پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۳۸۶۵
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
نصب آبگرمکن‌های خورشیدی در راستای تغییر الگوی مصرف سوخت مناطق سخت‌گذر برای مرزنشینان بانه باعث کاهش بهره‌برداری از هیزم جنگل‌ها و ناجی جان جنگل‌های این شهرستان شده است.
شعار سال: اجرای طرح تغییر الگوی مصرف با نصب آبگرمکن‌های خورشیدی در مناطق صعب العبور برای روستا‌ها و کوخ‌های مرزی بانه که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده باعث تغییر الگوی مصرف سوخت و حفظ جنگل‌های مناطق مرزی بانه شده است.

پیش از اجرای این طرح ساکنان روستا‌های مرزی که از نعمت گاز محروم هستند به ناچار برای استفاده از آب گرم درختان جنگل را قطع می‌کردند که این امر سبب از بین رفتن جنگل‌ها منطقه می‌شد که با نصب و راه اندازی آبگرمکن‌های خورشید در روستا‌های مرزی علاوه بر اینکه جنگل‌های این منطقه نفس راحتی می‌کشند مردم نیز برای تهیه هیزم و تهیه آب گرم به زحمت نمی‌افتند.

جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، حفاظت از جنگل ها، بوته‌ها و پوشش گیاهی، استفاده بهینه از انرژی رایگان. جلوگیری از قطع درختان جنگلی از مهمترین اهداف طرح تغییر الگوی مصرف سوخت در بانه است.
 

یکی از ساکنان روستای "گرماو" بانه که از آبگرم کن‌های خورشیدی استفاده می‌کند با اشاره به مشکلات استفاده از سوخت مایع و چوب درختان گفت: در گذشته برای گرم کردن آب از انبار آب و چراغ علاالدین نفتی و هیزم استفاده می‌کردیم که مجبور بودیم چوب درختان جنگلی را قطع کنیم.

محمود اسماعیلی افزود: استفاده از چراغ و آتش برای گرم کردن آب کار بسیار سختی است و ساعت‌ها زمان نیاز دارد، اما با نصب این آبگرمکن‌های خورشیدی دیگر نیازی به استفاده از این سوخت‌ها نداریم و همیشه آب گرم در دسترس داریم.

وی اظهار داشت: علاوه بر استفاده آسان این آبگرمکن‌ها از هزینه‌های اضافی که برای گرم کردن آب نیاز داشتم صرفه جویی می‌شود و مصرف نفت و چوب درختان به حداقل می‌رسد.

اسماعیلی ضمن تقدیر از شورای روستا و اداره منابع طبیعی وآبخیزداری بانه برای نصب این آبگرمکن‌ها گفت: در این روستا چهار خانوار زندگی می‌کنند که با هم برادر هستیم و یکی از برادرهایمان زمستان‌ها به دلیل مشکلات به شهر مهاجرت می‌کند.

وی ادامه داد: هر ساله برای تهیه هیزم و سوخت زمستانی با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم که با نصب این آبگرمکن‌ها بسیاری از مشکلات ما در این زمینه حل می‌شود.

کارکرد آبگرمکن‌های خورشیدی

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری بانه با اشاره به نحوه کارکرد آبگرمکن‌های خورشیدی گفت: آب از منبع به لوله‌های شیشه‌ای جریان پیدا می‌کند و دوباره به منبع بازمی گردد و آب به این شیوه گرم می‌شود و این لوله‌ها انرژی خورشیدی را جذب می‌کنند و با لوله کشی آب گرم به منزل انتقال می‌یابد.

زانا امینی با اشاره به اینکه منبع آبگرمکن ۲۰۰ لیتر ظرفیت دارد افزود: دستگاه آبگرمکن‌های خورشیدی با جذب انرژی خورشیدی آب مورد نیاز را گرم می‌کند که استفاده از این دستگاه به دلیل بهره گیری از انرژی خورشید از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

وی با اشاره به اینکه آبگرمکن‌های خورشیدی از نرژی الکتریستیه هم بهره می‌گیرد و نیرو را ذخیره می‌کند اظهار داشت: این طرح در راستای کاهش وابستگی روستاییان و کوخ نشینان منطقه صفر مرزی به سوخت‌های فسیلی، کاهش مهاجرت و حفظ منابع طبیعی اجرا می‌شود که با همکاری صندوق توسعه ملی و همکاری سازمان جنگل‌ها و مراتع آبگرمکن‌های خورشیدی نصب و راه اندازی شد.

نصب ۶۲ آبگرمکن خورشیدی در روستا‌های بانه

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بانه گفت: تاکنون ۶۲ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در هفت روستا و کوخ نیروان، برویشکانی، دول ارزن، گرماو، کوله بوز، سوتو و کوخ وسوال در راستای اجرای پروژه مصرف سوخت نصب و راه اندازی شده است.

عثمان افتخاری ادامه داد: این آبگرمکن‌های خورشیدی در راستای تغییر الگوی مصرف روستاییان و کوخ نشینان و حفظ منابع طبیعی نصب را اندازی شده است.

وی اظهار داشت: هزینه هر آبگرمکن خورشید ۱۰۰ میلیون ریال است که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بانه به صورت رایگان در بین روستا نشینان و کوخ نشینان با هدف جلوگیری از قطع درختان جنگلی و احیا و توسعه منابع طبیعی توزیع کرده است.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بانه گفت: پروژه تغییر مصرف سوخت روستا‌ها و کوخ‌های سخت گذر که امکان گاز کشی ندارند در راستای حفاظت، احیا و توسعه جنگل ها، جلوگیری از قطع درختان و بوته کنی اجرا شد.

وی ادامه داد: قرار داد امسال برای اجرای این طرح یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون ریال است که تاکنون ۲۵ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستا‌ها و کوخ‌های شهرستان راه اندازی شده که این پروژه در سال آینده نیز اجرا می‌شود.

افتخاری با اشاره به اجرای طرح توسعه جنگل‌ها گفت: امسال ۱۳ هزار و ۵۰۰ اصله نهال در مناطق مختلف در راستای توسعه جنگل‌ها غرس شده که این نهال‌ها شامل، سرو نقره ای، کاج، آقاقیا، زبان گنجشک، افرا، زیتون تلخ، بادام تلخ و ارغوان است.

وی ادامه داد: نهال‌های که در روستا‌ها غرس شده توسط روستاییان نگهداری می‌شود و مابقی نیز توسط نیرو‌های منایع طبیعی سالانه در چند نوبت آبیاری می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بانه با بیان اینکه روستا‌های که در حاشیه جنگل‌ها قرار دارند و راه دسترسی به آن‌ها سخت و صعب العبور و از نعمت گاز طبیعی محروم باشند در اولویت اجرای طرح قرار دارند یاد آور شد: پیش از اجرای این طرح مردم این مناطق به ناچار برای تهیه سوخت از چوب درختان جنگلی استفاده می‌کردند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های این استان که بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد بیشتر اطراف شهر‌های بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

بانه ۸۴ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که بیش از ۵۰ هزار هکتار را جنگل‌های بلوط تشکیل می‌دهند و این شهرستان مرزی با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۲۶۹۱۲۱، www.irna.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: سوخت ، جنگل ، آبگرمکن‌ ، روستا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین