پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۲۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
حرف هایش درست است و قابل پذیرش. استاد نسبتا فعال و شخصیتی علمی محسوب می‌شود. اما مشخص نشد که چرا از فولاد مبارکه تعریف می‌کرد. ما هشدار می‌دادیم و مقابل فساد می‌جنگیدیم، اما ایشان تعریف می‌کرد؟ حال خانم دکتر داستان ما، از نارضایتی‌های مردم درباره دو پدیده زشت خودی-غیرخودی-نخودی کردن مردم می‌گوید و آسیب زشت تری بنام وجود آقازاده ها. جوان مردم زحمت می‌کشد و خود را می‌سازد و به هزار در و دیوار می‌زند تا اندکی قد راست کند و در مقابل، آقازاده‌ها چنین و چنان زندگی می‌کنند؟ اگر سال ۵۷ و اول انقلاب بود، با این طیف چه می‌کردیم. لطفا نصف آن را الان انجام بدهید.

شعار سال: «عالیه شکربیگی» جامعه‌شناس درباره واکاوی دلایل اعتراضات اخیر و در پاسخ به اینکه آیا مطالبات انباشته شده از گذشته در بروز و شکل‌گیری اعتراضات اخیر، فارغ از بخش‌هایی که با قصد آسیب به کشور و درقالب اغتشاش و آشوبگری اتفاق افتاده، موثر بوده ، می گوید که در زمان‌های مختلف، نسل‌های مختلف مطالباتی را مطرح کرده‌اند. مردم در سال‌های ۷۸، ۹۶،۹۸ و ۱۴۰۱ خواسته‌ها و مطالباتی داشته‌اند. در سال ۹۶ گروه‌هایی خواسته‌های صنفی داشتند مانند کارگران، معلمان و بازنشستگان، در سال ۹۸ هم قائله اعتراض به گرانی بنزین بود. هر زمان مطالبه‌گری‌ها صورت گرفت، متاسفانه مسئولان توان ارائه راهکار برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مردم را نداشتند و خواسته‌ها مغفول ماند و مطالبات انباشته شد و ما در سال ۱۴۰۱ هم شاهد اتفاقات دیگری هستیم.

عالیه شکربیگی از پدیده زشت خودی-غیرخودی و آقازادگی می‌گوید و از آن طرف تعریف از فولاد مبارکه؟!

این جامعه‌شناس با اشاره به وجود شکاف‌های اجتماعی و شکاف بین بخشی از مسئولان و مردم جامعه و بی‌توجهی نسبت به این موضوع بیان داشت که، ما امروز شاهد دو نوع سبک زندگی در جامعه ایران هستیم؛ یک نوع زندگی بخشی از مسئولان و دیگری زندگی اکثریت مردم ایران است. در کنار این‌ها در نظر بگیرید که مسئولان گا‌ها از توجه به خواسته‌های مردم غفلت می‌کنند و این کار مسئولان، باعث می‌شود کرامت انسانی و احترام نسبت به انسان‌ها زیر سوال برود.

وی با اشاره به بخش قانونی از مطالبات مردم گفت: معترضان در دوره‌های مختلف تاریخی، شعار‌های مختلفی برای مطالبه‌گری‌های خود داده‌اند و شعار‌ها در هر دوره‌ای دارای محتویات مطالبه‌گری بوده است. اما وقتی در این دوره شعار‌های معترضان را با دوره‌های گذشته مقایسه می‌کنید، می‌بینید که در این دوره علاوه بر مطالبه‌گری از سوی مردم، شعار‌ها با محوریت زنان و جوانان در جامعه مطرح شده است.

شکربیگی در ادامه گفت: مردم خواهان کرامت انسانی، نادیده گرفته نشدن مسائل اقتصادی، نبود نابرابری‌ها و تبعیضات ساختاری هستند، که همین عوامل نیز منجر به اعتراض شده است. بار‌ها گفته‌ایم که باید گفتگو شود. در واقع راهکار این است که مسئولان فروتنی به خرج داده و با مردم صحبت کنند. مردم ایران از عقلانیت بالایی برخوردار هستند و می‌فهمند، بنابراین نباید نادیده گرفته شوند.

شکربیگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه مسئولانِ ناکارآمد باید کنار بروند و شایسته‌سالاری در جامعه صورت بگیرد، گفت: اگر می‌بینیم که یک زمانی مردم عکس سفره‌های خالی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشتند و می‌گذارند به این دلیل است که آن‌ها پاسخی از سوی مسئولان ندیده‌اند و چون پاسخی ندیده‌اند به شبکه‌های اجتماعی پناه می‌برند.

وی ادامه داد: راهکار‌ها برای برون رفت از وضعیت فعلی کاملا مشخص است؛ مسئولان باید از پشت میز خود بلند شوند و با مردم صحبت کنند، حضورشان در جامعه نمایشی نباشد و حضور واقعی در جامعه داشته باشند و بدانند که به وجود آمدن جریان خودی و غیرخودی و آقازادگی و زندگی فرزندان مسئولان در کشور‌های توسعه یافته، از موضوعاتی است که مردم را عصبانی می‌کند. عصبانیت هم در یک الی دو روز ایجاد نشده است، سال‌ها طول کشیده تا این وضعیت ایجاد شده و حالا این وضعیت در یک الی دو روز نیز از بین نمی‌رود و حل آن نیازمند زمان طولانی است.

وی خاطرنشان کرد: هر گونه نادیده گرفتن مطالبه‌های دانشجویان، جوانان، زنان و… خطای بزرگی است بنابراین برای از بین بردن نابرابری‌ها، نیازمند کنشگری‌های نمادی از سوی مسئولان و سیاستگذاران مسئول هستیم.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۲ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۲۸۷۴۹۲، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
0
0
ما که نفهمیدیم چی گفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین