پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۱۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
کوه ریگ مهریز یزد که با دارا بودن آثار متعدد از جمله برج کبوترخانه، آب انبار تاریخی و مناظر بکر طبیعی، لقب بزرگترین تپه شنی طبیعی استان یزد را به خود اختصاص داده این روز‌ها حال خوشی ندارد و شاهد کاهش تدریجی حجم شن‌های آن طی ماه‌های اخیر بوده‌ایم.
شعار سال: کوه‌ریگ یکی از مهمترین اماکن تفریحی و تاریخی مهریز و استان یزد در محله بغدادآباد این شهرستان با تلی از ماسه‌های بدون خاک قرار گرفته و در طول سال به خصوص روز‌های تعطیل هفته پذیرای انبوه مسافران، میهمانان و گردشگران است که به همراه خانواده از استفاده می‌کنند. در جوار و مسیر این تپه شنی که نمونه آن در استان یزد وجود ندارد ده‌ها باع تاریخی مشجر، تپه‌های متعدد شنی و کوه‌های نیمه بلند زیبا وجود دارد که چشم هر بیینده را به خود جذب کرده و فضایی مناسب را برای گذران اوقات فراغت مردم فراهم کرده است. طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف شاهد کم شدن حجم شن‌های کوه ریگ و در عمل نابودی آن در شهرستان هستیم که اگر برای بررسی و حل مشکل اقدام عملی و جدی نشود قطعا در آینده دیگر چیزی از آن باقی نمی‌ماند.
 
مرگ تدریجی کوه ریگ مهریز، بزرگترین تپه شنی استان یزد
 
مرگ تدریجی کوه ریگ مهریز، بزرگترین تپه شنی استان یزد

ضرورت اقدام مسئولان برای حفظ کوه ریگ مهریز:

حسین زارعیان یکی از اهالی بغدادآباد مهریز که آشنایی کامل به کوه ریگ دارد گفت: مشخص نیست که چرا بر خلاف سال‌های گذشته شاهد کاهش حجم شن‌های این منطقه تاریخی، طبیعی و فرهنگی هستیم. وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر و اداره میراث فرهنگی باید برای بررسی و حل مشکل در منطقه کوه ریگ اقدام کنند اظهار کرد: اگر برای کاهش حجم شن‌های کوه ریگ اقدام نشود بدون شک با روندی که دارد به کل نابود می‌شود.

فاطمه سلیمی که به همراه خانواده خود از یزد برای استفاده از کوه ریگ به مهریز آمده اعتقاد دارد که روز به روز از حجم شن‌های کوه ریگ کاسته می‌شود و باید مسئولان امر برای حل مشکل اقدام کنند. وی اظهار کرد: این محل برای تفریح خانواده‌های یزد و کشور مناسب است و دارای فضای خوب و برخی آثار تاریخی است و اگر نابود شود دیگر در این مکان قابل استفاده نیست.
 
مرگ تدریجی کوه ریگ مهریز، بزرگترین تپه شنی استان یزد

حسین دهقان‌زاده دیگر شهروند مهریزی با بیان اینکه باید علت کاهش شن‌های کوه ریگ به جد بررسی و برای حل مشکل اقدام شود بیان کرد: در این خصوص بار‌ها توسط مردم و مسافران مشکل مطرح شده، ولی هنوز در عمل اقدامی دیده نمی‌شود.وی بیان کرد: این منطقه به دلیل شرایط خاص جغرافیایی مکانی نه تنها برای مردم مهریز و یزد که مورد استفاده مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد و باید برای حفظ آن تا دیر نشده مسئولان اقدام کنند.

موضوع کم شدن حجم شن‌های کوه ریگ در حال پیگیری است

در این خصوص سید محمد امین بیدکی رییس شورای اسلامی شهر مهریز به اهمیت کوه ریگ و نقش آن در شهرستان برای غنی‌سازی و پرکردن اوقات فراغت مردم و مسافران اشاره کرد و گفت: برای حل مشکل تاکنون اقدامات موثری صورت گرفته است. در این ارتباط با کارشناسان دانشکده منابع طبیعی دانشگاه یزد جلساتی برگزار شده و اکثرا برخی ساخت و ساز‌ها در منطقه را در گذشته علت کم شدن حجم شن‌های کوه ریگ ذکر کردند.  کوه ریگ یک منطقه تاریخی، طبیعی و فرهنگی است و حفظ آن و ایجاد رفاه برای مردم و مسافران جزو برنامه‌های مهم شورای اسلامی و شهرداری است و برای حل مشکل اقدام می‌شود.شورای اسلامی شهر بر حسب ضرورت و نیاز مردم، مسافران و گردشگران برای حفظ کوه ریگ و توسعه و گسترش آن از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند و به همکاری سایر دستگاه‌ها و مردم نیاز است.
 
مرگ تدریجی کوه ریگ مهریز، بزرگترین تپه شنی استان یزد

کوه ریگ مهریز، نقش مهمی در جذب گردشگر دارد

مجاهد کرباسی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهریز گفت: کوه ریگ یک منطقه زیبا و بکر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در این شهرستان است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
مرگ تدریجی کوه ریگ مهریز، بزرگترین تپه شنی استان یزد
 
مرگ تدریجی کوه ریگ مهریز، بزرگترین تپه شنی استان یزد
 
مجاهد کرباسی با بیان اینکه حفظ کوه ریگ و سایر مناطق تاریخی و طبیعی که یک سرمایه ارزشمند و کاری مهم است و همه مردم و مسئولان باید همکاری کنند افزود: کار حفظ و بررسی موضوع توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری در دست بررسی واقدام است.: میراث فرهنگی در ساخت و ساز این مجموعه ماندگار دخل و تصرفی ندارد، ولی برای حل مشکل همکاری صورت می‌گیرد و امیدواریم هرچه زودتر دغدغه مردم بیش از گذشته بررسی و اقدام مناسب به عمل آید.
مهریز را منسوب به مهر نگار دختر انوشیروان ساسانی می‌دانند و از آن شهر به قصبه «مهریجرد» یاد می‌کنند که در گذشته «مهرگرد»، «مهریگرد»، مهرجرد»، «میگرد»، «میجرد» نامیده شده است و همچنین خورمیز را بنام «هرمیز» برادر او و دژ دفاعی آن را نیز منسوب به او می‌دانند.

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از جماران، تاریخ انتشار:۲۵ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۵۵۹۸۶۶، www.jamaran.news / سایر منابع .
اخبار مرتبط
برچسب ها: کوه ریگ مهریز یزد ، بزرگترین تپه شنی استان یزد ، کاهش حجم شن‌های کوه ریگ ، جذب گردشگر توسط کوه ریگ مهریز ، کوه ریگ یزد ، کوه ریگ یزد کجاست ، بزرگترین تپه شنی یزد ، کوه ریگ مهریز ، نابودی تدریجی کوه ریگ مهریز ، بزرگترین تپه شنی طبیعی استان یزد ، محله بغداد آباد ، بغدادآباد مهریز ، اماکن تفریحی و تاریخی مهریز ، حسین دهقان‌زاده شهروند مهریزی ، فاطمه سلیمی شهروند مهریزی ، حسین زارعیان اهالی بغداد آباد ، سید محمد امین بیدکی ، مجاهد کرباسی رییس اداره میراث فرهنگی ، کوه ریگ جاذبه طبیعی و درمانی مهریز ، کوه ریگ تل ماسه های تمییز و بدون خاک ، آب انبار کوه ریگ ، کوه ریگ مهریز لذت کویر گردی کنار شهر ، بغداد آباد سفلی ، سن درمانی در کوه ریگ یزد ، جاذبه‌های خاص ژئوتوریسمی ، برج کبوتر خانه کوه ریگ مهریز ، تاریخچه ایجاد کوه ریگ مهریز ، سرقت شن های کوه ریگ مهریز ، برداشت از شن های کوه ریگ مهریز ، زباله در کوه ریگ مهریز ، تلاقی کویر لوت و دشت کویر ، چگونه به کوه ریگ مهریز برویم ، کوه ریگ لردگان ، حفاظت از کوه ریگ مهریز ، توسعه امکانات در کوه ریگ مهریز ، مهر نگار دختر انوشیروان ساسانی ، مهریجرد ، مهریگرد ، هرمیز ، جاذبه های طبیعی مهریز ، چشمه غربالبیز ، سرو کهنسال منگاباد ، بزرگترین باغ انار خاور میانه ، منطقه حفاظت شده کالمند بهادران ، روستای منشاد ، دره آدروشک ، دامگاهان ، آب معدنی چاه گله ، غار لابید حبیبیان ، غار میراحمد
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجتبي احمدزاده
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
1
آنچه باعث تخریب ونابودی منطقه کوه ریگ می‌شود ریختن آشغال خصوصا پوست تخمه بر روی ریگهاست اکثر گردشگران با پای برهنه در آنجا راه می‌روند که پوست تخمه ها ،فیلترسیگار چوب کبریت و... باعث آزار اذیت آنها شده و ادامه این روند باعث تخریب این اثر گرانبها خواهد شد خواهشمند است در این زمینه فرهنگ سازی نمایید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین