پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۵۶۵
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان بیان داشت که سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بنا‌های تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با حضور متخصصان ایسکارسا (کمیته جهانی آنالیز و مرمت سازه‌های میراث معماری) روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد. این همایش با حضور کارشناسان و متخصصانی از ایران و خارج از کشور در سالن همایش پارک علم و فناوری شهرستان سمنان به همت اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان و دانشگاه سمنان برگزار شده است. فرونشست زمین و تاثیرات مخرب آن بر آثار تاریخی استان سمنان، کاروانسراها، ابنیه تاریخی، آرمگاه‌های نامدارانی مانند علاء الدوله سمنانی یکی از مهمترین مسائل مطروحه در این کنفرانس بین المللی محسوب می‌شود. کمیته علمی بین‌المللی تحلیل و مرمت آثار میراث معماری (ISCARSAH) در سال ۱۹۹۶ توسط شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ICOMOS) تأسیس شد. دکتر فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بنا‌های تاریخی، دکتر مهرداد حجازی استاد دانشگاه اصفهان، دکتر محمود هاشمی دانشیار دانشگاه اصفهان، دکتر علی بیت‌اللهی عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مهندس سیمین فرهنگی مهندسین مشاور طرح و ساخت طراد، سخنرانان ملی سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بنا‌های تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین هستند.

شعارسال: سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بنا‌های تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین و دانش بنیان با حضور متخصصان ایسکارسا یا همان کمیته جهانی آنالیز و مرمت سازه‌های میراث معماری جهان، در سمنان آغاز به کار کرد.

این همایش با حضور کارشناسان و متخصصانی از ایران و خارج از کشور در سالن همایش پارک علم و فناوری شهرستان سمنان به همت اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان و دانشگاه سمنان برگزار شده است.

میزبانی سمینار بین‌المللی بناهای تاریخی با حضور متخصصان ایسکارسا در سمنان

اعضای کمیته بین المللی آنالیز و مرمت سازه‌های میراث معماری موسوم به ایسکارسا در این همایش حضور داشته و رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین بر بحران‌های طبیعی بر بنا‌های تاریخی و گردشگری را مورد بررسی قرار می‌دهند این کنفرانس بین المللی از این بابت برای سمنان اهمیت دارد که شش کاروانسرای استان در ثبت جهانی قرار داشته و همچنین سمنان میزبان کنسرسیوم بین المللی جاده ابریشم با حضور چین و ۱۹ کشور دیگر دنیا است.

تاثیرات مخاطرات طبیعی بر ابنیه تاریخی

فرونشست زمین و تاثیرات مخرب آن بر آثار تاریخی استان سمنان، کاروانسراها، ابنیه تاریخی، آرمگاه‌های نامدارانی مانند علاء الدوله سمنانی یکی از مهمترین مسائل مطروحه در این کنفرانس بین المللی محسوب می‌شود. در این همایش همچنین راهکار‌های فناورانه و علمی مقابله با آسیب بنا‌های تاریخی و میراث فرهنگی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این سمینار روز چهارشنبه در سالن همایش پارک علم و فناوری سمنان آغاز و تا بعد از ظهر نیز با سخنرانی و ارائه مقالات ادامه خواهد داشت همچنین پروفسور گرون آرون عضو هیات رئیسه ایسکارسا در زمره مهمانان مهم این همایش است.

بنا به اعلام مسئولان میراث فرهنگی استان سمنان نیلکون اوگون عضو متخصصان ایسکارسا و مدیرعامل شرکت مشاور مرمت کشور ترکیه یکی از سخنرانان دیگر این سمینار محسوب می‌شود. هم اکنون داوری مدیرکل حفظ و احیای بنا‌ها بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی نیز در این سمینار حضور دارد و قرار است از ساعتی دیگر به سخنرانی بپردازد.

سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بنا‌های تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین در سمنان به کار خود پایان خواهد داد. انتظار می‌رود که راهکار‌های بهره برداری از فناوری در کاهش خسران طبیعی از سوی ابنیه تاریخی استان سمنان یکی از خروجی‌های این همایش باشد.

اهمیت همایش‌هایی از این دست

یک کارشناس میراث فرهنگی، درباره اهمیت این دست کنفرانس ها، گفت: برگزاری نشست‌هایی از این دست سبب تعاملات بیشتر استان سمنان در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری و ابنیه تاریخی با سازمان‌های بین المللی مانند کمیته علمی بین‌المللی تحلیل و مرمت آثار میراث معماری ایسکارسا یا شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها ایکوموس یا شورای موزه‌های یونسکو و ... می‌شود که برای کشورمان دارای اهمیت فراوانی است.

محمد ابراهیم همتی با بیان اینکه تعامل کشورمان با ارگان‌های بین المللی بسیار فایده خواهد داشت، ابراز کرد: ما می‌توانیم چه به لحاظ فناوری و چه به لحاظ استفاده از تجربیات در احیای بنا‌های تاریخی استان مان از ظرفیت‌های این سازمان‌های فرا ملی بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی اظهارنظر‌هایی درباره خروج کشورمان از اتحادیه‌ها و سازمان‌های بین المللی به ویژه در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری و ... دارند در صورتی که این خسران محض برای کشورمان است، افزود: ایکوموس سال قبل به استان سمنان آمد و کاروانسرا‌های این استان را مورد بررسی قرار داد و نتیجه آن این شد که شش کاروانسرا از ۵۴ کاروانسرا ثبت شده در کشورمان، سهم استان سمنان بود.

میزبانی سمینار بین‌المللی بناهای تاریخی با حضور متخصصان ایسکارسا در سمنان

احیای روش‌های فناورانه

این صاحب نظر همچنین گفت: به لحاظ اقتصادی نیز تعامل با این ارگان‌ها و برگزاری چنین رویداد‌هایی می‌تواند به میزبانی بیشتر سمنان از گردشگران خارجی شود کافی است ارگان‌های بین المللی بازتابی از حضور خود در چنین رویداد‌هایی را داشته باشند در نهایت شاهد حضور بسیار زیادی از توصیه‌های سفر به استان سمنان خواهیم بود و این اقتصاد استان را هم متحول می‌سازد.

همتی با اشاره به اینکه برگزاری این سمینار‌ها همفکری درباره نگهداری از میراث فرهنگی استان است و کمک می‌کند که با استفاده از فناوری، ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه کار‌ها برای نگهداری از ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی را در استان سمنان احصا کنیم، ابراز کرد: این اقدام باعث می‌شود که ما با کمترین هزینه بتوانیم بیشترین میران مرمت یا بازسازی و نگهداری میراث فرهنگی سمنان را شاهد باشیم.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تحلیل بازار، تاریخ انتشار: 5اردیبهشت1403، کدخبر: 283967، www.tahlilbazaar.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین