پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۶۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
تپه تاریخی میرک دامغان در نوار جنوبی استان سمنان، از نقاط ارزشمند تاریخی است که قدمت آن به دوران پارینه‌سنگی می‌رسد.
شعار سال : تپه تاریخی میرک دامغان در نوار جنوبی استان سمنان، از نقاط ارزشمند تاریخی است که قدمت آن به دوران پارینه‌سنگی می‌رسد.
مرکز تقریبیِ محوطه‌ای وسیع چاه‌جم در حدود 9 کیلومتری جنوب شهر دامغان در استان سمنان قرار دارد
نام این محوطه از کویر چاه جم (کویر حاج علی‌قلی) که در جنوب شهر دامغان قرارگرفته و در گذشته پلایا یا دیرین دریاچه بزرگی بوده، وام‌گیری شده است.

این محوطه در سومین فصل از پروژه باستان‌شناسی پارینه‌سنگی حاشیه شمالی دشت کویر در تیر و مرداد 1393 به سرپرستی وحدتی نسب و هیئت همراهش یافت شد. برخلاف محوطه‌ای میرک که چگالی پراکنش دست‌ساخته‌های سنگی در چشم‌انداز آن قابل‌ملاحظه است، در چاه‌جم دست‌ساخته‌های سنگی نه تعداد مجموع و نه چگالی پراکنش بالایی دارند؛ اما آثار سطحی آن در پهنه‌ای به طول نزدیک به 9 کیلومتر پراکنده‌شده‌اند.

به نظر می‌رسد فرآیندهای طبیعی و انسانی در پراکنش دست‌ساخته‌های محوطه‌ای چاه جم در چنین مساحت وسیعی نقش قابل‌توجهی داشته‌اند. در بررسی‌های اولیه به نظر می‌رسد می‌توان این محوطه را در دوره پارینه‌سنگی میانی و جدید قرار داد.

تعداد بازدید : 129

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:12فروردین 1398،کدخبر:1974789،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین