پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۲۱۰
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۶
در سال‌های اخیر، انجمن‌های مردم نهاد و فعالان فرهنگی نقشی مهم را در جلوگیری از تخریب‌ها و تهدید‌های حوزه میراث فرهنگی، و آموزش مردم محلی در مواجهه به گردشگران ورودی و داخلی داشته‌اند، آن هم بدون چشم داشتی از مسئولین و صرفا با هزینه و علاقه شخصی؛ و آنچه بیش از هر چیز دیگر مایه شگفتی و تعجب است، در نظر نگرفتن ظرفیت‌های بالقوه انجمن‌های مردم نهاد در پایش و پویش و آگاهی‌رسانی حوزه‌های سه گانه، به ویژه میراث فرهنگی است.
شعار سال: در حالی که در دو سال اخیر، ویروس منحوس کرونا ضربه‌های سنگینی به فعالان عرصه گردشگری و صنایع دستی وارد کردچده است و وضعیت میراث فرهنگی کشور هم دست کمی از دو بخش دیگر ندارد، انتظار می‌رفت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ارائه برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، راهکار‌هایی را در راستای برون رفت از این وضعیت و رسیدن به نقطه مطلوب وزارتخانه در هر سه بخش مربوطه ارائه فرمایند که شوربختانه بخش عمده برنامه پیشنهادی ایشان تنها به کپی پیست کردن مفاهیم و تعاریف گردشگری و اطلاعات آماری پرداخته شده که آن هم بعضا با اشتباهات فاحشی همچون تخمین تعداد قله‌های ایران همراه بوده است.

از سوی دیگر، مشکلات و گرفتاری‌ها و کمبود‌های بخش‌های مختلف میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی برای فعالان این حوزه‌ها مشخص است و حتی راه‌های برون رفت از این مصائب را هم فعالان این بخش‌ها به خوبی می‌داند، اما انتظار فعالان از وزیر پیشنهادی ارائه برنامه راهبردی و تضمینی است، وگرنه استفاده از عباراتی، چون "استفاده از تمام ظرفیت‌ها" و "ایجاد گفتمان با ذینفعان" و "به روز کردن قوانین" و "ایجاد ساز و کار‌های جدید" و از این دست عبارات شعار همیشگی متصدیان این جایگاه بوده است که بعد از مدتی هم به بهانه نبود بودجه و ... به فراموشی سپرده می‌شود.

اما آنچه بیش از هر چیز دیگر مایه شگفتی و تعجب است، در نظر نگرفتن ظرفیت‌های بالقوه انجمن‌های مردم نهاد در پایش و پویش و آگاهی‌رسانی حوزه‌های سه گانه، به ویژه میراث فرهنگی است.

این در حالی است که در سال‌های اخیر، انجمن‌های مردم نهاد و فعالان فرهنگی نقشی مهم را در جلوگیری از تخریب‌ها و تهدید‌های حوزه میراث فرهنگی، و آموزش مردم محلی در مواجهه به گردشگران ورودی و داخلی داشته‌اند، آن هم بدون چشم داشتی از مسئولین و صرفا با هزینه و علاقه شخصی.

این بی‌توجهی به فعالان فرهنگی و انجمن‌های مردم نهاد از دو حالت خارج نیست. یا مشاوران و شخص وزیر پیشنهادی هیچگونه شناخت و درک و آگاهی نسبت این حوزه ندارند و صرفا دستور گرفته‌اند که در این بخش حضور یابند، و یا اینکه وزیر پیشنهادی و مشاورانشان به جایگاه سمن‌های فرهنگی و پیگیری و نظارت آن‌ها آشنا هستند، اما سیاست آن‌ها تخریبی و قانون گریزانه و ادامه دهنده اتفاقات تلخی همچون بافت تاریخی اصفهان و شیراز و ... و خارج کردن خانه‌های ثبتی و پاساژسازی و ... است و انجمن‌های مردم نهاد را تهدیدی برای خود تلقی می‌کند.

مسعود آجیلیان، فعال فرهنگی

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از میراث باشی
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین