پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۲۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۸
ستاد فرمان اجرایی امام اقدام به فروش دو کاروانسرای ثبت جهانی در سمنان از ۵۴ کاروانسرا در ایران کرده و آگهی مزایده آن را گذاشته‌اند. یکی از این کاروانسراها که آجری و معروف به آهوان است ۱۱ میلیارد تومان و کاروانسرای سنگی انوشیروانی حدود ۷ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. حسین ترحمی، دبیر سابق نظارت مردمی مرمت‌های آثار تاریخی انجمن دوستداران میراث فرهنگی سمنان در این باره می‌گوید: این بناها برای مردم ایران و جهان هستند و سرمایه هویتی شهر، چگونه ممکن است میراث فرهنگی با فروش این اموال همراهی کند؟به ادعای مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان، این بناها باید در اختیار افراد واجد شرایط قرار گیرد که طبق اصول مرمت و احیا شود. بر اساس این گزارش ۵۴ کاروانسرای ایران شهریور ۱۴۰۲ در یونسکو ثبت شدند.

شعار سال: هنوز چندماهی از شیرینی ثبت جهانی پروندهٔ «کاروانسراهای ایران» شامل ۵۴ کاروانسرای تاریخی را به‌عنوان بیست‌وهفتمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو در چهل‌وپنجمین اجلاس کمیتهٔ میراث جهانی یونسکو در ریاض عربستان زیر زبان دوستداران میراث فرهنگی نگذشته است که حالا خبر می‌رسد دو کاروانسرای ثبت جهانی «آهوان» شامل «رباط سنگی انوشیروان» و «رباط آجری شاه‌سلیمان صفوی» در استان سمنان به فروش می‌رسد. این خبر نشان می داد که قرار است کاروانسراها با قیمت ۱۱ و ۷ میلیارد تومان به فروش برسد.

پروندهٔ کاروانسراهای ایران شامل ۵۴ کاروانسرای تاریخی در ۲۴ استان کشور است که از بین صدها کاروانسرا انتخاب شده‌اند؛ دیرگچین (قم)، نوشیروان (اصفهان)، پرند/قلعه‌سنگی (رباط کریم)، رباط شرف (سرخس)، سنگی‌انجیره (اردکان)، جمال‌آباد (میانه)، عباس‌آباد تایباد (تایباد)، فخر داوود (نیشابور)، شیخعلی‌خان (شاهین شهر)، مرنجاب (آران و بیدگل)، امین‌آباد (شهررضا)، گبرآباد (قمصر)، مهیار (شهررضا)، گز (دهستان گز)، کوهپایه (کوهپایه)، مزینان (داورزن)، ایزدخواست (آباده)، فخرآباد (بجستان)، سرایان (سرایان)، قصر بهرام (گرمسار)، آهوان (خاورشهر)، میامی (شاهرود)، عباس‌آباد (شاهرود)، میاندشت (شاهرود)، زین‌الدین (مهریز)، میبد (میبد)، فارسفج(تویسرکان)، خواجه‌نظر (جلفا)، دهدشت (دهدشت)، بیستون (بیستون)، گنجعلی‌خان (کرمان)، گویجه بل (اهر)، خوی (خوی)، صائین (نیر)، تی‌تی (سیاهکل)، باغ شیخ (ساوه)، زعفرانیه (سبزوار)، مهر (سبزوار)؛ ینگه امام (ساوجبلاغ)؛ بستک (بستک)؛ برازجان (برازجان)، خرانق (اردکان)، آجری انجیره (یزد)، افضل (شوشتر)، نیستانک (نائین)، چاه‌کوران (راور)، چمشک (پل دختر)، رشتی (اردکان)، تاج‌آباد (بهار)، ده‌ محمد (طبس)، خان (خوی)، چهل‌پایه (طبس)، سعدالسلطنه (قزوین) و رباط قلی (جاجرم). از این میان، شش کاروانسرای «قصر بهرام»، دو کاروانسرای سنگی و آجری «آهوان»، «میامی»، «عباس‌آباد» و «میاندشت» در محدودهٔ استان سمنان و در مسیر جادهٔ ابریشم قرار دارند که با در نظر گرفتن بخشی از راه‌آهن سراسری ایران و جنگل هیرکانی ابر که در سمنان است، آثار جهانی این استان را به هشت مورد رساند.

کاروانسراهای آهوان:
«آهوان» نام گردنه‌ای میان سمنان و دامغان است؛ یک منطقهٔ ییلاقی و سرد که راه‌های آن در زمستان به‌دلیل سرما و باد و کولاک بسته می‌شد و عبورومرور مسافران را غیرممکن می‌کرد و به همین دلیل هم بود که مسافران تا مساعد شدن هوا در کاروانسراها اتراق می‌کردند. کاروانسراهای این منطقه هم به‌نام آهوان شناخته می‌شوند؛ رباط سنگی انوشیروان و رباط آجری شاه‌سلیمان صفوی.

حراج میراث جهانی؛ اداره کل میراث فرهنگی سمنان فروش دو کاروانسرای «آهوان» و «انوشیروانی» را تایید کرد

رباط سنگی انوشیروان، بنایی مربعی‌شکل است که در ساخت آن از سنگ، گچ و ساروج استفاده شده و چهار ایوانی است، اما چهار ایوان و اتاق‌های رباط از نظر اندازه مساوی نیستند. یکی از ویژگی‌های معماری ساسانی ساخت کاروانسراهای چهار ایوانی است و چهار ایوانی بودن رباط انوشیروانی این نظریه را به حقیقت نزدیک می‌کند که این بنای کهن برای تأمین امنیت مسافران در راه خراسان بنا شده است و جزو بزرگترین کاروانسراهای دوره ساسانی محسوب می‌شود.
این رباط کهن دارای ۲۶ اتاق است که در اطراف حیاط قرار دارند و در جلوی هر اتاق ایوانی سرپوشیده قرار دارد. این خصوصیت در بین کاروانسراهای ایران کمتر دیده شده است. کاروانسرای انوشیروانی آهوان در طول تاریخ و از اوایل اسلام تا عصر ایلخانی مورد توجه بود و همواره تعمیراتی بر روی آن برای حفظ بنا انجام می‌شد که گاه تغییراتی را نیز به‌دنبال داشته است. در حال حاضر از ساختمان این رباط فقط دیواره‌های اطراف و قسمتی از دالان‌های ورودی بزرگ باقی مانده و از بقیهٔ بنا فقط تلی از سنگ‌های کوچک و بزرگ به‌چشم می‌خورد.
«ویلیام جکسون» متخصص آمریکایی زبان‌های هندواروپایی این بنا را از بناهای دورهٔ ساسانی و خسرو انوشیروان می‌داند، اما پروفسور «هرتسفلد»، باستان‌شناس و ایران‌شناس آلمانی، این کاروانسرا را منسوب به «شرف‌المعالی انوشیروان» پسر «فلک‌المعالی منوچهر»، فرمانروای آل زیار (زیاریان) می‌داند که در سال‌های ۴۴۱-۴۲۰ هجری قمری در جرجان (گرگان) و قسمتی از ایالت کومش (قومس) یعنی سمنان و دامغان و بسطام حکومت داشته است.

کاروانسرای آجری آهوان نیز به‌شکل مربع و با مصالح اصلی سنگ و آجر ساخته‌ شده است. این بنا دارای چهار ایوان است و مانند کاروانسرای سنگی، تا چند سال قبل، از آن استفاده می‌کردند. حیاط اصلی کاروانسرا به‌شکل مستطیل و به طول ۴۰ و عرض ۳۲ متر است. در حیاط مرکزی می‌توان اتاق‌ها و حجره‌هایی را دید که دور آن قرار دارند. غیر از اتاق‌ها و حجره‌ها، محل نگهداری چارپایان را نیز می‌توان در حیاط دید. بعضی از این اتاق‌ها را تحت‌عنوان شاه‌نشین، برای افراد خاصی در نظر گرفته بودند. تعداد اتاق‌های کارونسرای آجری به ۲۴ عدد می‌رسد و برخلاف کاروانسرای سنگی، راه ورودی‌ این کاروانسرا از قسمت جنوبی آن است. در ساخت این بنا از سنگ و آجر استفاده شده، اما بیشتر قسمت‌های آن از خشت خام و آجر و به همین دلیل به‌نام کاروانسرای آجری نیز معروف است.

تأیید فروش کاروانسراهای تحت مالکیت ستاد اجرایی فرامین امام:

در روزهای گذشته خبری مبنی‌بر فروش دو کاروانسرای «آهوان» منتشر شده است. فروشی که امیر کرم زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری سمنان هم آن را تأیید می‌کند، اما در توضیح بیشتر می‌گوید: «کاروانسراهای ثبت جهانی آهوان تحت مالکیت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هستند و برخلاف اینکه سیاست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فروش نیست و فقط آثار تاریخی را به بخش خصوصی واگذار می‌کند،‌ سیاست این مجموعه فروش است. اما ماجرای فروش این است که این کاروانسراها تحت شرایط خاص میراث‌فرهنگی و زیر نظر اداره‌کل سمنان به بخش خصوصی دارای صلاحیت فروخته می‌شود تا آن را مرمت و نگهداری کنند. قرار است کاروانسرا به آدم واجدالشرایط واگذار شود، به‌شرط اینکه تمام ضوابط ثبت جهانی و ثبت ملی رعایت شود و حتی تعهد گرفته می‌شود که مرمت و بهره‌برداری از این بناها طبق ضوابط باشد.»

«امیر کرم‌زاده» معتقد است واگذاری بناهای تاریخی در حال تخریب به بخش خصوصی که میراث‌فرهنگی توان مرمت و نگهداری از آنها را به‌دلیل کمبود اعتبار ندارد، به صلاح بناهاست. او می‌گوید: «در کل کشور حداقل صد هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا بناهای نیازمند مرمت را مرمت کنیم. میراث‌فرهنگی با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی عمرانی در کل کشور چطور می‌تواند هزینهٔ این بناها یا مرمت ۳۰۰ میلیارد تومانی این دو کاروانسرا را پرداخت کند؟ بیش از ۹۰۰ کاروانسرا در کشور داریم که در حال تخریب هستند و اعتباری برای مرمت شان در اختیار نداریم و نیاز داریم بخش خصوصی که تمایل به مشارکت دارد، به میدان بیاید. کدام بخش خصوصی را می‌شناسید در ملکی که وسط بیابان است، بدون مالکیت ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کند؟ باید تأکید کنم که این منطقه آب و برق و هیچ امکاناتی هم ندارد و اساساً مالک نمی‌تواند ساخت‌وسازی هم آنجا انجام دهد که از این بابت نگران باشیم.»

حراج میراث جهانی؛ اداره کل میراث فرهنگی سمنان فروش دو کاروانسرای «آهوان» و «انوشیروانی» را تایید کرد

او تصریح می‌کند:‌ «ما هم دغدغه‌های مشابه فعالان و دوستداران میراث فرهنگی و خبرنگاران این حوزه را داریم و به شرایطی رسیده‌ایم که فکر می‌کنیم راه نجات بناها این است که به خود مردم واگذار شوند. خیلی از بناهای تاریخی هم مالکیت خصوصی دارند، برای مثال کاروانسرای میاندشت هم اتفاقاً مالکیت خصوصی دارد و ثبت جهانی شده و تحت‌نظر میراث فرهنگی در حال مرمت است. بادگیر اسفنجان را ببینید چه وضعی داشت و بعد از واگذاری و مرمت چه شرایطی دارد.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری سمنان با بیان اینکه تمام دنیا به این سمت می‌رود که بناها به خود مردم و بخش خصوصی واگذار شود، گفت: «راه نجات بناهای در معرض خطر این است که به خود مردم واگذار شود و بهترین مدل برای حفظ بناهای تاریخی همین است و به‌غیر از این راهی نداریم. اما نکته‌ای که باید دربارهٔ آن تأکید کنم این است که این معامله و خرید‌وفروش با گرفتن تعهداتی از خریدار انجام می‌شود که ملک را تحت‌نظر میراث فرهنگی و با در نظر گرفتن همهٔ شرایط ثبت جهانی مرمت و نگهداری کند. میراث‌فرهنگی در همهٔ مراحل از فروش و واگذاری تا مرمت و نگهداری ناظر است و تخلف از این شرایط جرم کیفری محسوب می‌شود و با کوچکترین خطایی مرمت را متوقف خواهیم کرد تا طبق اصول میراث فرهنگی انجام شود.»
پیش‌ازاین، مدیرعامل صندوق توسعه و احیا از مزایدهٔ ۸۰ بنای تاریخی برای احیا و بهره‌برداری خبر داده بود، اما ازآنجاکه این بناها در اختیار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بودند، اعلام شد که واگذاری آنها به‌معنای فروش نیست.

حراج میراث جهانی؛ اداره کل میراث فرهنگی سمنان فروش دو کاروانسرای «آهوان» و «انوشیروانی» را تایید کرد

«شهاب طلایی» گفته بود که از ابتدای تأسیس این صندوق (حدود ۱۸ سال)، ۱۰۸ بنا واگذار شده است، اما در شش ماه اخیر ۳۶ بنا در ۱۲ استان کشور از سوی مردم جذب سرمایه شده است و ۲۷۰ میلیارد تومان در این بناها سرمایه‌گذاری می‌شود. 

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: کاروان سرای انوشیزوانی ، کاروان سرای آهوان سمنان ، کاروانسراهای سمنان ، کاروانسراهای تاریخی ، اهمیت کاروانسراها ، تخریب کاروانسراها ، ثبت جهانی کاروانسراها ، فروش کاروانسراها ، ارزش کاروانسراها ، مرمت کاروانسرا ، واگذاری کاروانسرا ، کاروانسرای آهوان ، کاروانسرای انوشیروانی ، تاریخ کاروانسرا ، فروش کاروانسراهای دارای ثبت جهانی ، فروش کاروانسراهای اهوان و انوشیروانی در سمنان ، کاروانسرای آهوان ۱۱ میلیارد تومان و کاروانسرای سنگی انوشیروانی حدود ۷ میلیارد تومان ، حسین ترحمی دبیر سابق نظارت مردمی مرمت‌های آثار تاریخی ، حسین ترحمی ، انجمن دوستداران میراث فرهنگی سمنان ، چهل‌وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض عربستان ، بیست‌وهفتمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ، ثبت جهانی پرونده کاروانسراهای ایران ، رباط سنگی انوشیروان ، رباط آجری شاه سلیمان صفوی ، کاروانسراهای مستقر در مسیر جاده ابریشم ، دیرگچین قم ، رباط شرف سرخس ، شیخعلی خان شاهین شهر ، مزینان داورزن ، قصر بهرام گرمسار ، ینگه امام ساوجبلاغ ، سعد السلطته قزوین ، گردنه آهوان بین سمنان و دامغان ، رباط سنگی انوشیروان و رباط آجری شاه‌سلیمان صفوی ، تی تی سیاهکل ، کاروانسراهای چهار ایوانی ، معماری ساسانی ، فلک‌المعالی منوچهر ، امیر کرم زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری سمنان ، کاروانسرای میاندشت ، بادگیر اسفنجان ، مدیرعامل صندوق توسعه و احیا ، شهاب طلایی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
0
0
موزه برای فروش ندارند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین