پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۳۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
عبدالمحمد زاهدی درنشست مطبوعاتی که امروز چهارشنبه در سالن شهدای دولت استانداری کردستان برگزارشد، با اشاره به تحقق یکی پس از دیگری وعده های دولت تدبیرو امید به مردم کردستان، همه امیدها و نگرانی ها خود را در مورد این مصوبه با اصحاب رسانه کردستان در میان گذاشت.
شعارسال: عبدالمحمد زاهدی درنشست مطبوعاتی که امروز چهارشنبه در سالن شهدای دولت استانداری کردستان برگزارشد، با اشاره به تحقق یکی پس از دیگری وعده های دولت تدبیرو امید به مردم کردستان، از تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان در شورای عالی مناطق آزاد کشوربه عنوان یک دستاورد بزرگ برای مردم کردستان یاد کرد.

وی افزود: امیدوارم تصویب این طرح بعنوان یک راه حل جهشی برای توسعه کردستان به افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری کردستان کمک کند و بخش عمده ای از عقب ماندگی تاریخی کردستان راجبران نماید.

استاندار کردستان درپاسخ به سوال یکی از نمایندگان رسانه ها درمورد دلیل تاخیر طولانی در تصویب ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان، گفت: این طرح سال های زیادی است که مطرح و مطالعه شده است اما در گذشته بدلایل مختلف تصویب نشده اما تصویب این طرح در دولت تدبیر و امید دیر نشده و پس از بروزرسانی مطالعات گذشته از طریق مشاورین توانمند در مدت کوتاهی به تصویب رسید.

زاهدی تصریح کرد: مشخصه اصلی این طرح ایجاد دو منطقه آزاد در شهرستان های بانه و مریوان با یک مدیریت واحد است که نمونه این منطقه آزاد در کشور تنها منطقه آزاد ارس است اما تفاوت عمده منطقه آزاد بانه و مریوان با دیگر مناطق آزاد کشور زیبایی طبیعی و وجود دریاچه و جنگل در بانه و مریوان است که بدون شک تبدیل به یکی از زیباترین مناطق آزاد ایران خواهد شد.

استاندار کردستان همچنین با تاکید بر اینکه این مصوبه در واقع پایان کار نیست و آغاز کار است، اظهار کرد: در برنامه ریزی های خود برای ایجاد یک منطقه آزاد قوی و موثر مدیران استان را به بازدیدهای دوره ای از دیگر مناطق آزاد خواهیم فرستاد تا آشنایی لازم را پیدا کنند و علاوه بر این موفقیت این طرح بیش از هرکس دیگری مستلزم همت و حمایت مردم کردستان است.

به گفته زاهدی اگر مردم کردستان همه همکاری های فکری و فرهنگی لازم را با دولت نداشته باشند از این مصوبه نتیجه مطلوب بدست نمی آید.

زاهدی در پاسخ به سوال دیگری در مورد وجود زیر ساخت ها برای ایجاد منطقه آزاد در بانه و مریوان، گفت: خوشبختانه از دلایل اصلی تصویب این طرح در شورای عالی منطق آزاد، وجود زیر ساخت های اصلی آب، برق و گاز در این شهرستان ها می باشد و از همه مهم تر راه ارتباطی جدید سنندج به مریوان و سنندج به سقز از محل اعتبارات سفر رییس جمهور تا پایان سال مالی 95 به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار کردستان همچنین تأکید کرد: راه ارتباطی سقز به بانه از محل اعتبارات ماده 180 توسعه می یابد و مسیرهای سقز به زنجان نیز دارای اعتبار خوب و کافی است که بدون شک با شروع عملیات اجرایی در ایجاد منطقه آزاد، همه جاده های دسترسی به این دوشهر در شرایط مطلوب آماده بهره برداری خواهند بود.

زاهدی در پاسخ به سوال یکی دیگر از نمایندگان رسانه ها از فرودگاه سقز بعنوان یک مرکز مهم تبادل و نقل و انتقال در اطراف شهر بانه یاد کرد و گفت: اتفاقا مصوبه ایجاد مناطق آزاد در بانه و مریوان ضرورت تسریع در اتمام عملیات اجرایی فرودگاه سقز را توجیه می کند.

وی تأکید کرد: از پیوست های مهم مصوبه ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان پیوست زیست محیطی می باشد و با توجه حمایت مجموعه مدیریت استان از محیط زیست، دریاچه زریبار، حریم دریاچه، پناهگاه حفاظت شده حیات وحش و جنگل های زیبای اطراف بانه و مریوان از محدوده منطقه آزاد خارج است و این نشان حمایت ویژه از محیط زیست در کنار تلاش ها برای توسعه پایداراستاندار کردستان است.

زاهدی همچنین تاکید کرد: هدف ما از ایجاد مناطق آزاد در بانه و مریوان ایجاد بازارهای وارداتی مصرفی نیست بلکه هدف ما توسعه تولید و صنعت و تجارت و صادرات درکنار هم است و امیدواریم سرمایه گذاران کردستانی خارج از استان و خارج از کشور به بانه و مریوان بیایند.

وی ابراز امیدواری کرد در گفتگو با تولیدکنندگان برتر دنیا و ارایه تشویق ها و معافیت های لازم مجموعه مدیریت استان بتوانند کارگاه ها و کارخانه های مونتاژ کالاهای خارجی در بانه و مریوان احداث شود.

زاهدی در پاسخ به سوال یکی از اصحاب رسانه درمورد میزان معافیت ها و وتشویقات در مناطق آزاد بانه و مریوان گفت: مناطق آزاد، خود در قانون دارای معافیت های فراوان و تشویقات بیش از حد است و می بایست مردم کمک کنند با دقت و سرعت بیشتری به سمت جذب سرمایه گذاران و تولید کنندگان برویم.

وی همچنین مرز باشماق مریوان و سیرانبند بانه را بعنوان نزدیکترین مرزهای ایران به دریای مدیترانه نام برد و دسترسی این شهر ها به بازارهای جهانی را فوق العاده وصف کرد و گفت: هدف ما از ایجاد مناطق آزاد در بانه و مریوان تنها محدود کردن روابط اقتصادی و صنعتی و تجاری با اقلیم کردستان نیست بلکه هدف ما رابطه با سایر کشورهای دنیاست.

وی همچنین به حل شدن موضوع قاچاق در چهارچوب ایجاد مناطق آزاد بانه و مریوان اشاره کرد و گفت: اگر اشتغال قانونی در کردستان ایجاد شود مرزنشینان علاقه ای ندارند که برای تامین معیشت بدنبال قاچاق کالا بروند.

استاندار کردستان به برنامه ریزی فعلی خود و تیم مدیریت همکارش برای ساماندهی بسیاری از مبادلات کالا در مرزهای کردستان با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور اشاره کرد و گفت: تلاش خواهیم کرد در مبادلات آتی بعد از بازگشایی مرزهای کردستان هم حقوق دولت رعایت شود هم به معیشت مردم توجه بیشتری شود و هم امنیت مرزهای کردستان بیش از پیش حفظ شود.

زاهدی یکبار دیگر در حضور اصحاب رسانه به این موضوع اشاره کرد که متاسفانه هنوز در برخی از مناطق کشور و خارج از استان به کردستان نگاه امنیتی وجود دارد اما ایجاد منطقه آزاد بسیاری از این مشکلات را برطرف خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد احتمال تحرکات احزاب و گروهک های معاند در خارج از مرزها برای لطمه زدن به این برنامه ریزی دولت تدبیرو امید و توسعه اقتصادی کردستان، گفت: حقیقت این است که توسعه اقتصادی در کردستان به سود مردم کردستان است ودر واقع اگر حزب، فرد یا گروهی بخواهد در روند توسعه کردستان خدشه وارد کند نه دشمن دولت و نظام بلکه دشمن مردم کردستان است.

استاندار کردستان همچنین به وجود فضای خوب همکاری و تفاهم بین دستگاه های اجرایی و شورای دستگاه های نظارتی استان اشاره کرد و گفت: امیدواریم این تفاهم زمینه ساز توسعه بیش از پیش کردستان گردد.

عبدالمحمد زاهدی از ادامه تلاش ها برای تبدیل گفتمان توسعه به مطالبه عمومی مردم کردستان گفت و تاکید کرد: توسعه کردستان بیش از هر چیز نیازمند فرهنگ سازی ذهنی و روانی است.

زاهدی یکبار دیگر تصریح کرد: خوشبختانه در دو سال گذشته توانسته ایم توسعه را به گفتمان غالب محافل عمومی و آکادمیک کردستان بدل کنیم و ادامه این مهم مقدور نخواهد بود مگر با مشارکت همه مردم کردستان علی الخصوص همکاری رسانه ها.

به گفته استاندار کردستان پروسه ایجاد منطقه آزاد موفق در کردستان موفق نخواهد شد مگر با مدیریت صحیح و برنامه ریزی دقیق و ابراز امیدواری کرد روند تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی زیاد به طول نینجامد.

وی همچنین اشاره ای به برنامه ریزی دقیق برای پاکسازی همه مین های باقیمانده در مرزهای کردستان کرد و گفت: تا پایان سال 1394 قریب 1400 هکتار دیگر از مرزهای کردستان ازوجود مین پاکسازی می شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پورتال خبری استانداری کردستان، تاریخ انتشار: 6 آبان 1394، کدخبر: -، www.kurdistan.gov.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین