پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۲۹۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
چهل روز از «اعتراضات» در برخی از شهر‌های کشور و به بهانه فوت مهسا امینی می‌گذرد و کماکان اعتراضاتی را ،به صورت پراکنده در برخی شهر‌ها و البته دانشگاه‌ها شاهد هستیم، اما در چهار آبان‌ماه مصادف با مراسم چهلم مرحومه مهسا امینی، در شیراز حمله تروریستی صورت می‌گیرد و 15 نفر کشته می‌شوند و در همان شب پسر جوانی در مهاباد با شلیک گلوله کشته و شهر با اعتراض و آشوب مجدد روبرو می‌شود. آشوبی که چهار کشته بجای گذاشته است . متن زیر، روایتی از آشوب شهر مهاباد است.

شعار سال:بعد از درگذشت مرحومه مهسا امینی ، اعتراضاتی با محوریت غیرشفاف بودن شیوه فوت ایشان و کنار نهادن گشت ارشاد، به وقوع پیوست. این اعتراضات کم کم رنگ و بوی مطالبات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی به خود گرفت و شاهد حضور چند مرحله ای پاره ای جوانان، فراخوان عمومی از زنان برای حضور، ورود دانش آموزان و دانشجویان ، ورود محدود کارگران، اغتشاشات در سه زندان و غیره بوده ایم. داستان زاهدان هم داستانی جداگانه داشته و یک غفلت ،آتشی را به پا کرد و هزینه ها برای نظام برجای گذاشت که ان شاالله در موعد مقرر ، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

از سوی دیگر شیوه برخورد مسئولان و برخورد امنیتی - انتظامی صورت گرفته با معترضان و نحوه پاسخگویی به مطالبات نیز ،مورد انتقاداتی چند واقع شده است (نمونه هایی در پایگاه تحلیلی خبری شعار سال از همین کارشناسان نظیر عماد افروغ،مهدی نصیری، علی لاریجانی،کیومرث اشتریان،محسن برهانی،نعمت الله فاضلی، محمود عباس زاده، آورده شده که می توانید برای مطالعه بیشتر مراجعه نمایید)

چهل روز از «اعتراضات» در تمام شهر‌های کشور بعد از فوت مهسا امینی گذشت و کماکان اعتراضاتی را به صورت پراکنده در برخی شهر‌ها و البته دانشگاه‌ها شاهد هستیم، اما در ۴ آبان‌ماه مصادف با مراسم چهلم مرحومه مهسا امینی، در شیراز حمله تروریستی صورت می‌گیرد و 15 نفر کشته می‌شوند و در همان شب پسر جوانی در مهاباد با شلیک گلوله کشته شده و شهر با اعتراض و آشوب روبرو می‌شود.آشوبی که بدلیل برخی کم تدبیری ها، تاکنون چها کشته جدید برجای گذاشته است.  در گزارش زیر به ماجرای اغتشاشات در مهاباد از زبان افراد گوناگون ،پرداخته می شود.

روایت خبرگزاری دولت

خبرگزاری ایرنا در روایت خود از اعتراضات مهاباد نوشته است، به دنبال برگزاری مراسم تشییع پیکر یک جوان مهابادی که گفته می‌شود در ناآرامی‌های شامگاه چهارشنبه این شهر به صورت مشکوک جان باخته بود، عده‌ای اغتشاشگر از احساسات مردم شرکت کننده در این مراسم سو استفاده کرده و جو شهر را بر هم زدند. اغتشاشگران پس از برگزاری مراسم تشییع، مردم را به سمت فرمانداری و ایجاد تجمع در این محل تشویق کردند. آشوبگران همچنین در مسیر منتهی به فرمانداری مهاباد اقدام به تخریب اموال عمومی کردند که منجر به شکسته شدن شیشه‌های مراکزی، چون بانک‌های کشاورزی و سپه، اداره مالیات، ثبت احوال و کمیته امداد شد. اغتشاشگران با سر دادن شعار‌های ساختار شکن قصد ورود به فرمانداری را داشتند که با دخالت نیروی انتظامی از محل متفرق شدند. آن‌ها همچنین با حرکت به سمت کلانتری ۱۱ شعار‌های ساختارشکن سردادند که با ورود نیروی انتظامی متفرق گردیدند. گزارش میدانی خبرنگاران ایرنا حاکی است تصرف کلانتری توسط اغتشاشگران که در شبکه‌های مجازی منتشر شد صحت ندارد. مشاهدات عینی خبرنگار حاکیست معترضان با پرتاب سنگ، آتش زدن سطل آشغال و مسدود کردن مسیر مانع تردد خودرو‌های شهروندان شدند.

خبرگزاری ایرنا در ادامه نوشته است، شهر مهاباد هم اکنون آرام است و پلیس اوضاع را تحت کنترل دارد. اغتشاشگران امروز ضمن سردادن شعار‌های ساختارشکنانه، ایجاد مانع برای کسب و کار مغازه داران، اقدام به درگیری با پلیس و تحریب اموال عمومی کردند. تجمعات عناصر آشوبگر و انجام اقدامات تخریبی به ویژه مسدود کردن معابر و آتش زدن اموال عمومی منجر به توقف فعالیت کسبه و بازاریان در این شهر شد و برخی مغازه داران برای مصون ماندن از تعرضات عناصر آشوبگر اقدام به بستن مغازه های شان کردند. در حال حاضر بازار و مغازه‌های سطح شهر مهاباد به دنبال این نا آرامی‌ها تعطیل شده و شهر در آرامش است. گزارش میدانی خبرنگاران ایرنا حاکی‌است که اغلب خبر‌ها و فیلم‌هایی که رسانه‌های معاند مبنی بر سقوط کردن شهر و آشوب و ... منتشر شده کذب و نوعی دروغ پردازی است. همچنین بر پایه این گزارش جز تعدادی اغتشاشگر که به تحریک رسانه‌های معاند به میدان آمده بودند، بدنه اصلی مردم آن‌ها را همراهی نکردند. نیرو‌های آتش نشانی و امدادی مشغول پاکسازی شهر از آتش سوزی سطل‌های زباله هستند.
 
پس لرزه های اعتراضات مردمی و ماهیگیری عده ای اغتشاشگر از فضای امنیتی
 
روایت امیر قادری فرماندار مهاباد: شهر آرام است و هیچ مشکلی وجود ندارد
فرماندار مهاباد با اشاره به وجود برخی ناآرامی‌ها در این شهر گفت، در حال حاضر، شهر آرام است و مشکلی خاصی هم وجود ندارد.  امیر قادری روز پنجشنبه در گفتگو با رسانه ها اظهار کرد، صبح امروز تعدادی از اغتشاشگران در این شهر تجمع غیرقانونی برگزار کرده و شیشه برخی دستگاه‌های خدمات رسان دولتی را شکسته و به تعدادی از بانک‌ها و مغازه‌های مردم آسیب رسانده و آن‌ها را آتش زده و تخریب کردند. هم اکنون با همکاری مردم و نیرو‌های پلیس امنیت، شهر آرام شده و هیچ مشکلی وجود ندارد. شایعاتی که در مورد اینکه معترضان فرمانداری این شهر را تصرف کرده‌اند، صحت ندارد ضمن اینکه اغتشاش تمام شده است. فرماندار مهاباد، مردم را به آرامش دعوت کرده و گفت: در این اغتشاش ها، کسی زخمی یا فوت نشده است.

روایت ناصر عتباتی رئیس کل دادستانی آذربایجان غربی در خصوص تشکیل پرونده قضایی برای رسیدگی به موضوع قتل یک جوان در مهاباد

ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی نیز درباره علت کشته شدن یک جوان در شهرستان مهاباد اظهار کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده این فرد با گلوله جنگی کشته شده و جسد وی را از محلی پیدا کردند که کانون تجمعات و اغتشاشات نبوده و ماموران نیز به هیچ وجه از اسلحه جنگی استفاده نمی‌کنند. روز گذشته در چند نقطه شهرستان مهاباد تجمع و اغتشاش صورت گرفت، اما هیچ گلوله‌ای شلیک نشده است. جسد این فرد را یک پزشک و چند نفر از آشنایان وی به بیمارستان مهاباد منتقل کردند و پزشکی قانونی نیز جسد را معاینه کرده است. با توجه به شکایت اولیای دم مبنی بر قتل عمد و طی شدن مراسم تشییع و تدفین این فرد، پرونده قضایی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است. تحقیقات برای شناسایی ضارب آغاز شده است.

روایت تسنیم از آنچه در روز پنج شنبه ، در مهاباد گذشت

خبرگزاری تسنیم،در روایت خود از اعتراضات مهاباد نوشت: از صبح امروز خبر‌ها و گزارش‌هایی مبنی بر ناامنی و اغتشاشات گسترده در شهر مهاباد توسط کانال‌های ضدانقلاب و معاند منتشر شد. این اخبار حاکی از تصرف از چند اداره و سازمان دولتی، تیراندازی و اغتشاش در معابر و خیابان‌های شهر داشت که به دنبال تشییع یکی از اهالی و به دلیل کشته شدن این فرد در اعتراضات روز گذشته اتفاق افتاده است. اما روی اصلی ماجرا، نه آن چیزی است که ضدانقلاب در صدد نمایش آن بود بلکه حوادثی با عمق میدان و تعداد نفراتی چند صد نفره حکایت داشت. اما در پایان مراسم تشییع این فرد و هنگام بازگشت به داخل شهر، تعدادی از شرکت کنندگان در مراسم که تنها معدود نفراتی از مردم را شامل می‌شدند، با متشنج کردن فضا و ایجاد آشوب سعی در برهم زدن فضا داشتند که با همراهی تعدادی از حاضران اقدام به شکستن شیشه برخی بانک‌ها و لطمه به اماکن عمومی اطراف فرمانداری کردند. حمله به درب اصلی ورودی فرمانداری مهاباد و سعی در تخریب این درب نیز با ناکامی حمله کنندگان همراه بود که همین امر باعث پرتاب سنگ و شیشه و اقلام دیگر به سمت ادارات و مردم شد. در نهایت این تجمع با دخالت نیرو‌های انتظامی و پراکنده شدن مردم از جمع اغتشاشگران و پس از حدود یک ساعت این غائله به پایان رسید.
نکته جالب این ماجرا، فشار روانی شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های معاند بر مردم منطقه بود که با هر روشی تلاش داشتند تا به دامنه این اغتشاشات بیافزایند و در این مورد نتوانستند موفقیت به دست آورند. هم اکنون وضعیت شهر مهاباد آرام و بدون هیچ مشکلی است و مردم زندگی عادی خود را دارند. سایر شهر‌های استان آذربایجان‌غربی نظیر بوکان، پیرانشهر، سردشت، اشنویه و ارومیه نیز حالت عادی دارند و هیچ مشکلی در این مناطق وجود ندارد.

روایت صداوسیما: چهار شهروند جان باختند

خبرگزاری صداوسیما نوشته است، در جریان ناآرامی‌های روز پنجشنبه در مهاباد چهار شهروند جان باختند. صبح چهارشنبه به بهانه چهلم فوت مهسا امینی ناآرامی در شهرستان مهاباد به صورت محدود شروع و بلافاصله تمام شد، اما ساعت سه بامداد روز پنج شنبه اعلام خبر کشته شدن یک جوان به ضرب گلوله به تشدید ناآرامی‌ها در شهرستان مهاباد دامن زد.

پس لرزه های اعتراضات مردمی و ماهیگیری عده ای اغتشاشگر از فضای امنیتی
جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی ، شهر مهاباد هم اکنون آرام است ، بر روند مدیریت بحران نقد  داریم

جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده شهر مهاباد درباره اعتراضات روزهای اخیر گفت: چهارشنبه شب در یکی از میادین شهر مهاباد جوانی به نام مولودی با تیر کشته می‌شود و پنج شنبه صبح مردم برای تشییع پسر جوان شرکت و حضور پیدا می‌کنند. در مسیر برگشت از مراسم به تعداد افراد اضافه و جمعیت افزایش یافته و مردم به سمت شهرداری و فرمانداری راه افتادند و شهر مقداری متشنج شد. در این بین متأسفانه چهار نفر دیگر کشته می‌شوند که یکی از آن فرد زیر ۱۸ سالی بوده که و ۱۵ سال دارد.

تعداد بازدید : 20

وی با ابراز این ادعا که چرا در راهپیمای‌های مسالمت آمیز از تیر جنگی استفاده می‌کنند؟ افزود: فرمانداری در حال بررسی بیشتر این موضوع است. من ایرادی را به نیرو‌های امنیتی دارم. فرد می‌خواهد حرف خود را بزند و مشکلاتش را مطرح کند، اما اینکه کشته شود جای تأسف و تأثر دارد؛ و تا امروز هم مشخص نیست چطور و چرا این اتفاق رخ داده است؟! ما این موضوع را از مسیر قانونی دنبال می‌کنیم. آن‌ها در اعتراض به کشته شدن مظلومانه یک پسرجوان به خیابان آمده اند، اما به جای اینکه فضا را آرام کنند و با معترضین صحبت کنند آن وقت چهار نفر دیگر هم کشته می‌شود و تعداد به ۵ نفر می‌رسد. این قضیه بسیار غم‌انگیز است. جریان را روز سه شنبه از طریق دو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی و امنیت ملی و سیاست خارجی دنبال و پیگیری می‌کنیم.

پس لرزه های تشییع پیکر جوان مهابادی و ماهیگیری عده ای اغتشاشگر+ روایات رسانه ها
وی با تاکید بر وضعیت بد معیشت و اشتغال افزود: بسیاری از مردم به وضعیت معیشت معترض هستند. ما نتوانستیم معیشت موردنظر آن‌ها را فراهم کنیم؛ روسای جمهور شعار و وعده‌های بسیاری سر دادند و یک نمونه آن در مورد ایجاد اشتغال بود که نه تنها عملی نکردند بلکه برعکس عمل کردند! در بحث فضای مجازی نیز ۹ تا ۱۰ میلیون شغل را از دست دادیم و در پی آن عده‌ بسیاری نسبت به وضعیت موجود ناراحت و معترض هستند. اقشار مختلف جامعه تحت فشار‌های اقتصادی ومعیشتی هستند؛ از جمله کارکنان دولت و بازنشستگان و چه برسد به آنان که شغل، شرایط اسکان، ازدواج و آینده‌ای ندارند؛ خب این افراد باید چه کنند؟ این افراد به شرایط فعلی معترض هستند و می‌گویند من زندگی و شرایط نسبی زندگی را می‌خواهم. امیدوارم توسعه عادلانه بین مناطق کشور شکل بگیرد.

وی یادآور شد: اگر دقت کنیم اکثر معترضین در حاشیه شهر‌ها و شهر‌های کوچک و محروم هستند. در طول دوران انقلاب و در موضوع تأمین اعتبارات، از نظر زیر ساخت‌های توسعه‌ای به آن مناطق ظلم شده است. این صدا‌ها در تمام شهر‌ها چه مهاباد و چه در تهران باید شنیده شود. مسئولان باید با دل و جان صحبت‌های معترضین را گوش کنند. نه آنکه با آن‌ها چکشی برخورد کرده و کاری کنند افراد جریحه دارتر شده و به خشونت و برخورد کشیده شود و این به نفع مردم و کشور نیست. زیرا این امر آتش زیر خاکستر است؛ اگر در کوتاه مدت با زور مقابله کنیم باز هم در آینده کشور آبستن حوادث خواهد بود. ما نباید با این نوع برخورد‌ها صورت مسئله را پاک کنیم. تمام دختران و پسران فرزندان این مملکت هستند، از جای دیگر که نیامده اند؛ باید برای آن‌ها برنامه ریزی کنیم، زیرا بسیاری از حرف‌های آن‌ها حق است. من از همین رسانه از مسئولان می‌خواهم حرف معترضین را بشنوند و آن‌ها را نادیده نگیرند کسانی که در خیابان هستند وطن خود را دوست دارند و شاید بیشتر از ما می‌خواهند کشور از هر گزندی محفوظ بماند به شرطی که حرمت آنان را حفظ کنیم. ما باید همه‌ی مردم را از هر فکر و گروه سیاسی را سوار قطار انقلاب کنیم؛ نباید هر کسی را به بهانه‌ی کرد، ترک، عرب، بلوچ، ترکمن، گیلکی وغیره از قطار انقلاب پیاده کنیم. این مسئولان است که باعث می‌شود عده‌ای از افراد ریزش کنند و کناره بگیرند و به معترض تبدیل شوند.

 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
برچسب ها: جلال محمودزاده نماینده مهاباد ، اعتراضات بعد از مرگ مهسا امینی ، اعتراضات در مهاباد ، کشتن جوان مهابادی در چهلم مهسا امینی ، چهلم مهسا امینی ، اعتراضات چهلم مهسا امینی ، مراسم چهلم مهسا امینی ، متشنج شدن مهاباد بخاطر اعتراضات ، چهل روز اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی ، برخورد خشن با معترضان ، برخورد امنیتی با معترضان ، کشتن مولودی در مهاباد توسط نیروهای امنیتی ، کشته شدن زائران ، حمله تروریستی به حرم شاهچراغ ، حمله به شاهچراغ در روز چهلم مهسا امینی ، چرا مسئولان به حرف معترضین گوش نمی دهند ، چرا مسئئولان با خشونت با معترضان برخورد می کنند ، گفتمان برخورد با اعتراضات مردمی کجاست ، مگر در ایران حق تجمع قانونی نداریم؟ ، محکوم کردن حمله تروریستی در شاهچراغ ، خواسته های جوانان معترض چیست ، مطالبات جوانان در اعتراضات ، این اعتراضات اغتشاش نیست ، مردم را از قطار انقلاب پیاده نکنید ، به تعداد معترضین اضافه می شود ، خشم مردم از برخورد حاکمیت ، جوانان مملکت را نکشیم ، چگونگی آغاز قائله در مهاباد ، پنج کشته و دهها زخمی نتیجه کم تدبیری ها در مهاباد ، روایت حادثه مهاباد از زبان افراد مختلف
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین