پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۵۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
رسانه در دنیای امروز چند ماموریت خاص جهت دهی حکمرانی به کلیت جامعه (تعادل سه بخش دولتی، خصوصی و حقوق عامه)، ابزار نظارت و مطالبه گری، موثرترین ابزار فسادستیزی، آگاه سازی و حساس سازی اجتماعی و بسترسازی برای ایجاد روایات پایدار از رویداد‌ها و مواردی همانند دارد. ماموریت‌هایی که رسانه را تبدیل به ابزاری راهبردی در جهت دهی اجتماعی، مقابله با دشمن (خصوصا جنگ ترکیبی) و بسترسازی برای گام‌های توسعه‌ای و تمدنی می‌کند. در این بین، اما، هستند مغز فندقی‌هایی که رسانه را نوعی قوطی خیارشور برای چپاندن خبر و ابزاری برای بازنشر اخبار زنده باد و مرده باد می‌بینند. این در حالی است که با وجود همه تاکیدات بر اهمیت رسانه و حتی تاکیدات خاص حضرت اقا در نوروز ۱۴۰۳ در این خصوص، هنوز حمایت‌های حقوقی و مالی لازم برای رسانه‌ها فراهم نشده و طیف زیادی از رسانه‌های کشور، درگیر دادگاه و پاسگاه برای نوشتن الف، ب، ت بوده و یا بشکلی گلایه‌مند از متولی سیاستگذاری و نظارت بر رسانه‌ها، یعنی وزارت ارشاد هستند. وقتی شمش طلا را می‌دهید دست بچه، نادانسته و به حکم صغر سن، شما را با پفک نمکی عوض می‌کند. سربسته عرض شد.

شعارسال: اهمیت و تعیین کننده بودن رسانه در دنیای امروز، انکارناپذیر است. در بیانات رهبر انقلاب نیز فراوان به موضوع رسانه پرداخته شده است. برای نمونه در همین سال ۱۴۰۳ که چند روز از آن می‌گذرد، رهبر انقلاب در دیدار با شاعران فرمودند: «امروز در دنیا چالش‌ها و درگیری‌ها چالش‌های رسانه‌ای است. بیش از آنچه موشک و پهپاد و هواپیما و ابزار‌های جنگی و مانند این‌ها تأثیر بگذارند در عقب راندن دشمن، رسانه‌ها هستند که تأثیر می‌گذارند و دل‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، ذهن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. جنگ، جنگ رسانه‌ای است؛ هر کس رسانه‌ی قوی‌تر داشته باشد، در اهدافی که دارد ــ هر هدفی ــ موفق‌تر خواهد بود».

پهپاد، موشک، رسانه: بخدا قسم ، اگر بعضی از مدیران اجرایی مغز فندقی، اهمیت کار را بفهمند

بدون شک، این سخنان رهبر انقلاب، به معنی نادیده گرفتن نقش موشک، پهپاد و ابزار‌های جنگی نیست؛ از قضا می‌بینیم که همین عملیات پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی چه غوغایی در دنیا به پا کرده و چگونه پایه‌های دشمن را به لرزه در آورده است. هدف این است که ما به جایگاه مهم رسانه پی ببریم.

همچنین در دیدار اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس با رهبر انقلاب، معظم له فرمودند: «اقدامات تبلیغاتی و رسانه‌ای مقاومت فلسطین تاکنون بسیار خوب و جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است و باید در این زمینه بیش از پیش اقدام شود».

در دیدار روز عید فطر با مسئولان نظام و سفرای کشور‌های اسلامی نیز بیان کردند: «اینکه مسئله‌ی فلسطین بشود مسئله‌ی اول، در کجا؟ در لندن، در پاریس، در کشور‌های اروپایی، در واشینگتن، چیز کوچکی نیست. تسلطی که صهیونیست‌ها در طول این سال‌ها بر دستگاه‌های رسانه‌ای دنیا داشتند، چیزی نیست که اجازه بدهد به نفع فلسطین و علیه آن‌ها صدایی پخش بشود؛ امروز این صدا در همه‌ی دنیا دارد پخش می‌شود. پول هم خرج می‌کنند، فریاد هم می‌زنند، دفاع هم می‌کنند، [اما]مردم دنیا علیه این‌ها هستند، مخالف صهیونیست‌هایند».

بدون شک، در موضوع فلسطین، دنیا تکانی خورده است که پیش از این اصلاً سابقه نداشته است. این اتفاق در حالی رقم خورده که فلسطینی‌ها در زمینه رسانه، فناوری اطلاعات و حتی در امور روزمره خود دچار محدودیت هستند. در این میان، هم خود فلسطینی‌ها نقش ویژه‌ای داشته اند و هم خبرنگارانی که برای رساندن صدا‌های آن‌ها به دنیا، از خود گذشتگی کرده اند و در وسط میدان جنگ حضور دارند. حال در نظر بگیرید که تسلط صهیونیست‌ها بر دستگاه‌های رسانه‌ای دنیا وجود نداشت؛ قطعاً بیش از آنچه امروز شاهد آن هستیم، این موضوع ابعاد بزرگتری پیدا می‌کرد.

بدون تردید، برای رسیدن به نقطه مطلوب، باید در عرصه رسانه، خودمان صاحب رسانه شویم و حصر رسانه‌ای دشمن را بشکنیم. با به راه افتادن جبهه رسانه‌ای واحد در میان کشور‌های مقاومت، همه مردم دنیا از اسارت رسانه‌های صهیونیستی نجات پیدا می‌کنند. به رغم همه فعالیت‌های نظام سرمایه داری و رسانه‌های آن، مردم، تشنه حقیقت و انسانیت و اخلاق هستند.

به طور کلی، در جنگ روایت ها، مهم این است که بتوانیم از طرق مختلف، روایت خودمان را به دنیا عرضه کنیم و به دشمن اجازه ندهیم که روایت جعلی و نمایشی خود را به مردم تحمیل کند. برای مثال، در ماجرای عملیات پهپادی و موشکی اخیر علیه رژیم صهیونیستی - که در تاریخ، بی نظیر بود - پیام رسانه‌ای این اتفاق بزرگ، تا اینجای کار به اندازه‌ای بزرگ بوده که حتی دشمن هم نمی‌تواند آن را انکار کند. وظیفه ما در اینگونه مواقع، تلاش برای حفظ این پیام بزرگ و انتشار هر چه بیشتر این پیام است. هر چقدر که بر دستگاه رسانه، مسلط‌تر باشیم و روایت خود را به گوش مردم دنیا برسانیم، در این زمینه، موفق‌تر خواهیم بود و راه را بر روایت جعلی، شبهه افکنی و حمله دشمن، می‌بندیم.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 1اردیبهشت1403، کدخبر: 3071856، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
0
0
رسانه شما چرا اینقدر تندنویسی می کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین