پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۳۹۳۳۰۴
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۸
سخنگوی آموزش و پرورش گفت: توزیع شیر را از استان‌های محروم آغاز کردیم و در ۲۱ استان حداقل یکبار در هفته شیر توزیع می‌شود و در ۶ استان نیز ۲ روز در هفته‌ شیر توزیع می‌شود اما ۷۰ درصد مدارس تحت پوشش قرار دارند و ۳۰ درصد مناطق تحت پوشش نیستند.

شعارسال: علی فرهادی در نشست خبری با خبرنگاران درباره توزیع شیر در مدارس کشور، اظهار داشت: توزیع شیر مدارس در یک بازه زمانی ۱۰ ساله متوقف و به همین دلیل از سبد تولید کارخانه‌ها حذف شد؛ بنابراین کارخانه‌ها باید مطابق با نیاز وزارت آموزش و پرورش فعالیت خود را تنظیم می‌کردند.

تائید توزیع شیر در مدارس ابتدایی ۲۷ استان و استخدام ۷۰ هزار معلم و مربی پرورشی

وی یادآور شد: مهر امسال و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، رئیس جمهور خواستار توزیع شیر رایگان در مدارس ابتدایی دولتی شد و دولت با بیشترین سرعت اعتبار آن را تأمین کرد.

فرهادی ادامه داد: بخشنامه توزیع شیر دانش‌آموزی، اوایل آبان به استان‌ها ارسال شد و از روش کشف قیمت توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان استفاده کردیم، قیمت یک پاکت شیر ۲۰۰ سی سی، ۲.۵ درصد چربی مشخص شد و با توجه به محدودیت تولید شیر استریل و بسته بندی که نیاز به کاغذ و مواد خاص داشت، در برخی از شهرها که امکان توزیع شیر پاستوریزه بود وزارت بهداشت مجوز لازم را صادر کرد.

وی اضافه کرد: توزیع شیر را از استان‌های محروم آغاز کردیم و در ۲۱ استان حداقل یکبار در هفته شیر توزیع می‌شود همچنین در ۶ استان دیگر نیز شیر توزیع می‌شود اما ۷۰ درصد مدارس تحت پوشش قرار دارند و ۳۰ درصد مناطق هنوز تحت پوشش نیستند. در چهار استان هم قراداد منعقد شده است اما توزیع آغاز نشده و در حال تحقق توزیع هستیم البته عدم توزیع شیر به دلیل آمادگی کارخانه‌های تولید شیر بود تا بتوانند از بسته‌بندی خاص به تعداد دانش‌آموزان استان تامین کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اظهار امیدواری کرد این طرح پایدار باشد و بتواند در سال‌های آینده در مقاطع تحصیلی دیگر نیز توسعه یابد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون طبق اعلام معاونت تربیت بدنی و سلامت، درصد چاقی در بین دانش‌آموزان زیاد است و این بدین معناست که تغذیه به خوبی صورت نگرفته است و باید به سلامت جسمانی و نوع تغذیه دانش‌آموزان توجه بیشتری شود.

چرایی شیر در مدارس تهران توزیع نشد؟

فرهادی درباره چرایی توزیع نشدن شیر در مدارس تهران گفت: به دستور رئیس جمهور، توزیع شیر در استان‌هایی که مخاطره تغذیه بیشتر است، آغاز شد و استان‌های محروم در اولویت قرار گرفتند. با توجه به اینکه این واقعیت وجود دارد، تغذیه در بیشتر مناطق تهران نسبت به برخی نواحی که مشکل اقتصادی دارند، بهتر باشد بنابراین در تهران هم توزیع از مناطق محروم به برخوردار آغاز خواهد شد. اکنون تمام مناطق تهران به شکل کامل تحت پوشش قرار ندارند و توزیع شیر در مناطق ۱۹، ۱۸، ۱۷ و ۱۱ آغاز شده است.

سخنگوی آموزش و پرورش افزود: تهران جزو آخرین استان‌ها بود که تحت پوشش توزیع شیر قرار گرفت و امیدواریم سایر مناطق تهران هم به زودی تحت پوشش قرار گیرند. مدراس غیردولتی هم می‌توانند با قیمت مصوب دانش‌آموزی از شرکت‌ها شیر خریداری و بین دانش‌آموزان توزیع کنند البته این موضوع الزامی نیست.

فرهادی یادآور شد: از ابتدا هم قرار بر توزیع شیر در مدارس دولتی بود چون هدف کمک به تغذیه دانش‌آموزان است همچنین ظرفیت کارخانه‌های تولید شیر بسیار محدود است و هنوز هم نتوانستند به میزان مورد نیاز شیر تأمین کنند.

وی افزود: آموزش و پرورش سال سختی را آغاز کرد اما از پایان مهر فضا به سمت آرامش رفت و اعتراض‌ها نسبت به موضوع رتبه‌بندی معلمان به سرانجام رسید همچنین نتایج آزمون دبیری و آموزگاری اعلام شد و اکنون فقط بخش اعتراضات باقی مانده است که براساس قانون باید برای بررسی فرصت داده می‌شد.

سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: بدهی و مطالبات آموزش و پرورش تا حدود زیادی شفاف سازی و برای ما مشخص شد تا به سمت آرامش و ثبات برویم.

فرهادی یادآورشد: یک برنامه بسیار مهم تا پایان دولت سیزدهم برای آموزش و پرورش این است که تلاش می‌کنیم، ناترازی نیروی انسانی به دولت بعد منتقل نشود و در دولت بعد آموزش و پرورش از جهت نیروی انسانی فضای آرامی را سپری کند.

وی اضافه کرد: اگر در زمان فعلی زیاد دست و پا بزنیم از آینده غافل می‌شویم. در پنج سال آینده آموزش و پرورش چگونه خواهد بود، چه تفاوتی میان دوره ابتدایی و متوسطه خواهیم داشت، فضای فنی و حرفه‌ای چگونه خواهد بود؟ فضای کسب و کار با توجه به رشد شتابان تکنولوژی چگونه خواهد بود و ما چقدر برای آینده آماده هستیم؟

سخنگوی آموزش و پرورش یادآورشد: باید برای پنج سال آینده نگاهمان به نیروی انسانی، تعداد مدارس و پراکندگی آنها در سطح کشور باید بسیار هوشمندانه باشد. اگر سال ۹۳ این نگاه وجود داشت، آموزش و پرورش از سال ۹۸ به بعد شاهد ناترازی ۱۰۰ هزار نیروی انسانی در آغاز سال تحصیلی نبود.

فرهادی یادآورشد: اگر می‌خواهیم ناترازی نیرو به دولت بعد منتقل نشود، باید دانشگاه فرهنگیان سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر جذب دانشجو معلم داشته باشد و پذیرش دانشجویان فنی در دانشگاه شهید رجایی افزایش یابد.

وی تاکید کرد: در مهر سال ۱۴۰۷ تعداد دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم، سه میلیون و ۵۴۵ هزار نفر خواهد بود و اکنون تعداد آنها ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است. پیش بینی می‌کنیم در سال ۱۴۰۷ حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دانش‌آموز بیشتر از امروز در دوره متوسطه دوم داشته باشیم وبه این تعداد باید فضا، معلم و کلاس تأمین کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: طبق برنامه هفتم توسعه، ۵۰ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم باید در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل کنند و برای تحقق این موضوع به تأمین نیروی انسانی نیاز داریم به عبارتی نیاز است تعداد هنرآموزان (معلمان هنرستان‌ها)، ۱۱ هزار نفر افزایش یابد.

سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: از اکنون باید برای آن زمان برنامه‌ریزی کنیم و نگاه به دانشگاه شهید رجایی دقیق‌تر باشد تا بتواند این تعداد نیرو را تأمین کند یا اینکه از ظرفیت صنعت و هنرستان‌های جوار استفاده کنیم، تا سال ۱۴۰۷، باید ۲۸۰ هنرستان جدید بسازیم، ساخت هنرستان در کمتر از دو یا سه سال محقق نمی‌شود.

فرهادی ادامه داد: با توجه به گسترش صنعت نباید اجازه دهیم تعداد دانش‌آموزان ریاضی و فیزیک کاهش یابد چون در این صورت با کاهش تعداد مهندسان در کشور مواجه خواهیم شد.

رفتار با معلم مانند استادان دانشگاه می‌شود

وی خاطرنشان کرد: اگر معلمان بخواهند مسیر رشد خود را بدانند باید آیین‌نامه رتبه‌بندی را مدنظر قرار داده و آن را حفظ باشند چون رتبه بندی فعالیت‌های معلم را در حوزه آموزش و پژوهش مشخص می‌کند.

فرهادی گفت: تمرکز آیین نامه مسیر ارتقای رشد معلمی که ناظر به آموزش ضمن خدمت معلمان است، در دانشگاه فرهنگیان و رجایی خواهد بود و معلمان باید آن را مبنای عمل خود قرار دهند و دیگر از اینکه بگوییم با معلم شبیه کارمند رفتار می‌شود، نخواهد بود و با معلم مانند اساتید دانشگاه رفتار می‌شود که باید فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی خود را بتواند احصا کند و برای ارتقای خود تلاش کند.

سخنگوی آموزش و پرورش افزود: ممکن است در دانشگاه یک فرد به عنوان استادیار هیات علمی دانشگاه شود و به عنوان استادیار هم بازنشسته شود و ارتقا نیابد، با این حال اساتید سالانه یکبار پایه ترفیع می‌گیرند که ناظر به فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی است؛ رتبه‌بندی معلمان نیز اینگونه است چه بسا دو معلم با رتبه مشابه آغاز به کار کنند اما با شرایط مشابه ارتقا نیابند و به تناسب فعالیتی که انجام می‌دهند، ارتقا می‌یابند.

فرهادی تأکید کرد: در رتبه‌بندی معلمان، افراد براساس فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند ارتقا می‌یابند و نه براساس سنوات خدمت؛ رتبه بندی اولیه، معترضانی داشت اما آغاز کار بود و در ادامه اینگونه نیست که یکباره تعداد زیادی از معلمان را بررسی کنیم، هر فردی که وارد آموزش و پرورش می‌شود مبتنی بر آیین‌نامه رتبه‌بندی بر اساس فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و افتخاراتی که یک معلم می‌تواند کسب کند، ارتقا خواهد یافت.

آیین نامه رتبه‌بندی معلمان باید فرصت بهبود داشته باشد

وی با بیان اینکه آیین‌نامه ارتقای اساتید دانشگاه هر سال بهبود می‌یابد، گفت: آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان هم باید فرصت بهبود داشته باشد آن هم براساس شرایطی که در آموزش و پرورش ایجاد می‌شود از جمله تغییر کتاب‌های درسی، تکنولوژی‌های روز.

وی با اشاره به اینکه آمورش و پرورش به سمت پیچیده شدن مسائل حرکت می‌کند، افزود: در گذشته نگران آسیب‌های فضای مجازی نبودیم اما امروز از این بابت نگران هستیم، شبکه دانش‌آموزی شاد باید به موقعیتی برسد که آنقدر جذاب باشد تا اولویت نخست دانش‌آموزان باشد همچنین نیاز در حوزه فضای مجازی به سمت قانون‌گذاری‌هایی برویم که دانش‌آموزان از آسیب مصون باشند و از تغییرات تکنولوژی هم جا نمانند.

آزمون‌های نهایی واقعی‌تر شده است

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به موضوع نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی تصریح کرد: دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی دارند اما باید دقت کنیم که دچار یک آدرس غلط و ادراک نادرست نشویم آن هم اینکه معدل دانش‌آموزان کاهش یافته است؛ اینگونه نیست، آزمون واقعی‌تر شده است. در گذشته مدارس از دانش‌آموزان امتحان می‌گرفتند اما دانش‌آموزی که برای امتحانات نهایی آماده می‌شود باید محتوای درسی را عمیق‌تر آموخته، از حافظه محوری فاصله گرفته، تفکر انتزاعی را تقویت و مهارت مطالعه را بیشتر بیاموزد. در گذشته که امتحانات توسط معلم دانش‌آموزان گرفته می‌شد، آنها با طراحی سوال معلم آشنا بودند اما در امتحانات نهایی طراح سوال فرد دیگری است بنابراین سوالات دقیق‌تر و آزمون عمیق‌تر است.

فرهادی ادامه داد: باید تلاش کنیم زیر ساخت‌های فناوری در برگزاری امتحانات نهایی را فراهم کنیم. در برنامه هفتم توسعه ذکر شده است که همه زیرساخت‌های فناوری برای مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش تأمین شود، تجهیزات مورد نیاز برای تصحیح اوراق، چاپ سوالات و فناوری مورد نیاز برای ارسال سوالات و جلوگیری از تقلب پیش بینی شده و با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ شده است تا زیر ساخت فناوری مورد نیاز آموزش و پرورش را برای امتحانات نهایی فراهم کند و در نهایت تمام این امور به کیفیت تعلیم و تربیت منجر خواهد شد.

هوش مصنوعی در سوالات امتحان نهایی بکار گرفته نمی‌شود

وی درباره استفاده از هوش مصنوعی در امتحانات نهایی افزود: هوش مصنوعی قطعاً یکی از اتفاقات آینده تکنولوژی است و یک ابزار است و ما برای برگزاری امتحانات از بهترین و ایمن‌ترین ابزارها استفاده خواهیم کرد اما در حال حاضر استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی سوالات و تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی در دستور کار نیست البته در آینده تکنولوژی هر اتفاقی ممکن است، رخ دهد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره استخدام مربی امور تربیتی، مشاور و مربی بهداشت عنوان کرد: امور تربیتی بسیار مهم است و اکنون در حوزه امور تربیتی، تربیت بدنی، مشاوره و سلامت به تقویت مدارس نیاز داریم و در آزمون استخدامی امسال که جزئیات آن به زودی اطلاع رسانی خواهد شد در کنار جذب معلم تعداد قابل توجهی مربی امور تربیتی، مشاور، مربی تربیت بدنی و مراقب سلامت جذب خواهیم کرد؛ چون معتقدیم اهمیت امور تربیتی بیشتر از آموزش است و دانش‌آموز باید امور تربیتی، دینی، سبک زندگی اسلامی، مشاوره دقیق، تفکر خلاق، مهارت سالم زندگی کردن، همکاری و کار جمعی را در بستر آموزش غیر رسمی یعنی اردو و مسابقات فرهنگی فرابگیرد بنابراین با نگاه به آینده باید بخش غیررسمی آموزش را تقویت کنیم.

۷۰ هزار معلم و مربی جذب می‌شود

فرهادی با بیان اینکه به زودی تمام مدارس شبانه روزی و سمپاد (استعدادهای درخشان) به مربی امور تربیتی، مشاور، مربی تربیت بدنی و سلامت مجهز خواهند شد و امسال از طریق ماده ۲۸ بیش از ۷۰ هزار معلم و مربی پرورشی جذب خواهیم کرد، گفت: در وزارت آموزش و پرورش به دنبال شایسته گزینی هستیم، معلمی صرفاً یک شغل نیست بلکه علاقه و مهارت است که با سرمایه انسانی کشور در ارتباط است و در انتخاب معلم اصل براین است از طریق دانشگاه فرهنگیان و رجایی نیرو جذب کنیم و تلاش این است در شرایط اضطرار از طریق ماده ۲۸ معلم استخدام کنیم و باید به سمت ثبات در دانشگاه فرهنگیان از نظر ورودی برویم.

وی ادامه داد: جمعیت دانش‌آموزان کشور هر پنج سال یکبار باید پایش شود تا در ورودی دانشگاه فرهنگیان و تأمین مدارس دچار خطا نشویم از سوی دیگر در برخی مناطق کمبود معلم و در برخی مناطق تراکم نیرو نداشته باشیم، هر چه در کلاس درس نسبت معلم به دانش‌آموز مطلوب‌تر باشد کیفیت آموزش بهتر خواهد بود؛ بنابراین ساخت کلاس درس و مدارس مجهز در دستور کار است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 6دی1402، کدخبر: 85334926، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین