پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۸۱۳
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
مهدی دوستی استاندار هرمزگان مدعی شد شهر‌های جدید خلیج‌فارس و مکران مرکزی با نگاه اقتصادی و مبتنی بر اقتصاد دریا پایه احداث می‌شوند. دوستی ضمن تشریح جزئیات چگونگی شکل گیری دو شهر جدید خلیج فارس و مکران مرکزی گفت، مطالعات مکان یابی و احداث شهر جدید خلیج‌فارس انجام شده و مکان این شهر با توجه به موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک، در محل پیوند خلیج فارس به دریای عمان خواهد بود. مصوبات لازم در خصوص ایجاد این شهر جدید از مراجع ذی‌صلاح و استعلام‌های لازم از سوی دستگاه‌های مرتبط از جمله محیط‌زیست، پدافند غیرعامل، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، منابع طبیعی و وزارت جهادکشاورزی، اخذ شده‌است و به‌زودی مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص این مصوبه اعلام خواهد شد. گفته می‌شود که این دو شهر، از مجموعه ۲۷ نقطه شهر‌های ساحلی جنوب کشور به وسعت ۱۸ هزار هکتار بوده و ۲۴۹۰ هکتار ان مسکونی می‌باشد.

شعارسال: دوستی ضمن تشریح جزئیات چگونگی شکل گیری دو شهر جدید خلیج فارس و مکران مرکزی گفت: مطالعات مکان یابی و احداث شهر جدید خلیج‌فارس انجام شده و مکان این شهر با توجه به موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک، در محل پیوند خلیج فارس به دریای عمان خواهد بود.

توضیحات استاندار هرمزگان درباره احداث شهرهای جدید خلیج‌فارس و مکران مرکزی

وی تصریح کرد: رویکرد ایجاد شهر‌های جدید به‌ویژه در منطقه مکران منطبق با سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب به این گونه است تا از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این مناطق بهره لازم گرفته شود.

استاندار هرمزگان تاکید کرد: مصوبات لازم در خصوص ایجاد این شهر جدید از مراجع ذی‌صلاح و استعلام‌های لازم از سوی دستگاه‌های مرتبط از جمله محیط‌زیست، پدافند غیرعامل، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، منابع طبیعی و وزارت جهادکشاورزی، اخذ شده‌است و به‌زودی مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص این مصوبه اعلام خواهد شد.

دوستی افزود: شهر جدید خلیج‌فارس در ۱۸ هزار هکتار با نگاه اقتصادی و با رویکرد‌های زیست‌محیطی، گردشگری و اقتصادی ایجاد خواهد شد. حدود ۲ هزار هکتار از این اراضی به فضای سکونتگاهی اختصاص می‌یابد و سایر مساحت این شهر صرف ایجاد سرانه‌ها و همچنین ایجاد ۴ مد حمل و نقلی ریلی، جاده‌ای، هوایی و بندری، استقرار مناطق گردشگری و مناطق محیط زیستی و سایر صنایع موردنیاز خواهد شد.

وی گفت: برنامه ریزی شده تا در شهر جدید خلیج فارس بین یکصد تا ۱۵۰ نفر جمعیت با رویکرد گردشگری ساکن شوند. نگاه بر این است تا این شهر‌های جدید با حمایت بخش‌های خصوصی احداث شود تا سرعت ساخت آن‌ها تسریع شود.

استاندار هرمزگان در خصوص بازه زمانی امکان سکونت در این شهر‌ها گفت: هدف گذاری اولیه این است تا زیرساخت‌های اصلی این شهر جدید در طی ۵ سال آینده احداث شود و در نهایت در ۱۰ سال آینده شهر جدید خلیج فارس با نگاه استراتژیکی که در طراحی و مطالعات به آن دست یافته‌ایم تحقق یابد.

وی مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را در احداث شهر‌های جدید خلیج فارس و مکران مرکزی مناسب ارزیابی کرد و گفت: در ابلاغیه رئیس‌جمهور و ابلاغیه رهبر انقلاب در استفاده از سیاست‌های دریا پایه بر این موضوع تأکید شده‌است تا هم بخش خصوصی داخلی و هم بخش خصوصی بین المللی حتی در بخش مشاوره در احداث این شهر‌های جدید مشارکت فعال داشته‌باشند.

دوستی همچنین در خصوص شهر جدید در مکران مرکزی گفت: این شهر در ۲۳ هزار هکتار مساحت و با سقف جمعیتی ۲۰۰ هزار نفر با کارکرد‌های زیست‌محیطی، گردشگری- توریستی، درمانی- سلامت، ورزشی ایجاد می‌شود.

وی با یادآوری اینکه استان‌های جنوبی پیش‌تر به‌دلیل محرومیت از موضوع اشتغال و همچنین داشتن اقتصاد ضعیف مهاجر فرستنده بودند، اظهار امیدواری کرد تا با آموزش‌های لازم، به‌کارگیری نیرو‌های محلی در اشتغال‌هایی که در این دو شهر جدید ایجاد خواهند شد فضایی فراهم شود تا مشکلات و معضلات حاشیه نشینی و نداشتن اشتغال این بخش از مردم در منطقه جنوب ایران حل شود.

تعداد بازدید : 4

توضیحات تکمیلی بر بهره برداری بیشتر از خبر:

حوالی مهرماه ۱۴۰۲ بود که علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید توضیحاتی در خصوص فرآیند مطالعات احداث ۳ شهر جدید تیس، مکران و خلیج فارس در نوار ساحلی جنوب و آغاز جمعیت‌پذیری آن‌ها در سال ۱۴۰۳ و در دست مطالعه بودن تدوین بسته‌های تشویقی سرمایه‌گذاری در منطقه مکران، ارایه داد و بیان داشت که در نوار ساحلی جنوب کشور احداث ۲۷ شهرک مسکونی با جمعیت پذیری شش میلیون نفری برنامه ریزی شده و هم اکنون احداث ۸ شهرک مسکونی در سیستان و بلوچستان و ۵ شهرک مسکونی در هرمزگان در برنامه قرار گرفته است. وی افزود با توجه به جهت‌گیری‌هایی آمایش سرزمین در کشور برای سوق دادن جمعیت به سواحل جنوبی کشور و همچنین تاکید رهبر انقلاب برای بهره‌مندی از سواحل مکران، جانمایی و ایجاد شهرک‌های مسکونی و شهر‌های جدید در برنامه قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص شهر جدید تیس توضیح داده بود که کار‌های عملیاتی احداث شهر جدید تیس در اواخر دهه ۹۰ با ظرفیت جمعیتی ۱۵۰ هزار نفر در مساحت ۴ هزار و ۳۸۰ هکتار با کارکرد گردشگری آغاز شد. برنامه ریزی گردیده تا ۱۶۰۰ هکتار از مساحت این شهر جدید به کاربری گردشگری اختصاص یابد. هم اینک فرآیند‌های اجرایی در فاز نخست توسعه در این شهر جدید در حال انجام است. اجرای ۱۵۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی با میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد و احداث خدمات روبنایی از جمله مدرسه، مسجد، واحد‌های تجاری و مرکز محله در حال انجام است.

با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای دولت در منطقه هاب انرژی مکران و استقرار بندر اقیانوسی در این منطقه، برنامه استقرار فعالیت‌های پتروشیمی و صنعتی در کوه مبارک، مطالعات امکان سنجی شهر جدید مکران با ظرفیت ۲۰۰ هزار نفر جمعیت حد فاصل شهر جاسک و کوه مبارک در محدوده ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار انجام شده است. تهیه طرح جامع شهر مکران در حال انجام است که مقرر است تا بعد از تصویب در شورای‌عالی شهرسازی و معماری، عملیات استقرار مدیریت شهری در شهر جدید مکران پیگیری و عملیات اجرایی شهرسازی در این منطقه آغاز شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص شهرجدید خلیج فارس بیان داشت که محدوده توسعه مکران از گوادر در مرز ایران و پاکستان تا میناب برنامه ریزی شده و مکان یابی احداث شهر جدید خلیج‌فارس بین میناب تا بندرعباس به عنوان شهر مکمل بندرعباس با رویکرد اقتصادی و سکونت توامان در حال انجام است. در حال حاضر، طرح مکانیابی و امکان‌سنجی احداث شهر جدید خلیج فارس به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان هرمزگان رسیده و به شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای تصویب در آن شورا ارسال شده است. شهر جدید خلیج فارس در مجموع با مساحت ۱۸ هزار هکتار اجرایی خواهد شد که در فاز نخست، عملیات اجرایی احداث این شهر در نزدیک به ۱۵۰۰ هکتار زمین در حوزه مسکونی جدید با ظرفیت ۱۰ هزار واحد آغاز شد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین