پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۳
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي استان کردستان از تأمين آب شهرهاي قروه و دهگلان از طريق سد قوچم ظرف حداکثر 3 سال آينده خبر داد.ک
شعارسال: به نوشته پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، آرش آريانژاد، معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي استان کردستان، در نشست مشترک با خانه کشاورز استان کردستان اظهار داشت: بر اساس مصوبات پانزدهمين جلسه شوراي عالي آب کشور، شرکت‌هاي آب منطقه‌اي موظف به برگزاري جلسات متعدد با دبيران هيات اجرايي خانه کشاورز استان‌ها و شهرستان‌ها شده‌اند.

وي درباره هدف از برگزاري جلسات مشترک شرکت آب منطقه‌اي با خانه کشاورز گفت: خانه کشاورز به عنوان نماينده کشاورزان، از دغدغه‌هاي اين قشر بيشتر اطلاع دارد و بهتر مي‌تواند با آنان ارتباط برقرار کند؛بنابراين شرکت آب منطقه‌اي مي‌تواند از بعد فني صرفه‌جويي در مصرف آب وارد شود، اما؛ بعد اجتماعي، فرهنگي و آگاهي‌بخشي به کشاورزان مي‌تواند بر عهده خانه کشاورز باشد.

معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي کردستان افزود:کشاورزان بايد اقناع شوند که مباحث رعايت نکردن الگوي کشت، اضافه کاشت و برداشت و حفر چاه‌هاي غيرمجاز موضوعاتي اجتماعي بوده و از بين رفتن منابع آب‌وخاک مي‌تواند منطقه را متضرر سازد، بنابراين خانه کشاورز که اعضاي آن از خود کشاورزان و از بطن مردم است مي‌تواند با زبان خود کشاورزان با آن‌ها وارد مذاکره شده و آنان را از بحران آب و ضرورت صرفه‌جويي آگاه سازد.

وي با اشاره به همايش‌هايي که تاکنون با موضوع آب و کشاورزي پايدار به همت خانه کشاورز برگزار شده و بازخورد مثبت آن خاطرنشان کرد: اين همايش‌ها تاکنون تأثيرات مثبتي در ميان کشاورزان داشته و توانسته بسياري از متخلفان را تحت تأثير قرار داده و آمار نصب کنتورهاي هوشمند را افزايش دهد.

وي با ابراز تأسف از تعارض سياست‌هاي سازمان‌هاي جهاد کشاورزي با شرکت‌هاي آب منطقه‌اي اظهار کرد: متأسفانه در زمينه رعايت الگوي کشت، ناهماهنگي‌هايي وجود دارد، مثلا؛در دشت‌هاي ممنوعه قروه و دهگلان که با کاهش شديد سطح آب‌هاي زيرزميني مواجه هستيم، کشت هندوانه و سيب‌زميني به ميزان بسيار زياد مشاهده شده که اين نوع کشت‌ها هيچ‌گونه توجيه فني، اقتصادي و حتي اخلاقي نداشته و صرفا با مصرف آب فراوان سبب هدر رفت منابع آبي مي‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي استان کردستان ادامه داد: خانه کشاورز مي‌تواند با فرهنگ‌سازي، کشاورزان را به صرفه‌جويي در آب و رعايت الگوي کشت وادار سازد. وي از دبيران هيئت اجرايي خانه کشاورز در دهستان‌ها درخواست کرد که کشاورزان متخلف را شناسايي کرده و از طريق دهياري‌ها به شرکت آب منطقه‌اي معرفي کنند.

وي به مصرف آب در بخش‌هاي مختلف شرب، صنعت و کشاورزي اشاره کرد و افزود: تأمين آب شرب سالم اولويت اول در سراسر جهان است و پس از آن صنعت است، اما؛ متأسفانه در استان کردستان بيش از 90 درصد مصارف آب در بخش کشاورزي است.

آريانژاد درباره چاه‌هاي ديزلي گفت: کنتور حجمي هوشمند براي چاه‌هايي که از سوخت فسيلي استفاده مي‌کنند در دست تهيه و توليد است و تا پايان سال وارد بازار شده و ميزان حجم برداشت آب توسط اين چاه‌ها نيز کنترل مي‌شود.

وي خاطرنشان کرد: پرونده 90 درصد بهره‌برداران متخلف چاه‌هاي ديزلي که اضافه کشت دارند آماده است که پس از معرفي به دادگاه از آن‌ها مطالبه خسارت آب زيرزميني مي‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي کردستان همچنين برقي کردن چاه‌هاي کشاورزي را خارج از حيطه وظايف شرکت‌هاي آب منطقه‌اي اعلام و خاطرنشان کرد: برقي کردن چاه‌هاي کشاورزي با توجه به قوانين موضوعه، در حوزه وظايف وزارتخانه‌هاي نفت و جهاد کشاورزي است که اجرا بر عهده آنان بوده اما وزارت نيرو مي‌تواند پيگيري کند.

وي به کاهش شديد ظرفيت شن و ماسه رودخانه‌اي اشاره و با تأکيد بر لزوم شيفت اين موضوع به منابع کوهي يادآوري کرد: برداشت از منابع رودخانه‌اي باعث هدر رفت سريع منابع آبي و امکان وقوع سيلاب شده، بنابراين اعمال محدوديت در برداشت شن و ماسه رودخانه‌اي مي‌تواند بهره‌برداراني را که از بستر رودخانه استفاده مي‌کنند، ملزم به استفاده از شن و ماسه کوهي کند.

آريانژاد از تأمين آب شهرهاي قروه و دهگلان از طريق سد «قوچم» ظرف حداکثر 3 سال آينده خبر داد و گفت: سد قوچم بخش اعظم آب شرب قروه و دهگلان و آب کشاورزي اين دو منطقه را تأمين خواهد کرد.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری موج، تاریخ انتشار: 1 مهر 1394، كدمطلب: - ، www.mojnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین