پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۰۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۷
گردن بگیر و گردن نگیر در شرایط حضور نهادهای بازرسی قوی نه تنها امکان پذیر نیست، بلکه امری خنده دار است. صنعت خودرو آلودگی را گردن بنزین می اندازد و وزارت نفت بر گردن وزارت صمت برای عدم عمل به تکلیف قانونی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده. وزارت صمت بر گردن شهرداری ها برای عدم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و شهرداری ها هم بر گردن نیروگاه ها و کارخانجات. کارحانجات بر گردن وزارت نفت برای ندادن گاز و اجبار به سوخت مازوت و وزارت نفت هم برگردن معادن شن و ماسه و غیره. این وسط چه حالی می کند طرح ترافیک و چه کیفی می کند با چاپیدن مردم و بی مسئولیتی در تداوم چالش و مشکل. بدبخت زن و بچه مردم و جماعت شهروند ، که اسیر مشتی حقوق بگیر دولتی کم خاصیت شده اند .

شعارسال: آلودگی هوا هر سال تشدید می‌شود و داستان تکراری مرغ و تخم مرغ خودروساز‌ها و نفتی‌ها پایان ندارد. مقصر آلودگی هوا کیست و چرا غمنامه آلودگی هوای ایران در فصل وارونگی تمامی ندارد؟ همین حالا که این گزارش را می‌خوانید، هوایی که تنفس می‌کنید، در ۱۰ شهر ایران سم خالص است. سمی که سال گذشته، براساس گزارش مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوای وزارت بهداشت، ۲۶ هزار نفر از ساکنان شهر‌های آلوده ایران را از منظر ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون به کام مرگ کشاند. حالا بار دیگر دعوای قدیمی بر سر مرغ و تخم مرغ خودروساز‌ها و وزارت نفت تکرار شده است.

گردن نگیرها :بازی مرغ و تخم‌مرغ نفتی ها و خودروسازها در آلودگی هوا

خودروساز‌ها معتقدند که وزارت نفت سوخت بدون کیفیت تولید می‌کند و بنزین پالایشگاه‌ها که استاندارد کافی ندارد منجر به دودآلود شدن شهر‌ها و سمی شدن هوا شده است. نفتی‌ها، اما معتقدند این یک اتهام بی‌پایه است و سوختی که تولید می‌شود یورو ۵ است و هوا را آلوده نمی‌کند، بلکه این خودروساز‌ها هستند که با تولید خودرو‌های غیراستاندارد با مصرف سوخت بالا عامل آلوده کردن هوا شده‌اند. این دعوای ادامه‌دار و بدون نتیجه، داستان همان دیوانه‌ای است که با طرح معمای اول مرغ بود یا تخم‌مرغ؟ مردم را حیران و سرگردان کرده است. هنوز هم خودروساز‌ها وزارت نفت را متهم می‌دانند و وزارت نفت هم خودروساز‌ها را مقصر می‌داند. این دعوا تا همین امروز هم ادامه دارد. خودروساز‌ها به آمار منتشر شده اخیر از وزارت نفت اشاره می‌کنند و معتقدند که تنها یک پنجم بنزین تولیدی کشور استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ را دارد و روزانه ۷.۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در پالایشگاه شازند اراک و ۱۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در پالایشگاه اصفهان، تبریز و بندرعباس تولید می‌شود.

آلودگی هوا به خودروساز‌ها مربوط است

جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی: بنزینی که توزیع می‌شود، یورو است و تقریبا به لحاظ کیفیت و عدد اکتان، مشخصات بنزین یورو را دارد. سازمان استاندارد، هم در پالایشگاه و هم در جایگاه‌ها نظارت ویژه‌ای روی بنزین توزیعی دارد و اگر به این نتیجه برسد که کیفیت، مناسب نیست و ایجاد آلودگی هوا می‌کند، سریعا اقدام می‌کند و جلوی توزیع بنزین را می‌گیرد؛ بنابراین آلودگی هوا هیچ ارتباطی با بنزین ندارد و مربوط به میزان مصرف سوخت است. در شرایط فعلی تقاضا و مصرف بالاست و لازم است که مردم رعایت کنند، اگر مصرف بنزین خودرو کاهش یابد از تولید دی‌اکسیدکربن جلوگیری می‌شود و این مربوط به‌خودروسازی می‌شود. در حال حاضر همه مقادیر از پالایشگاه‌ها دریافت می‌شود و کیفیت بنزین مشکلی ندارد.

مقصر، خودروساز نیست، بنزین یورو ۵ پیدا نمی‌شود

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران: ۴ سال است که خودرو‌ها را با استاندارد یورو ۵ تولید می‌کنیم و امروز ۳۵ درصد بنزین و گازوئیل تولید شده کشور در حد استاندارد است و مابقی پایین‌تر از حد استاندارد است. چون از بنزین پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود که کیفیت پایینی دارد؛ به‌ویژه وضعیت گازوئیل بسیار بدتر است و میزان آلایندگی آن باید ۵۰ پی پی ام باشد که الان ۵۰۰ پی‌پی‌ام است. البته وزارت نفت هم در جلسه‌ای که با ما داشت، مدعی است برای به‌روز کردن پالایشگاه‌ها و تولید بنزین یورو ۵ و یورو ۶ نیاز به ۱۵ میلیارد دلار است. ما نامه‌ای به مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نوشته‌ایم و با اشاره به مشکلاتی که توزیع بنزین بی‌کیفیت ایجاد کرده است از مشکلاتی که این بنزین برای خدمات پس از فروش خودرو ایجاد کرده سخن گفته‌ایم. به‌دلیل استفاده از همین بنزین بی‌کیفیت است که مردم از وضعیت خودرو نیز ناراضی هستند؛ بنابراین تولید خودرو در ایران با استاندارد یورو ۵ انجام می‌شود و مشکل از بنزین است.

دردآور آن است که سازمان حفاظت محیط‌زیست دقیقا از بنزین تولید شده نمونه‌برداری و کیفیت آن را در آزمایشگاه کنترل می‌کند، اما می‌دانید برخی اوقات برای آزمایش مرجع هم بنزین مرجع نمی‌توانیم پیدا کنیم؛ یعنی بنزین یورو ۵ به سختی گیر می‌آید تا در آزمایشگاه‌های مرجع کنترل کیفیت استفاده شود. مشکل دیگر در معاینه فنی خودروهاست و مردم فیلتر هوای خودرو را با باد تمیز می‌کنند که آن را عوض نکنند. کاتالیست ۵۰ میلیون تومانی در قدرت خرید مردم نیست و نمی‌روند آن را خریداری کنند و به همین دلیل آلایندگی یورو ۴ در خودرو تبدیل به یورو ۲ می‌شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت همشهری، تاریخ انتشار: 12آذر1402، کدخبر: 211194، newspaper.hamshahrionline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین