شعار سال: هفته گذشته برخی از شرکتهای واردکننده خودرو اظهار کردند که مجوز نمایندگی
خدمات پس از فروش خودرو را از نمایندگی مادر آن اخذ کردند و قرار است طی
جلسهای با وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات خودرو آن برند را آغاز
کنند.ولی روز گذشته سرپرست معاونت اقتصادی و امور بازرگانی وزارت صنعت،
معدن و تجارت گفت: تا زمانی که برای ما محرز نشود که واردکننده خودروها
مجوز اصلی را گرفتهاند اجازه واردات به آنها نخواهیم داد.در این میان رئیس
انجمن واردکنندگان خودرو تأکید کرد که سه شرکت واردکننده خودرو مجوز از
شرکت مادر گرفتهاند و میتوانند واردات خودرو را از سر بگیرند.ولی
صحبتهای یدالله صادقی نشان نمیداد که شرکتهای واردکننده خودرو
توانستهاند مجوزهای لازم را بگیرند و به همین دلیل به آنها اولتیماتوم
داده شد تا هر چه سریع تر وضعیت خود را تعیین تکلیف کنند.درغیر این صورت
همچنان ثبت سفارش برای آنها بسته خواهد ماند و نمیتوانند برای واردات
خودرو اقدامی انجام دهند.مشرف سلوک یکی دیگر از اعضای انجمن واردکنندگان
خودرو هم چندی پیش اظهارداشت: هنوز واردکنندگان خودرو نتوانستهاند از
شرکتهای مادر مجوز بگیرند. وی گرفتن این مجوز را زمان بر دانست و تأکید
کرد هنوز برخی از شرکتها نسبت به اجرایی شدن برجام مقاومت میکنند. لذا
برای آنکه مجوز ازنمایندگی مادر بگیرند باید بیشتر صبر کرد.به هر حال این
امیدواری وجود دارد که شرکتهای واردکننده به نمایندگی مادر دست پیدا کنند و
بتوانند این بخش را ساماندهی کنند.یکی از مزیتهای توقف واردات
خودرو جلوگیری از خروج ارز بود که طی این مدت بخش قابل توجهی ارز از کشور
خارج نشد و از آنجا که بازار در رکود به سر میبرد توقف واردات نوسان قیمتی
هم ایجاد نکرد.
یدالله صادقی سرپرست معاونت اقتصادی و امور بازرگانی وزارت صنعت، معدن و
تجارت توضیح داد:تمام شرکتها مکلف هستند مجوزهای لازم را بگیرند.وزارت
صنعت هیچ گونه امتیاز خاصی برای هیچ شرکتی قائل نیست اما اینکه شرکتی
نمایندهاش را در سایت قرار دهد ملاک کار نخواهد بود. ما دستورالعملی داریم
که از متقاضی درخواست میکنیم و این مدارک باید به تأیید مبدأ برسد و اگر
مطابقت وجود داشته باشد گواهی فعالیت صادر میشود و پس از آن نیز کارگروه
خودرویی در صورت تأیید مجوز لازم را ارائه میکند تا پس از آن روی سایت ثبت
سفارش رفته و امکان ثبت سفارش پیدا شود.وی ادامه داد: وزارت صنعت با
شرکتهای اصلی مذاکرات نهایی را انجام داده تا از طریق نمایندگی اصلی در
بازار ایران فعالیت کنند و دیگر از طریق واسطه کار خود را انجام ندهند، چرا
که این مسائل مربوط به دوران تحریم بوده و با قرارگرفتن در فضای پسابرجام
شرایط تغییر کرده است و وضعیت قبلی وجود ندارد.
وی گفت: «بیش از ۴۰ نشان تجاری در زمینه خودرو داریم که اینها از کشورهای
اصلی نمایندگی گرفتهاند و در حال حاضر برندهای بسیار معتبری از کشورهای
اروپایی و آسیایی در کشور نمایندگی دارند.» صادقی خاطرنشان کرد:
واردکنندگان خودرو که فاقد گواهی معتبر از شرکت مادر هستند فقط تا پایان
دوره گواهی قبلی خود اجازه واردات دارند. وی با بیان اینکه پیشبینی ما این
نیست که با محدودیت در واردات خودرو، تأثیری در قیمت این کالا ایجاد شود،
گفت: ما معتقدیم افزایش رقابت میان برندهای موجود برای کنترل قیمت و ارتقای
خدمات پس از فروش، بسیار مناسب است؛ البته تغییراتی که در نرخ ارز یا سایر
موارد مرتبط با نرخ خودرو ایجاد میشود، ممکن است در بازار تأثیر بگذارد؛
اما دستور وزارت صنعت مبنی بر توقف واردات از سوی اشخاص بدون مجوز
نمایندگی، تأثیری در بازار ندارد.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح
داد:ملاک ما این نیست که یک شرکت در سایت برند اصلی ثبت شده باشد؛ بلکه ما
مستنداتی را از نمایندگیها دریافت میکنیم که به تأیید شرکت اصلی و
نمایندگان اتاق بازرگانی در مبدأ رسیده باشد.
با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 5، تاریخ انتشار: 28 دی 1395، شماره: 6410 .