پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۳۹۴۵۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
نهاد آموزش و پرورش کشور به سه دلیل عمده شرایط اقتصادی خاص در جامعه ، ضعف بودجه ای سنواتی و با کمال صدها تاسف، انتصابات سیاسی و غیرشایسته سالار، دچار کج کارکردی شده است. به گونه ای که بشکل فاجعه باری، شاهد کاهش کیفیت خروجی ها و افت تحصیلی شدید و همچنین بی عدالتی آموزشی هستیم. سوال اینجاست که تا کجا باید تحمل کننده وضعیت نابسامانی بود که پیش از این شاهد خروجی های المپیادی آن نظام با توان رقابت بین المللی بودیم؟ آیا هنوز به این نتیجه نرسیده ایم که تمدن سازی اسلامی- ایرانی، نیازمند نیروهایی با سطح توانمندی خاص است؟ خبر می رسد که ظرفیت استفاده از تک ماده از سه درس به چهار درس افزایش یافته است؟ از خود مدیران آموزش و پرورش می پرسیم که تفسیر خودشان از این حرکت چیست؟

شعارسال: شهریه این مدارس از ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای یک سال تحصیل یک دانش‌آموز است. این اتفاق باعث شده تبعیض و بی‌عدالتی آموزشی به نفع ثروتمندان و به ضرر کم‌درآمد‌ها شکل گیرد. نتیجه این سیکل معیوب کاهش سواد شده است. نبود آموزش رایگان برای همه دانش‌آموزان و گسترش مدارس خصوصی و شکاف طبقاتی در آموزش و پرورش، کیفیت آموزش در مدارس دولتی را کاهش داده است. آموزش می‌تواند از گسترش فقر و نابرابری جلوگیری کند و جامعه را آگاه سازد، اما متأسفانه کیفیت آموزش به قدری پایین آمده که میانگین معدل دانش‌آموزان در سال گذشته در مرز مردودی، یعنی عدد ۱۰ بوده است. افت آموزشی به‌گونه‌ای شده که آموزش و پرورش اعلام کرده دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از قانون تک‌ماده به جای ۳ درس در ۴ درس نمره قبولی بگیرند که نشان از اوضاع نامناسب تحصیل است.

سواد در وضعیت قرمز: افزایش استفاده از تک‌ماده از ۳ درس به ۴ درس + تق تق تق ،کسی به فکر کیفیت خروجی های  آموزش و پرورش نیست؟

مصوبه جدید تک‌ماده

معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفته از این پس برای فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان، چنانچه آخرین نمره دانش‌آموزی در ۴ عنوان درس «نهایی» (از مجموع دروس دوره دوم متوسطه) حداقل ۷ و معدل کل آن نیز بیش از ۱۰ باشد می‌تواند با استفاده از تبصره و یا همان «تک‌ماده» فارغ‌التحصیل شود. به گفته محمدمهدی کاظمی، این مصوبه از سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اجرا می‌شود و دانش‌آموزان در امتحانات خردادماه از مزایای این مصوبه بهره‌مند می‌شوند؛ بنابراین پایه دوازدهمی‌ها و دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه بزرگ‌سالان، از راه دور و داوطلب آزاد، می‌توانند از سال تحصیلی فعلی از این تبصره استفاده کنند.

معدل دانش‌آموزان در وضعیت قرمز

انتشار میانگین معدل قبولی‌های خرداد سال گذشته نشان‌دهنده افت تحصیل دانش‌آموزان است. میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ در رشته تجربی (۱۱.۲۳)، رشته ریاضی (۱۰.۷۹)، رشته انسانی (۸.۷۵)، رشته معارف (۱۰.۵۶) بوده است. معدل‌هایی که بر اساس آمار‌ها نسبت به سال‌های گذشته افت کرده‌اند، یعنی سیر نزولی معدل دانش‌آموزان در چند سال گذشته ادامه دارد. این در حالی است که میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸ در رشته علوم تجربی، ۱۳.۷۷ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۱.۲۳ رسیده است. در رشته علوم ریاضی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۳.۲۸ و در سال ۱۴۰۲، ۱۰.۷۹ است. در رشته علوم انسانی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۰.۷۶ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۸.۷۵ رسید. در رشته علوم و معارف اسلامی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۲.۸۸ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۵۶ رسیده است. وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در بیشتر استان‌ها قرمز و نارنجی است، یعنی میانگین معدل دانش‌آموزان ۱۰ و کمتر از ۱۰ است.

رابطه فقر با افت تحصیل

رضا امیدی، جامعه‌شناس، در کانال تلگرامی خود دراین‌باره نوشت: «نقشه وضعیت معدل استان‌ها تا حد زیادی منطبق با نقشه فقر کشور است.» محمدرضا نیک نژاد، کارشناس آموزش درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان گفته بود: «مسائل اقتصادی آسیب جدی به آموزش زده است. ما به عنوان شهروند عادی این فشار اقتصادی را حس می‌کنیم. به زبان ساده وقتی شکم بچه‌ی آدم گرسنه است دیگر آدم به‌فکر آموزش و تحصیل نیست.»

نبود انگیزه و افزایش نارضایتی

محمدتقی فلاحی، کارشناس آموزش گفت: «افت تحصیلی دانش‌آموزان اتفاق جدیدی نیست و سال‌ها در آموزش‌وپرورش وجود داشته است، این مسئله دلایل زیادی دارد، اما بخش زیادی از آن در خود مدرسه است، مثل این‌که دانش‌آموزان ما بی‌انگیزه هستند، علاوه بر این معلم‌ها هم بی‌انگیزه هستند، وقتی یک معلم نارضایتی داشته باشد تسلط کامل خود را موقع آموزش به دانش‌آموزان از دست می‌دهد. با نگاهی که جامعه به موفقیت دارد، این سؤال در ذهن دانش‌آموز ایجاد می‌شود که آیا تحصیل کردن واقعاً او را به موفقیت می‌رساند؟ نتایج کنکور را بررسی کنید معلوم می‌شود دانش‌آموزان از کدام مدارس وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، لذا تحصیل برای کسب موفقیت در آینده برای یک قشر خاص شده که شاید از نظر مالی هم چندان به آن نیازی نداشته باشند و فقط برای کسب وجهه اجتماعی به دنبال تحصیل هستند، لذا انگیزه دانش‌آموز برای درس خواندن کم شده است.» سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران دراین‌باره گفت: «امروز درس و تحصیل اولویت دانش‌آموزان نیست، میان دانش‌آموزان دیگر انگیزه‌ای وجود ندارد، از خودشان سؤال می‌پرسند چرا درس بخوانیم، مادر و پدر ما که درس خواندند آخرش چه شد؟ بنابراین فکر می‌کنند اگر فقط ناخن بکارند درآمد بیشتری دارند.»

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت ستاره صبح، تاریخ انتشار: 2اردیبهشت1403، کدخبر: 612276، www.setaresobh.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
0
0
کاملا درسته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین