پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۳۴۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۷
کولرهای آبی در استان اصفهان سالانه ۱۹ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنند که این میزان معادل آب مصرفی ۱۲۷ هزار است.

شعار سال: گرمای بی‌سابقه تابستان در حالی سپری می‌شود که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام کرد کلانشهرهایی همچون اصفهان، شیراز، بوشهر، بندرعباس، کرمان و همدان با کمبود آب مواجه هستند و حتی وضعیت اصفهان خیلی مطلوب نیست.

کارشناسان آب و فاضلاب استان اصفهان می‌گویند وقتی دما از 35 درجه می‌گذرد شوکی به شبکه توزیع آب وارد می‌شود و زمانی که دما به 37 درجه می‌رسد مصرف آب 25 درصد افزایش می‌یابد در صورتی که در این روزها دما به 40 درجه هم رسیده است.

مصرف سرانه آب در ایران 3 برابر مصرف جهانی است و کمبود آب به حدی بحرانی شده که یکی از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان معتقد است اگر همین روند خشکسالی و مصرف زیاد ادامه یابد روزی می‌رسد که باید نفت بفروشیم و آب وارد کشور کنیم تا قادر به ادامه زندگی باشیم.

60 درصد صرفه‌جویی در کولرهای آبی

یکی از وسایل پر مصرف در تابستان کولرهای آبی است، در استان اصفهان برآورد شده حداقل یک میلیون کولرآبی استفاده می‌شود که در یک شبانه روز 160 هزار متر مکعب آب مصرف می‌کند، در مجموع در سال 19 میلیون مترمکعب مصرف دارد که این میزان معادل آب مصرفی 127 هزار نفر در سال است.

کارشناس مدیریت مصرف آب و فاضلاب استان اصفهان می‌گوید: با رعایت نکاتی ساده درباره کولرهای آبی می‌توان مصرف را 60 درصد کاهش داد.

علیرضا شرافتی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: برای بهینه سازی مصرف در کولرهای آبی باید در ساعات اولیه صبح که فشار آب قوی است شناور را تنظیم کرد همچنین برای کانال کولر عایق بندی در نظر گرفت.

وی درباره چگونگی افزایش راندمان کولرهای آبی گفت: نصب سایبان روی کولرهای آبی موجود در جهت کاهش مصرف انرژی بسیار موثر است، این کار علاوه بر کاهش میزان تبخیر و مصرف آب در کولرهای آبی، از تابش مستقیم نور خورشید به سقف و بدنه و در نتیجه افزایش حرارت آب و هوای داخل کولر جلوگیری کرده و در نتیجه سبب افزایش راندمان و کاهش مصرف انرژی کولر می‌شود.

کارشناس مدیریت مصرف آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: در ابتدای فصل گرما کولرها باید سرویس شوند و از نشتی‌های شیر تأمین آب کولر، شلنگ و اتصالات جلوگیری شود، شیرهای شناور کولرها نیز باید کنترل و تمیز شوند و در صورت الزام آن‌ها را تمیز کرد.

وی با بیان این که پوشال کولر نیز باید کنترل شود و در صورتی که رسوب و قارچ داشته باشد آن را تعویض کرد، گفت: این کارها باید در ابتدای فصل گرما صورت گیرد و حتی لازم است موتور و تسمه سرویس شوند.

شرافتی بیان کرد: شست‌وشو و جرم‌گیری شیلنگ و سه راهی توزیع آب و بازرسی میزان ریزش و توزیع یکنواخت آب بر روی ناودانی درب کولر از دیگر مواردی است که در کاهش مصرف انرژی کولرهای آبی موثر است.

دمای اتاق را بین 18 تا 23 نگه دارید

مدیر خانه فرهنگ آب اصفهان گفت: باید توجه کرد از یک سو کولر مناسب با شرایط محیطی انتخاب شود و از سوی دیگر با توجه به ورود کولرهای گازی با مصرف کمتر به بازار در برخی موارد استفاده از کولرهای گازی در شهری چون اصفهان می‌تواند برای منابع کشور مفیدتر باشد.

تشیعی افزود: بیشترین مصرف از ساعت 16 تا 21 است که معمولاً همه در منزل هستند بنابراین در این ساعات بخش خانگی بیشترین مصرف را دارد و مصرف بهینه آب در این ساعات بسیار باارزش است.

وی با بیان این که دمای مناسب فضای داخل بین 18 تا 23 درجه است، افزود: مردم باید دقت داشته باشند از روشن نگه داشتن بی مورد و یا زیاد از اندازه خودداری کنند و دقت کرده که نیازی نیست دمای محیط را بیش از اندازه خنک کنند.

85 درصد مشترکان استان اصفهان براساس الگو مصرف می‌کنند

معاون خدمات مشترکین و درآمد آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: در چهار سال گذشته 124 حلقه چاه از دست رفته است، از طرفی هیچ منبع جدید آب شربی اضافه نشده و با مدیریت توزیع و مصرف و با بهره‌گیری از فناوری‌های روز تأمین آب شرب را انجام می‌دهیم.

رضا رضایی افزود: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در حال حاضر حدود یک میلیون و یک صد هزار مشترک آب دارد که حدود 319 میلیون مترمکعب در سال فروش آب داریم، 78 درصد اماکن مسکونی و 22 اماکن غیر مسکونی هستند.

وی با بیان این که 85 درصد مشترکان براساس الگو مصرف می‌کنند، گفت: امروز بیش از 93 شهر تحت پوشش آب و فاضلاب شهری هستند که 85 درصد تأمین آب را به کمک زاینده‌رود انجام می‌دهیم، 15 درصد دیگر آب از چشمه‌ها و قنوات تأمین می‌شود و جمعیت چهار میلیون نفری استان را در بر می‌گیرد.

معاون خدمات مشترکین و درآمد آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: از سال 89 تا 95 بیش از 500 هزار واحد به آمار مصرف کنندگان آب شرب اضافه شده همچنین به دلیل کمبود بارش‌ها و خشکسالی به میزان پنج هزار و 400 لیتر بر ثانیه آب کاهش پیدا کرده است.

به گزارش تسنیم، وضعیت بحران آب و خشکسالی در استان اصفهان به حدی رسیده که امسال تا پایان خرداد ماه 273 روستای استان اصفهان از آبرسانی سیار استفاده کردند، در برخی مناطق روستائی تانکر ثابت برای تأمین آب شرب با کنترل بهداشتی در نظر گرفته شده است در این شرایط باید در بهینه صرف کردن کوشید.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 4 مرداد 1396، کد مطلب: 1474589:www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین