پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۲۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
بار‌ها و بار‌ها درباره وجود باند و مافیای زیتون در رودبار و منجیل هشدار داده ایم. باندی که با نفوذ در لایه‌های سیاسی و مدیریتی کشور، مانع رفع گلوگاه ترافیکی رودبار و منجیل شده اند (مسلما نهاد‌های امینتی کشور هم نمی‌توانند منکر وجود این مافیای کثبف زیتون فروش باشند). وقت و عمر و سرمایه زمانی مردم به درک. هزینه استهلاک خودرو‌ها و سوخت به درک و ..، چون سود باند کثیف نفع برنده از زیتون فروشی مطرح است؟ خبر می‌رسد که ۸ کیلومتر آزادراه رودبار- منجیل با حضور رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و مقامات استانی و محلی افتتاح می‌شود. فقط یک کلام می‌گوییم، خاک بر سر مدیران فاسد تحت کنترل باند‌های زیتون فروش.

شعارسال: امروز ۸ کیلومتر آزادراه رودبار- منجیل با حضور رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و مقامات استانی و محلی افتتاح می‌شود. این افتتاح این مسیر هرچند گلوگاه باز کن، اما ناقص است. چراکه تنها یک باند رفت به افتتاح می‌رسد و فقط گلوگاه ترافیکی مسیر رفت را باز می‌کند و این آزادراه ۸ کیلومتری که با دست رییس جمهوری به افتتاح می‌رسد، باند برگشت ندارد.

افتتاح آزادراه ۸ کیلومتری رودبار- منجیل بدون باند برگشت به دست رییس‌جمهور! + خاک بر سر مدیران فاسد تحت کنترل باندهای زیتون فروش

قرار بر این است که مسیر برگشت این آزادراه همان مسیر قبلی از شهر رودبار و منجیل باشد بنابراین هر چند مسافران در مسیر رفت با ترافیک مواجه نمی‌شوند، اما در مسیر برگشت در جاده قدیم داخل شهر به بن‌بست ترافیکی می‌خورند. البته بدیهی است که ایام عید که زمان‌های برگشت در روز‌های تعطیلات توزیع می‌شود، به مشکل مضاعف ترافیکی مسیر برگشت در جاده قدیم مواجه نمی‌شویم، اما در ایام دیگر ترافیک مسیر برگشت گلوگاهی برای مسافران خواهد بود.

البته طبق اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی، باند برگشت از مسیر داخل شهر منجیل- رودبار موقتی است و پس از عید نوروز ساخت مسیر برگشت در مجاورت مسیر باند رفت آزادراه جدید شروع می‌شود. مسیر برگشت طراحی و تصویب شده و در صورت تامین مالی، عملیات اجرای آن شروع می‌شود که به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

اما یکی از ابهامات مطرح شده برای این افتتاح ناقص و بدون باند برگشت این آزادراه، سرنوشت کسب و کار مردم رودبار و منجیل است که بخشی از مردم این منطقه از فروش زیتون به مسافران ارتزاق می‌کنند بطوریکه بیش از ۲۵۰ مغازه و غرفه فروش زیتون و فرآورده‌ها و محصولات جانبی آن، در مسیر جاده رودبار- منجیل از داخل شهر فعال هستند و تنها منبع درآمدی آن‌ها فروش محصولات به مسافران است. یکی از دلایل تاخیر در ساخت آزادراه رودبار- منجیل هم مقاومت بومیان این منطقه بوده چراکه از حمایت حاکمیت از آن‌ها برای بقای کسب و کار خود اطمینان ندارند.

هرچند که فعلا مسیر برگشت از همان جاده داخل شهر رودبار و منجیل می‌گذرد، اما با ساخت باند برگشت در آزادراه جدید، میزان فروش بومیان این منطقه هم کاهش پیدا می‌کند و بومیان نگران این تهدید آزادراه نو هستند، اما در آن طرف مسئولان می‌گویند؛ آزادراه مانع درآمدی نخواهد بود و هر مسافری که تمایل به خرید داشته باشد تردد در همان مسیر قدیم را انتخاب می‌کند و نمی‌توان ترافیک بیش از ۸ ساعته مردم در این مسیر و تبعات آن را به نفع کسبه منطقه نادیده گرفت.

اما باید توجه داشت که نادیده گرفتن اشتغال و درآمد بومیان رودبار و منجیل پس از انتقال ترافیک به آزادراه جدید هم تبعاتی خواهد داشت که دولت و حاکمیت نباید آن را نادیده بگیرد.

البته ناگفته نماند که ساخت باند رفت چندین سال زمان برده و علی‌رغم مشکلات در موضوع تامین مالی، این آزادراه به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی سرتاسر پل و تونل و دیوار سازی است و ساخت آن به دلیل عبور بخشی از محور از مناطق مسکونی و لزوم حفظ بافت منطقه با پیچیدگی‌هایی همراه بود و طبق آنچه که مسئولان کردند ساخت باند برگشت هم چندین سال زمان می‌برد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 20اسفند1402، کدخبر: 1458023، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین