شعار سال: شرکت ملی مس ایران بدون ذکر مبلغ دقیق، از اسپانسری برنامههای نوروزی «سال نو» شبکه سه سیما خبر داد که با واکنش برخی فعالان اقتصادی و رسانهای روبه رود شد!
شرکت ملی مس بجای تبیین شفاف مواضع و علل مبادرت به چنین عملی(هزینه کردهای میلیاردی)، در پشت فرمایشات مقام معظم رهبری خود را مخفی نموده و مدعی شده که همراهی مس با برنامه نوروزی شبکه سه در راستای جهاد تبیین ، مسئولیت اجتماعی این شرکت ، بیان دستاوردهای صنعت و معدن و شرکت ملی مس، افزایش سرمایه اجتماعی و افزایش رضایت کارکنان ، بوده است.
شرکت ملی مس بیان داشته است که در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب درخصوص جهاد تبیین، شرکت ملی مس با هدف ایجاد فرصت رسانهای برای بیان دستاوردها و روایت پیشرفتهای جمهوری اسلامی، خصوصا در عرصه صنعت و معدن و بویژه در شرکت ملی صنایع مس ایران، از برنامه نوروزی «سال نو» شبکه سه سیما حمایت کرده است. این حمایت همچنین بهمنظور افزایش سرمایه اجتماعی شرکت مس، پشتیبانی از قدرت سهام «فملی» و افزایش رضایتمندی کارکنان این شرکت، ازطریق پرداختن به کوششهای خستگیناپذیر این جهادگران عرصه جنگ اقتصادی صورت گرفته است. برنامه نوروزی «سال نو» تا 29 اسفندماه جاری، هرشب حدود ساعت 20 از شبکه سه سیما پخش میشود.
اما این اقدام شرکت ملی مس ایران برخی واکنشها را از سمت برخی فعالان رسانهای و سهامداران منتقد، در پی داشت.گروهی پرسیده اند که: چرا باید شرکت صنایع مس ایران حامی مالی ویژه برنامه شبکه ۳ باشد؟ شرکتی که هیچ وابستگی به تبلیغات برای فروش ندارد با چه هدفی هزینه های صداوسیما را از بیت المال تقبل می کند؟
گروهی دیگر با استدلال بیان داشته اند که مسئولیت اجتماعی شرکت مس ، ابعاد مهمتری از حمایت برای تولید و پخش برنامه های نوروزی شبکه سه را شامل می شود. همچنین گویا مدیران شرکت ملی مس، منظور از جهاد تبیین مقام معظم رهبری را درک نکرده اند.
سومین دسته واکنش دهندگان، با انواع گمانه ها و سناریو ها ، قصد مرتبط کردن این حمایت به پورسانت های احتمالی رد و بدل شده را دارند و بیان می دارند که در حالت عادی ، بین ۳۰-۵۰ درصد مبلغ حمایتی ، قابلیت برگشت غیرمستقیم دارد و باید بررسی شود که آیا در خصوص این برنامه هم چنین رویدادی قابل تصور هست یا خیر؟