پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱
در روز‌های اخیر قیمت هر کیلو گوجه فرنگی از ۲۵ هزار تومان تا ۸۰ هزار تومان افزایش یافت. سوال اینجاست، وقتی مسئول و مدیر میادین تره بار (رئیس اتحادیه بارفروشان تهران) می‌گوید که این اتفاق هر ساله در حال رخ دادن است و رویدادی تکراری است، چرا به تعاون روستایی ماموریت داده نشد که خرید و انبار داری برای یک دوره دو هفته‌ای کنند؟ چرا پیش آگاهی به مردم داده نشد؟ موضوع، موضوعی کم اهمیت است؟ چوب سازمان‌های نظارتی کجاست؟ بررسی صحبت‌های دارابی نژاد، نشان دهنده صادرات بی ضابطه و بدون تامین نیاز‌های داخلی است، پاسخ وزارت جهادکشاورزی چیست؟ گزارش مربوط به کمبود گوجه در ۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۲۲ آبان ۱۳۹۹ و هیچ تلنگری به مسئولان برای ذخیره سازی یک ماهه نمی‌زند؟

شعارسال: روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در مورد گران شدن گوجه فرنگی گفته‌اند معمولاً در این وقت سال به دلیل بارندگی قیمت گوجه فرنگی افزایش می‌یابد و تا ۱۰ روز دیگر به قیمت قبل برمی‌گردد.

می‌دانستید گوجه فرنگی گران می‌شود پس چرا کاری نکردید؟ +وظیفه تعاون روستایی چیست؟

این آقایان مسئولین به این سوال جواب نمی‌دهند که اگر هر ساله در این وقت سال چنین مشکلی پیش می‌آید، چرا پیش‌بینی لازم را برای عرضه گوجه فرنگی در این مدت و جلوگیری از قیمت آن نمی‌کنید؟ در روز‌های اخیر قیمت هر کیلو گوجه فرنگی تا ۸۰ هزار تومان افزایش یافت.

تعداد بازدید : 3

اطلاعات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در چند روز پیش در مصاحبه با خبرگزاری صداسیما بیان داشته بود که، وضعیت بازار گوجه فرنگی تا ۱۰ روز آینده همین است، اما با اعلام موافقت کشاورزان برای عرضه محصول خود به بازار داخل و با توجه به اینکه از پانزدهم ماه جاری گوجه بوشهر، جلگه و چند منطقه دیگر برداشت می‌شود پیش‌بینی می‌شود مشکل برطرف شود. با آغاز فصل بارش، ما هر سال حدود یک ماه در تامین و عرضه محصول گوجه فرنگی با چالش مواجه می‌شویم، اما متاسفانه، چون الگوی کشت اصلاح نمی‌شود هر سال این مشکل تکرار می‌شود. وی متذکر گردید که سال گذشته همین موقع، برعکس امسال، شاهد افزایش عرضه گوجه بودیم و صدای کشاورزان درآمده بود و آن‌ها با ضرر هر کیلو گوجه را ۳ تا ۴ هزار تومان می‌فروختند، اما امسال مشکل به نحوی دیگر بروز کرده و در کنار بارندگی، صادرات سبب کمبود گوجه در بازار داخل شده است. در حال حاضر صادرات گوجه به پاکستان، عراق و حتی افغانستان و روسیه انجام می‌شود که در این میان تقاضا از سمت عراق بسیار بالاست. گوجه گلخانه‌ای هم به امارات و کویت صادر می‌شود.

ما از کشاورزان تقاضا کرده‌ایم که ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده صادرات را کمتر کنند تا بازار داخلی تامین شود. آن‌ها تا چند شب پیش موافق نبودند، چون صادرات برایشان با قیمت بهتری تمام می‌شود و آن‌ها محصول خود را برای صادرات کیلویی ۲۳ هزار تا ۲۵ هزار تومان سر زمین به فروش می‌رسانند که این قیمت حتی تا ۲۷ هزار تومان هم می‌رسد، اما ما از آن‌ها تقاضا کردیم برای اینکه کمبود در بازار داخلی حس نشود نصف محصول خود را برای صادرات و نصف دیگر را برای بازار داخل به خصوص بازار تهران بگذارند. میدان اصلی میوه و تره‌بار تهران، مرکز ارسال محصولات به کل کشور است این در حالی است که شب گذشته کل میزان ورودی بار گوجه فرنگی ما حدود ۵۰۰ تن بوده است در صورتی که برای یک میدان ۳۰۰ هکتاری باید روزانه ۲ تا ۳ هزار تن ورودی داشته باشیم به خاطر همین کمبود محصول گوجه بیشتر حس می‌شود.

اختصاصی شده توسط پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از روزنامه جمهوری اسلامی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین