پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۸۶۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۶
انتخاب مدیر بســیار مورد اهمیت اســت و در تمامی دولت ها ایــن چالش انتخاب مدیران بر مبنای شایسته ســالاری را داشــتیم. یعنی انتخاب هایی صورت گرفتــه که برای یک وزارتخانه از افرادی استفاده شده که تخصص در حوزه دیگری داشتند و وزارتخانه ها متفاوت بوده است.

شعارسال: امیررضا واعظی آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا در یادداشتی نوشت: کارشناسان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در حوزه‌های مختلف نظرات متفاوتی دربــاره عملکرد دولت دارند و اصولا برای یک کار تیمی کــه در اصطلاح بحث دولت مطرح اســت باید مدیرانی کارآمد، توانمند و مدیرانی که بتوانند به صورت زنجیروار کارهایشــان را در یک مســیر قرار بدهنــد و به تعبیری یک ریل گذاری باشــد که هــر وزیر و هر مدیری عملکــرد خــود را روی این ریل قرار دهد؛ لذا انتخاب مدیر بســیار مورد اهمیت اســت و در تمامی دولت‌ها ایــن چالش انتخاب مدیران بر مبنای شایسته ســالاری را داشــتیم. یعنی انتخاب‌هایی صورت گرفتــه که برای یک وزارتخانه از افرادی استفاده شده که تخصص در حوزه دیگری داشتند و وزارتخانه‌ها متفاوت بوده است.

دولت ها و چالش انتخاب مدیران

در گذشته شاهد بودیم کسی که آموزش و پرورشی نبوده وزیر آموزش و پرورش شده است. کسی که صنعتی نبوده وزیر صنعت شده و کسی که اقتصادی نبوده یا به عنــوان رئیس کل بانک مرکزی منصوب شــده یا اینکه به وزارت اقتصاد رسیده است.

این ســیکل معیوب هنوز هم ادامه دارد. اما اگر بناست که مسیر پیشرفت را طی کنیم راهی نداریم جز اینکه افراد مدیر، مدبر و کارآمد را به کار بگیریم که عملکردشان منجر به این شود که در عین حال بهره وری آن سازمان بالا برود. وقتی آمار بهره وری دولت ضعیف باشد نشان می‌دهد که انتخاب مدیران به درســتی صورت نگرفته است. دولت آقای رئیســی هم از این موضوع مستثنی نبوده است.

مسلما اگر مسیر فعالیتی را به درستی شناسایی نکنیم قطعا وارد چاله‌هایی خواهیم شد که بیرون آمدن از آن بسیار سخت است و باید به ســمتی برویم که بتوانیم در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌هایی را داشته باشیم. همین اخیرا آماری در ارتباط با بنزین مطرح شــد که گفته می‌شود مصرف بنزین ظرف ٢ ســال ۳٢ درصد افزایش پیدا کرده است. این نشان از این واقعیت است که ما تدبیری برای چگونگــی مصرف بنزین و برنامه برای مصرف بنزین نداشــتیم.

این چیزی نیست که ارمغان دولت آقای رئیسی باشد بلکه از گذشته این محاســبات انجام نگرفته و امــروز هم ادامه دارد؛ لذا در ســال ٩۱ چیزی حدود ۷۰ میلیون لیتر مصرف بنزین داشــتیم که امــروز به چیزی حدود ۱۰٢ میلیون لیتر رســیده است. امروز چه اتفاقی می‌افتد و ما این سرمایه را چگونه از دست می‌دهیم. به هر صورت عملکرد دولت‌ها را باید بر اساس شایستگی‌های مدیران شان اندازه بگیریم و هر اشــکالی داریم به این باز می‌گردد که افراد در جایگاه خود ننشستند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت پرسون، تاریخ انتشار: 9مرداد1402، کدخبر: 505232، purson.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین