پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۸۸۳
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
خطب شکن در آخرین روزهای سال ۹۵ با نگاهی به رویدادهای این سال سعی کرده مهم ترین خبرها و چهره‌های سال را معرفی کند.

شعار سال: سال ۹۵ سال پر افت و خیزی بود و خبرهای تلخ و شیرین بسیاری در طول آن به گوش مردم رسید. خطب شکن در آخرین روزهای این سال با نگاهی به رویدادهای این سال سعی کرده مهم ترین خبرها و چهره‌های سال را معرفی کند.

*****

بی‌سروسامان‌ترینِ سال

عنوان بی‌سروسامان‌ترینِ سال به مرنجاب تعلق می‌گیرد. جایی که علی رغم ظرفیت بسیار بالا، از گذشته‌های دور (!) دچار بی سر و سامانی بوده است. مدیریت مرنجاب، که در سال ۹۴ نیز از سوی خطب شکن به عنوان «حادثه‌خیزترین» دست یافته بود، در سال ۹۵ به فرمانداری شهرستان و از سوی فرماندار به یک شرکت تعاونی رسید. با این وجود وضعیت این منطقه سامان نیافت و هنوز هم مدیریت رضایت‌بخشی در این منطقه به چشم نمی‌خورد. برای مثال این منطقه تنها منطقه گردشگری کشور به شمار می‌رفت که در مناسبت‌هایی مثل تاسوعا و عاشورا و شهادت حضرت زهرا(س) برای خوشگذرانی توریست‌ها به روی آن‌ها باز بود.


بدترین خبر سال

آران و بیدگل نسبتا شهری آرام است، با این حال گاهی برخی اخبار امنیت شهر را با چالش مواجه می‌کند. در سال ۹۵ خبر مزاحمت فردی در شهر پیچید و مردم را به وحشت انداخت. این فرد پس از حدود دو هفته از سوی نیروی انتظامی دستگیر شد. همچنین در سال ۹۵ یک مورد گروگانگیری نیز رخ داد که در کمتر از ۱۲ ساعت، گروگانگیر از سوی نیروی انتظامی شناسایی و دستگیر شد. در اواخر تیرماه نیز یک دوشنبه پرحادثه برای آران و بیدگل رقم خورد که خودکشی یک جوان به دلیل فشارهای اقتصادی، دو تصادف و یک آتش سوزی شدید در شهرک صنعتی نوش آباد آن را برجسته کرد

با این وجودتلخ ترین خبر سال مربوط بود به مرگ یک خانواده آران و بیدگلی بر اثر گازگرفتگی که در دی ماه ۹۵ رخ داد. در جریان این حادثه پدر و مادر به همراه دختر هفت ساله‌ی خانواده جان سپردند

دعوای سال

اوایل مردادماه امسال چند اثر تاریخی برای احداث خیابان آیت الله افتخارالاسلام دربندی از سوی شهرداری تخریب شد. این موضوع موجب بروز اختلافات در بین این ادارات شد.

ضمن این که احداث جاده گرمسار و کنارگذر و تعرض به حریم اراضی ملی نیز اختلافاتی را بین ادارات راه و منابع طبیعی شهرستان به وجود آورد.


بحران سال

سال ۹۵ با رکود اقتصادی شدیدی همراه بود. این رکود بارها از سوی صاحبان صنایع فرش شهرستان گوشزد شد و در مورد ایجاد موج بیکاری هشدار داده شد. این وضعیت خصوصا با بالا گرفتن قیمت مواد اولیه‌ی این صنایع شدت گرفت. البته مسأله بحران آب و پیری جمعیت دیگر بحران‌های سال ۹۵ آران و بیدگل بودند.


همایش سال

چند سالی بود که خبر برگزاری کنگره ملی هلال منتشر شده و برگزاری این کنگره به دلایل مختلف به تعویق افتاده بود. این کنگره نهایتا در خردادماه ۹۵ در دو شهر قم و آران و بیدگل برگزار شد. برگزاری همایش ملی هندوانه دیم سنبک نیز یکی از کارهای بدیع و قابل توجه امسال بود که با حضور سمن‌های گردشگری و فعالان این حوزه در تیرماه به اجرا درآمد.


به جز این‌ها می‌توان به برگزاری جشنواره ادبی ماه در برکه برای سومین سال پیاپی اشاره کرد.

امسال البته همایش‌های دیگری همچون همایش نوروزی هم اندیشی نخبگان شهرستان و همایش افق‌های نوین پیشرفت آران و بیدگل نیز برگزار شد که مثل همیشه بیشتر جنبه تشریفاتی و «دورهمی» داشت.

چهره‌ی سال

امسال افتخارآفرینی نخبگان شهرستان ادامه داشت. با این حال شاید بتوان از بین تمام افتخارآفرینان، محمدجواد نصیری را که در مسابقات کشوری اوقاف به مقام نخست بخش ترتیل دست یافت برجسته تر دانست. وی این مقام را در حالی به دست آورد که مهدی خطیب فر نیز در همین مسابقات در رشته دعاخوانی به رتبه سوم دست یافت. نصیری در فروردین ماه این سال نیز در بیستمین دوره مسابقات اذان جمهوری اسلامی رتبه برتر و ممتاز را کسب کرده بود.

حاج اسماعیل اخباری که در فروردین ماه در محضر مقام معظم رهبری به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(س) به مدیحه‌خوانی پرداخت .


نوجوانانی که به اردوی تیم ملی والیبال دعوت شدند، مجتبی قربانی که موفق به ثبت یک نمایه بین المللی در بیوشیمی شد. ریحانه مبینی که از قهرمانی خود در رقابت‌های پرش طول کشور دفاع کرد، تیم اسکواش سحاب که حضوری موفق در دور اول رقابت‌های اسکواش لیگ دسته اول داشت، روح الله رحیمی نصرآبادی که با ساخت مستند موفق «پازل» توانست نفر برتر جشنواره ملی ایران‌ساخت شود، مجید حمیدپناه که به همراه تیم ملی اسکیت رول بال کشور در مسابقات جهانی حضور یافت و محمد‌هادی قاسمی که موفق به بومی سازی دانش ساخت چهار دارو شد دیگر چهره‌های سال ۹۵ آران و بیدگل بودند.

معضل سال

اغلب جاده‌های مواصلاتی شهرستان، با وجود عبور و مرور بسیاری که از آن صورت می‌گیرد، عرض کمی دارد و به همین خاطر حادثه خیز است. پیچ‌های تند و حتی علامت گذاری‌های نامناسب، گاهی باعث از دست رفتن تعادل اتومبیل‌ها و گهگاه بروز سانحه می‌شود. به همین خاطر به اذعان مسئولان شهرستان، «راه» یکی از عمده معضلات شهرستان در سال ۹۵ بود. راه‌های نامناسب حتی موجب شد در مردادماه، مردم سفیدشهر در پی فوت سه نفر در طول کمتر از ۱۰ روز در جاده‌های این شهر، دست به اجتماعی اعتراضی در مقابل فرمانداری آران و بیدگل بزنند. البته معضلاتی نظیر گرد و غبار و افزایش مغازه‌های فروش محصولات دخانی نیز در این سال به قوت خود باقی بود.

چاله زباله ابوزیدآباد نیز در غفلت مسئولان در حال پیش روی به سوی ابوزیدآباد و نابود کردن حیات مردم شهر است. همچنین قاچاق چوب‌های جنگلی و خشک شدن دریاچه نمک خاطر مردم شهرستان را در سال ۹۵ آزرد.


وعده سال

در سال ۹۰ جدول تعرفه برق از سوی وزارت نیرو اعلام شد که بر اساس آن، تعرفه برق آران و بیدگل تنها در دو ماه تیر و مرداد جزء مناطق ۴ گرمسیری محسوب می‌شود. این در حالی است که بیشتر مناطق خوش آب و هوای شمال کشور نظیر بابلسر، رامسر، آمل و چالوس در این تعرفه بندی گرم تر از آران و بیدگل به شمار آمده‌اند! این ناعدالتی باعث شد سید جواد ساداتی نژاد، نماینده مردم در مجلس، وعده کاهش تعرفه برق شهرستان را بدهد؛ وعده‌ای که در آستانه‌ی شروع فصول گرم سال، هنوز محقق نشده است.


افتتاح سال

امسال طرح‌های عمرانی قابل توجهی از جمله پارک بانوان و بازار شهروند که چند سالی نیمه تمام مانده بود به بهره برداری رسید. با این حال شاید بهره برداری از نخستین نیروگاه تولید برق شهرستان را بتوان به عنوان رویدادی قابل توجه در سال ۹۵ برشمرد. نخستین نیروگاه خورشیدی شهرستان با ظرفیت ۲۰ کیلووات در اواخر تیرماه با اتصال به شبکه توزیع برق به بهره برداری رسید. پس از آن نیز سخنگوی شورای شهر از انعقاد تفاهم نامه‌ای برای احداث نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی تولید برق خورشیدی با شرکت کره‌ای خبر داد.


«نامعلوم» سال

دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین بر اساس مصوبه مربوط به سفر دولت دهم، به آران و بیدگل اختصاص پیدا کرده بود. با این وجود این دانشکده که حتی در بودجه سال ۹۶ نیز به عنوان دانشکده منابع طبیعی آران و بیدگل ردیف بودجه دریافت کرده، هیچ فعالیتی در این شهرستان ندارد. در سال ۹۵ سرنوشت این دانشکده نامعلوم بود، موضوعی که موجب شد امام جمعه شهرستان نیز در خطبه‌های نماز جمعه به مسئولان اعتراض کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی خطب شکن، تاریخ 28 اسفند 95، کد مطلب: 42201: www.khatabshekan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین