پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۳۱۱
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
حتما شما هم به دنبال ساخت آپارتمان هستید و می‌خواهید برآورد درستی از هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۲ داشته باشید تا بتوانید هزینه‌های پروژه خود را به درستی مدیریت کنید. جای درستی آمدید! در این مطلب به محاسبه هزینه ساخت ساختمان قدم به قدم در هر متر مربع خواهیم پرداخت. اکنون که در ابتدای سال ۱۴۰۲ هستیم هزینه ساخت آپارتمان در هر مترمربع زیربنا به حداقل ۹ میلیون تومان رسیده است. توجه داشته باشید که این مبلغ فقط هزینه ساخت و ساز است و هزینه عوارض شهرداری – بیمه – نظام مهندسی و سایر سازمان‌ها را نیز باید به مبلغ فوق اضافه کنید. با این حساب هزینه ساخت آپارتمان تکمیل شده به مترمربعی حداقل ۱۱ میلیون تومان خواهد رسید.

شعار سال: اکنون که در ابتدای سال ۱۴۰۲ هستیم هزینه ساخت آپارتمان در هر مترمربع زیربنا به حداقل ۹ میلیون تومان رسیده است. توجه داشته باشید که این مبلغ فقط هزینه ساخت و ساز است و هزینه عوارض شهرداری – بیمه – نظام مهندسی و سایر سازمان‌ها را نیز باید به مبلغ فوق اضافه کنید. با این حساب هزینه ساخت آپارتمان تکمیل شده به مترمربعی حداقل ۱۱ میلیون تومان خواهد رسید.

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۲

نحوه محاسبه هزینه ساخت ساختمان

فرض کنید شما این مجوز را داشته باشید که یک ساختمان در ۵ سقف و در هر سقف ۲۰۰ مترمربع زیربنا احداث کنید؛ بنابراین زیربنا کل پروژه شما ۱۰۰۰ مترمربع می‌شود. با ضرب کردن زیربنا کل در هزینه ساخت (مثلا مترمربعی ۱۲ میلیون تومان) کل هزینه ساخت پروژه شما برابر است با ۱۲ میلیارد تومان

توجه داشته باشید که با اینکه هزینه ساخت زیرزمین و پارکینگ با طبقات مسکونی یکسان نیست، ولی برای سادگی در محاسبات معمولا همه را با هم حساب کرده و زیربنا کل پروژه (مساحت همه سقف ها) را در نظر میگیریم.

اینکه چند سقف و چه متراژی مجوز ساخت داشته باشید بستگی به ضوابط شهرداری منطقه شما دارد. برای همشهریانی که در مشهد هستند در مطلب دیگری با عنوان استعلام ضوابط ساخت و ساز شهرداری مشهد این مورد را توضیح داده ایم.

در ویدیو زیر با یک مثال نحوه محاسبه هزینه ساخت ساختمان را توضیح داده ایم.

تعداد بازدید : 69

سود ساختمان سازی

خیلی از کارفرمایان از من می‌پرسند که مهندس سود ساخت و ساز چند درصد است؟!

در پاسخ به این عزیزان باید گفت که باید اطلاعات دقیقی از ملک مورد نظر داشت. باید قیمت زمین و آپارتمان صفر در منطقه مدنظر خود را مقایسه کنید معمولا در اغلب مناطق مشهد قیمت زمین از آپارتمان بیشتر است. هرچه قدر که این اختلاف کمتر باشد سود ساخت و ساز بیشتر می‌شود. در کل می‌توان سود معقول برای ساخت و ساز را ۳۰% درنظر گرفت. اگر از این مقدار بیشتر سود کردید یعنی سود خوبی کردید و اگر از این مقدار کمتر باشد به نظر می‌رسد ساخت ملک مورد نظر شما توجیه نداشته باشد.

توجه کنید از آنجایی که نمی‌توان آینده را پیشبینی کرد برای تخمین سود ساخت و ساز تمام هزینه‌ها و درآمد را به قیمت روز حساب می‌کنیم. در مورد نحوه محاسبه سود ساخت و ساز در ویدیو زیر توضیح داده ایم.

تعداد بازدید : 52

یکی از مواردی که بر روی سود ساخت و ساز تاثیر قابل توجهی دارد کیفیت ساخت است. فردی که از شما آپارتمانی را میخرد از کیفیت اجرای اسکلت و سفت کاری معمولا اطلاع ندارد و این به وجدان شما و یا به توانایی شما بستگی دارد که تا این مرحله ساختمان را با چه کیفیتی ساخته باشید. اما منظور ما چیز دیگری است …

موردی که خریدار آپارتمان موقع بازدید از پروژه شما به آن توجه می‌کند طراحی معماری خوب و جانمایی اصولی فضاهاست. موقعی که از بعضی آپارتمان‌ها بازدید میکنم میبینم که طراحی پلان خیلی از ساختمان‌ها ایراد دارد در حالیکه کارفرما کلی هزینه بابت خرید متریال‌های گران برند‌های خارجی کرده است! بنابراین توصیه می‌کنیم برای طراحی نقشه معماری آپارتمان خود به یک مهندس معمار کارکشته مراجعه کنید.

در ادامه ویدیو‌هایی قرار داده ایم که به شما در طراحی پلان معماری زمین‌های جنوبی – شمالی – شرقی – غربی و دو نبش کمک می‌کند.

اگر زمین شما شمالی است ویدیو زیر را ببینید در مطلب دیگری با عنوان طراحی پلان ساختمان شمالی در مورد بیشتر توضیح داده ایم.

تعداد بازدید : 31

اگر ساختمان جنوبی دارید ویدیو زیر را ببینید در مطلب طراحی پلان ساختمان جنوبی مفصل‌تر توضیح داده ایم.

تعداد بازدید : 23

در مورد طراحی پلان ساختمان شرقی و غربی در ویدیو زیر توضیح داده ایم.

تعداد بازدید : 12

برای ساختمان‌هایی که در تقاطع دو معبر قرار گرفته اند به مطلب طراحی پلان ساختمان دونبش مراجعه کنید.

تعداد بازدید : 15

عوامل موثر در هزینه ساخت ساختمان

مهمترین عواملی که در هزینه ساخت یک واحد آپارتمان موثر هستند عبارت اند از:

قیمت زمین یا هزینه خرید ملک کلنگی
هزینه جواز ساخت
هزینه خرید مصالح
هزینه دستمزد‌ها

در ادامه هر یک از این موارد را بیشتر بررسی می‌کنیم:

قیمت زمین

یکی از مهمترین عواملی که در هزینه ساخت آپارتمان تاثیر گذار است قیمت زمین است. ارزش زمین از دو جهت بر روی هزینه ساخت ساختمان تاثیر می‌گذارد مورد اول هزینه خرید زمین و مورد دوم هزینه جواز ساخت.

واضح است که در مناطق مختلف شهر قیمت زمین یکسان نیست. حتی در یک منطقه دو زمینی که حتی روبرو یکدیگر قرار دارند ارزش یکسانی ندارند. مثلا دو زمین که یکی شمالی و دیگری جنوبی است و روبرو هم هستند متراژ زیربنا قابل ساخت این دو با هم متفاوت است و در نهایت هزینه ساخت آپارتمان در این دو زمین متفاوت خواهد بود.

در مطلب دیگری زمین‌های شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و دونبش را باهم مقایسه کرده ایم. در مورد مقایسه این زمین‌ها ویدیو زیر را نیز می‌توانید تماشا کنید.

تعداد بازدید : 7

هزینه جواز ساخت

طبیعی است که هزینه جواز ساخت در مناطق مختلف شهر یکسان نیست. در مناطق مرغوب‌تر باید هزینه بیشتری بابت جواز ساخت بپردازیم. هزینه جواز ساخت شامل موارد زیر می‌شود:

هزینه فیش عوارض نوسازی شهرداری
هزینه نظام مهندسی
هزینه بیمه تامین اجتماعی
هزینه قطار شهری – آتش نشانی – آموزش و پرورش

در ادامه هر یک از موارد زیر را بیشتر توضیح می‌دهیم:

هزینه فیش عوارض نوسازی شهرداری

قطعا میدانید که هزینه صدور پروانه ساختمانی در مناطق مختلف شهر یکسان نیست. به طوری که در بعضی مناطق گران قیمت مشهد این هزینه چندین برابر سایر مناطق است. با افزایش مبلغ صدور جواز توسط شهرداری در بعضی ساختمان‌ها شاید این هزینه از ۲۰ درصد کل هزینه ساخت و ساز بیشتر شود.

گرفتن سقف اضافه و یا پیشروی مازاد بر تراکم ساختمانی تاثیر قابل توجهی بر روی مبلغی که به شهرداری پرداخت می‌کنید دارد. به این دلیل که هزینه تراکم اضافه چندین برابر هزینه تراکم مجاز می‌باشد.

در مطلب دیگری هم نحوه محاسبه هزینه جواز ساخت در مشهد را توضیح داده ایم و هم این هزینه را در مناطق مختلف شهر مشهد تخمین زده ایم.

هزینه نظام مهندسی

بعد از هزینه عوارض شهرداری باید هزینه نظام مهندسی را پرداخت کنیم. حق الزحمه مهندسین ناظر و طراح و مجری برای هر شهر و هر گروه ساختمانی متفاوت است.

تعرفه خدمات مهندسی در سال ۱۴۰۲ هنوز ابلاغ نشده است. در ادامه به عنوان مثال تعرفه نظام مهندسی مشهد در سال ۱۴۰۱ را بررسی می‌کنیم:

تعرفه نظام مهندسی مشهد در سال ۱۴۰۱

جدول زیر تعرفه خدمات مهندسی ۱۴۰۱ است که توسط سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی ابلاغ شده است. در این جدول تعرفه طراحی و نظارت رشته‌های سازه – معماری – برق و مکانیک به تفکیک آورده شده است.

طبق مثالی که قبلا زدیم فرض کنید قصد ساخت آپارتمانی با ۷ سقف با زیربنا ۱۵۰۰ مترمربع داشته باشید؛ بنابراین ساختمان شما در گروه (ج) قرار میگیرد و همانطور که میبینید مجموع تعرفه نظارت و طراحی حدود مترمربعی ۲۷۰ هزارتومان می‌باشد.

هزینه مهندسین ناظر و طراح خراسان رضوی ۱۴۰۱هزینه مهندسین ناظر و طراح خراسان رضوی ۱۴۰۱

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۲

هزینه بیمه تامین اجتماعی

بعضی از شهروندان فکر می‌کنند که فقط شهرداری و نظام مهندسی هستند که بابت صدور جواز ساخت هزینه دریافت می‌کنند. در حالیکه ادارات و سازمان‌های دیگر نیز منتظر شما هستند! یکی از این‌ها سازمان تامین اجتماعی است که این هزینه را معمولا با نام بیمه اجباری می‌شناسیم. این بیمه جدا از بیمه مسئولیت کارفرما است. این بیمه اصلا بیمه مسئولیت نیست و هیچ پوششی هم ندارد. فقط یک منبع درآمد برای سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شود.

هزینه بیمه اجباری ۱۵٪ از کل مبلغی است که به شهرداری پرداخت می‌کنید.
هزینه آتش نشانی – آموزش و پرورش و قطار شهری

مبلغ پرداختی به سازمان آتش نشانی و آموزش و پرورش در مقایسه با سایر هزینه‌ها در پروسه صدور پروانه ساختمانی ناچیز است. مقدار هزینه‌ای که باید بابت قطار شهری بپردازید ۳٪ کل فیش شهرداری است.

هزینه خرید مصالح

هزینه خرید مصالح تقریبا ۷۰% از هزینه ساخت ساختمان را تشکیل می‌دهد. اسکلت بتنی یا فلزی که بر روی هزینه خرید آهن و میلگرد و بتن تاثیر میگذارد تا هزینه‌های مربوط به خرید کاشی و سرامیک و شیرآلات و … همگی جزء خرید مصالح محسوب میشود.

هزینه دستمزد‌ها

نه تنها در سال ۱۴۰۲ بلکه می‌توان گفت تقریبا همیشه دستمزد‌ها حدود ۳۰% از هزینه ساخت را شامل می‌شود. در مرحله سفت کاری تقریبا هزینه دستمزد‌ها در تمام نقاط شهر یکسان است، ولی موردی که دستمزد تاثیر قابل توجهی روی هزینه‌ها دارد نازک کاری و مخصوصا اجرای نما می‌باشد.

هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان در سال ۱۴۰۲

سازمان نظام مهندسی ساختمان هر سال هزینه ساخت آپارتمان را اعلام میکند. بر این اساس در سال ۱۴۰۲ هزینه ساخت ساختمان در هر مترمربع زیربنا مترمربعی ۹۳۰۰۰۰۰-۱۸۷۰۰۰۰۰ تومان اعلام شده است. تاثیر تعداد طبقات بر هزینه ساخت و ساز را در ادامه مشاهده می‌کنید.

ساختمان‌های یک و دو طبقه متری ۹۳۰۰۰۰۰ تومان
ساختمان‌های ۳ تا ۵ طبقه متری ۱۰۹۰۰۰۰۰ تومان
ساختمان‌های ۶ و ۷ طبقه متری ۱۲۵۰۰۰۰۰ تومان
ساختمان‌های ۸ تا ۱۰ طبقه متری ۱۴۰۰۰۰۰۰ تومان
ساختمان‌های ۱۱ و ۱۲ طبقه متری ۱۵۶۰۰۰۰۰ تومان
ساختمان‌های ۱۳ تا ۱۵ طبقه متری ۱۷۰۰۰۰۰۰ تومان
ساختمان‌های ۱۶ طبقه به بالا متری ۱۸۷۰۰۰۰۰ تومان

جدول برآورد هزینه‌های ساخت ساختمان

در زیر جدول برآورد هزینه‌های ساخت ساختمان به تفکیک مراحل مختلف کار آورده شده است.
سفت کاری ۳۵-۴۰ ٪ (تقریبا مترمربعی ۴.۵-۴ میلیون تومان)
نازک کاری ۳۵-۴۵ ٪ (تقریبا مترمربعی ۴.۵-۴ میلیون تومان)
تاسیسات مکانیکی ۱۰-۱۶ ٪ (تقریبا مترمربعی ۱.۵ میلیون تومان)
تاسیسات برقی ۷-۱۰ ٪ (تقریبا مترمربعی ۱ میلیون تومان)

جدول برآورد حداقل هزینه‌های ساخت ساختمان در مراحل مختلف


۳ نکته در مورد جدول هزینه‌های ساخت

در ساختمان‌های کمتر از ۳ طبقه نازک کاری و سفت کاری هرکدام به تنهایی بیشتر از ۴۰٪ از هزینه ساخت را شامل می‌شوند. یعنی مجموع هزینه این دو بیشتر از ۸۰٪ می‌شود.
در ساختمان‌های تا ۴ طبقه معمولا هزینه نازک کاری بیشتر از سفت کاری است و برعکس برای بیشتر از ۴ طبقه معمولا هزینه سفت کاری بیشتر از نازک کاری می‌شود.
با بالا رفتن تعداد طبقات درصد هزینه سفت کاری و نازک کاری کمتر شده و به جای آن درصد هزینه تاسیسات مکانیکی و برقی بیشتر می‌شود.

هزینه سفت کاری ساختمان در سال ۱۴۰۲

به تمام عملیات اجرایی ساخت از روز اول تا خاک گچ سفت کاری می‌گوییم. این هزینه‌ها شامل:

تخریب
گودبرداری و پی کنی
اجرای فونداسیون
اجرای اسکلت
دیوارچینی و والپست
فریم پنجره‌ها و کوم درب‌ها
کف سازی
خاک گچ

هزینه خاکبرداری و پی کنی

برای یک زمین حدود ۲۰۰-۲۵۰ مترمربعی که بخواهیم حداکثر ۷ طبقه در آن ساختمان بسازیم شود و زیرزمین هم نداشته باشد و همچنین فقط قرار باشد به اندازه عمق فونداسیون خاکبرداری کنیم هزینه گودبرداری و پی کنی در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

مثلا ما در پروژه نماز که در اردیبهشت ۱۴۰۲ شروع به گودبرداری کردیم به بیل مکانیکی ۷.۵ میلیون تومان بابت کندن پی و بابت انتقال خاک‌ها به بیرون زمین به ازای هر کامیون ۵۰۰ هزارتومان پرداخت کردیم.

از آنجایی که در این پروژه حدود ۱ متر فقط خاک دستی داشتیم حدود ۴۰ کامیون خاک به بیرون پروژه منتقل کردیم. با در نظر گرفتن دستمزد کارگر برای رگلاژ کف و صاف کردن دیواره‌های گود حدودا ۳۰ میلیون تومان هزینه خاکبرداری و پی کنی در این پروژه شد.

هزینه اجرای فونداسیون

برای اینکه قیمت تمام شده اجرای فونداسیون را محاسبه کنیم باید مصرف بتن و میلگرد و دستمزد آرماتوربندی و قالب بندی را محاسبه کنیم. در مطلب هزینه اجرای فونداسیون توضیحات کاملی در این مورد داده ایم و این عدد را تقریبا ۳۵۰ هزارتومان به ازای هر مترمربع زیربنا به دست آورده ایم.

تعداد بازدید : 13

هزینه ساخت اسکلت فلزی

در مطلب دیگری تحت عنوان هزینه ساخت اسکلت فلزی در مورد این موضوع کامل توضیح داده ایم. به طور کلی هزینه اجرای سازه فلزی به همراه اجرای سقف‌ها در فرورین ماه سال ۱۴۰۲ را حدود مترمربعی ۲.۲-۲.۷ میلیون تومان در نظر بگیرید. هرچند می‌توان با سبک سازی سازه مترمربعی تا ۵۰۰ هزار تومان نیز در هزینه‌ها صرفه جویی کرد.

به عنوان مثال در پروژه الندشت که سبک سازی با دقت انجام شده بود هزینه خرید بتن و آهن آلات در تابستان ۱۴۰۱ حدود مترمربعی ۱ میلیون تومان شد. در پروژه جلال آل احمد نیز هزینه خرید آهن آلات حدود مترمربعی ۱.۲ میلیون تومان شد. همچنین میتوانید نتایج پروژه نامجو را نیز ببینید.

تعداد بازدید : 6

هزینه ساخت اسکلت بتنی

با توجه به اینکه در روز‌های اخیر قیمت تیرآهن بیشتر از میلگرد و بتن افزایش داشته بنظر میرسد سازه بتنی بیشتر مورد توجه سازنده‌ها قرار بگیرد. اکنون که در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ هستیم هزینه اجرای اسکلت بتنی در هر مترمربع زیربنا حداکثر ۲.۳ میلیون تومان برآورد می‌شود. در مطلب هزینه ساخت اسکلت بتنی در مورد این موضوع دقیق‌تر توضیح داده ایم.

در برخی پروژه‌ها مثل پروژه مصلی ۲۶ یا ویلا طرقبه به دلیل پلان خاصی که دارند میتواند این هزینه تا ۲۰ درصد یا حتی بیشتر نیز افزایش پیدا کند.

طول دهانه‌ها در هزینه تمام شده اسکلت بتنی تاثیر قابل توجهی دارد مثلا اگر پروژه رسالت و پروژه رسالت۲ را با یکدیگر مقایسه کنید میبینید که ابعاد و کلیت پلان معماری هر دو یکسان است، ولی دهانه‌های بلند باعث میشود تا مصرف میلگرد نیز افزایش پیدا کند.

تعداد بازدید : 4

هزینه دیوارچینی

نوع بلوک مصرفی نقش اصلی را در تعیین هزینه دیوارچینی دارد. به طوری که هزینه دیوارچینی با بلوک لیکا چندین برابر دیوارچینی با بلوک سفال است. بلوک سفال از بقیه بلوک‌ها ارزان‌تر است، ولی وزن سنگین تری دارد و به شرطی میتوان استفاده کرد که طراح سازه وزن آن را در محاسبات خود لحاظ کرده باشد. بلوک دیگر که در حال حاضر کمتر استفاده میشود هبلکس است که قیمت آن معمولا بین سفال و لیکا است. اجرت دیوارچینی در سال ۱۴۰۲ حداقل مترمربعی ۵۰ هزارتومان است.

هزینه والپست

با تغییراتی که ضوابط جدید والپست داشته هزینه اجرای آن نیز نسبت به گذشته کمتر شده، ولی هنوز خیلی‌ها در برابر آن جبهه میگیرند و مقاومت میکنند! در قسمت نهم مستند ساخت ویلا طرقبه در مورد ضوابط و هزینه‌های مربوط به والپست توضیحات مفصلی داده ایم.

هزینه کف‌سازی

کفسازی معمولا به دو روش کلی انجام میشود.

پوکه ریزی: معمولا ۲ نوع دارد پوکه‌های معدنی یا صنعتی. قیمت هر مترمکعب آن حدود مترمکعبی ۲۵۰-۳۰۰ هزارتومان است. ابتدا پوکه ریزی میکنیم و روی آن را با ملات ماسه سیمان میپوشانیم. یا اینکه پوکه‌ها را با ملات ماسه سیمان مخلوط کرده و اجرا میکنیم. هزینه دستمزد کفسازی در سال ۱۴۰۲ را مترمربعی ۶۰-۷۰ هزارتومان درنظر بگیرید.

فوم بتن: فوم بتن قیمت بالاتری دارد، ولی سرعت اجرای آن بیشتر است.

هزینه گچ کاری

با هر کیسه گچ معمولا ۲.۵ تا ۳ مترمربع را میتوان خاک گچ کرد و با هر کیسه گچ سفید نیز میتوان حدود ۱۰-۱۲ مترمربع را سفیدکاری کرد. دستمزد گچ کاری را کلا مترمربعی ۴۰-۵۰ تومان در نظر بگیرید.
هزینه عایق کاری

سرویس‌ها و پشت بام را همانطور که میدانید برای عایق کاری قیروایزوگام میکنیم. قیر در حال حاضر حدود مترمربعی ۲۰-۳۰ هزارتومان و ایزوگام بسته به شرکت و کیفیت آن از مترمربعی حدود ۵۰ هزارتومان به بالا در بازار یافت می‌شود.

هزینه نازک کاری

تمام عملیاتی که بعد از خاک گچ انجام میشود و جزء تاسیسات مکانیکی و برقی نیست را میتوان جزء نازک کاری محسوب کرد. مهم‌ترین هزینه‌های مربوط به نازک کاری مربوط به کاشی – سرامیک – نما – کابینت و … می‌باشد.

هزینه سقف کاذب

سقف واحد‌ها را به ۲ روش میتوان سفید کرد. کناف یا رابیتس. رابیتس هزینه اجرای بالاتری معمولا دارد. از آنجایی که کناف هم ارزان‌تر تمام می‌شود و هم سرعت اجرای بالاتری دارد جای خود را به خوبی باز کرده است. کناف، چون بر پایه گچ است در سرویس‌ها معمولا استفاده نشده و به جای آن از تایل‌های pvc استفاده میشود که معمولا قیمت تمام شده آن از کناف کمتر است.
هزینه کابینت

یکی از مهمترین هزینه‌های یک واحد مسکونی در مرحله نازک کاری مربوط به آشپزخانه است و اصلی‌ترین هزینه آشپزخانه کابینت آن است.

ملامینه – ام دی اف – هایگلاس – روکش چوب و تمام چوب انواع ورق‌های چوبی است که استفاده می‌شود.

مغز ورق ملامینه خرده چوب یا نئوپان است. ملامینه معمولا فقط در کمد دیواری استفاده می‌شود مگر اینکه سازنده بخواهد کم هزینه بکند یا اینکه بیاید بدنه کابینت را، چون در معرض دید نیست ملامینه کار کند و فقط درب‌ها که در معرض دید است را از جنس بهتر استفاده کند.
ام دی اف بیشترین کاربرد را دارد، چون بدنه همه کابینت‌ها معمولا از این نوع است.
هایگلاس همان ام دی اف است، ولی روکش باکیفیت تری دارد که باعث میشود قیمتی گران‌تر از ام دی اف داشته باشد.
روکش چوب نیز همانطور که از اسمش پیداست یک روکش چوبی دارد، ولی مغز آن همان ام دی اف است. این نوع کابینت، چون نیاز به رنگ آمیزی دارد به مراتب هزینه اجرای بالاتری دارد.

راه‌های کاهش هزینه ساخت ساختمان
سپردن کار به یک فرد کارکشته

اگر مالکی هستید که تجربه احداث ساختمان را ندارید بهترین کار این است که کار را به صورت مدیریت پیمان واگذار کنید. بسیاری از مالکین فکر می‌کنند اگر خودشان کار را به عهده بگیرند هزینه کمتر می‌شود، ولی گاهی اوقات وقتی کار به صورت پیمان مدیریت به یک مهندس کارکشته سپرده شده در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود.

اگر نمی‌خواهید کل کار را واگذار کنید لااقل یک مهندس به عنوان مشاور در پروژه خود داشته باشید.

سبک سازی سازه

طراح سازه نیز نقش مهمی در سبک سازی دارد. حتما کار را به یک شرکت محاسبات سازه کارکشته بسپارید. مثلا ما خودمان تنها با تغییر تیرریزی یک ساختمان چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان به جیب کارفرما برگرداندیم!

خیلی از مالکین به دنبال این هستند که از تست خاک فرار کنند. در حالیکه با تعیین تیپ خاک و انجام مطالعات ژئو‌تکنیک مشخصات واقعی خاک به دست می‌آید. در صورتی که اگر طراح سازه این اطلاعات را نداشته باشد ضریب اطمینان را بالا می‌برد و سازه شما سنگین‌تر خواهد شد؛ بنابراین با انجام تست خاک در مصرف بتن و آهن در ساختمان صرفه جویی کنید. هزینه تعیین تیپ خاک و سایر مشخصات آن شاید حدود ۲۰ میلیون تمام شود، ولی با صرف این هزینه حداقل حدود ۲۰۰ میلیون تومان (برای ۱۰۰۰ متر زیربنا) به جیب شما برمی‌گردد!

انتخاب سازه و سقف مناسب

استفاده از اسکلت بتنی به جای اسکلت فلزی حدودا ۲۰-۳۰ درصد در اجرای اسکلت ساختمان صرفه جویی می‌شود. توجه کنید در دهانه‌های بلند اختلاف قیمت سازه بتنی با فلزی بیشتر می‌شود.

حذف واسطه‌ها در خرید مصالح

خرید یکجا مصالح از درب کارخانه و حذف واسطه‌ها باعث می‌شود مصالح را به قیمت مناسب تری خریداری کنید. امروزه به کمک اینترنت میتوانید شماره تلفن مستقیم تولید کننده‌ها را به راحتی به دست آورید.

استفاده از فناوری‌های نوین ساخت

استفاده از جوش فورجینگ یا کوپلینگ میلگرد از روش‌هایی است که مصرف میلگرد را کاهش می‌دهد. البته استفاده از آن شرایطی دارد که بهتر است در مورد استفاده از آن با مهندسین خود مشورت کنید. مثلا ما در پروژه مصلی ۲۶ فقط برای ستون‌های طبقه اول از فورجینگ استفاده کردیم و ۱۵ میلیون تومان صرفه جویی شد.

استفاده از روش‌های جدید والپست نیز هم هزینه کمتری نسبت به روش‌های قدیمی دارد و هم اصولی‌تر است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت مهندس علی زارع،karkoshte.com 

اخبار مرتبط
برچسب ها: هزینه سقف کاذب ، هزینه نازک کاری آشپزخانه ، هزینه کابینت آشپزخانه ، هزینه نازک کاری ، هزینه گچ کاری ، هزینه والپست ، هزینه کف‌سازی ، هزینه دیوارچینی ، هزینه ساخت اسکلت بتنی ، هزینه ساخت اسکلت فلزی ، هزینه اجرای فونداسیون ، هزینه خاکبرداری و پی کنی ، هزینه سفت کاری ساختمان در سال ۱۴۰۲ ، هزینه سفت کاری ساختمان ، هزینه‌های ساخت و ساز هر مترمربع بنا ، برآورد هزینه‌های ساخت ساختمان ، حداقل هزینه‌های ساخت ساختمان در مراحل مختلف ، هزینه ساخت آپارتمان در سال1402 ، هزینه خرید مصالح ساختمانی ، هزینه دستمزد کارگران ساختمانی ، پروسه صدور پروانه ساختمانی ، بیمه اجباری ساختمان ، بیمه تامین اجتماعی ساختمان ، درآمد تامین اجتماعی از ساخت و ساز ، هزینه بیمه تامین اجتماعی ساخت و ساز ، تعرفه نظام مهندسی مشهد در سال ۱۴۰۱ ، تعرفه خدمات مهندسی در سال ۱۴۰۲ ، هزینه نظام مهندسی ، هزینه فیش عوارض نوسازی شهرداری ، هزینه جواز ساخت ، طراحی پلان معماری زمین‌های جنوبی ، طراحی پلان معماری زمین‌های شرقی ، طراحی پلان معماری زمین‌های غربی ، طراحی پلان معماری زمین‌های دونبش ، طراحی پلان معماری زمین‌های شمالی ، هزینه های نظام مهندسی ، هزینه های پیش بینی نشده در ساخت و ساز ، سود ساخت و ساز ، عوامل موثر بر سود ساخت و ساز ، کیفیت ساخت و ساز ، سود ساخت و ساز چند درصد است؟ ، نحوه محاسبه هزینه ساخت ساختمان
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین