پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۸۷۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
صیدماهی حواصیم در روستا‌های شهرستان گناوه بوشهر، برای خود داستان‌های جذابی دارد. صید کاسه‌ای، صیدی وابسته به دانش بومی زنان روستایی جزیره شمالی است که با یک کاسه، پاره توری و یک تکه از بدن خرچنگ، صورت می‌پزیرد. خواندن گزارش خالی از لطف نیست.
شعار سال: جزیره شمالی، روستایی است از توابع بخش ریگ شهرستان گناوه استان بوشهر بوده و در دهستان رودحله قرار دارد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ آمار رسمی جمعیت آن ۸۳۹نفر (۱۶۰خانوار) می‌باشد. صیادی یکی از مشاغل غالب مردمان این روستا بوده و از روش‌های خاص صیادی، می‌توان به صید ماهی حواصیم توسط زنان اشاره داشت.

این ماهی گوشتخوار در اندازه‌های کوچک تا متوسط در آب‌های ساحلی تا شنی، مصب‌ها و قسمت هائی که آب دریا و رودخانه در حالت مد می‌باشد زندگی می‌کنند. نوع ماهی کف زی هستند و در بستر رودخانه‌ها از کرم‌ها و سخت پوستان نیز تغذیه می‌کنند. حواصیم دارای سرعت شنای کند نسبت به سایر ماهی‌ها است و از جمله روش‌های سنتی صید آن، صید با کاسه و طعمه می‌باشد.

در این روش یک کاسه متوسط را توسط یک تور با چشمه‌های ریز سیاه‌رنگ و یا ترجیحاً جوراب‌های زنانه قدیمی سیاه‌رنگ به صورت محکم پوشانده ویک سوراخ به اندازه یک سکه در بالای کاسه ایجاد می‌کنند. سپس با آرد و گوشت ماهی بخصوص خرچنگ دهانه سوراخ و داخل آن را طعمه‌گذاری کرده در عمق متوسط آب دریا زیر ماسه‌های دریا دفن کرده و پس از گذران مدت زمانی نیم ساعته، کاسه را در حالی که شکار ماهی حواصیم داخل آن است از آب بیرون می‌آورند.
صید حواصیم و زنان جزایر شمالی
 
صید حواصیم و زنان جزایر شمالی
صید حواصیم و زنان جزایر شمالی
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
 
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین