پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۷۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۹
جماعتی عموما منفعت طلب در پشت درب های بسته حکایت هایی را برای کسب منفعت ناسالم از جیب مردم رقم می زنند و داستان ما با ضعف مشهود نظارتی منجر به تقصیر، قصور، ترک فعل و اهمال در بیمه مرکزی، می شود انچه که در واقعیات و زندگی روزمره مشاهده می کنیم. غلط می کنید با سرگردان سازی مردم قصد خسته کردن و عدم دنباله گیری هزینه های درمان غیر بزرگ را دارید. غلط می کنید با تاخیرهای چندین و چند ماهه پول مردم را پرداخت می کنید. غلط می کنید پرتفویی را می بندید که نه به درد دین مردم می خورد و نه دنیای مردم. ماست خور سازمان های متخلف را به حکم و ابزار قانون چنان می گیریم که پشیمان از زنده بودن خودشان باشند. آقای بیمه مرکزی ، صراحتا و مستقیما به شما هشدار می دهیم که چنانچه در مدت زمان مشخص ، این بازار مکاره تدارک دیده شده توسط بیمه های تکمیلی تغییر نکند، عزل مدیران تان را به چشم خواهید دید. این نه یک تهدید ، بلکه یک هشدار کارشناسی و نظارتی است. انتخاب با شما، عمل با ما و قضاوت با مردم.

شعارسال: امیرحسین آخوندی رئیس کارگروه تحول دیجیتال سازمان تامین اجتماعی بیان می‌دارد که جریان داده میان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت از تیرماه ۱۴۰۲، به طور کامل برقرار شده و تاکنون ۲۹ میلیون نسخه الکترونیک از بستر دیتاس به سامانه سپاس وزارت بهداشت ارسال گردیده است و بر اساس استعلامی که از خود وزارت بهداشت گرفته شده اطلاعات بیمه تکمیلی افراد را هم کنار آن ارسال کرده ایم. بیمه‌های مرکزی تاکنون از اطلاعات ارسالی تامین اجتماعی نزدیک به ۳۰ میلیون واکشی مستقیم اطلاعات انجام داده اند. یک نسخه می‌تواند شامل دارو، خدمات پاراکلینیک، آزمایشگاه و تصویربرداری باشد و ممکن است چندین بار از آن نسخه واکشی اطلاعات صورت گرفته باشد بنابراین ممکن است از بعضی نسخ تاکنون چندبار واکشی اطلاعات شده باشد و برخی از نسخ هنوز مورد واکش اطلاعاتی قرار نگرفته باشد.

لزوم ورود همزمان سازمان بازرسی و تحقیق و تفحص مجلس به بیمه مرکزی و بحث نابسامانی های بیمه های تکمیلی کاغذی

رئیس کارگروه تحول دیجیتال سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا هیچ مشکلی در ارسال و دریافت اطلاعات وجود ندارد افزود، دوستان بیمه مرکزی می‌گویند اطلاعات ناقص است و به صورت کامل برای آن‌ها ارسال نمی‌شود، اما از نظر ما اطلاعات کامل بوده و ممکن است دوستان از نظر فنی دچار تداخلاتی باشند که طی جلسات فنی و کارشناسی تمام موارد فنی را بررسی می‌کنیم تا اختلافات به صفر رسیده و تمام اطلاعات به صورت کامل ارسال شود.

آخوندی با بیان اینکه سرویس ارسال اطلاعات بیمه شدگان تامین اجتماعی را در حوزه سرپایی به صورت کامل با وزرات بهداشت برقرار کردیم گفت: اطلاعات بیمه شدگان قبلا به صورت یکپارچه به وزارت بهداشت ارسال می‌شد، اما حالا قرار است دارو و خدمات هم در حوزه نسخه پیچی و هم در حوزه نسخه نویسی به صورت تفکیکی و جداگانه به وزارت بهداشت ارسال شود که ما این سرویس‌ها را پیاده سازی کردیم و منتظر تایید وزارت بهداشت هستیم، به محض اینکه وزارت بهداشت تاییدیه به ما بدهد، تفکیک شده اطلاعات را به وزارت بهداشت ارسال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برای حل هرگونه مشکلی با بیمه مرکزی در تعامل هستیم گفت: سازمان بیمه مرکزی بر اساس قانون و دستورالعمل‌های بالادستی باید اطلاعات شان را از وزارت بهداشت بگیرند، اما ما برای تسریع در کار دوستان بیمه‌های مرکزی سرویس‌های مستقیم هم برای آن‌ها برقرار کردیم که بیمه آتیه سازان حافظ در طول یک ماه گذشته بیش از یک میلیون استعلام از ما انجام داده اند.

رئیس کارگروه تحول دیجیتال سازمان تامین اجتماعی گفت: در حوزه فرایند و حوزه فنی چند بحث باید تکمیل شود، حوزه فنی اکنون زیرساختش کامل هست و ارسال اطلاعات در حال انجام است ما باید آن خلع را پوشش بدهیم یعنی بعضی مواقع بیمه شده‌ای ممکن است بگوید نسخه‌ای دریافت کرده و ما آن را برایشان نفرستادیم که این خلع‌ها باید به صورت موردی باید حل شود، ممکن است اطلاعاتش به هر نحوی ناقص باشد به طور مثال شماره موبایل بیمه شده در بانک اطلاعاتی ما کامل نباشد یا هر نقص اطلاعاتی دیگری

آخوندی افزود:، اما در حوزه‌های فرآیندی این باید از خود بیمه مرکزی پیگیری و فرآیند مطالبه کاغذ به مرور حذف شود و آن قطعیت بین همه بیمه‌ها به وجود بیاید که ارسال اطلاعات و اسناد کاملا الکترونیک و مکانیزه شود هدف ما حذف کامل کاغذ از حوزه‌های بیمه‌های تکمیلی هست که بیمه‌ها دیگر از هموطنان عزیز طلب مدرم و سند کاغذی نکنند. در این حوزه جلسات متعددی برگزار شده و حوزه‌های فنی و فرآیندی دخیل هستند و کار با سرعت در حال پیش روی است و انشاء الله بتوانیم در کمترین زمان ممکن این فرآیند را کامل انجام دهیم و ان شاء الله بیمه تکمیلی بتوانند در حوزه نسخ سرپایی فرآیند کاغذی را به طور کامل حذف کنند و به صورت الکترونیک فرآیند تاییدیه انجام شود.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اظهارات تکان‌دهنده یک بازنشسته که اشک همه را درآورد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
0
0
بازنشسته اسمش روی خودش است باید بعدِ عمری کار کردن، آسوده بنشیند و استراحت کند نه اینکه یک صبح تا عصر از این دفتر به آن دفتر راهپیمایی و دوندگی کند تا ببیند چرا بیمه تکمیلی، بد عمل می‌کند یا چرا برای گرفتن پول عکس دندان، اینهمه دردسر در کار است.

اعتراضی که پاسخی نداشت....

از پله‌ها که بالا می‌آید، نفس نفس می‌زند؛ معلوم است که از شرایط ناراضی‌ست، هزینه‌ی جراحی و کشیدن دو دندان همسرش که بیمه تکمیلی پرداخت آن را اصلاً نپذیرفته، یک‌سومِ مستمری ماهانه‌اش شده، دقیقاً برابر با پولی که باید یک خانواده ده روز از ماه را با آن زندگی کند؛ احمد قاسمی مستمری‌بگیر سازمان تامین اجتماعی می‌خواهد از روزهای سختی که پشت سر گذاشته روایت کند و از دوندگی‌های بی‌پایان و بی‌نتیجه برای گرفتن ۷۰ درصد هزینه‌ی درمان براساس قرارداد بیمه تکمیلی:

«در تاریخ نوزدهم شهریور امسال به علت عفونت دندان همسرم به دندانپزشکی مراجعه کردیم. دکتر دستور عکس‌برداری دارد، به رادیولوژی رفتیم و بعد از گرفتن عکس گفتند با آتیه‌سازان حافظ – شرکتِ بیمه‌گذار تکمیلی بازنشستگان- قرارداد ندارند. در نتیجه ۳۰ درصد سهم بیمه اصلی را کم کردند و برای ۷۰ درصد باقیمانده به ما فاکتور دادند.

برای دریافت ۷۰ درصد سهم آتیه‌سازان به شعبه آتیه‌سازان در صادقیه‌ی تهران مراجعه کردیم، آن‌ها مبلغی را از آن ۷۰ درصد فاکتور کم کردند و قرار شد مابقی را به حساب ما واریز کنند در حالیکه علی‌القاعده باید پرداخت تمام ۷۰ درصد فاکتور را تقبل می‌کردند؛ آنجا به این مساله اعتراض کردم اما به اعتراض اینجانب پاسخ قانع‌کننده‌ای ندادند.....»

پیگیری‌ای که نتیجه‌ای نداشت....

احمد قاسمی تصمیم می‌گیرد پیگیر ماجرا شود؛ چرا وقتی بازنشسته فاکتور می‌گیرد و به هزار زحمت در این شلوغی و ترافیک شهر خود را به دفتر نمایندگی بیمه تکمیلی می‌رساند، باز آن ۷۰ درصدی که باید بدهند را نمی‌دهند؟ چرا مبلغی را کسر می‌کنند و مستمری‌بگیر که راه به جایی ندارد باید منتظر بماند تا یک مبلغِ ناعادلانه به حسابش واریز شود. اما باقی دوندگی‌ها از زبان خودِ قاسمی:

«مستقیم از آنجا به کانون بازنشستگان مراجعه کردم؛ من را به شعبه خیابان ویلا پاس دادند. به آنجا مراجعه کردم و شماره گرفتم، نوبتم که شد من را طبقه دوم فرستادند. آنجا شماره‌ای روی فاکتور اینجانب نوشتند و دوباره من را به همان شعبه صادقیه‌ی آتیه‌سازان حافظ پاس دادند. اما قبل از اینکه برای بارِ دوم به دفتر صادقیه بروم، با یکی از دوستان مشورت کردم. ایشان مصاحبه رئیس کانون عالی بازنشستگان را به من نشان داد که گفته بودند بعد از پرداخت ۳۰ درصدد بیمه اولیه، ۷۰ درصدِ باقی را باید آتیه‌سازان حافظ بپردازد؛ پس تصمیم گرفتم به دفتر کانون عالی بروم....»

احمد قاسمی علیرغم مراجعه به کانون عالی بازنشستگان، جواب دندانگیر و قانع کننده‌ای نگرفته است، همچنان یک سوال پابرجاست، چرا ۷۰ درصد فاکتور را بیمه تکمیلی نمی‌پردازد؟

«جلوی درب ورودی کانون عالی، کیوسکی بود که آقای محترمی آنجا نشسته بود؛ شرح واقعه را مو به مو برای ایشان گفتم و فرمودند لحظه‌ای صبر کنم؛ بعد از اینکه شرح واقعه منتقل شد، اجازه ورود به طبقه بالا را دادند؛ وقتی وارد اتاق شدم، از فرط خستگی نفس نفس می‌زدم و از پا افتاده بودم؛ بعد از سلام علیک نگاهی به حال من کردند و گفتند بنشین نفسی تازه کن. من نشستم و لیوانی آب به بنده دادند؛ دوباره شرح واقعه را مو به مو برای خانم منشی گفتم. منشی گویا حرف‌های من را دوباره برای آقایی ترجمه می‌کرد البته به همین زبان شیرین فارسی.

در نهایت بدون اینکه فاکتور را با دقت نگاه کنند، گفتند چون شما ۳۰ درصدِ بیمه پایه را پرداخت نکرده‌اید، آتیه‌سازان از مبلغ فاکتورِ شما کم کرده و بقیه را به شما داده؛ در واقع به نوع بیمه و مازادِ درمان در فاکتور توجه نکردند و گفتند شما ۳۰ درصد بیمه اصلی را پرداخت نکرده‌اید و هیچ کاری نمی‌شود کرد؛ من هرچه تلاش کردم که فاکتور را به آن‌ها نشان بدهم و ثابت کنم که من ۳۰ درصد را داده‌ام و اتفاقاً اگر دقیق فاکتور را نگاه کنید توی آن نوشته، فایده‌ای نداشت؛ دیدم کاری از دستم برنمی‌آید گفتم کاش بازنشستگان را در دریا می‌ریختند و بیرون آمدم».

به اینجا که می‌رسد، سرش را بلند می‌کند، فاکتور را از جیبش بیرون می‌آورد و می‌گوید «آنها که متاسفانه خوب ندیدند، لااقل شما ببینید». در فاکتور نوشته شده که احمد قاسمی ۳۰ درصد بیمه پایه را پرداخته اما از ۷۰ درصدی که باید بیمه تکمیلی می‌پرداخت، مبلغی را کسر کرده‌اند....

یک صبح تا عصر دوندگی.....

قاسمی حرف‌هایش را ادامه می‌دهد: «من ساکن شهران هستم؛ و این وقایعی که برایتان تعریف کردم یک روز از ساعت ۷:۳۰ صبح تا یکِ ظهر اتفاق افتاد؛ بعد از کانون عالی، خسته و کوفته به طرف خانه راه افتادم؛ ساعت ۳ بعدازظهر تشنه و گرسنه بدون نتیجه به منزل رسیدم. تمام آن روز را دوندگی کردم، پشت درهای بسته ایستادم و اجازه گرفتم، از این دفتر به آن دفتر رفتم اما آخرِ روز بازهم به هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای نرسیدم....».

این بازنشسته روایتش همینجا به پایان می‌رسد اما غصه‌ها و دردسرهایش نه. وقتی راه می‌افتد برود لحظه‌ای درنگ می‌کند، در میانه‌های یک صبح تقریباً سرد پاییزی، برای ثانیه‌ای صدایش گرم می‌شود: «این واقعه را که برای شما تعریف کردم اگر صلاح دانستید چاپ کنید تا بقیه بازنشستگان هم در جریان قرار بگیرند....»
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین