود.

نگرانی بزرگ شما در مورد واگذاری دو باشگاه چیست و چه توصیه‌ای به عنوان آخرین توصیه برای مدیران تصمیم‌گیر دارید؟

این‌ها باید حتما در این پروسه، برنامه توسعه که ما مدیران ادواری هم متنی در این زمینه نوشتیم را داشته باشند. بر مبنای مدل فیرپلی مالی کار‌های دو باشگاه انجام شود. فیرپلی مالی بسیار مهم است. اگر فیرپلی مالی انجام نشود در سال‌های آینده باشگاه‌های ما با مشکل مواجه خواهند شد.

فکر می‌کنید بعد از واگذاری باید ترکیب هیات مدیره و مدیرعامل دو باشگاه عوض شود یا اجازه بدهند تا آخر فصل کارشان را ادامه بدهند؟

این بستگی به مجمع دارد؛ یکی از آفت‌هایی که در این زمینه ممکن است وجود داشته باشد و باید به آن دقت کرد همین مساله است. صرفا نباید همه افراد اقتصادی را وارد هیات مدیره دو باشگاه کرد. باشگاه‌داری یک مساله ورزشی است. باید هم از افراد اقتصادی استفاده شود که مسائل اقتصادی برطرف شود هم افراد خبره ورزشی. مخصوصا در حوزه اجرا و مدیرعاملی حتما توصیه می‌شود که از مدیرعاملی استفاده بشود که با محیط فوتبال حرفه‌ای کاملا آشنا باشد. ورزش بخش‌های مختلفی دارد و مدیران مختلفی کار کرده‌اند، اما ما مدیری می‌خواهیم که با این مسائل آشنا باشد و در این فضا کار کرده باشد.

واگذاري سرخابي‌ها موقت است و بايد در نهايت به مردم برسد +چرا کسی در اقتصاد، عدم شفافیت ها ،تعارفات و حرف های گل درشت را به گردن نمی گیرد؟

بحث مدیریت شد؛ پیرامون مدیریت فعلی باشگاه استقلال شایعاتی شنیده می‌شود. اینکه آقای آقامحمدی استعفا داده است.

آقای آقامحمدی هرگز نیامده بود که بخواهد کناره‌گیری کند. با ایشان بحثی در حوزه خصوصی‌سازی مطرح شده بود و ایشان قرار بود همکاری کند به شرط اینکه خصوصی‌سازی اتفاق بیفتد. حالا بعد از اینکه واگذاری انجام گرفت تازه بحث حضور یا عدم حضور ایشان مطرح خواهد شد. آقای آقامحمدی شخصیت اقتصادی - سیاسی است. در آن برهه وزیر محترم و رییس سازمان خصوصی‌سازی به ایشان پیشنهاد دادند که همکاری صورت بگیرد، اما ایشان گفت راهش این است که دو باشگاه خصوصی بشوند فعلا. چون به صورت قانونی پرداخت هر گونه وجهی به باشگاه‌ها ممنوع است و باشگاه‌ها نمی‌توانند بدون پول به حیات خود ادامه بدهند. در نتیجه پیشنهاد اولیه را مشروط بر اینکه باشگاه به درستی واگذار شود، پذیرفته بود. ولی نه در جلسات شرکت کرده است نه چیز دیگری. ایشان منتظر است ببیند شرایط جدید به چه صورتی است و اگر شرایط جدید مطلوب باشد و ایشان ببیند می‌تواند کمک کند، قطعا کمک خواهد کرد.

پس داستان استعفا صحت نداشته است؟

ایشان اصلا نیامده بود که بخواهد استعفا بدهد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت پیشخوان، تاریخ انتشار: 2اردیبهشت1403، کدخبر: 318147، www.pishkhan.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین