پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۱۶۰
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
برخی مواقع، شهروندان کلماتی را از برخی نمایندگان می‌شنوند که بی شباهت به ادبیات چاله میدانی و ایجاد شائبه هم جنسی جماعت بی ادب و گستاخ و تندروی کم خرد علاقه‌مند به این سبک گفتاری- فکری، به الوات چاله میدان نیست. شاید درباره آقای احمد نادری قیاس مع الفارق باشد، اما شدیدا توصیه می‌کنیم که تکرار نکنند، چون بار بعد در مقابل بی ادبی نمایندگان مجلس، گذشت نمی‌کنیم چنان افشاگری، اطلاع رسانی و شفاف سازی مبتنی بر اختیارت قانونی می‌کنیم که نه از تاک نشان ماند و نه از تاکنشان. باور ندارید، امتحان کنید. بسم الله. پاسخ رضا نصری، حقوقدان بین‌الملل به توئیت احمدنادری نماینده مجلس که بشکل غیرمستقیم، محمدجواد ظریف را پفیوز خواند، قابل تامل است.

شعار سال: قبل از ورود به کنش و واکنش رضا نصری با احمد نادری مجلس، لازم است در خصوص دو موضوع سلسله مراتب واکنش در حوزه بین المللی و معنای اصطلاح پفیوز، توضیحاتی ارایه شود.

در ادبیات بین الملل، سلسله مراتب واکنش معقول شامل دیپلماسی و کمک به برقراری روابط حسنه متقابل، ورود به بحث حقوق بین الملل، ورود به بحث گزینه امنیتی و در نهایت ورود به بحث و گزینه نظامی است. به قول ناپلئون، حوزه نظامی مهمتر از آن است که به دست نظامی‌ها سپرده شود، چرا که فرد نظامی میدان را خوب می‌داند، اما در خصوص کلیت جنگ و بحث صلح، چندان مطلع نیست. این را گفتیم که آقای احمد نادری، بشکل مطلوبتری با بحث جایگاه دیپلماسی و نظامی گری آشنا شوند.

اما درباره معنای اصطلاح و فحش پفیوز باید بیان داشت که، در تداول عوام، به معنای سست و ضعیف و بیکاره. پَه پَه. پخمه. چلمن بکار می‌رود. در برداشتی احتمالا ساختگی به معنای پف (باد) کردن یوزپلنگ برای ترساندن طرف مقابل بکار می‌رود. یوز پلنگ حیوانیست که در عرض چند ثانیه سرعتی حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت پیدا خواهد کرد و این سرعت را ۱۰ ثانیه بیشتر نمی‌تواند طی کند و سپس بی رمق شده و به پف پف کردن (نفس نفس زدن یوز پلنگ صدای پف پف می‌دهد) می‌افتد و تکان نمیخورد، لذا از زمان قدیم به کسی که ادعا کار بزرگی می‌کند و میانه راه جا می‌زند و نمی‌تواند آن را انجام دهد پف یوز می‌گویند.

برخی معتقدند که پف یوز احتمالا یک کلمه مرکب از دو کلمه پف به معنی پوک و یوز که جوز بوده و کلمه در حقیقت پف جوز بوده به معنای گردوی پوک به کسی که پوک پر از اعتماد است. گروهی می‌گویند که قدیما که در مشهد برق نبود، در کوچه اصلی اطراف حرم چراغ‌هایی را نصب کرده بودند و یک نفر را مأمور روشن و خاموش کردن این چراغ‌ها کرده بودند، این چراغ‌ها با نوعی روغن کار می‌کردند و جمع این چراغ‌ها صد عدد بود صد به زبان ترکی میشه اوز، چون باید صد بار پف می‌کرده تا صد چراغ را خاموش کنه، این شخص را پف اوز لقب گذاشته بودند، کم کم تلفظ آن تغییر به پفیوز می‌کند، ولی در اصل پف اوز یعنی صد پف است؟!

برخی معتقدند که پفیوز برگرفته از poof لواط دهنده و use استفاده که کسی که مورد استفاده لواط قرار می‌گیرد. گروهی می‌گویند که این کلمه از Poufiass (پوُفی یَس) فرانسه آمده که به معنای زن خراب و هرزه بوده و به مرور به ادم‌های بی ارزش، با رفتاری ناپسند، کم ارزش و نااهل اطلاق می‌شود.

حال بعد از آشنایی با دو بحث سلسله مراتب کنش و واکنش در سطوح بین الملل و عبارت و اصطلاح پفیوز، به توئیت احمدنادری و پاسخ رضا نصیری پرداخته می‌شود.

رضا نصری، حقوقدان بین‌الملل در واکنش به توییت احمد نادری، نماینده مجلس نوشت:

اولا بسط حوزه نفوذ فقط با قدرت نظانی اندازه گیری نمی‌شود. اشکال مختلفی از قدرت اعم از اقتصادی، فرهنگی، گفتمانی، تکنولوژیک وجود دراد که نفوذ کم هزینه را میسر می‌کند.

ثانیا وای به حال کشوری که از دیپلمات هم انتظار ژست نظامی دارد و نماینده مجلسش دیپلماسی را پفیوزی می‌داند!


یک مشت چاله میدانچی یا نماینده مجلس؟!

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع مختلف

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین