پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۷۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت ،موزه ای است که سه سال بسته بوده و در حال مرمت محیط درونی و برخی از اثار تاریخی. این موزه اخیرا بازگشایی شده و نیامده،خبرساز شده است. در موزه باستان‌شناسی شهر رشت، روی لبه خمره‌ای سفالین که ادعا شده بود قدمت آن به دوره مادها (چند سده پیش از هخامنشیان) برمی‌گردد، کیسه زباله کشیده‌اند و درونش ته‌سيگار و آشغال ريخته‌اند. خبرنگار ادعا نموده که مسئول مربوطه در پیگیری موضوع پاسخ داده که «اگر سطل آشغال چوبی يا پلاستیکی بگذاریم، مردم می‌دزدند.» يکی از نخستین ويترين‌ها‌ حاوی جمجمه مردمان هزاره اول پیش از میلاد (حدود سه هزار سال پیش) است. چند جمجمه ناسالم و شكسته بدون هیچ حفاظی در ارتفاعی نسبتا پایین روی تلّی از خاک قرار داده شده‌اند. این ویترین، بدون شیشه محافظ است و دورنمای كوره‌پزی يا تنور يك نانوایی متروک را تداعی می‌كند.رها شدن جمجمه‌های انسانی چند هزار‌ساله، مرمت نامناسب سکه‌های تاریخی و معرفی آثار به‌صورت دست‌نویس، خلاصه وضعیت امروز موزه باستان‌شناسی رشت است. اما پشت سر این همه داد و فریاد گویا سه لایه جنگ قدرت در اداره کل میراث گیلان ، کم توجهی ها به تخصیص بودجه و حساسیت پائین مدیران ارشد وزارت میراث به استان هایی نظیر گیلان نهفته است. نکته جالب اینجاست که ادعا می شود ۲۷ موزه در گیلان فعال بوده و از دو سال گذشته تاکنون ۱۱ موزه جدید در گیلان راه اندازی شده و نهضت احیای موزه‌ها ادامه دارد؟ منتظر دریافت توضیحات هستیم.

شعار سال: جنجال علی الظاهر به بهانه عدم مراقبت از یک خمره تاریخی است. خمره ای که با توضیحات ارایه شده مشخص گردید که نه تنها تاریخی نبوده، بلکه معاصر است و بدلیل کج سلیقه گی در چینش اشیا غیرتاریخی و تزئینی در موزه ، خبر ساز شده است. اما این تمام ماجرای جنجالی موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت نبوده و سه جریان  شامل تلاش برای تغییر سرپرست موزه ، شرایط بد ساختمان موزه و امکانات آن ، کم توانی مدیریتی مدیران ارشد وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی، در درون همین خمره کوچک گنجانیده شده است.

موزه داری آداب دارد ، حتی برای حضور اشیا تزئینی + ماجرای خمره خبر ساز

کوزه جنجالی تاریخی در نقش سطل آشغال یا بد سلیقه گی در چینش و تزئین موزه با کوزه غیرتاریخی معاصر؟

گزارش آرش رادی، دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی و مدیریت فرهنگی از موزه باستان‌شناسی شهر رشت که در روزنامه شرق منتشر شد، در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و بازتاب گسترده‌ای یافت. در بخشی از این گزارش به همراه عکسی، نویسنده ادعا می‌کند که چگونه یک خمره سفالین باستانی که قدمت آن به دوره ماد‌ها بر می‌گردد، توسط مسئولین موزه به سطل آشغال تبدیل شده است؟ نویسنده گزارش می‌گوید که چند ویترین را با سرگشتگی رد می‌کنم. در کنج دیوار، خمره‌ای سفالین توجهم را جلب می‌کند. قدمت آن به دوره ماد‌ها (چند سده پیش از هخامنشیان) برمی گردد. از حریم، حفاظ یا جایگاه مخصوص خبری نیست. روی لبه آن کیسه‌زباله کشیده و درونش ته‌سیگار و آشغال ریخته‌اند. با حیرت و تأثر، باز مسوول مربوطه را صدا زده و شِکوه می‌کنم. او که دیگر حوصله‌اش سررفته کلامم را قطع می‌کند و می‌گوید: «اگر سطل آشغال چوبی یا پلاستیکی بگذاریم، مردم می‌دزدند.» زبانم بند آمده و توان سخن گفتن ندارم. مطمئنم که کاملا جدی و با صداقت جوابم را داده و مزاح نکرده است.

موزه داری آداب دارد ، حتی برای حضور اشیا تزئینی + ماجرای خمره خبر ساز

در پاسخ به این ادعا ، ایرنا ویدیویی با عنوان «شفاف‌سازی درباره خمره خبرساز موزه رشت» منتشر کرد که در آن میثم نوائیان، مدیر موزه‌های گیلان در خصوص خمره خبرساز موزه رشت توضیح می‌دهد: «این خمره معاصر است و از آن به عنوان سطل زباله استفاده نمی‌شود، بلکه پلاستیک روی آن حفاظتی سطحی برای پیشگیری از انداختن زباله به داخل خمره است.»

تعداد بازدید : 4
 
حسن میثمی، رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره گزارش رسانه ها و حواشی به وجود آمده درخصوص خمره باستانی ای که سطل آشغال شد در توییتر خود نوشت: «خمره متعلق به دوره مادها نیست. معاصر است. آن کیسه هم برای جلوگیری از ریزش خاک ناشی از عملیات مرمت روی خمره گذاشته شده است. بقیه جملات هم جوابش در سطور فوق نهفته است»
 
موزه داری آداب دارد ، حتی برای حضور اشیا تزئینی + ماجرای خمره خبر ساز
 
وضعیت اسفناک ساختمان و امکانات تخصصی موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت : 
وضعیت ساختمان موزه که سابقاً خانه میرزا حسین‌خان کسمائی آزادیخواه، شاعر و روزنامه‌نگار معروف و از رجال دوره مشروطیت و نهضت جنگل بوده، چندان مطلوب نیست. نرده‌های رنگ‌و‌رو رفته ساختمان‌، سرویس بهداشتی نامناسب در نظر گرفته‌شده برای موزه هم گویای آن است که رسیدگی‌های حداقلی برای ارائه خدمات در یکی از مهم‌ترین موزه‌های شهر رشت انجام نشده است. با وجود تاکیدهای چندباره وزیر میراث فرهنگی، وضعیت سرویس بهداشتی موزه هم اصلا مطلوب نیست. برای استفاده از این سرویس بهداشتی باید از طریق راهروی باریک حیاط به بخش پشتی رفت؛ راهرویی که حکم یک تونل وحشت را دارد و با قرار گرفتن میلگردهای ساختمانی، شرایط عبور از مسیر باریک آن دشوارتر هم شده است. در خصوص وضعیت نظافت این سرویس‌ بهداشتی، دیدن تصاویر نشان دهنده و گویای عمق مشکل است.
در خصوص وضعیت موزه باستان‌شناسی رشت اما مدیرکل میراث فرهنگی گیلان بر این نکته تاکید دارد که چنانچه مدیر موزه سلیقه بیشتری به خرج می‌داد شرایط این موزه می‌توانست بهبود یابد.
 
موزه داری آداب دارد ، حتی برای حضور اشیا تزئینی + ماجرای خمره خبر ساز 
موزه داری آداب دارد ، حتی برای حضور اشیا تزئینی + ماجرای خمره خبر ساز
 
بررسی ها نشان می دهد که وضعیت موزه تازه بازسازی شده باستان‌شناسی شهر رشت به هیچ وجه مساعد نیست. وجود اشیا و مصالح ساختمانی نظیر بشکه و میلگرد در ساختمان موزه باستان‌شناسی رشت گویای آن است که شرایط زیرساختی موزه به هیچ‌وجه مطلوب نیست و حل این مشکلات و چالش‌ها نیز نیازمند در نظر گرفتن بودجه مناسب و برنامه‌ریزی موثر از سوی مراجع بالادستی و نیز از سوی مدیریت میراث فرهنگی گیلان، اداره کل موزه‌های کشور و وزارت میراث فرهنگی است.طبیعی است برای ارائه خدمات مطلوب به بازدیدکنندگان استخدام و به کارگیری نیرو‌های متخصص و تامین بودجه از جمله نکاتی است که باید طرف توجه مدیران بالادستی قرار گیرد. باید در نظر داشت زمانی یک مدیر بالادستی می‌تواند از مدیر یک موزه توقع ارائه خدمات مطلوب داشته باشد که امکانات، زیرساخت‌ها، بودجه و نیروی انسانی مورد نیاز او را نیز تامین کند.
اختصاص زیرزمین ساختمان به محل نمایش آثار به علت سقف کوتاهش شرایطی شبیه به یک انباری به این موزه داده است که به هیچ وجه در شأن بازدید کنندگان نیست. در موزه باستان‌شناسی رشت، کمبود بودجه باعث شده ویترین‌های نامناسب و نوشته‌های نصفه و نیمه به معرفی آثار باستانی تمدن مارلیک و سایر تمدن‌های شاخص ایران ، اختصاص یابد. پس از تعمیراتی که روی موزه باستان‌شناسی رشت انجام شد، این موزه با شرایط مطلوبی که باید، راه‌اندازی نشده است. طبقه بالای موزه عملا فاقد ویترین است و همین امر امکان نمایش اشیای بیشتر را از مدیران موزه سلب کرده است. باتوجه به هزینه‌های بالای مورد نیاز برای تامین ویترین موزه، شنیده‌ها حاکی از آن است که تمایلی برای خرید و تامین این ویترین‌ها وجود ندارد.
سکه‌های تاریخی به‌نمایش در آمده در موزه باستان‌شناسی رشت که خیلی از آن‌ها مربوط به دوره ساسانیان بوده نیز در این موزه صرفا با نوشته‌های درهم و برهم نام و محل ضرب‌شان ذکر شده است. شیوه مرمت این سکه‌ها جای سوالات فراوانی است؛ این سکه‌های تاریخی بعضا با وجود شکستگی صرفا در یک محفظه قرار گرفته و با همان حال ناخوش به نمایش عمومی در آمده‌اند.

نظری، سرپرست موزه باستان‌شناسی رشت، در خصوص علت وضعیت نامناسب فعلی این موزه گفت: وضعیت موزه به‌صورت موقت به این شکل بوده چراکه موزه برای سه سال بسته بود و به‌صورت موقت شرایطی را آماده کرده‌اند که فعلا موزه باز باشد تا ویترین‌های جدید بیاید و شرایط استاندارد ایجاد شود. وی در پاسخ به این پرسش که «آیا وجود اسکلت‌های انسانی بدون حفاظ و شیشه خطری برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند؟» گفت:خیر؛ این‌ها تثبیت شده‌ هستند و از این بابت مشکلی وجود ندارد؛ نه خطری برای بازدیدکننده دارد و نه خود این اسکلت‌ها آسیب می‌بینند چراکه با مواد نگهدارنده تثبیت شده‌اند.

موزه داری آداب دارد ، حتی برای حضور اشیا تزئینی + ماجرای خمره خبر ساز
بعضی گزارش ها بیان داشته اند که در موزه باستان‌شناسی شهر رشت خبری از راهنمای در دسترس برای موزه نیست و بازدیدکننده صرفا باید با خواندن کاغذ‌های پرینت و چسبانده‌شده به دیوار‌ها سعی کند ماجرای اشیای تاریخی را متوجه شود. این در حالی است که بخش مهمی از هر موزه به نحوه معرفی آن و ذکر تاریخ و روایت‌های اشیا بر می‌گردد.
اگر وضعیت موزه باستان‌شناسی رشت را حتی با نمونه‌های موفق داخلی مثل موزه ایران باستان یا موزه‌های دفینه مقایسه کنید، متوجه می‌شوید فاصله زیادی حتی با استاندارد‌های داخلی وجود دارد.
 
موزه داری آداب دارد ، حتی برای حضور اشیا تزئینی + ماجرای خمره خبر ساز
 
موزه داری آداب دارد ، حتی برای حضور اشیا تزئینی + ماجرای خمره خبر ساز
 
در بخش دیگری از گزارش های منعکس شده در رسانه ها آمده است که، از همهمه‌های بلند، نظرم به دو جهانگرد روس به همراه مترجم‌شان جلب می‌شود که پشت ویترین جنگ‌افزار‌های عهد باستان گرم گپ و گفت با مسوول مربوطه هستند. یکی‌شان ادعا می‌کند که شاید بتواند نوشته ریز روی خنجری تازه کشف شده را بخواند. مسوول به او می‌گوید که حتی اساتید دانشگاه تهران هم نتوانسته‌اند ترجمه‌اش کنند، اما فورا کلید می‌آورد، ویترین را باز می‌کند و خنجر را برمی دارد و به جهانگرد می‌دهد. در تبادل خنجر بین او، مترجم و روس، بناگاه خنجر ول می‌شود و بر زمین می‌افتد… ترق! خوشبختانه نمی‌شکند.
وقتی موزه باستان‌شناسی رشت، به‌عنوان یکی از مهمترین موزه‌های مرکز گیلان با چنین وضعیتی روبه‌رو است، می‌توان چنین پنداشت که این، تنها نوک کوه یخی است که دیده می‌شود و احتمالا در سایر شهرها، موزه‌ها با چالش‌های بیشتری در زمینه ارائه و حفاظت از آثار مواجه هستند.
نظری، سرپرست موزه باستان‌شناسی رشت، در خصوص علت وضعیت نامناسب فعلی این موزه گفت گه به هر صورت در زمینه ارائه اشیا و نقد‌هایی که وارد می‌کنید ایراداتی وجود دارد، اما بضاعت میراث فرهنگی همین‌قدر بوده که توانسته‌اند موزه را به‌صورت موقت راه‌اندازی کنند. (امیدواریم) زمانی که قسمت بالای موزه (راه‌اندازی شود) و با آمدن ویترین‌های جدید بتوانیم یک ارائه خوبی داشته باشیم. وی در پاسخ به این پرسش که «این ویترین‌ها قرار است از کجا بیایند؟» گفت:باید بودجه آن را تصویب کنند تا اقدامات استاندارد و اصولی مربوط به آن را انجام دهیم. درخواست (بودجه) از طرف موزه به سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه میراث فرهنگی اعلام می‌شود و پس از تصویب هزینه برای ویترین‌ها، این بودجه اختصاص می‌یابد.
«ولی جهانی»، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، در خصوص علت وضعیت فعلی موزه باستان‌شناسی رشت به خبرنگار رسانه گفت که در حال حاضر نمایشگاه موقت گذاشته‌اند و این موضوع اصلاح می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که «چه زمان بودجه لازم برای ویترین‌های موزه مردم‌شناسی رشت اختصاص می‌یابد؟»، ابراز داشت: نیازی به بودجه نیست؛ بلکه نیاز به سلیقه است و رئیس آنجا سلیقه (لازم) را ندارد و من هم اولتیماتوم داده‌ام. به هر روی به این دوستان یک فرصتی داده‌ام و الان دو روز است که می‌روم و از موزه بازدید می‌کنم.
موزه داری آداب دارد ، حتی برای حضور اشیا تزئینی + ماجرای خمره خبر ساز و لایه های سه گانه پشت پرده
 
«سید احمد محیط طباطبایی»، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم)، در خصوص وضعیت موزه باستان‌شناسی رشت به خبرنگار گفت: من جدیدا از موزه باستان‌شناسی رشت دیدن نکرده‌ام؛ آخرین بازدیدم بیش از ۱۵ سال قبل بود و در آن زمان وضعیت معمولی داشت؛ اما به‌طور کلی اگر بودجه کافی برای ایجاد امکانات مناسب وشرایط اولیه را در اختیار ندارند، حداقل باید به‌صورت یک انبار یا گنجینه معتبر، هم مسائل مربوط به حفاظت پیشگیرانه و هم مسائل مربوط به رطوبت و موارد دیگر را رعایت کنند. چنانچه این اتفاق نمی‌افتد، باید اقدام لازم از طرف مدیرکل موزه‌ها صورت گیرد؛ چون اشیای موزه باستان‌شناسی رشت، میراث فرهنگی بوده و در اختیار دولت است و (وزارت) میراث فرهنگی مسئولیت نگهداری از آن را بر عهده دارد؛ بنابراین حداقل این است که باید نگهداری را به‌شکل مناسب انجام دهند.

«هادی میرزایی»، سرپرست اداره‌کل موزه‌ها، در خصوص وضعیت موزه باستان‌شناسی رشت و در تشریح اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت به خبرنگار رسانه گفت: در حال حاضر این امکان را ندارم که در خصوص یک موزه‌ای که باید در (سطح) استان تحت نظارت قرار گیرد، اعلام نظر کنم. با این وجود، در حال انجام دو یا سه اقدام در حوزه سیاست‌گذاری‌مان هستیم که بحث اول، هدایت مدیران موزه‌ها جهت جذب سرمایه‌های اجتماعی است. همان طور که می‌دانید بر اساس اساسنامه شورای بین‌المللی موزه، موزه‌های بعضی نهاد‌ها و موسسات، غیرانتفاعی هستند. هنر مدیر موزه آن است که بتواند از ظرفیت‌های محلی، مدیران بخش‌های مختلف، جریانات و سازمان‌های مردم‌نهاد به‌درستی استفاده کند تا منابع را در جهتی هدایت کند که هم بتواند حفاظت خوبی انجام دهد و هم در معرفی و نمایش آثار موفق باشد. یک سری تکالیف به‌لحاظ حفاظتی و قانونی داریم و اعتباراتی را بابت آن به استان‌ها ابلاغ می‌کنیم و استان‌ها بنابر اولویت‌بندی که در سطح استان انجام می‌دهند اقدامات مرمتی و حفاظتی و ساماندهی اشیای خود را انجام می‌دهند. گزارش‌های آن هم به‌صورت یک رویه ارسال می‌شود. یک بخش نظارت ستادی نیز هست که در حال تعیین چارچوب آن هستیم که از این طریق نظارت افراد و مخاطبان جدی‌تر پیش خواهد رفت.
تا زمانی که روند نظارت و ارزیابی مخاطبان را در حوزه موزه‌هایمان نداشته باشیم این امکان را نداریم که بازخورد‌های مثبت و منفی را به‌درستی ارزیابی کنیم. این موضوع به‌عنوان یک رویکرد جدی برای نظارت مخاطبان در دستور کار ما قرار دارد و انشاالله به مرور در موزه‌های کشور شکل می‌گیرد. در خصوص موزه باستان‌شناسی رشت نیز از همکاران می‌خواهم که نظارت جدی داشته باشند، گزارشی بگیرند و وضعیت آنجا را بررسی کنند. حداقل برای بعضی از اقدامات الزاما منابع متمرکز لازم نیست و می‌توان با اعتبارات موجود، در خصوص ساماندهی و حفاظت اولیه اشیا اقدام کرد.
 
سوالات از جناب ضرغامی بعنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:
آقای مهندس ضرغامی، چه خبر از  موزه باستان شناسی و مردم شناسی شرق گیلان در املش؟ ، چه خبر از احداث سایت موزه مارلیک رودبار ؟ چه خبر از راه اندازی موزه باستان شناسي در تالش ؟ چه خبر از موزه بنادر و دریانوردی در بندرانزلی ؟ چه خبر از تاسیس و حمایت از موزه های خصوصی در گیلان؟
 
سلام بر ضرغامی ، درود بر تخصص ، سربسته عرض شد

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
برچسب ها: موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت ، موزه رشت ، موزه های رشت ، موزه های گیلان ، موزه باستان شناسی و مردم شناسی ، خلاقیت در موزه داری ، بازگشت آثار به موزه رشت ، اصول موزه داری ، اصول تزئینان غیرتاریخی موزه ، موزه و گردشگری فرهنگی ، نظری سرپرست موزه باستان‌شناسی رشت ، ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ، سید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران ایکوم ، هادی میرزایی سرپرست اداره‌کل موزه‌ها ، میثم نوائیان مدیر موزه‌های گیلان ، آرش رادی ، آرش رادی پسر اکبر رادی ، خمره تاریخی یا سطل زباله موزه ، فرق خمره خم گوله ماس گوله ، ماس گوله تاریخی ، ماس گوله دونی چیسه ، شفاف‌سازی درباره خمره خبرساز موزه رشت ، حسن میثمی رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی ، وضعیت نامناسب ساختمان موزه باستان شناسی رشت ، خانه میرزا حسین‌خان کسمائی آزادیخواه شاعر و روزنامه‌نگار ، خانه میرزا حسین‌خان کسمائی ، موزه باستان شناسی رشت و آثار تمدن مارلیک ، سکه های تاریخی موزه ، موزه ایران باستان و موزه‌های دفینه ، راه اندازی موقت موزه ، اساسنامه شورای بین‌المللی موزه ، موزه باستان شناسی و مردم شناسی شرق گیلان در املش ، احداث سایت موزه مارلیک رودبار ، موزه باستان شناسی در تالش ، موزه بنادر و دریانوردی در بندرانزلی ، موزه های خصوصی در گیلان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
0
0
شزط می بندم نویسنده این گزارش گیلانیه که اینقدر با تعصب و دقت نوشته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین