پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۱۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
«فرانک هوگربیتس»، محقق هلندی که پیش‌تر زمین لرزه ۷/۸ ریشتری ترکیه را پیش‌بینی کرده بود، نسبت به وقوع زلزله‌ای قدرتمند در غرب ایران و کشور افغانستان بین روزهای ۲۹ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۳ (۹و۱۰ اردیبهشت) هشدار داده است. سوال اینجاست که مردم و مسئولان چه واکنش باید در برابر این خبر اختیار کنند؟ آیا با هشدار مواجه هستیم یا تشویش؟ چرا صاحب نظران دانشگاهی ،ورود موثر و کاربردی به بحث نمی کنند؟ چرا آمادگی های اولیه و حتی آرام سازی روانی مردم در دستور کار رسانه ای نیست؟ چقدر دلمان برای خودمان و مشتی کت و شلوار پوش به اسم مدیران اجرایی در بحث بحران می سوزد. آقایان برای شرعی بودن حق مدیریت دریافتی، بد نیست پرس و جویی از دفاتر آیات عظام داشته باشند. گویا در بعضی موضوعات سخیف بودن و کم خاصیتی ، حدی ندارد. قضاوت با خودتان و دعا بفرمائید که خداوند ما را اهل نموده و هدایت کند تا اینقدر به بعضی کم خاصیت های حقوق بگیر و تلف کننده بیت المال گیر ندهیم.

شعارسال: یک محقق هلندی (فرانک هوگربیتس) وقوع زلزله نسبتا شدید در غرب ایران و کشور افغانستان را برای روز‌های ۹ و ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ پیش‌بینی کرده و قدرت زلزله را ۶ تا ۷ ریشتر تخمین زده است. با این وجود که پیش‌بینی این محقق درباره زلزله ترکیه به واقعیت پیوسته (سه روز قبل از وقوع زلزله مهیب ترکیه، پیش بینی کرده بود)، اما تعداد زیادی از پیش‌بینی‌های او هیچگاه رنگ واقعیت بخود نگرفته است. این داستان زمانی جدی‌تر شده که شب گذشته شاهد زلزله ۴/۶ ریشتری بینالودخراسان رضوی و وحشت مردم مشهد بودیم.

پیش بینی زلزله قدرتمند غرب ایران و افغانستان در 9 و 10 اردیبهشت ، هشدار یا تشویش !؟

درهمین رابطه مهدی زارع، زلزله شناس و مدرس دانشگاه معتقد است که، اگرچه پیش‌بینی زلزله می‌تواند سبب معروف شدن فرد پیش‌بینی کننده شود، اما متخصصان معتقدند اساساً در مدلی که برخی محققان دست به پیش‌بینی میزنند روش‌های علمی مدنظر نیستند، آن‌ها می‌گویند این قبیل از پیش‌بینی‌ها یا برای یک منطقه وسیع است یا برای مناطقی که بسیار لرزه‌خیز هستند، دراین‌باره زارع بیان کرد: «منطقه غرب ایران به‌خصوص ایلام، قصر شیرین، سرپل ذهاب، همچنین کهکیلویه و بویراحمد به ویژه در پیرامون شهر یاسوج، لرزه خیزی بالایی وجود دارد. از طرفی دیگر زلزله‌هایی که در شمال غربی ایران در نزدیکی شهر خوی از حدود نیمه شهریور ۱۴۰۱ درحال رخداد هستند کمابیش با زلزله‌های کوچک و متوسط همچنان ادامه دارند، بنابراین می‌خواهم بگویم که در این مناطق و همچنین منطقه بندرعباس و حاشیه ساحل خلیج فارس زلزله‌های متعددی اتفاق افتادند و احتمالا در این روز‌های نهم دهم، هشتم یا یازدهم اردیبهشت و همچنان روز‌های دیگر هم مجدد زلزله اتفاق خواهد افتاد، بنابراین دلخوش کردن به پیش بینی افرادی که کار شبه علمی می‌کنند مانند «فرانک هوگربیتس» کار منطقی نیست و جز هیجانی کردن فضا و جلب کردن توجه‌ها به خبر‌های داغ حاصلی ندارد.

فریبرز ناطق الهی در این خصوص بیان داشته است که «ستاره شناس و منجم هلندی که بنا به گفته خودش با مطالعه رفتار ستاره‌ها و کائنات تخمینی از زمان و مکان برای رخداد زلزله‌های سطح زمین می‌دهد، دوباره متنی را منتشر کرده که باعث تشویش اذهان مردم شده است. در قدم اول ایشان بیان نکرده اند که این «تغییرات» (fluctuations) در حقیقت چه هستند و کدام پارامتر‌ها را شامل می‌باشند در ضمن مثل سابق بیان کرده اند مطالعاتم را به ریز توضیح خواهم داد که هیچ وقت این مستندات از ایشان تا به امروز ارائه نشده است. البته نا گفته نماند دو منطقه‌ای که ایشان مشخص کرده اند بنده هم سال پیش در دو موقعیت زمانی مختلف این دو زون را برای زلزله‌های بزرگ که در مسیر کشور ما قرار گرفته اند و شکی ندارم که امسال و سال‌های نزدک آینده بحرانی خواهد بود، مشخص کرده بودم.

صفحات فرانک هوگربیتس Frank Hoogerbeets در توئیتر، یوتیوب و فیسبوک با بیش از ۱.۲ میلیون دنبال کننده، آماده ارایه اطلاعات به علاقه مندانی است که به این نوع پیش بینی‌ها علاقه نشان می‌دهند. پیش بینی‌هایی که منطق و استدلال علمی و شواهد کافی و قابل آزمون در مورد آن‌ها وجود ندارند (پیش‌بینی‌های زمین‌لرزه براساس هم‌ترازی اجرام آسمانی). SSGEOS یک حساب کاربری اینستاگرام است که به طور منظم دریافت‌ها و تفسیر‌های هوگربیتس را از کیهان و اثراتی که او ادعا می‌کند بر فعالیت لرزه‌ای زمین می‌گذارند، ارائه می‌دهد. ویدیو‌های آموزشی در مورد نجوم و موضوعات مرتبط را نیز به اشتراک می‌گذارد. مبنا و پایه پیش بینی‌های هوگربیتس که البته در هیچ مجله علمی منتشر نشده، هم ترازی‌های سیاره‌ای است که او بر این باور/ادعا است که قبل از زمین لرزه‌ها و به طور بالقوه باعث زلزله یا سایر سوانح طبیعی در سراسر جهان می‌شوند.

پیش بینی زلزله قدرتمند غرب ایران و افغانستان در 9 و 10 اردیبهشت ، هشدار یا تشویش !؟

 

تعداد بازدید : 29

سوال اینجاست که با توجه به زلزله ۴/۶ ریشتری شب پیش مشهد، باید پیش بینی زلزله غرب ایران و افغانستان این محقق جدی گرفته شود یا خیر؟ آیا لازم است حداقل به احتمالات توجه شده و یا لااقل آرام سازی افکار عمومی در دستور کار قرار گیرد؟

*اگر در تهران زلزله بیاید، کدام مناطق بیشتر تخریب می‌شوند؟

اگر در تهران زلزله شدید بیاید، مرکز و جنوب تهران قتلگاه زلزله خواهد بود. مناطق ده و شانزده و هفده تهران بالاترین مقدار ربسک زلزله را دارند. فرسودگی بافت، وضعیت راه‌ها و دسترسی و تراکم جمعیت و. عامل تخمین وضعیت قربانیان زلزله در هر منطقه است. انچه جلب توجه می‌کند این است که خطر بافت فرسوده و وضعیت شهری از خط گسل هم بیشتر است.

تعداد بازدید : 15

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: پیش بینی زلزله قدرتمند غرب ایران ، پیش بینی زلزله در ایران ، فرانک هوگربیتس ، هشدار وقوع زلزله در ایران ، پیش بینی زلزله ترکیه ، وقوع زلزله شدید در غرب ایران ، پیش بینی وقوع زلزله نسبتا شدید در غرب ایران و کشور افغانستان ، وقوع زلزله در ایران در روز‌های ۹ و ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ، پیش بینی زلزله ۷ ریشتری در ایران ، پیش بینی فرانک هوگربیتس درباره زلزله ترکیه ، پیش بینی فرانک هوگربیتس درباره زلزله ایران ، زلزله ایران در اردیبهشت 1402 ، پیش بینی زلزله ایران در اردیبهشت 1402 ، زلزله بینالودخراسان رضوی ، مهدی زارع ، پیش‌بینی زلزله ، فریبرز ناطق الهی ، Frank Hoogerbeets ، بررسی فریبرز ناطق الهی درباره زلزله تهران ، بیشترین مناطق آسیب دیده در تهران با زلزله احتمالی ، زلزله تهران و نشت رادیو اکتیو ، پیش‌بینی‌های زمین‌لرزه براساس هم‌ترازی اجرام آسمانی ، شیوه پیش بینی زلزله توسط فرانک هوگربیتس ، زلزله احتمالی امروز تهران ، زلزله احتمالی غرب ایران و شمال خوزستان ، زلزله احتمالی افغانستان و پاکستان ، سناریوهای زلزله تهران ، قدرت عمق شدت و مدت زمان زلزله تهران ، پیش بینی زلزله با ستاره شناسی ، قتلگاه تهران در زلزله احتمالی
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
0
0
۹ و ۱۰ اردیبهشت گذشت و زلزله نیامد؛ پیشگوی هلندی باز هم دروغگو از آب درآمد!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین