پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۹۸۲
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه تعیین مناسبت‌های جدید برای درج در متن و ضمیمه تقویم رسمی کشور را ابلاغ کرد.طبق مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، ۸ مرداد روز زنجان، ۱۷ مرداد روز خبرنگار، ۱۳ شهریور روز حرکت‌های جهادی و مردمی، ۱۷ دی روز کرمان، ۱ بهمن روز بزرگداشت خاقانی و ۱۴ ربیع‌الاول به‌عنوان روز سیستان و بلوچستان به تقویم اضافه می‌شود.

شعارسال: رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه تعیین مناسبت‌های جدید برای درج در متن و ضمیمه تقویم رسمی کشور را ابلاغ کرد.

نامگذاری ۸ مرداد روز زنجان، ۱۷ دی‌ماه به نام روز کرمان و ۱۴ ربیع الاول بنام روز سیستان و بلوچستان

طبق مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، ۸ مرداد روز زنجان، ۱۷ مرداد روز خبرنگار، ۱۳ شهریور روز حرکت‌های جهادی و مردمی، ۱۷ دی روز کرمان، ۱ بهمن روز بزرگداشت خاقانی و ۱۴ ربیع‌الاول به‌عنوان روز سیستان و بلوچستان به تقویم اضافه می‌شود.

در متن نامه‌ای که منتشر شده است، ۱۷ مرداد به‌عنوان روز خبرنگار در متن تقویم و سایر مناسبت‌ها در ضمیمه تقویم رسمی کشور درج خواهد شد.

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

نامگذاری ایام سال به اسم روز هر شهر، امری تصادفی نبوده و تابع موضوعیت یا رویداد خاص است. بر این قاعده در ادامه متن، به علل نامگذاری روز‌های زنجان، کرمان و سیستان و بلوچستان، اشاره می‌شود.

*هشت مرداد روز زنجان: نام زنجان عربی شده‌ی واژه زنگان است و مردم بومی آن منطقه هنوز هم تلفظ زنگان را برای این شهر به‌کار می‌برند. شهر فعلی زنجان از دوران صفویه توسعه پیدا کرده است و خاستگاه اولیه شهر به لحاظ استفاده از امکانات و استعداد‌های بالقوه شهری و زیستی در ساحل راست رودخانه زنجان‌رود قرار گرفته است. ۸ مرداد ماه در تقویم ایران با نام زنجان و روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهرودی (شیخ اشراق) گره خورده است. هر ساله در این روز مراسمی در سهرورد زنجان که روستای زادگاه تولد سهرودی است هم برگزار می‌شود.

*۱۷ دی ماه روز کرمان: برای روز کرمان در ابتدا سه پیشنهاد در تاریخ‌های ۲۴ دی‌ماه (سالروز به آتش کشیده شدن مسجد جامع کرمان)، ۱۳ دی ماه (سالروز شهادت سردار دل ها) و ۱۷ دی‌ماه (روز بزرگداشت خواجوی کرمانی) به عنوان پیشنهاد اولیه مطرح و مورد بررسی اعضای شورای فرهنگی عمومی کرمان قرار گرفت و در نهایت، ۱۷ دی ماه یا روز بزرگداشت حواجوی کرمانی، بعنوان روز کرمان برگزیده شد.

* ۱۴ ربیع الاول روز سیستان و بلوچستان:ماه ربیع الاول سومین ماه از ماه‌های قمری و ماهی پر از وقایع مهم و شاد برای مسلمانان است. حادثه مهم و تاریخی لیله المبیت، هجرت حضرت محمد (ص) از مکه به مدینه، ولادت پیامبر اکرم و امام جعفر صادق، ازدواج پیامبر با حضرت خدیجه از جمله وقایع فرخنده این ماه است. با فرا رسیدن اول محرم سال عربی آغاز می‌شود، اما سالروز هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه، پس از محرم و در شب اول ربیع الاول (ماه سوم سال) است. بسیاری از مسلمانان میان مسأله تاریخ و تقویم خلط کرده‌اند.۱۴ ربیع الاول سال مرگ یزید بن معاویه دومین حاکم اموی و عامل اصلی واقعه کربلا است.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین