پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۶۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مسئله شکار غیر مجاز و استفاده محیط بانان از اسلحه، همواره یکی از چالش های حقوقی و محیط زیستی بوده است. در طی سال های اخیر هم مواردی از قتل شکارچیان غیر مجاز توسط محیط بانان پیش آمده است. در این گزارش مهمترین پرونده‌های قتل شکارچیان غیرمجاز از سوی محیط‌بانان را مرور می‌کنیم.
شعار سال: هنگام شکار غیرمجاز گرفتار محیطبانان شده و حین فرار با شلیک آن‌ها به قتل می‌رسند. در این گزارش مهمترین پرونده‌های قتل شکارچیان غیرمجاز از سوی محیط‌بانان را مرور می‌کنیم.

قتل شکارچیان

چهارشنبه هفته گذشته وقوع درگیری مرگبار در نزدیکی روستای عشق‌آباد رابر کرمان به تیم جنایی اعلام شد. بلافاصله بازپرس ویژه به‌همراه مأموران در محل حادثه حاضر شدند.

بررسی‌ها نشان می‌داد درگیری بین چهار نیروی محیط‌بان و چند شکارچی غیرمجاز رخ داده است که در جریان این درگیری یکی از شکارچیان با تیراندازی مأموران محیط‌بانی جانش را از دست داده و به قتل رسیده است.

در تحقیقات از محیط‌بانان آن‌ها مدعی شدند متوجه حضور چهار شکارچی غیرمجاز در منطقه شدیم، به تعقیب آن‌ها پرداختیم و در نزدیکی روستا توانستیم آن‌ها را متوقف کنیم.

عامل اصلی تیراندازی گفت: در بررسی خودرو شکارچیان با لاشه یک گراز روبه‌رو شدیم. در این حین شکارچیان قصد ایجاد درگیری داشتند که ما از خود دفاع کرده و به سمت آن‌ها تیراندازی کردیم.

با توجه به مرگ مرد شکارچی، دو نفر از محیط‌بانان برای تحقیقات بیشتر بازداشت شدند و پرونده با صدور قرار عدم صلاحیت به دادسرای نظامی ارسال شد.
 
مهمترین پرونده‌های قتل شکارچیان از سوی محیط بانان
قتل پسر جوان از سوی محیط بان نجفی و شهادتش از سوی پدر مقتول

چهاردهم مرداد سال گذشته مأموران محیط‌بانی کرمانشاه به سرنشینان یک دستگاه پراید مشکوک روبرو شدند.

با توجه به این‌که پراید در منطقه حفاظت‌شده قرار داشت محیط‌بانان به آن‌ها دستور ایست دادند، اما راننده پراید پا به فرار گذاشت.

در جریان تعقیب و گریز محیط‌بان برومند نجفی به سمت خودروی شکارچیان غیرمجاز شلیک کرد که در اثر این تیراندازی پسر ۲۳ ساله‌ای مجروح و ساعتی بعد جان خودش را از دست داد.

با دستگیری محیط‌بان قاتل او ابتدا تبرئه، اما به دلیل نداشتن وثیقه در زندان ماند. با اعتراض خانواده مقتول بار دیگر پرونده در بازپرسی دیگری بررسی و این‌بار اعلام شد این محیط‌بان مرتکب قتل عمد شده است.

با برگزاری دادگاه او به قصاص محکوم و حکمش در دیوان عالی کشور تأیید شد، اما با درخواست سازمان حفاظت محیط زیست و وکلای نجفی، اعاده دادرسی پذیرفته شد.
 
مهمترین پرونده‌های قتل شکارچیان از سوی محیط بانان
۲۲ مرداد امسال جلسه دادگاه برومند نجفی بار دیگر برگزار شد. پس از پایان جلسه درحالی‌که یک مامور زندان در حال انتقال او به سمت خودروی حمل متهمان بود، پدر مقتول با اسلحه شکاری به سمت آن‌ها آمده و با شلیک گلوله این محیط‌بان را مجروح کرد.

با انتقال برومند نجفی به بیمارستان تلاش برای نجات جانش آغاز شد، اما مؤثر واقع نشد و او جانش را از دست داد. همچنین پدر مقتول پس از ارتکاب این جنایت متواری شد.
 
مهمترین پرونده‌های قتل شکارچیان از سوی محیط بانان
قتل در ارتفاعات سوادکوه

آذر ماه سال ۹۹ یکی از محیط‌بانان منطقه حفاظت‌شده سوادکوه در استان مازندران با دو شکارچی غیرمجاز روبرو شد.

بررسی‌های اولیه نشان می‌داد شکارچیان کل را شکار کرده و در حال انتقال لاشه آن هستند. محیط‌بان ایمانی بلافاصله سد راه شکارچیان شد که در این بین درگیری میان آن‌ها رخ داد، اما شکارچیان در حال فرار بودند.

محیط‌بان جوان برای اینکه اجازه ندهد شکارچیان متواری شوند و برای دستگیری آن‌ها وارد عمل شود، اقدام به شلیک چند گلوله هوایی کرد، اما دراین‌میان به دلیل شیب موجود و فاصله بین شکارچیان و محیط‌بان یکی از تیر‌ها به مرد شکارچی خورد و او جانش را از دست داد.

این فرد از سوی پلیس دستگیر و مشخص شد در همان حین درگیری شکارچی دوم متواری شده است.
 
مهمترین پرونده‌های قتل شکارچیان از سوی محیط بانان
جنجالی‌ترین پرونده قتل شکارچیان از سوی محیط بانان

یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های قتل شکارچی از سوی محیط‌بان مربوط به پرونده محیط‌بان دنا است.

این حادثه روز ۲۴ تیرماه سال ۸۹ در ارتفاعات چهار هزار متری منطقه حفاظت شده دنا رخ داد.

محیط‌بانان بعد از شنیدن صدای شلیک در این ارتفاع بلافاصله به سمت صدای شلیک رفتند و با چهار شکارچی که در حال حمل لاشه کل شکار شده بودند، روبرو شدند.

در حین درگیری یکی از محیط‌بانان با استفاده از سلاح به سمت شکارچیان غیرمجاز شلیک کرد که در جریان این تیراندازی یکی از شکارچیان به نام محمد جانش را از دست داد.

با دستگیری محیط‌بان دنا او ابتدا به قتل عمد به‌علت رعایت نکردن قانون به‌کارگیری سلاح متهم شد. سپس در دادگاه او به قصاص محکوم شد، اما بالاخره بعد از نزدیک به پنج سال از وقوع قتل توانست از اعدام رهایی یابد و یکی از پرسروصداترین پرونده‌های قتل از سوی محیط‌بانان بسته شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت جامعه24، تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۴۲۴۴۱، jameh24.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین