پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۳۹۴۵۵۰
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵
ارسال عمومی پیامک الزام به ذخیره سازی آب توسط شهروندان توسط آبفا ، موجی از ابهام و نگرانی را سبب شده است. چنانچه تاکید بر مبحث 16 مقررات ملی ساختمان باشد، کار باید از شهرداری و نظام مهندسی برای ساختمان های نوساز دنباله گیری می شد. اما ارسال عمومی، تعبیر به وجود چالشی خاص دارد. شهروندان گمانه هایی نظیر مدیریت بحران و زلزله ، کاهش فشار در لوله های اصلی و کاهش هدر رفت آب آشامیدنی و مواردی از این دست را بیان داشته اند. در هر صورت، موضوع نیازمند شفاف سازی با قید فوریت توسط آبفای تهران است.

شعارسال: صبح امروز برای تعدادی از شهروندان تهرانی مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان تهران پیامکی با مضمون «ذخیره‌سازی آب» ارسال شد.

متن پیامک که ظاهراً در روز‌های قبل هم به شکل دیگری به تلفن همراه برخی دیگر از مشترکان ارسال شده بود، به شرح زیر است:

«شرکت آب و فاضلاب استان تهران/ مشترک محترم به شماره پرونده: ...
با توجه به مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان فراهم سازی مخزن ذخیره آب با گنجایش حداقل ۷۵ لیتر برای هر نفر الزامی می‌باشد. لطفا اقدامات لازم را در این خصوص به عمل آورید.»
این پیامک، می‌تواند بنوعی هشدار مستقیم درباره «کمبود آب شرب برای توزیع» و هشدار غیرمستقیم درباره «احتمال تکرار قطعی آب در تابستان امسال» باشد. تعبیه مخزن آب باعث می‌شود هنگام قطع‌شدن آب ساختمان‌ها، ساکنان از آب‌ذخیره استفاده کنند.

ارسال پیامک الزام به تعبیه مخزن در ساختمان‌ها و ذخیره سازی آب برای شهروندان تهرانی + ضرورت توضیح آبفای تهران با قید فوریت

از طرف دیگر، این پیامک به مبحث مقررات ملی ساختمان اشاره دارد، اما واقعیت این است که مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان‌ها، سال‌هاست نوشته شده و به تصویب رسیده و همانند سایر مباحث ۲۱ گانه، هیچ‌وقت مورد توجه دستگاه‌ها نبوده است.

واکنش‌ها نسبت به این پیامک نیز به نوبه خود جالب توجه است. برخی به شوخی بیان کرده اند که" یه عاقا زاده‌ای منبع آب و پمپ آب وارد کرده، حالا باید بفروشه … همین … مثل همیشه. مثل قطع برق و چراغ‌های ال‌ای دی ". برخی هم در مورد سناریو‌های احتمالی حرف زده اند. بعنوان نمونه کاربری بیان کرده است که:

البته موضوع اصلی اینه که فشار آب لوله کشی شهری را کاهش داده اند تا از هدر رفت آب جلوگیری شود؛ لذا همه آپارتمان‌ها ناچار هستند مخزن آب و پمپ آب جدا گانه تهیه کنند. اداره آب تصمیم گرفته فشار آب لوله کشی شهر را به قدری پایین بیاورد که حداکثر به اندازه ۱ طبقه برسد. با توجه که پوسیدگی‌های زیاد در شبکه لوله کشی آب شهری و با توجه به نشست زمین در مناطق مختلف شهر تهران که موجب ترکیدگی‌های زیاد در این شبکه شده، اداره آب و فاضلاب ناچار شده فشار آب را کاهش بده.

کاربر دیگری، مسئله را به بحث مدیریت بحران مرتبط دانسته و بیان داشته است که:

تهران در آستانه وقوع زلزله است. یکی از مهمترین مشکلات مردم در بعد از زلزله، دسترسی به آب شرب سالم است. اجرای این طرح می‌تونه کمک کاری برای موقع بحران باشه.

ورای نوع برخورد مردم با این مسئله، بنظر می‌رسد که آبفای تهران باید با قید فوریت اقدام به شفاف سازی موضوع کند. چرا که در صورت تاکید بر مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان‌ها، اطلاع رسانی باید از شهرداری‌ها و ارسال پیامک برای سازندگان و هماهنگی با نظام مهندسی ساختمان انجام می‌شد. ارسال پیام همگانی و مخاطب قرار دادن عمومی مردم، هدف دیگری را دنباله گیری می‌کند و الزاما نیازمند ارایه توضیحات است.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین