پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۰۵۳
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲
رضا حقی در نگارشی انتقادی بیان داشته است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای اسماعیلی در اختتامیه جشنواره فیلم فجر امسال، اعلام کردند مشغول احداث هزار سالن سینما در سطح کشور هستند. اگر ملاک جمعیت است، که جمعیت استان گیلان حدود ۳ درصد جمعیت کل کشور می‌باشد. قاعدتاً باید ۳ درصد سینماهای در حال ساخت، یعنی حدود ۳۰ سینما در استان گیلان در حال احداث باشد.اگر بپذیریم جمعیت، ملاک ساخت سینما در کشور نیست چه ملاک‌های دیگری وجود دارد؟ اگر ملاک سابقه ایستادگی و مقاومت بین استان‌های کشور است، استان گیلان تنها استان در کشور است که اسلام و مذهب شیعه را به انتخاب خود پذیرفت نه به زور شمشیر. اعراب ۳۰۰ سال پشت کوه‌های دیلمان ماندند تا گیلانیان به انتخاب خود اسلام شیعی را پذیرفتند. وجود ۲۵۰۰ مقبره امامزاده گواه این مسئله است که گیلان مامن بزرگان شیعه بوده است. اگر مغول با وحشی‌گری بیشتر نقاط دنیا را گرفت. هیچ وقت نتوانست گیلان را تحت سیطره خود در بیاورد. بدین منظور با دختری گیلانی ازدواج کردند و گیلانی‌ها در مدتی کوتاهی فقط به آنان خراج می‌دادند.اگر ملاک ارزش گذاری به نیروهای ارزشی و حافظ انقلاب باشد در اعتراضات سال ۸۸ که همه کشور ۹ دی راهپیمایی کردند شهر رشت یک روز زودتر یعنی ۸ دی این کار را انجام داد و پیشرو بود.اگر ملاک تعداد شهدای جنگ تحمیلی است رتبه گیلان استان دهم کشور است ولی با توجه به جمعیت جز چند استان اول هستیم. اگر ملاک خوشگلی آدم‌ها باشد! که ترانه دختر رشتی چه قشنگه ۵۰ سال پیش توسط ناصر مسعودی خوانده شده است.اگر ملاک اولویت داشتن استان مرزی است ما جز استان‌های مرزی نیز هستیم.

شعارسال: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای اسماعیلی در اختتامیه جشنواره فیلم فجر امسال، اعلام کردند مشغول احداث هزار سالن سینما در سطح کشور هستند؛ و نفرمودند که احداث این هزار سینما بر اساس چه ملاک‌هایی در سطح کشور جانمایی شده است.

آقای وزیر ارشاد ما زن پسریم !؟ + کجاست سهم ۳۰ سینمای تاسیسی در گیلان؟

اگر ملاک جمعیت است، که جمعیت استان گیلان حدود ۳ درصد جمعیت کل کشور می‌باشد. قاعدتاً باید ۳ درصد سینما‌های در حال ساخت، یعنی حدود ۳۰ سینما در استان گیلان در حال احداث باشد؛ و باز هم با توجه به جمعیت حدود یک و نیم درصدی شهر رشت نسبت به کل کشور می‌بایست ۱۵ سینما در شهر رشت در حال احداث باشد.
فکر می‌کنید در استان و شهر ما این ضرب و تقسیم ساده را کسی نمی‌تواند انجام دهد یا حوصله انجام آن را ندارد.

آقایان متولی امور فرهنگی که زمان اختصاص بودجه فرهنگی _طبق خبر اعلام شده_ تعداد تان به ۳۶ ارگان، سازمان، نهاد و اداره می‌رسد، حالا که این ضرب و تقسیم بالا را حوصله ندارید انجام بدهید این کار مشکل و پیچیده را من انجام دادم و محاسبه کردم.

شما می‌دانید مطالبه گری را چطوری می‌نویسند و انجام می‌دهند یا در املا و انشا هم مثل ریاضی حوصله ندارید یا وقت پیگیری ندارید و کار‌های مهم‌تری برای انجام دارید.

اگر بپذیریم جمعیت، ملاک ساخت سینما در کشور نیست چه ملاک‌های دیگری وجود دارد؟

اگر ملاک سابقه ایستادگی و مقاومت بین استان‌های کشور است، استان گیلان تنها استان در کشور است که اسلام و مذهب شیعه را به انتخاب خود پذیرفت نه به زور شمشیر.

اعراب ۳۰۰ سال پشت کوه‌های دیلمان ماندند تا گیلانیان به انتخاب خود اسلام شیعی را پذیرفتند. وجود ۲۵۰۰ مقبره امامزاده گواه این مسئله است که گیلان مامن بزرگان شیعه بوده است.

اگر قوم مغول توانست با وحشی‌گری بیشتر نقاط دنیا را بگیرد. هیچ وقت نتوانست گیلان را تحت سیطره خود در بیاورد. بدین منظور با دختری گیلانی ازدواج کردند و گیلانی‌ها در مدتی کوتاهی فقط به آنان خراج می‌دادند.

اگر ملاک ارزش گذاری به نیرو‌های ارزشی و حافظ انقلاب باشد در اعتراضات سال ۸۸ که همه کشور ۹ دی راهپیمایی کردند شهر رشت یک روز زودتر یعنی ۸ دی این کار را انجام داد و پیشرو بود.

اگر بنا وزن کشی مردم استان‌ها باشد بنا به گفته مدیر کل علوم پزشکی استان ما در صدر جدول است و چاقترین مردم کشور هستیم.

اگر ملاک تعداد شهدای جنگ تحمیلی است رتبه گیلان استان دهم کشور است، ولی با توجه به جمعیت جز چند استان اول هستیم.

اگر ملاک خوشگلی آدم‌ها باشد! که ترانه دختر رشتی چه قشنگه ۵۰ سال پیش توسط ناصر مسعودی خوانده شده وهمه قبول کردندکه می‌گوید

خدایا دختر رشتی قشنگه
سرخ و سفید وسبزه و رنگ به رنگه!

اگر ملاک قومیتی باشد که هر استانی یک قوم خاص مثل کرد و ترک و لر دارد استان گیلان دارای چندین قوم همزمان مثل گیلک، تالش تات، ترک و گالش هست.

اگر ملاک اولویت داشتن استان مرزی است ما جز استان‌های مرزی نیز هستیم.

اگر ملاک پشتیبانی مردم در زمان جنگ است فرستادن هر بار هزار کامیون هدایای مردمی در اوج جنگ زبان زد خاص و عام بوده و استان ما مقام اول را در این زمینه داشته است.

اگر ملاک اولویت استان‌های ساحلی است ما جز استان‌های ساحلی هستیم.

اگر ملاک میزان، دار و درخت است. در استان هرجا آسفالت نیست دار و درخت خودش از زمین سر برمی‌آورد!

اگر ملاک سابقه حضور در عاشورای حسینی است که در حماسه عاشورا فقط از ایران یک نفر آن هم از گیلان به اسم اسلیم دیلمی حضور داشت و در آنجا جز یاران امام حسین به شهادت رسید.

اگر ملاک فرهنگ آدم‌ها هست هرجا می‌خواهند کاری فرهنگی مثل بستن اجباری کمربند در اتومبیل انجام دهند به علت سطح بالای فهم و درک فرهنگی اول گیلان را انتخاب می‌کنند.

اگر ملاک تعداد شهدای مدافع حرم است که گیلان جز رتبه‌های اول کشور است.

اگر ملاک پیشرو در هوشمند سازیست. رشت اولین شهر با برگزاری الکترونیکی در انتخابات پیش رو شده است.
اگر ملاک استقبال مردم از کار‌های هنری است بعد از تهران که جمعیت ۱۳ برابری رشت دارد، رشت دومین شهر از لحاظ تعداد برگزاری کنسرت‌های موسیقی است.

اگر ملاک تعداد سینما‌های قبل از انقلاب است ما در رشت ۱۰ سینما داشتیم الان دو سینما داریم.
انزلی از سه سینمای قبل از انقلاب به یک سینما در حال حاضر رسیده است.

لاهیجان از دو سینمای قبل از انقلاب یک سینمای فعال دارد

قبل از انقلاب شهر‌های لنگرود، کلاچای، رودسر، سیاهکل، صومعه سرا، خمام، رودسر، تالش، کوچصفهان، لشت نشا هرکدام صاحب سینما بودند که در حال حاضرهمه این شهر‌ها فاقد سینما هستند.

اما...
اما...
اما...

اگر ملاک عرضه مسئولین، کارآمد بودن، پیگیر بودن، هماهنگ بودن دستگاه‌های مربوطه با هم، جدیت در جذب بودجه باشد آماری در این زمینه ندارم، و نمی‌دانم کجا می‌توانم پیدا کنم.

آقای وزیر!
در بخش دولتی ازحدود بیست سال پیش تاکنون حوزه هنری در حال ساخت یک سینما در سیاهکل است که هنوز تمام نشده است و در بخش خصوصی آقای سرتیپی بعد ازحدود ده سال توانسته مجوز ساخت سینما انقلاب در رشت را بگیرد.

آقای وزیر!

ما با توجه به امتیازات بالا چند سینما باید داشته باشیم؟!

چون آقازاده نیستیم وعادت به رانت خواری نداریم همان حق استان خودمان را می‌خواهیم.

بدون در نظر گرفتن ملاک‌هایی که ذکر شد صرفاً با توجه به میانگین جمعیت سهم استان ما ۳۰ سینما و سهم شهر رشت ۱۵ سینما هست.

چرا بقیه استان‌ها پسر هستند ما زن پسر؟!

فقط زبان فارسی و گیلکی می‌دانم‌
نمی‌دانم توانستم حرف خودم را انتقال بدهم یا خیر؟

پی نوشت:

هر چه گشتم معادل فارسی زن پسر را پیدا نکردم. خوانندگان اگر می‌دانند، معادلش را بنویسید تا آقای وزیر ارشاد که گیلکی نمی‌داند متوجه شود شاید فکری برای حل این مسئله انجام دهد.

توضیح شعار سال در این خصوص شاید بتواند راه گشا باشد. منظور از زن پسر در گیلکی، پسر زنی است که زوجه ، از همسری دیگر و غیر از زوج فعلی خود دارد. این کودک، عموما با نگاه حاشیه ای و بعضا غیرخودی نگریسته می شود. در زبان گیلکی،کنایه به نگاه حاشیه ای و غیر اولویت دار به فردی است که صاحب حق و حقوق است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت حکایت گیلان، تاریخ انتشار: 7اسفند1402، کدخبر: 19055، hekayatgilan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین